شناسهٔ خبر: 95726 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

ابعاد جدید موساد برای‌ترور امام(ره) منتشر شد

امام روزنامه گاردين با اشاره به کتاب خاطرات يوسي آلفر، مامور ارشد سابق اطلاعاتی موساد، در گزارشی به تشریح درخواست شاپور بختيار از موساد براي ترور امام خميني(ره) پرداخت.

به گزارش نماینده به نقل از جهان، این روزنامه با طرح این سوال که "چه اتفاقي مي‌افتاد اگر موساد با درخواست  آيت الله خميني که هنوز در نزديکي پاريس در تبعيد بسر مي برد، موافقت مي کرد؟ "، به نقل از آلفر می نویسد: پاسخ به اين سوال غيرممکن است. اما يک مورد وجود دارد که به رهبراني کاريزماتيک و عواقب ناشي از حذف ناگهاني آنها، اختصاص دارد.

به نوشته گاردین، در زمانی که امام خمینی(ره) در فرانسه بود، آلفر به همراه "اليعازر تسفرير" نماينده موساد در تهران از سوی ژنرال "اسحاق حوفي"، رئيس وقت سازمان موساد احضار مي‌شوند تا درباره درخواست شاپور بختيار براي ترور امام(ره) مشورت شود. پاسخ تسفرير، به اين درخواست منفي بود. او می گوید: اگر امام خميني به ايران بازگردد، او توسط ارتش و پليس امنيتي شاه، ساواک محافظت خواهد شد. آلفر هم نفس عميقي می کشد و می گوید: ما اطلاعات زيادي درباره مواضع امام خميني و ميزان شانس او نداریم تا در اين باره احساس خطر کنيم.

گاردين دست‌کم گرفتن امام(ره) را شکستی براي موساد و حتی آمريکا، انگليس و خود ساواک می داند می گوید، و اگر آلفر اطلاعات امروز را درباره امام داشت، معلوم نبود به درخواست بختیار چه پاسخي مي داد.

این روزنامه به نقل از آلفر می نویسد: اگر آن جلسه چند ماه بعد برگزار مي شد، من مي گفتم اين کار(ترور) ارزش خطر دارد. من نمي گويم که اگر من آن زمان نظر متفاوتي داشتم، رئیس موساد هم تصميم متفاوتي مي گرفت اما آن اتفاقي هميشه ذهن مرا مشغول کرده است. بختيار ظاهرا همه چیز را متوجه شده بود اما ما شناختي از بختيار و روحانيون نداشتیم و پيام او را بدرستي متوجه نشديم.

آلفر همچنین در کتابی با عنوان "اسرائيل در جستجوي متحدان در خاورميانه" که مبتني بر تجربه و مصاحبه است، به تحقيق درباره يک "دکترين پيراموني" مي‌پردازد که در سالهاي ۸-۱۹۵۷ميلادي در دفتر "بن گوريون"، نخست‌وزير وقت اسرائيل طراحي شده بود و براساس آن اسرائيل به دنبال يافتن متحداني در برابر يک محورعربي متخاصم به رهبري مصرِ زمان "جمال عبدالناصر" بود.

بنابر گزارش گاردین "گل سرسبد موفقيت اسرائيل براي يافتن متحد در خاورميانه، تريدنت اطلاعاتي، با ترکيه و ايران در اواخر دهه ۱۹۵۰ميلادي بود. درباره ايران، اين اتحاد تا انقلاب اسلامي طول کشيد و در مورد ترکيه نيز تا حدود سال ۲۰۰۹ ميلادي که رجب طيب اردوغان (بعد از حمله به کشتي کمک‌رسان کشورش به غزه) از اسرائيل فاصله گرفت. "

به نوشته گاردين "آلفر می گوید رئيس هيات تجاري ما در تهران تجارب بسيار زيادي داشت... مي توانست به شاه دسترسي داشته باشد اما اين مساله شکل رسمي نداشت. او هرگز به ميهماني هاي ديپلماتيک دعوت نمي شد چرا که ايراني ها قائل به انکار در روابط شان با اسراييل، در مقابل اعراب بودند. "

این روزنامه انگلیسی در ادامه به نقل از آلفر محور ایران و حزب الله را خطر بزرگ برای اسرائیل می داند. آلفر در پاسخ به اینکه محور ايران، حزب الله و بشار اسد برای اسرائیل خطرناک تر هستند يا گروه هايی همچون داعش و يا جبهه النصره، گفته است: آنها هر دو بد هستند. در حقيقت اگر شما بخواهيد از ميان آنها يکي را به عنوان اولويت براي برخورد انتخاب کنيد، اولويت با حزب الله و ايران است هر چند که اسد تبديل به يک بازيگر غيرفعال شده است.

نظر شما