شناسهٔ خبر: 95585 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

دانشجو:

مصاحبه مطرح نیست بلکه آنان درپی بازجویی هستند/ دولت واکنش مناسبی نداشته است

دانشجو وزیر سابق علوم ، اجازه بازجویی از مقامات ، فرماندهان نظامی و دانشمندان هسته ای کشورمان را نفی استقلال و تحقیر ملی دانست و گفت: مصاحبه مطرح نیست بلکه آنان درپی بازجویی هستند.

به گزارش نماینده کامران دانشجو در مصاحبه با صدا و سیما، گفت : اگر درمذاکرات لوزان، جلوی زیاده خواهی های آمریکا گرفته می شد این قدر گستاخی نمی کردند که بازرسی از مراکز نظامی ما را مطرح کنند.

وی با بیان این که زیاده خواهی آمریکا حد یقف ندارد افزود: علت این زیاده خواهی، فعالیت های صلح آمیز هسته ای ما نیست بلکه درصدد تحقیر ملت و نظام هستند و این فعالیت ها بهانه است.

وی در پاسخ به این که چرا نامش درفهرست ۲۳ نفره افرادی که باید از آنان بازجویی شود قرار گرفته است گفت : البته بنده هم از طریق رسانه ها از این موضوع مطلع شدم که اگر درست باشد بنده هم مانند آقای ولایتی معتقدم آنان در پی تحقیر ملت ایرانند.

این استاد دانشگاه علم و صنعت با اشاره به قرار داشتن نام افرادی مانند دبیر شورای عالی امنیت ملی، دو نفر از وزرای سابق، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی و شماری از فرماندهان نظامی در این فهرست افزود: از وجود نام این افراد در این فهرست معلوم می شود که فقط دانشمندان هسته ای مطرح نیستند بلکه آنان قصد تحقیر نظام را دارند.

وی گفت : این که دبیر شورای عالی امنیت ملی یا دیگر مقامات یک کشور برای بازجویی در اختیار دشمن اجنبی قرار گیرند خیلی بد و توهین آمیز است.

دانشجو با طرح این پرسش که چرا زیاده خواهی آمریکایی ها به این جا کشیده شده است اظهار داشت : اگر بعد از توافق ژنو که فهرست جدیدی به لیست افراد و شرکت های تحریمی ما افزودند، غنی سازی را از پنج به ده درصد ارتقا می دادیم به این جا کشیده نمی شد.

وزیر سابق علوم در ادامه  با اشاره به وجود نام خود در فهرست ۲۳ نفره  گفت : زمانی که برای رای اعتماد به عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس رفتم گفتم قصد دارم ۵۰ درصد توان تحقیقاتی دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور را به سمت افزایش توان دفاعی ببرم که این کار را کردم.

وی افزود: در آن زمان فقط ۸-۷ دانشگاه با حوزه تحقیقات دفاعی کشور همکاری می کردند که در توافق با وزیر سابق دفاع، هزار طرح تحقیقاتی را در سطح دکترا تعریف و همه دانشگاه های کشور را با این طرح ها مرتبط کردیم.

دانشجو گفت: در آن دوره از توسعه علوم و تحقیقات هسته ای در دانشگاه ها حمایت کردیم و آن را در مراکز دانشگاهی گسترش دادیم و با ارائه تسهیلات ویژه از دانشجویان و محققان این رشته حمایت کردیم.

وی تصریح کرد: در آن دوره وزارت علوم به جای آن که خود را درگیر مسائلی مانند بورسیه ها و جار و جنجال در این مسائل بیهوده کند مدافع سیاست های نظام برای پیشرفت علمی کشور بود اکنون هم وزارت علوم باید مدافع خواست ملت باشد و اجازه ندهد زیاده خواهی آمریکایی ها افزایش یابد.

امریکا از پیشرفت هسته ای ایران خوشش نمی آید

دانشجو گفت: بدیهی است که آمریکایی ها از حمایت ما از پیشرفت فناوری هسته ای، گسترش تحقیقات دفاعی در دانشگاه ها، حمایت از خانواده شهدای هسته ای، رشد و اقتدار علمی و ارتقای رتبه علمی کشور تا جایگاه نخست منطقه خوششان نمی آید شاید به همین علت نام مرا در این فهرست قرار داده باشند.

وزیر سابق علوم، تحقیقات و فناوری همچنین با اشاره به اظهارات وزیر امور خارجه مبنی بر آغاز بازجویی از دانشمندان هسته ای از دولت قبل تصریح کرد: باید به این پرسش پاسخ دهند که چرا رهبر معظم انقلاب در آن دوره نفرمودند که اجازه نمی دهم با دانشمندان ما صحبت شود؟

وی گفت : چرا معظم له در آن دوره نفرمودند فرماندهان نظامی مزون نیستند که از مراکز نظامی ما بازرسی شود؟ اگر به این پرسش پاسخ داده شود همه چیز حل می شود.

این استاد دانشگاه علم و صنعت گفت:‌ آنان در نبرد هشت ساله نتوانستند ما را شکست دهند و دیگر هم نمی توانند پس در صدد تحقیر ملت ایران از طریق مذاکرات هسته ای برآمده اند و اگر نتوانند مسائل دیگری مانند موشک های بالستیک و حقوق بشر را بهانه می کنند.

دانشجو افزود: فرض کنیم به آمریکایی ها پیشنهاد کنیم که همه تجهیزات هسته ای خود را مانند لیبی بار کشتی کنیم و تحویلشان دهیم و آنان در عوض، اجازه دهند از وزرای دفاع و انرژی و دبیر شورای امنیت ملی شان بازجویی کنیم آیا می پذیرند؟ محال است؛ چگونه انتظار دارند ملت ایران به این زیاده خواهی تن دهد؟

باید در مذاکرات لوزان محکم جلوی شان می ایستادند

این استاد دانشگاه با تبیین نقش تیم مذاکره کننده هسته ای در مقابله با زیاده خواهی آمریکایی ها تصریح کرد: باید در مذاکرات لوزان محکم جلوی شان می ایستادند نه اینکه کاری کنند که مقام معظم رهبری مستقیم به موضوع ورود کنند و بفرمایند فرماندهان نظامی مزون نیستند از مراکز نظامی بازدید شود یا بفرمایند اجازه نمی دهند با دانشمندان هسته ای کشورمان مصاحبه شود.

وی تاکید کرد: از ابتدا باید فرامین ایشان اجرا و جلوی این زیاده خواهی ها گرفته می شد تا ایشان مستقیم وارد عرصه نشوند با این حال، اکنون که علنی فرموده اند همیشه و همه جا باید بشنویم و اطاعت کنیم.

دانشجو تصریح کرد: ما باید فدایی رهبر معظم انقلاب باشیم و خود را سپر ایشان کنیم نه این که مدام پشت ایشان قایم شویم و بگوییم ایشان در جریان هستند و اگر می خواستند متوقف می کردند. این منش مسئولان حزب اللهی و با تدبیر نیست.

مصاحبه مطرح نیست بلکه آنان درپی  بازجویی هستند

وی گفت : ما که می دانیم مصاحبه مطرح نیست بلکه آنان درپی  بازجویی هستند. اگر مقابل زیاده خواهی شان می ایستادیم این قدر گستاخی نمی کردند که بازرسی از مراکز نظامی ما را مطرح کنند و اوباما گستاخانه از باقی بودن همه گزینه ها روی میز سخن بگوید و در حین مذاکرات، تهدیدمان کند.

وزیر سابق علوم  هشدار داد : اکنون هم اگر عکس العمل مناسب نداشته باشیم گستاخی ها حتما از سطح کنونی هم فراتر خواهد رفت. نباید کار را به جایی برسانیم که رهبر معظم انقلاب مجبور به عکس العمل شوند.

دانشجو با اشاره به ادامه اهانت اوباما، کری و دیگر مقامات آمریکایی علیه کشورمان اظهار داشت : اکنون هیچ کس در کشور کاری نمی کند و فقط مقام معظم رهبری موضع گیری می کنند درحالی که این وظیفه قوه مجریه است.

دولت واکنش مناسبی  نداشته است

وی در عین حال گفت: البته رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی عکس العمل مناسب داشته اند اما دولت واکنش مناسبی در این زمینه نداشته است درحالی که دولت طرف مذاکره است و اگر از این پس نیز واکنش مناسب نداشته باشیم زیاده خواهی ها افزایش می یابد.

وزیر سابق علوم با اشاره به اهداف و علل مطالبه آمریکا برای بازجویی از دانشمندان هسته ای کشورمان افزود: می خواهند به دنیا بگویند پس از ۳۶ سال مقاومت، مسئولان ایران را بازجویی کردیم، ایران با همه سرسختی اش چنین تسلیم شد دیگران که جای خود دارند.

دانشجو همچنین درباره اظهارات تیم مذاکره کننده هسته ای مبنی بر مدیریت شده بودن بازرسی از مراکز نظامی کشور اظهار داشت: بعضی حرف ها را اگر نگوییم کودکانه است خیلی ساده انگارانه است.

وی تصریح کرد: پس از مخالفت قاطع و مستقیم رهبر معظم انقلاب با بازجویی از دانشمندان و بازرسی از مراکز نظامی، چرا یکی از مقامات پس از دیدار با جان کری اعلام کرد در پی راهکارهای دیگری برای حل مساله مصاحبه با دانشمندان هستیم؟

این استاد دانشگاه علم و صنعت گفت : آیا وظیفه تیم مذاکره کننده هسته ای این است که در پی راهکار برای حل این مساله باشد  یا موظفند جلوی این زیاده خواهی ها را بگیرند.

دانشجو با رد ادعای مدیریت شده بودن بازرسی ها برای رفع نگرانی منتقدان مذاکرات افزود: این که چشم بازرسان را می بندند در چه دوره ای گفته می شود؟ چشم بازرسان باید باز باشد یا بسته؟ بازرسان که جی پی اس دارند و هر جا بروند برای آنان معلوم است.

وی گفت : این که برغم پیشرفت های علمی کنونی بگوییم چشم آنان را می بندیم و به مراکز مدنظر می بریم خیلی خنده دار و در عین حال غصه آورست. این که می گویند نمی گذارند اسرار نظامی افشا شود توجیه است اگر توجیه نمی کردیم و محکم می ایستادیم به اینجا نمی رسیدیم.

این استاد دانشگاه با هشدار درباره هویت بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: مگر آژانس نهاد مستقلی است؟ مگر غیر از این است که جاسوسان آمریکا، رژیم صهیونیستی، انگلیس و فرانسه در میان بازرسان وارد کشور خواهند شد؟ مگر بازرسان نباید قانع شوند؟ وقتی چشمشان را ببندند خواهند گفت که قانع نشده اند.

دانشجو اضافه کرد: اگر بازرسان، بازرسی از جایی را مطالبه کنند و به آنان اجازه داده نشود خواهند گفت که قانع نشده اند. مگر خودشان اعلام نکردند که قبلا بازرسان را به این مراکز برده اند؟

وی ادامه داد :‌این که در چه دوره ای اجازه بازرسی از این مراکز را داده اند کاری ندارم، اما قضیه به پذیرش داوطلبانه پروتکل الحاقی در دوره اصلاحات و زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی بازمی گردد که زمینه این گونه بازرسی ها فراهم شد.

استاد دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد : آقای صالحی در مصاحبه اش اعلام کرد زمانی که آقای روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی بود آمدند یکی از مراکز نظامی ما را دوبار دیدند و رفتند آیا تمام شد؟ خیلی ساده انگارانه است که تصور کنیم موضوع جنبه های احتمالی نظامی برنامه صلح آمیز هسته ای یا پی ام دی تمام شده است.

لیبی همه تجهیزات هسته ای اش را در کشتی تحویلشان داد، تمام شد؟

دانشجو گفت : لیبی همه تجهیزات هسته ای اش را در کشتی تحویلشان داد، تمام شد؟ قذافی اکنون کجاست؟ معلوم شد چه کسی او را کشت؟ مگر عراق آنسکام را نپذیرفت؟ مگر نیامدند همه این کشور را دیدند؟ آخرش چه یافتند؟ سلاح کشتار جمعی یافتند؟ این سلاح ها را که خودشان به صدام داده بودند.

وی افزود: دانشمندان هسته ای عراق را که به جای دیگر منتقل کردند، صدام را هم که به آن روز انداختند و توانمندی های عراق را نابود کردند. با توجیهاتی که برای مجوز بازدید از مراکز نظامی کشورمان بیان می شود خواسته و ناخواسته و دانسته و ندانسته به خودمان آسیب می زنیم.

نظر شما