شناسهٔ خبر: 95450 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

ظریف: برخی از کشورها به دنبال ایجاد نظم جدیدی در منطقه با استفاده از گروه‌های تروریستی هستند

ظریف/2 وزیر خارجه ایران با بیان اینکه برخی از کشورها به دنبال ایجاد نظمی جدید در منطقه با استفاده از گروه‌های تروریستی هستند، تصریح کرد: مبارزه با افراط گرایی باید مورد بازنگری قرار گیرد.

به گزارش نماینده، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران امروز (پنجشنبه) در کنفرانس بین‌المللی امنیت و ثبات در منطقه سازمان همکاری شانگهای بر تلاش کشورهای عضو این سازمان برای مقابله با افراط گرایی و تروریسم تأکید کرد.

وی تصریح کرد: مبارزه با افراط گرایی باید مورد بازنگری قرار گیرد.

وزیر خارجه کشورمان عنوان کرد: استفاده از زور برای مقابله با گروه‌های افراطی و افراط گرایان از جمله داعش منجر به تقویت مباحث ایدئولوژیک آنها خواهد شد.

وی افزود: برخی از کشورها به دنبال ایجاد نظم جدیدی در منطقه با استفاده از گروه‌های تروریستی هستند.

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به تهدیداتی که کشورهای منطقه با آن مواجه هستند، به اقدامات ایران در مبارزه با تروریسم پرداخت و گفت: ما هنوز در حال مبارزه با تروریسم هستیم و نقش خود را در این زمینه ایفا می‌کند.

ظریف با اشاره به چالش‌هایی که در حال حاضر منطقه با آن روبرو استف عنوان کرد: مردمی که در این منطقه زندگی می‌کنند با تهدید جدی افراط گرایی روبرو هستند. داعش که ماهیت آن نه اسلامی است و نه دولت است، مظهر این ایدئولوژی جدید است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه با ذکر این نکته که نیروهای افراطی در حال پیوستن به داعش  هستند، گفت: از نیجریه تا سومالی از یک طرف و از طرف دیگر نیز تا افغانستان و پاکستان گسترش یافته‌اند و در حال حاضر گسترده وسیعی را در بر گرفته‌ است و در حال حاضر آسیای مرکزی و چین را نیز تهدید می‌کند.

وزیر خارجه داعش را «برند» جدید تروریسم خواند و افزود: این برند در حال رشد و گسترش است.  این ایدئولوژی تحریف شده و منحرف در حال استفاده از ابزارهای مدرن ارتباطات، بی ثباتی اجتماعی حاکم در برخی از کشورهای منطقه به ویژه است تا مرزها را تغییر دهند و حیاط منطقه را در دست بگیرند. 

ظریف بر مبارزه با این گروه‌های تروریستی با همکاری کشورهای منطقه تأکید کرد و گفت: به عنوان مثال در فلسطین از روش‌های نظامی و اشغال استفاده می‌کنند و برخوردهای صورت گرفته به سکویی برای گسترش خشونت تبدیل می‌شود.

وی گفت: تلاش‌های ما باید به صورت مشترک در مبارزه با تروریسم باشد. 

وزیر خارجه بر ضرورت آموزش جوانان برای جلوگیری از جذب و پیوستن آنها به گروه‌هایی که هیچ ارتباطی با اسلام ندارند، تأکید کرد و افزود: چرا که دیر یا زود این گروه‌های تروریستی وارد کشورهای دیگر نیز می‌شوند.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه ایدئولوژی خشونت روز به روز به فضای سایبری نفوذ کرده تا واقعیت را تحریف کند، گفت: باید در سطح رسانه‌ها نیز این مبارزه صورت گیرد و همه با هم با خشونت و افراط گرایی مبارزه کنیم.

ظریف با تأکید بر اینکه ما از رویکرد سازمان همکاری شانگهای در مبارزه با خشونت حمایت می‌کنیم، خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم سازمان‌های جهانی و منطقه‌ای نیز به این حمایت بپیوندند تا از طریق حقوقی با این شر در منطقه مقابله کنیم.

وزیر خارجه با اشاره به ایجاد ائتلاف ضد اسلامی که اکنون در منطقه در حال شکل گیری است، اظهار داشت: استفاده از رویکرد زور علیه خشونت در منطقه باعث گسترش گروه‌های افراطی می‌شود. با همکاری با هم می‌توانیم ثبات و امنیت را تحکیم بخشیم.

کنفرانس بین‌المللی امنیت و ثبات در منطقه سازمان همکاری شانگهای امروز در مسکو برگزار شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران به منظور شرکت در این کنفرانس شب گذشته وارد پایتخت روسیه شد و در حاشیه آن با برخی از همتایان از جمله وزیر خارجه تاجیکستان دیدار کرد.

ظریف همچنین قرار است با لاوروف و وانگ یی وزرای خارجه روسیه و چین به صورت دوجانبه دیدار و در نشستی سه جانبه با آنها به گفت‌وگو درباره مباحث منطقه‌ای به ویژه اوضاع یمن و آخرین روند مذاکرات هسته‌ای بپردازد.

 

منبع: فارس

نظر شما