شناسهٔ خبر: 95158 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

دولت مسیر سیاسی‌اش را عوض کند دچار چالش می‌شود

رسولی43 عضو بنیاد باران با بیان اینکه ائتلافی بین طیف لاریجانی و دولت صورت نخواهد گرفت گفت: منافع دولت در این است که همان استراتژی سال ۹۲ را دنبال کند چراکه در غیر این صورت دولت و شخص روحانی به چالش بزرگی برمی‌خورند.

به گزارش نماینده، حسن رسولی عضو بنیاد باران در گفت‌وگو با فارس، به تحلیل خود در مورد دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، ائتلاف دولت با طیف علی لاریجانی و استراتژی اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۹۴ پرداخت.

وی اظهار داشت: تا قبل از اعلام رسمی و شروع برنامه زمان‌بندی انتخابات توسط عبدالرضا رحمانی فضلی (وزیر کشور) که اواخر خرداد ماه خواهد بود فضا و آرایش انتخاباتی مسلما مشخص نیست اما معتقدم صحنه‌‌گردانان انتخابات دهم دو جریان اصیل اصلاح‌طلبی و اصولگرایی خواهند بود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است که باتوجه به فضای کنونی حوزه سیاست داخلی زمینه بروز و ظهور جریان سوم که بتواند با دو جریان قدیمی اصولگرا و اصلاح‌طلب به رقابت بپردازد فراهم نیست.

رسولی خاطرنشان کرد: زیرشاخه‌های دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب نیز قد و قواره و توان رقابت با دو جریان اصلی اصولگرا و اصلاح‌طلب را ندارد بنابراین رقابت سه‌گانه نخواهد بود و در فضای دو قطبی رقابت شکل خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه جریان اصولگرا در رقابت ۹۲ آسیب جدی متحمل شد، گفت: قطعا جریان اصولگرا در انتخابات آتی با استفاده از تجربه تلخ تشکیلاتی سال ۹۲ با یک انسجام و انضباط تشکیلاتی قوی‌تری بروز و نمود خواهد داشت.

عضو بنیاد باران با بیان اینکه جریان اصلاح‌طلب در سال ۸۴ همچون اصولگرایان در سال ۹۲ آسیب جدی دید تصریح کرد: اصلاح‌طلبان با عبرت‌گیری از خطای استراتژیک سال ۸۴ با انسجام بیشتری وارد کارزار ۹۲ شدند که همین ورود منسجم سبب شد علی‌رغم موانع جدی نتیجه انتخابات به نفع جریان اصلاح‌طلب تمام شد.

به گفته رسولی مهم‌ترین چالش فراروی اصولگرایان در انتخابات آتی تشکیلات حلقه احمدی‌نژاد و دوستان وی است اما قطعا این تشکیلات نیز در آخر به مجموعه اصولگرایان خواهند پیوست.

وی در مورد ائتلاف دولت با طیف لاریجانی نیز گفت: ما تا زمانی که به یک سامانه علمی، منضبط و کارآمد دسترسی نداشته باشیم در فصول انتخابات تشکیلات جبهه‌ای و جناحی به نیابت از احزاب توانمند صحنه‌گردان انتخابات خواهند شد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: امروز نمی‌توان گفت که در راس جریان اصولگرا آقای لاریجانی قرار دارد و در راس جریان اصلاح‌طلب آقای روحانی است. آقای روحانی فقط تحت حمایت جریان اصلاح‌طلب بوده است وگرنه نه خودشان فضای صفت اصلاح‌طلبی را قبول دارند و نه ادبیات سیاسی رایج کشور را می‌پذیرد.

رسولی تاکید کرد: نظر شخصی من این است که منافع دولت تداوم استراتژی سال ۹۲ است و هر نوع زاویه‌ای می‌تواند دولت و آقای روحانی را با چالش جدی مواجه کند.

به اعتقاد وی تا قبل از انتخابات مجلس شورای اسلامی ائتلاف بین جریان دولت و طیف آقای لاریجانی شکل نخواهد گرفت و اگر قرار باشد ائتلافی صورت بگیرد این ائتلاف پس از ۷ خرداد سال ۹۵ خواهد بود.

عضو بنیاد باران در پاسخ به این پرسش که اگر بین آقای روحانی و طیف لاریجانی ائتلاف صورت بگیرد جریان اصلاحات نیز دنباله‌رو این ائتلاف خواهند بود گفت: خیر. چنین چیزی امکان ندارد. جریان اصلاح‌طلب در سال ۹۲ نیز با حفظ مشی اصلاح‌طلبی خود و بنا به محدودیت‌های فراوان حاضر شد تنها کاندیدای اصلاح‌طلب خود را به نفع آقای روحانی از میدان به در کند.

رسولی در پاسخ به این پرسش که برخی‌ها می‌گویند جریان اصلاح‌طلبی به دلیل عدم رای آقای عارف که البته نظرسنجی‌ها نیز همین را نشان می‌دادند حاضر به پذیرش این ائتلاف شد گفت: یکی از مستندات این بود و نظرسنجی‌ها مقبولیت آقای روحانی را نشان می‌داد که البته این نظرسنجی‌ها نیز مورد ایراد دکتر عارف بود.

 

 

 

 

نظر شما