شناسهٔ خبر: 94621 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

گزارش تحلیلی "نماینده"/

چرا رهروانی‌ها در انتخابات هیأت‌رئیسه وحدت‌شکن شدند؟/ ماجرای قسم دادن افراد برای رأی به گزینه‌های رهروانی چیست؟

کاظم جلالی/2 رفتار امسال شورای مرکزی فراکسیون رهروان در انتخابات هیأت‌رئیسه سال پایانی مجلس خیلی عجیب به نظر نمی‌رسد. درحالی‌که فراکسیون اصولگرایان برای ایجاد وحدت و ارائه لیست واحد تلاش می‌کرد، کاظم جلالی سعی داشت توپ عدم وحدت را به زمین فراکسیون اصولگرایان بیندازد.

گروه مجلس نماینده - انتخابات هیأت‌رئیسه سال آخر مجلس نهم دیروز (سه‌شنبه ۵ خرداد) برگزار شد. انتخاباتی که با اظهارنظر دو روز قبل کاظم جلالی رئیس فراکسیون رهروان به حاشیه رفت تا هم خوراکی برای رسانه‌های غیر اصولگرا فراهم کند و هم گواه دیگری باشد بر نگاه جناحی، در فراکسیونی که از بدو تشکیلش ساز تفرقه میان اصولگرایان مجلس نهم را کوک کرده بود. فراکسیونی که هرچند نام اصولگرایان را با خود یدک می‌کشد، اما اصلاح‌طلبان هم در آن احساس راحتی می‌کنند تا آنجا که به گفته یکی از اعضای شورای مرکزی، بزرگان فراکسیون در انتخابات اخیر برای نایب‌رئیس کردن یک اصلاح‌طلب تلاش می‌کنند.

در همین راستا رفتار امسال شورای مرکزی فراکسیون رهروان هم عجیب به نظر نمی‌رسید. درحالی‌که فراکسیون اصولگرایان برای ایجاد وحدت و ارائه لیست واحد تلاش می‌کرد، کاظم جلالی در اقدامی پیش‌دستانه به فرافکنی در این زمینه پرداخت و توپ عدم وحدت را به زمین فراکسیون اصولگرایان انداخت.

زاکانیسخنگوی فراکسیون اصولگرایان صبح دوشنبه بود که از پیغام دو هفته قبل حدادعادل به لاریجانی پرده برداشت. زاکانی گفت «پیغامی از سوی دکتر حداد به لاریجانی داده شد که در راستای وحدت اصولگرایی، به صلاح کشور و جریان اصولگرایی نیست که من با شما رقابت کنم.» این نماینده مردم تهران معتقد است «شرایط رقابت بین آقای حداد و لاریجانی از گذشته خیلی بهتر است، ولی آقای حداد این خیرخواهی را انجام دادند.»

وی همچنین به بیان نیت حدادعادل از این موضوع پرداخت و گفت: «آقای حداد معتقدند که این اتفاق یک نماد و نمود جدی برای جامعه در حوزه وحدت اصولگرایان دارد»

 البته سخنان زاکانی واکنشی به اظهارات روز یکشنبه کاظم جلالی بود. رئیس فراکسیون رهروان قبل از پایان جلسه علنی روز یکشنبه به میان خبرنگاران آمد و با طرح موضوعاتی نسبت به موضوع وحدت دو فراکسیون، مدعی شد فراکسیون اصولگرایان پیشنهاد‌هایی داده و الان عقب نشسته است. جلالی در این مصاحبه مدعی شد «تمام حرف‌هایی که در این مصاحبه مطرح می‌کند به خاطر این است که تعیین تکلیف شود تا در مجمع عمومی بعدازظهر فراکسیون بتواند نتیجه‌گیری کند.» جلالی در همین مصاحبه نیز به اینکه قرار است عصر یکشنبه نتیجه را به وی اطلاع دهند، اذعان دارد.

این مصاحبه کاظم جلالی و ادعاهایش در مورد فراکسیون اصولگرایان چند ساعت بعد به گوش اعضای فراکسیون اصولگرایان رسید. این امر برای برخی مایه تعجب بود که اگر رئیس فراکسیون رهروان منتظر خبر ماست، پس چرا علیه وحدت سخن می‌گوید! بااین‌وجود اعضای فراکسیون اصولگرایان تصمیمشان را مبنی بر ابقای لیست فعلی عوض نمی‌کنند و آن را به‌عنوان یکی از سه سناریو در جلسه مجمع عمومی مطرح می‌کنند.

علی اصغر زارعی 4دراین رابطه علی‌اصغر زارعی در گفتگو با خبرنگار «نماینده» با انتقاد از رویکرد رئیس فراکسیون رهروان اظهار تأسف کرد و گفت: آنچه باعث تأسف است این است که دوستان ما در فراکسیون رهروان خیلی رفتار سنجیده‌ای نداشتند.

نایب‌رئیس فراکسیون اصولگرایان از اتلاف وقت جلالی در اعلام نظر نهایی درباره قبول یا رد پیشنهاد وحدت با فراکسیون اصولگرایان انتقاد کرد. زارعی با بیان اینکه جلالی می‌گوید فراکسیون ما دموکراتیک است، گفت: نهایتاً خبر آوردند که رأی گرفته‌ایم و وحدت نمی‌کنیم.

البته زارعی از تصمیم جدی اصولگرایان برای وحدت دفاع کرد و گفت: «بااین‌وجود ما در رئیس و نایب‌رئیس‌ها سعی کردیم پیام وحدت را منتقل کنیم» اما جنبه دیگری از موضوع نیز بیشتر مایه تعجب است و آن اینکه در فراکسیون رهروان افراد را به قرآن قسم دهند و مقید می‌کنند که به افراد غیر فراکسیونی ـ حتی در صورت صالح و مناسب بودن ـ رأی ندهید!

این موضوع را البته جعفر زاده ایمن آباد به تسنیم هم گفته و تصریح کرده بود: پس از برگزاری مراسم قسامه و قرائت متن قسم به قرآن از سوی آقای جلالی، مقرر شد که اعضای این فراکسیون به این گزینه‌ها به‌عنوان رئیس و نواب رئیس برای فعالیت سال چهارم مجلس رأی دهند.

تناقض‌های ناتمام رهروانی‌ها

پیرموذناظهارات یک عضو دیگر فراکسیون رهروان نشان از عمق بی‌تدبیری در این فراکسیون دارد. کمال‌الدین پیرموذن عصر دوشنبه در مصاحبه‌ای گفت: «طبق نظرسنجی‌های به‌عمل‌آمده، قاطبه اعضای رهروان مخالف ارائه فهرست مشترک دو فراکسیون برای انتخابات هیأت‌رئیسه مجلس هستند.» این نظر اکثریت فراکسیون رهروان را کنار نظر اعضای فراکسیون اصولگرایان که بگذاریم که به نتیجه‌ای فراتر از انتخابات هیأت‌رئیسه می‌اندیشند و به انتقال پیام همدلی به جامعه فکر می‌کنند، جنبه دیگری از نگاه جناحی داشتن به مسائل را نشان می‌دهد.

 

قاسم جعفری43قاسم جعفری، عضو فراکسیون اصولگرایان پس از اعلام نتیجه انتخابات هیأت‌رئیسه با اشاره به اینکه فراکسیون اصولگرایان از ابتدا بر محور مشترکات اعتقادی که مصالح نظام را مورد نظر دارد و با انسجام حرکت کرده است، به خبرنگار نماینده گفت: همین امر باعث شده که در شرایط خاص بتوانند با بررسی ابعاد هر قضیه‌ای سریع‌تر و درست‌تر، به نتیجه خوب برسند.

نماینده مردم بجنورد در ادامه به خبرنگار «نماینده» می‌گوید: در زمینه انتخابات هیأت‌رئیسه نیز دکتر حداد از همان ابتدا پیشنهاد بسیار خوبی را دادند. ایشان گفتند امسال سال همدلی و هم‌زبانی است و ما هم باید در این راستا حرکت کنیم و این یک نماد خوب است. البته نتایج به‌دست‌آمده هم بیان می‌کند که کار درست و مستدل و قوی می‌تواند نتیجه خوبی بدهد.

 

محمد بیاتیانسیدمحمد بیاتیان نیز با ذکر این نکته که فراکسیون اصولگرایان قصد داشت در سال همدلی و هم‌زبانی وحدتی را ایجاد کند، گفت: مد نظر ما این بود که فراکسیون‌های مجلس لیستی ارائه نکنند و فقط یک لیست اشتراکی باشد که همان هم در صحن رأی بیاورد.

نماینده مردم بیجار با اظهار تأسف از اینکه این وحدت محقق نشد، با اشاره به انتخابات مجلس دهم گفت: ما پیام وحدت را فرستادیم و اگر وحدت می‌کردیم می‌توانستیم این پیام را به همه اصولگرایان کشور منتقل کنیم.

این عضو فراکسیون اصولگرایان در گفتگو با خبرنگار «نماینده» اظهار امیدواری کرد اصولگرایان با هر طیف فکری به عقلانیت و منطق مشترکی برسند تا در انتخابات آتی شاهد چند پارگی نباشیم و اتفاقی که در سال ۹۲ صورت گرفت تکرار نشود.

در سوی دیگر این ماجرا کاظم جلالی هر چند در مصاحبه روز یکشنبه ادعای دموکراتیک بودن فراکسیون متبوعش را مطرح می‌کند، اما پیرمؤذن از درون فراکسیون این‌طور خبر آورده است که «در جلسه شورای مرکزی فراکسیون، لاریجانی از دو نایب‌رئیس فعلی حمایت کرد اما در همان جلسه بسیاری از اعضا اعلام کردند که نظرشان نسبت به یکی از نواب رئیس منفی است.» در نهایت نامزد معرفی‌شده از جانب رهروان برای نایب‌رئیسی همان چیزی است که لاریجانی می‌خواهد و حکایت از بی‌اهمیت شمرده شدن نظر اکثریت اعضا می‌کند و این مدعای جلالی نیز زیر سؤال می‌رود.

درعین‌حال علی‌اصغر زارعی، نایب‌رئیس دوم فراکسیون اصولگرایان معتقد است میزان آراء دبیران معرفی‌شده فراکسیون، نشان از این دارد که اگر ما می‌خواستیم شخصی مثل دکتر نادران را برای نایب‌رئیسی معرفی کنیم، ایشان به‌راحتی می‌توانست این منصب را در رقابت با باهنر از وی بستاند؛ اما فراکسیون اصولگرایان این کار را نکرد تا نشان دهد در عمل به گفته‌هایش پایبند است و منافع فراکسیونی را فدای منافع ملی نمی‌کند.

عملکرد فراکسیون اصولگرایان در انتخابات اخیر هیأت‌رئیسه و پس از سخنان وحدت‌شکنانه کاظم جلالی نشان می‌دهد کماکان دل در گرو اهداف والاتری دارند و فقط به شعار بسنده نمی‌کنند. شاهد این مدعا می‌تواند این باشد که علی‌رغم اینکه دو سال است این فراکسیون برای ریاست گزینه‌ای را معرفی نکرده بود، این بار در اقدامی متفاوت لاریجانی را نیز به‌عنوان گزینه ریاست مجلس معرفی می‌کند. حسین نجابت نیز معتقد است آراء مجلس نشان داد پیشنهاد آقای حداد مبنی بر اینکه ما هیأت‌رئیسه را تغییر ندهیم با اقبال عمومی نمایندگان مواجه شده و این پیشنهاد اگر کامل عمل می‌شد انعکاس بهتری در جامعه پیدا می‌کرد.

نظر شما