شناسهٔ خبر: 94335 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

تبیین زاکانی از مذاکرات هسته‌ای:

نمایندگان جاهلیت مدرن به دیگران به چشم برده نگاه می‌کنند

علیرضا زاکانی431 عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس: در واقع مذاکره بین دو اردوگاه است؛ اردوگاه نوین اسلامی و اردوگاه نمایندگان جاهلیت مدرن که خود را آقا می‌بینند و به دیگران به چشم برده نگاه می‌کنند.

به گزارش نماینده به نقل از مهر، علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی صبح امروز در نشست «مشق غیرت، بازرسی و بازجویی ممنوع» که در سالن اجتماعات خبرگزاری مهر برگزار شد، با بیان اینکه مساله فناوری هسته‌ای امروز و در آینده نقش تعیین‌کننده‌ای در سرنوشت کشورهای مختلف جهان دارد، اظهار داشت: نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که مذاکره ما با ۱+۵، مذاکره بین دو اردوگاه «تفکر نوین اسلامی» و «جاهلیت مدرن» است که از زاویه نگاه خود، خودشان را آقا و دیگران را برده و نوکر می‌دانند.

وی ادامه داد: نکته‌ دیگری که باید به آن توجه شود، این است که آنچه امروز با عنوان موضوع هسته‌ای مورد مذاکره قرار گرفته، تنها یکی از بهانه‌های طرف مقابل به ویژه شیطان بزرگ، آمریکا است؛ او برای مهار انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی به عنوان جریان مورد تائید امت اسلامی، بهانه‌های مختلفی را فراهم کرده است.

زاکانی با اشاره به وجه ممیزه مساله هسته‌ای به عنوان مهمترین بهانه دشمن، اظهار داشت: اهمیت موضوع هسته‌ای از این جهت است که آنها توانستند در مقطعی با فریب و حیله نوعی اجماع جهانی علیه ما ایجاد کنند؛ به گونه‌ای که حتی در سال ۸۲ کشورهای «نم» نیز علیه ما موضع گرفتند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: اما با شفاف‌سازی و اقدامات منطقی جمهوری اسلامی در حدود ۱۳ سال اخیر این اجماع شکسته شد، اما نباید تصور کرد که آنها حاضرند این نقطه را رها کنند؛ لذا با اینکه ابعاد فنی مساله حل شده، موضوع را از جهت سیاسی همچنان دنبال می‌کنند.

بیش از حد اثربخش دانستن تحریم‌‌ها، بازی در زمین دشمن است

وی در ادامه با بیان اینکه مساله انرژی هسته‌ای با یک اشتباه برآوردی از سوی دشمن دنبال شده است، گفت: این اشتباه برآوردی آنها این بوده است که تصور کرده‌اند ما به خاطر تحریم‌ها، پای میز مذاکره رفته‌ایم و به این توافق نیاز داریم و اگر کسی به این مساله دامن بزند، در زمین دشمن بازی کرده است؛ به همان صورت که اگر کسی در بین ملت شکاف و نقار ایجاد کند و موضوع هسته‌ای را به یک حرکت جناحی و سیاسی تبدیل کند، پازل دشمن را تکمیل کرده است.

زاکانی تصریح کرد: تحریم‌ها بی‌اثر نبوده، اما کسی که تحریم‌ها را آنقدر اثربخش ببیند که به واسطه آن، ما را تسلیم بیگانه کند، خدمت نکرده و نباید اشتباه برآوردی دشمن را تقویت کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بر این اساس باید موضوع را ملی ببینیم و از تیم مذاکره‌کننده به عنوان نمایندگان ملت ایران حمایت کنیم و در عین حال به دشمن بی‌اعتماد باشیم؛ چرا که تاکنون یک بار نشده که از در مسالمت و رعایت حقوق ملت وارد شوند.

«گریز اتمی» معیار دشمن است؛ ما باید برای خودمان معیار تعریف کنیم

وی ادامه داد: راه طی شده تاکنون، درس‌های خوبی برای ما دارد که در پیمودن راه آینده نیز باید به آنها توجه شود.

زاکانی اظهار داشت: آنها یک معیار به عنوان «گریز اتمی» در نظر گرفته‌اند و همه حقوق هسته‌ای ما را با این سنجه در نظر می‌گیرند؛ بنابراین ما نیز باید یکسری معیارها را تعریف کرده و روند مذاکره را با آن بسنجیم؛ از جمله اینکه تحریم‌ها باید در روز اجرای توافق برچیده شود و یا در رژیم بازرسی‌ها نباید قبول کنیم که یک استثناء باشیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: همچنین نباید با اجازه بازرسی از دانشمندان و اماکن نظامی و اسناد، زمینه جاسوسی دشمن از خودمان را فراهم کنیم و نیز باید به موضوع تحقیق و توسعه به طور کامل توجه کنیم.

وی تصریح کرد:‌ ما به ازای این مسیر، ما هم نیاز به راستی‌آزمایی، هزینه‌های جدی و تائید اقدامات متقابل داریم؛ چرا که در گذشته نیز اقدام می‌کردیم، اما اقدامات دشمن به طور متقابل نتیجه‌بخش نبود. در بیانیه ژنو به ما وعده دادند اما در حوزه پولی و بانکی و برخی دیگر از حوزه‌ها به تعهدات خود عمل نکردند، در حالی که ما به تعهداتمان عمل کردیم.

به مذاکره‌کنندگان اعتماد داریم/مجلس با حساسیت، به وظیفه خود عمل می‌کند

زاکانی در ادامه با بیان اینکه در این شرایط مجلس حساسیت ویژه‌ای نسبت به موضوع دارد، اظهار داشت:‌ در جلسه غیرعلنی روز گذشته به دوستانمان در تیم مذاکره‌کننده با محبت اعلام شد که ما یک پیکره هستیم و موضوع هسته‌ای نیز یک موضوع ملی است، نه جناحی و سیاسی؛ بنابراین ما یک وظیفه داریم و چارچوبی داریم که باید رعایت شود تا بتوانیم به وظایف خود بر طبق قانون اساسی عمل کنیم.

وی ادامه داد: معتقدیم مجلس حتما باید در این جریان نقش‌آفرین باشد و الزاماً چارچوب مذاکره را تصویب کند تا بر اساس آن مذاکره انجام شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از نظر ما نتیجه مذاکرات وقتی معتبر است که به تصویب مجلس برسد و پروتکل الحاقی و امثال آن نیز از همین قاعده برخوردار است؛ آنچه برای ما مهم است، چارچوب‌های خودمان است از جمله اینکه اماکن نظامی و دانشمندان ما بازرسی نشوند و عزت ما خدشه‌دار نشود، حالا اگر در پروتکل الحاقی و در برخی بندهای آن الزاماتی وجود دارد، قرار نیست با امضای پروتکل آن الزامات را بپذیریم.

زاکانی در همین رابطه خاطر نشان کرد: باید در برنامه جامع اقدام مشترک، قیودی در نظر گرفته شود که منافع ملی ما را تامین کند؛ نه اینکه خودمان را همچنان در معرض اتهام قرار دهیم؛ چرا که آنها خودشان نه در موضع اتهام که در موضع «مجرم» قرار دارند.

وی تاکید کرد: مذاکره عرصه بده و بستان است، اما این بده و بستان نباید به گونه‌ای باشد که امروز و آینده به ما بخندند و در پیشگاه امام و شهدا شرمنده شویم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: امروز مجلس و دولت راهی ندارند جز اینکه زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی را فراهم کنند؛ چرا که عنصر بهانه‌گیر همیشه وجود داشته و خواهد داشت.

نظر شما