شناسهٔ خبر: 94317 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

سید حسن نصرالله:

داعش زیر نظر آمریکا بین عراق و سوریه جابجا می‌شود/ جریان تکفیری، بزرگترین خطر است

نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان با تاکید بر اینکه خطر تکفیری‌ها از خطر اسرائیلی‌ها کمتر نیست اظهار داشت : وحدت جبهه‌ها در رویارویی با خطر تکفیری یک ضرورت جدی است.

به گزارش نماینده به نقل از «نسیم»، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در ابتدای سخنرانی دوشنبه شب خود به مناسب روز عید مقاومت و پانزدهمین سالگرد مقاومت و آزادسازی جنوب این کشور، حادثه تروریستی اخیر قطیف را به خانواده شهدا و شیعیان تسلیت گفت.

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان گفت: قبل از شروع سخنانم، به برادرانمان در روستای «القدیح» قطیف عربستان به خاطر انفجار تروریستی تسلیت عرض می کنم و برای مجروحان این حادثه از خداوند طلب شفا و عافیت می‌کنم و از خداوند می‌خواهیم تا برادرانمان را در مواجهه با این خطر محفوظ بدارد.

دبیر کل حزب‌الله لبنان ادامه داد: این روزها، ایام پیروزی خون بر شمشیر است و به تمام لبنانی‌ها، اعراب و مسلمین و آزادگان جهان این عید را تبریک می‌گویم.

سید حسن نصرالله گفت: به همه شهدا، مجروحان، اهل مقاومت و خانواده های آنها و همه کسانی که سال های متمادی صبر و تحمل پیشه کردند و همچنین به موسسان مسیر مقاومت مانند امام موسی صدر، سید عباس موسی، شیخ راغب و شهید عماد مغنیه سلام و درود می فرستم.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان گفت: مقاومت از اینجا بیروت آغاز شده و به ضاحیه و صیدا و بقاع غربی رسیده است.

وی در ادامه افزود: از زمانی که مقاومت آغاز شد، مواضع سیاسی و رسانه ای لبنانی ها تقسیم شده است و برخی ها از آنها نیز اسرائیل را دوست و هم پیمان خود می دانند، اما هنگامی که بحث تجاوزات اسرائیلی علیه لبنانی ها به میان می آید، ان را توجیه می کنند و مقاومت را مسئول می دانند.

نصرالله گفت: درحالی که پیروزی در برابر اسرائیل حاصل مقاومت عده ای خاص بود اما عده ای این پیروزی را متعلق به همه لبنانی ها به شمار آوردند و در عین حال این امر موجب نشد که دست از خنجر زدن از پشت بردارند.

ما با اراده خود هر آنچه را که باید مسجل می شد، مسجل کردیم و برکت پیروزی شامل حال تمام لبنانی ها شد. ‎مقاومت در چنین روزهایی به صورت کاملا انسانی، با تمام کسانی که بر ضد آن اقدام کرده بودند، برخورد کرد و نمونه بارز اخلاقی را در همکاری و همبستگی ارائه داد، اما با وجود تمام این اقدامات، هستند کسانی که سعی دارند گروه های مقاومت را به داعش تشبیه کنند. ‎ اگر این برخی از لبنانی ها، این فهم و درک صحیح را نداشتند و از اراده لازم برخوردار نبودند، و به دنبال مقاومت نمی بودند، ‎چه پیش می آمد‎ . اگر مقاومتی وجود نمی داشت، جنوب و بقاع و حومه ها و مناطق شمال لبنان چه سرنوشتی می یافتند؟ ‎

اگر مقاومت نبود، اسرائیل، در تمام لبنان، حضور می یافت و تنها در صورت تصور این صحنه از لبنان است که می توانیم بزرگی این نعمت بزرگ الهی کنونی را درک کنیم که باید این نعمت را بشناسیم و خدا را به خاطر آن شاکر باشیم و از این نعمت محافظت کنیم چرا که تنها از این طریق است که می توانیم در برابر تمام خطرات پیش رو ایستادگی کنیم.

دبیر کل حزب الله لبنان ادامه داد  : با وجود تمامی این فشارها، مقاومت با تمام پایگاه ها و اعضایی که داشت، ظرف سه سال موفق شد اسرائیل را شکست دهد و بدون قید و شرط وادار به عقب نشینی از بیروت و دیگر مناطق کند  .سید حسن نصرالله تداوم دشمنی های سیاسی و رسانه ای برای محکوم کردن مقاومت را یادآور شد و افزود : ما با اراده خود هر آنچه را که باید مسجل می شد، نشان دادیم و امروز برکت پیروزی های مقاومت شامل حال تمام لبنانی ها شده است چرا که ‬‎مقاومت با تمام کسانی که بر ضد آن اقدام کرده بودند، برخوردی انسانی کرد و نمونه بارز اخلاق را در همکاری و همبستگی نشان داد.

وی ادامه داد : با وجود تمام رفتارهای انسانی و اخلاقی مقاومت کسانی هستند که می کوشند گروه های مقاومت را به داعش تشبیه کنند در حالی که اگر مقاومتی نبود سرنوشت جنوب لبنان و بقاع و حومه ها و مناطق شمال لبنان مبهم بود چون اگر مقاومت نبود، اسرائیل، در تمام لبنان، حاضر بود.

دبیرکل حزب الله لبنان از مردم لبنان و منطقه خواست که مسئولیت های خود را بپذیرند و بی طرف نباشند و در عین حال تصریح کرد : در جریان ۱۴ مارس درخصوص سوریه عده ای هنوز بین نظام بشار اسد رئیس جمهور این کشور و داعش و النصره باقی مانده اند اما به آنها می گویم بترسید از پیروزی النصره و داعش چرا که اگر نظام سوریه پیروز شود ما ضامن آنها خواهیم بود اما اگر داعش و النصره پیروز شوند شما هیچ تضمینی برای خود نخواهید داشت چه برسد به این که بخواهید ضامن ملت لبنان باشید. ‬
وی در ادامه افزود : نبرد الجرود در قلمون ادامه دارد و این نبرد تا روزی که بتوانیم امنیت تمام مرزهای لبنان و سوریه را تامین کنیم ادامه پیدا می کند و تنها پرونده روستای عرسال و تپه های روستای عرسال باقی می ماند. ‬
دبیر کل حزب الله لبنان با تاکید بر اینکه معادله طلایی ارتش، ملت و مقاومت برای مقابله با هر تهدیدی مناسب است اظهار داشت : معادله ارتش، ملت و مقاومت، معادله ای پیروزی آفرین و سرکوب کننده دشمن است و باید آن را از چارچوب محلی خارج کرد.
سیدحسن نصرالله در ادامه به تجاوز بزرگی که بر ضد یمن صورت گرفته اشاره کرد و گفت : جنگ یمن نمی تواند به هیچ یک از اهدافش دست یابد چرا که این دشمنی و تجاوزگری در برابر ارتش، ملت و مقاومت یمن است.

دبیر کل حزب الله لبنان با تاکید بر اینکه خطر تکفیری‌ها از خطر اسرائیلی‌ها کمتر نیست اظهار داشت : وحدت جبهه‌ها در رویارویی با خطر تکفیری یک ضرورت جدی است  چرا که اگر مانع سیطره داعش بر بخش هایی از سوریه می شدند، آن چه امروز در عراق روی داده رخ نمی داد پس همه کسانی که در قبال داعش در سوریه سکوت کردند امروز باید مسئولیت آن چیزی که در عراق روی می دهد را بپذیرند. ‬

دبیرکل حزب الله لبنان یادآور شد : یکی از علل قدرت اسراییل در چند دهه گذشته گسترده کردن نبرد بود، خطر تکفیری کمتر از خطر اسراییل نیست، ما وحدت صف در برابر خطر تکفیری را می خواهیم.

وی افزود : اگر جلوی سیطره داعش بر مناطق سوریه گرفته می شد آنچه در عراق اتفاق افتاد، رخ نمی داد، تمام اشخاصی که در برابر داعش در سوریه سکوت کردند مسئول رویدادهای عراق هستند اما آنهایی که جنگیدند مسئولیت به عهده شان نیست.

سید حسن نصر الله گفت : بر اساس همین دیدگاه در سوریه جنگیدیم و امروز در کنار برادران سوری، ارتش، مقاومت و مردم سوریه می جنگیم و معتقدیم این دفاع از همه در سوریه، لبنان، عراق و یمن است.

وی تاکید کرد : اگر مسئولیت اقتضا کند که حضور یابیم، حضور ما در سوریه گسترده تر می شود، در سالگرد پیروزی مقاومت تاکید می کنیم که حضور ما در سوریه مبتنی بر این دیدگاه فکری استراتژیک است و این منطقی صحیح است، ما هر جا اقتضا  کند هستیم و در کنار ارتش، مردم و مقاومت سوریه می توانیم پیروزی بسازیم.

دبیرکل حزب الله تصریح کرد: با وجود مسایل منطقه ای ما اینجا در جنوب لبنان می مانیم و مراقب دشمن اصلی و جنگ اصلی هستیم. ما این جبهه را ترک نکرده و نخواهیم کرد و آمادگی خود را حفظ کرده و مسایل حاشیه ای ما را از آن بازنمی دارد. بدانید که مقاومت در بالاترین سطح آمادگی است. دشمن بهتر از لبنانی ها می داند که من چه می گویم، برای همین به جنگ روانی خود ادامه می دهد که البته ما از آن هم نمی ترسیم.

وی افزود: برخی لبنانی ها که تعداد شهدای ما را می شمرند باید از خودشان خجالت بکشند زیرا آنها به فضل شهدا با صلح و امنیت در این کشور زندگی می کنند و این چیزها در اراده ما خللی وارد نمی کند.

سید حسن نصرالله گفت برخی ادعا می کنند که حزب الله در بحران قرار گرفته و نصرالله به زودی بسیج عمومی اعلام می کند ولی من می گویم که بسیج عمومی در کار نیست اما اگر رهبر حزب الله تصمیم بگیرد در همه میادین حاضر شود خواهید دید که دهها هزار نفر در همه میادین حاضر خواهند بود.

وی بیان کرد: در عید پیروزی و مقاومت به خداوند بزرگ قسم می خورم که مقاومت هیچگاه مانند امروز آماده و در صحنه نبوده است و اگر ما و ارتش های منطقه بر خدا توکل کنند و به دشمنان امیدوار نباشند و از دوستان حقیقی کمک بگیرند و به جوانان قهرمان خود تکیه کنند طرح تکفیری از بین خواهد رفت.

نظر شما