شناسهٔ خبر: 94308 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

افزایش ۵۰۰ هزار تومانی حقوق فرهنگیان از وعده تا عمل

سرباز معلم طی ماه‌های اخیر اخبار مختلفی در رابطه با افزایش حقوق فرهنگیان و بهبود وضعیت معیشتی آنها مطرح شد که در آخرین مورد نمایندگان مجلس به دنبال تهیه طرحی برای افزایش ۵۰۰ هزار تومانی حقوق فرهنگیان هستند طرحی که با اما‌واگرهایی همراه است.

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم، این روزها بازار اخبار مختلف در رابطه با وضعیت معیشتی فرهنگیان حسابی داغ است به گونه‌ای که هر چند وقت یک بار اخباری درخصوص افزایش میزان حقوق فرهنگیان به گوش می‌رسد.

اواخر سال گذشته بود که اعتراض فرهنگیان در رابطه با وضعیت معیشتی شدت گرفت و پس از آن اخبار متعددی در رابطه با تلاش‌های دولت و مجلس برای بهبود وضعیت معیشتی فرهنگیان به گوش رسید.

** در نخستین گام، طرح رتبه بندی معلمان به عنوان راه حلی فوری برای بهبود وضعیت معیشتی فرهنگیان به تصویب هیئت دولت رسید و  اردیبهشت سال جاری اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور آن را ابلاغ کرد.

در نخستین روزهای سال ۹۴، ‌علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش طی مصاحبه‌ای با صدا و سیما اعلام کرد: بر اساس احکام جدید، حقوق دریافتی معلمان از ۱۶۰ تا ۶۰۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت و۱۴ درصد افزایش حقوق کارکنان در سال ۹۴  نیز به آن اضافه می شود. همچنین احکام رتبه بندی معلمان از اول مهر صادر می‌شود که براساس این طرح معلمان به رتبه های پایه ارشد، خبره و عالی تقسیم می شوند و در صدد افزایش مهارت‌های حرفه ای خود برمی آیند.

البته درخصوص افزایش ۱۴ درصدی حقوق فرهنگیان و عدم اعمال این افزایش در حقوق فروردین ماه اعتراضات زیادی مطرح است.

پس از اعلام خبر افزایش ۱۶۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی حقوق فرهنگیان آن هم با اجرای طرح رتبه بندی، کارشناسان و معلمان صاحب نظر در عرصه آموزش‌وپرورش طی اظهار نظرات متعدد افزایش ۶۰۰ هزار تومانی حقوق فرهنگیان را با اجرای طرح رتبه بندی عملیاتی ندانستند. به اعتقاد این کارشناسان گروه اندکی از معلمان با اجرای طرح رتبه بندی مشمول افزایش ۶۰۰ هزار تومانی حقوق می‌شوند و گروه وسیعی از معلمان نهایتاً از افزایش ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومانی حقوق بهره خواهند برد.

برخی از نمایندگان مجلس از جمله قاسم احمدی لاشکی نیز طرح مصوب دولت را رتبه بندی ندانسته و معتقد است که این طرح طبقه بندی فرهنگیان است چرا که در طرح رتبه بندی، معلمان همانند اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها دسته بندی می‌شوند و در هر رتبه‌ای که قرار بگیرند معادل ۸۰درصدحقوق هم رتبه خود در دانشگاه را دریافت خواهند کرد.

صرف نظر از تمام این مباحث باید به این نکته توجه داشت که طرح رتبه بندی در میان فرهنگیان با اقبال چندانی مواجه نیست. معلمان معتقدند که افزایش حقوق آنها باید همانند کارکنان سایر وزارتخانه‌ها باشد و ارائه طرح‌هایی همچون رتبه بندی و شرط و شروط گذاشتن برای افزایش حقوق فرهنگیان اشتباه است اما مسئولان آموزش‌وپرورش رتبه بندی را راهی برای دستیابی به کیفیت و به روز رسانی معلمان می‌‌دانند.

** خبر دیگری که طی هفته‌های اخیر درخصوص افزایش حقوق فرهنگیان منتشر شد به جلسه ویژه مجلسی‌ها با مسئولان نهادهای مختلف برای حل مشکلات معیشتی و رسیدگی به مطالبات فرهنگیان اشاره داشت.

جبار کوچکی نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اعلام این خبر گفت:‌کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس روز یک شنبه ۶ اردیبهشت کمیسیون آموزش‌وتحقیقات مجلس از ساعت ۲ بعدازظهر تا ۸ شب میزبان مسئولان نهادهای مختلف است. در این جلسه طی مذاکرات میان نمایندگان مجلس و مسئولان نهادهای مختلف از جمله دیون عدالت اداری، وزارت اقتصاد، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری در رابطه با حل مشکلات معیشتی معلمان و ارتقای وضعیت حقوقی آنها تبادل نظر می‌شود تا بتوان راهکاری را برای افزایش پایه حقوقی فرهنگیان در نظر گرفت.

اما این جلسه دستاورد ویژه‌ای را به همراه نداشت.

** تهیه لایحه بهبود معیشت فرهنگیان خبر دیگری بود که طی هفته‌های اخیر منتشر شد. نوذر شفیعی نماینده مردم ممسنی در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی به وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد:‌ این وزارتخانه هر چه زودتر لایحه بهبود وضعیت معیشت معلمان و بازنشستگان را تقدیم مجلس شورای اسلامی کند.

از سوی دیگر محمد قسیم عثمانی نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه دولت باید یک فکر اساسی برای فرهنگیان داشته باشد، گفت:فرهنگیان بابت توجه کلامی که به آنها می‌شود سپاسگزارند، ولی از شرایط مالی خود دلخورند و خود را نزد خانواده حتی دانش‌آموزان خود شرمنده می‌بینند. فرهنگیان منتظر اقدامات دولت هستند و انتظار می‌رود دولت برای بهبود وضعیت معلمان و فرهنگیان اقدامی اساسی انجام دهند و با مسائلی مانند طرح رتبه‌بنی معلمان بر مشکلات آنها سرپوش نگذارند. طرح رتبه‌بندی معلمان یک طرح فانتزی است، این طرح برای رقابت طراحی شده ولی کسی که از گرسنگی نای حرکت ندارد چگونه می‌تواند مسابقه دهد و رقابت کند.

** و در آخرین خبری که طی هفته گذشته منتشر شد نمایندگان مجلس از تهیه طرح دو فوریتی برای افزایش ۵۰۰ هزارتومانی حقوق فرهنگیان خبر دادند.

جلیل جعفری بنه عضو کمیسیون انرژی مجلس با اعلام این خبر عنوان کرد: طرحی دوفوریتی در دستور کار نمایندگان مجلس قرار دارد که درصورت تصویب نهایی آن و همکاری دولت، حقوق فرهنگیان تا ۵۰۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند، ‌البته این افزایش ربطی به طرح رتبه‌بندی معلمان ندارد. ۱۴۴ نماینده مجلس طرح دوفوریتی «اعمال یک درصد ارزش افزوده و اختصاص آن به آموزش و پرورش» را امضا کرده‌اند که درصورت تصویب نمایندگان مجلس صرفا برای افزایش حقوق فرهنگیان هزینه می‌شود.

در سوی دیگر ماجرا قاسم جعفری سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس چندان به این طرح و افزایش حقوق ۵۰۰ هزار تومانی خوش بین نیست.

وی به تسنیم گفت:‌ اگر دولت با این طرح موافقت نکند حتی در صورت تصویب در مجلس به دلیل ایجاد بار مالی برای دولت مغایر اصل ۷۵ قانون اساسی شناخته شده و توسط شورای نگهبان رد می‌شود. این طرح باید از سوی دولت به مجلس ارائه شود.

به گزارش تسنیم، طی ماه‌های اخیر طرح‌های مختلفی در رابطه با بهبود وضعیت معیشتی معلمان اعلام شده است اما باید توجه داشت که این طرح‌ها باید به مرحله اجرا برسد تا بتواند به خوشبینی فرهنگیان کشور که مدت‌هاست از دو شغله بودن و دغدغه معیشتی گلایه دارند، منجر شود.

نظر شما