شناسهٔ خبر: 93667 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

آمار سالانه قاچاق ۵۵ هزار میلیارد تومان اعلام شد

پورمحمدی43 وزیر دادگستری تصریح کرد: آمارهای قاچاق کالا و ارز به حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان تا ۵۵ هزار میلیارد تومان می رسد که متاسفانه بخش زیادی از این کالاها از مبادی رسمی وارد کشور می‌شود.

به گزارش نماینده ازتسنیم، حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی امروز در حاشیه بازدید از سامانه جامع گمرکی که با حضور رئیس کل گمرک رونمایی شد، گفت: تحولی بزرگ در حوزه واردات و صادرات کالا و بخش مهمی از بهبود محیط کسب و کار کشور در حال انجام است که با تلاش متخصصان و جوانان صورت گرفته و کل طراحی‌ها و به خدمت گرفتن سخت‌افزار و نرم‌افزارهای این سامانه نتیجه تلاش جوانان است.

وی با اشاره به اینکه در سامانه جامع گمرک؛ تمام عملیات از مبداء تا مقصد ثبت و کنترل می شود، افزود : همه اطلاعات شرکت وارد کننده و مسیر حمل و نقل در این سامانه ثبت و امکان دستکاری ارزیابی فردی و اشتباهات برداشته می‌شود و تخلف به حداقل کاهش می‌یابد.
وزیر دادگستری با اشاره به اینکه در سامانه جامع گمرک تخلفات و سوء استفاده به صفر می رسد، خاطرنشان کرد : سود بازرگانی و عوارض از کالاهای وارداتی گرفته می‌شود و تمام فرآیندها با سامانه جامع ساده سازی شده است و افرد می‌توانند از طریق اینترنت از خانه کارهای خود را انجام دهند.
وی بهبود و سلامت محیط اقتصادی و کاهش هزینه تولید و سرعت عملیات واردات و صادرات را از مزیت های این سامانه خواند و گفت : طراحی سامانه گمرک به دست جوانان کشور نشان می‌دهد تمام دستگاه‌های اقتصادی کشور باید از سامانه و ابزارهای هوشمند بومی برخوردار شوند.
پورمحمدی در مورد آمار قاچاق کشور گفت : آمار قاچاق را ستاد مبارزه با کالا و ارز ارایه می‌هد که آمارهای متفاوتی بوده و از حدود ۱۰ میلیارد دلار (بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان) تا ۲۵ میلیارد دلار (حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان) ادعا شده است، اما جمع‌بندی ها نشان می دهد، آمار حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان تا ۵۵ هزار میلیارد تومان قابل استناد و اتکا و همچنان عدد بسیار بزرگی است و متاسفانه بخش زیادی از این کالاها از مبادی رسمی با اظهارنامه های مخدوش و اطلاعات ناقص و کنترل غیر دقیق وارد کشور می‌شودکه سامانه جامع به جلوگیری از قاچاق کمک می کند و امیدواریم تا پایان سال ۹۴ نوید کاهش جدی آمار قاچاق را بدهیم.
وزیر دادگستری با اشاره به اینکه این سامانه در حال تکامل است، تصریح کرد: البته سختی‌های زیادی برای ایجاد طراحی این سامانه کشیده شده است و جوانان با کمترین هزینه و بهره‌وری بالا چنین سامانه‌هایی راه‌اندازی کردند که بسیاری از نیازها پوشش داده خواهد شد و امیدواریم همه اشکالات و نیازها برطرف شود.
وی گفت: در حال حاضر سامانه جامع به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین سامانه‌های کنترل مبادی ورودی فعال و قابل ارایه در سطح جهانی است و البته باید تکمیل‌تر شود.
پورمحمدی با اشاره به اهمیت شبکه حمل و نقل در مبادلات تجاری تصریح کرد: اگر بتوانیم مجموعه ناوگان حمل و نقل را مدیریت کنیم که به کجا سفر کرده و بارانداز و بارگیری در چه محلی است در عمل شبکه قاچاق کنترل خواهد شد که این سامانه جامع عملا نصف راه رفته است.
وی ادامه داد: موضوع دیگر ساماندهی حمل و نقل است که دو مصوبه از سوی هیات دولت وجود دارد یکی مربوط به کامیون‌ها، ناوگان حمل و نقل و میزان مصرف گازوئیل نسبت به پیمایش مسیر است که انجام گرفت و در کنار این مسیرها نیز کنترل می‌شود و اگر کامیونی در مبدا غیررسمی تردد کند به آن مشکوک و این کامیون ها رصد می‌شود.
پورمحمدی گفت: ۸ سامانه وجود داد که اگر کنار هم قرار گیرد، جلوی قاچاق کالا را به صورت هوشمند خواهیم گرفت و یکی از بهترین‌های آن سامانه جامع گمرکی است و همچنین در بحث نظام بانکی و شبکه حمل و نقل و پلیس باید پیشرفت‌هایی حاصل شود که البته مانند گمرک نبوده است اما امیدواریم به زودی نهایی شود و صرفا بحث قاچاق نیست و لازمه هر کشوری بخصوص کشوری با شرایط اقتصادی ما داشتن سامانه هایی کاملا هوشمند و بروز و بازدارنده از تخلف است.

نظر شما