شناسهٔ خبر: 93175 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

مقدم فر تشریح کرد؛

غفلت درباره خلأ اطلاعات/ تاكتيک رسانه‌های دشمن در پس بازتاب ديرهنگام حادثه مهاباد

مقدم فر مشاور فرهنگی و رسانه ای فرمانده کل سپاه معتقد است كه راهبرد خبري دشمن در مواردي همچون ماجراي مهاباد استفاده از خلاءهاي اطلاعاتي ما و نيز تبديل موضوعات اجتماعي و اقتصادي به چالش سياسي و امنيتي است.

 به گزارش نماینده حميدرضا مقدم فر در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين» در خصوص انعكاس رسانه اي ماجراي مهاباد اظهارداشت: در ابتدا ما بايد يك آسيب شناسي در داخل خودمان داشته باشيم، و يك دشمن شناسي و رسانه شناسي نيز در حوزه دشمن را بررسي كنيم كه درحوزه آسيب شناسي داخلي رسانه ها اعم از رسانه ملي، خبرگزاري ها و غيره يك غفلتي داشتند از حيث اينكه حادثه اي كه رخ داد براي آن اطلاع رساني به موقع نداشتند و با تاخير ۴ تا ۵ روزه آن را انعكاس دادند.

وي افزود: به طوري كه اين حادثه يكشنبه رخ داد اما اطلاع رساني ها از پنجشنبه و جمعه شروع شد كه ديگر خيلي دير بود؛ اين نوع خلاء ها معمولا براي دشمن فرصت ايجاد مي كند كه بيايد تحريك كند كه در هر صورت يك غفلت رسانه اي براي رسانه هاي ما بود.

مشاور فرهنگی و رسانه ای فرمانده کل سپاه ادامه داد: البته برخي رسانه ها تصورشان اين بود كه اين موضوع يك خبري است كه يك مقدار جنبه هاي مسائل سوء اخلاقي و غيره دارد كه نبايد وارد شوند كه از يك بعد صحيح است اما تجربه اي كه ما در چند سال اخير و پس از ماجراي فتنه ۸۸ داريم، اگر موضوعات اينچنيني در فضاي شبكه هاي اجتماعي و اينترنت گسترش پيدا كرد، ولو اينكه موضوع شايد قابل توجهي هم نباشد اما ما نبايد نسبت به آن بي تفاوت باشيم.

مقدم فر بيان داشت: در چنين شرايطي ما بايد فورا اطلاع رساني به هنگام را انجام دهيم البته نا گفته نماند كه برخي رسانه ها غافل نبودند، به فكر هم بودند اما دستگاه هاي ذي ربط همكاري لازم را با آنها نداشتند؛ يعني مسئولين شهري كه در اين ماجرا بودند و بايد اطلاع رساني مي كردند و جواب خبرنگاران را مي دادند، پاسخي ندادند.

وي اضافه كرد: مسئولان در سكوت خبري به سر بردند و رسانه ها هم محتواي لازم را براي اطلاع رساني نداشتند كه اين كار وظيفه نيروهاي اطلاع رساني و امنيتي است يا فرماندار، استاندار يا ادارات كلي كه در جريان اين امر هستند كه بايد اين ها به هنگام از طريق رسانه اطلاعات لازم را به مردم بدهند اما در اين ماجرا متاسفانه همكاري لازم را نداشتند.

مشاور فرهنگي و رسانه اي فرمانده كل سپاه اظهار كرد: يك وجه ديگر قضيه اين است كه راهبردهاي خبري دشمن عليه ما اين است؛ يكي اينكه از خلاء هاي اطلاعاتي استفاده مي كند و ديگري اينكه نسبت به موضوعات اجتماعي و اقتصادي و تبديل آنها به مسائل سياسي و امنيتي استفاده مي كند و جزء تكنيك ها و راهبردهاي اصلي آنان قرار گرفته است.

مقدم فر ادامه داد: به طوري كه اين موضوع يك مسئله ساده اجتماعي است اما تكنيك آنها به گونه اي بود كه سريع آن را به يك مسئله سياسي و يك اعتراض سياسي و امنيتي تبديل كنند به طوري كه مردم را تحريك كنند و يك عده اي را به خيابان بياورند تا فرياد بزنند و اعتراضاتي را با آتش زدن يا تخريب مكان يا وسائلي نشان دهند كه در اين موضوع مهاباد اين مسئله مصداقي براي اين راهبردها بود.  

نظر شما