شناسهٔ خبر: 92985 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

در حاشیه نوشته مشاور آیت الله هاشمی؛

کدام نهاد خارجی باید در باره مسائل داخلی ایران نظر دهد و سکوت نکند؟!

غلامعلی رجایی سوال این جا است که چرا کسانی که ید طولایی در هتاکی و بی حرمتی به بزرگان نظام دارند و در فحاشی گوی سبقت را از اراذل و اوباش خیابان ها و کوچه ها ربوده اند به محض آزادی از زندان به دیدار هاشمی می روند ؟!

نماینده - یکی از آیات قرآن کریم که از آن می توان دستور العملی اخلاقی استنباط کرد و با عمل به آن دنیا و آخرت خود را آباد کرد این آیه نورانی است که خداوند متعال می فرمایند «اتامرون الناس بالبر و تنسون انفسکم» بر اساس این آیه انسان اگر دیگران را دعوت به خیر و نیکی می نماید خود نیز باید عامل به آن خیر و نیکی باشد .

با این مقدمه به اصل سخن خود می رسیم و آن این که غلامعلی رجایی مشاور آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در نوشته ای که روزنامه شرق آن را بازتاب داده است به دیدار اخیر نامبرده از دانشگاه امیرکبیر اشاره کرده و به حاشیه ها پرداخته و می نویسد : هرچند تردیدی نیست که هاشمی همین معترضان و حتی هتاکان را هم به‌مثابه فرزندان خویش و فرزندان ملت دانسته و می‌داند و هرگز از چنین رفتاری لب به شکایت یا گله نگشوده و نخواهد گشود و نشان داده که موافقتی به برخورد قضایی با صاحبان چنین رویه‌هایی ندارد، اما وظیفه دستگاه‌های مربوطه در داخل و خارج نسبت به این اتفاق مهم در دانشگاه است که در برابر حریم‌شکنی نسبت به بزرگان انقلاب نباید مسامحه و کوتاهی کرد.

در این رابطه نکاتی هست که تذکر آن ها ضروری به نظر می رسد ؛

۱- مشاور محترم آیت الله هاشمی رفسنجانی می گویند که شخص هاشمی توافقی با برخورد نهادها با منتقدین ایشان ندارند و چه کسی است که نداند نهادهای مرتبط با دولت سازندگی در هشت ساله زمامداری ایشان چه برخوردی با مخالفین که نکردند . دوستان امروز هاشمی خوب می دانند که در دولت سازندگی به مختصر انتقادی زندگی منتقد بر باد می رفت و امروز نیز که دولتی همسو با هاشمی بر سر کار است منتقدین به جهنم حواله می شوند ، بی شناسنامه خوانده می شوند و ...و به هر حال هنوز به زمانه سازندگی و نحوه برخورد با منتقدین در آن دوره هبوط نکرده ایم زمانی که رئیس جمهور دستور داده بود تا یک منتقد را به جرم انتقاد از ایشان زندانی کنند .

عزت الله سحابی درباره عملکردآیت الله هاشمی رفسنجانی شاید مصداقی باشد برای این گونه رفتارها.

حدود ۱۹ سال قبل یعنی در ۲۳ خرداد ۱۳۶۹ ، ۲۳ نفر از اعضاء نهضت آزادی و افراد موسوم به ملی مذهبی‌ها به دلیل انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت آقای هاشمی رفسنجانی و به دستور ایشان بازداشت شدند. در همین رابطه عزت الله سحابی یکی از بازداشت شدگان می گوید: ما به آقای هاشمی نامه اعتراضی نوشتیم. اعتراض ما به آقای هاشمی این بود که اولاً اوضاع اقتصادی کشور بسیار خراب است. فقر و اختلاف طبقاتی بسیار فاحش است. دوم اینکه وضع سیاست خارجی ما به گونه ای است که ما در انزوای کامل قرار گرفته ایم و همه دنیا با ما مخالف هستند. در رابطه با این نامه، ۲۳ نفر را بازداشت کردند که یکی از آنها من بودم... بعد از دستگیری ها، در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، چند تن از نمایندگانی که مرا می شناختند، به آقای هاشمی اعتراض کردند که چرا عزت الله سحابی را گرفتی؟ آقای هاشمی پاسخ داده بود: «رویش زیاد شده بود، می خواستیم رویش را کم کنیم.»

در نتیجه این که مشاور هاشمی مزورانه بگوید وی مخالف برخورد با منتقدان است این ادعا دیگر خریداری میان مطلعین از تاریخ معاصر ندارد .

۲- رجایی می گوید «وظیفه دستگاه‌های مربوطه در داخل و خارج نسبت به این اتفاق مهم در دانشگاه است که در برابر حریم‌شکنی نسبت به بزرگان انقلاب نباید مسامحه و کوتاهی کرد.» سوال این جا است که آن کدام نهاد خارجی است که باید در باره مسائل داخلی ایران نظر دهد و سکوت نکند؟! آیا هاشمی به چنان ذلتی رسیده است که بایستی نهادهای بین المللی از او همانند اصلاح طلبان پناه گرفته به دشمنان این مرز و بوم حمایت کنند و در حمایت از وی قطعنامه صادر کنند ؟!

۳- عطف به مقدمه نوشتار حاضر از مشاور آقای هاشمی می پرسیم ؛ شما از حرمت شکنی نسبت به بزرگان جمهوری اسلامی گلایه دارید و می گوئید با این رفتارها باید برخورد شود و سوال این جا است که به فرموده خداوند متعال «اتامرون الناس بالبر و تنسون انفسکم» آیا حرمت شکنی زمانی که به هاشمی باشد مذموم است و یا آن چه که در سال ۸۸ دیدیم و دیدید  نیز ناپسند بود و مذموم ...آیا می شود از کسی سخن از اخلاق را پذیرفت که در سال ۸۸ از فتنه گرانی حمایت کرد که با اردوکشی های خیابانی شعار مرگ بر اصل ولایت فقیه ، جمهوری ایرانی ، نه غزه نه لبنان سر داده و تصویر حضرت روح الله را آتش زدند و هر چه خواستند کردند و هر چه خواستند گفتند ؟!

سوال این جا است که چرا کسانی که ید طولایی در هتاکی و بی حرمتی به بزرگان نظام دارند و در فحاشی گوی سبقت را از اراذل و اوباش خیابان ها و کوچه ها ربوده اند  به محض آزادی از زندان به دیدار هاشمی می روند ؟!

آیا اخلاق تنها زیبنده دیگران است و آقایان از رعایت حدود شرعی و اخلاقی که به دیگران توصیه می کنند معافند ؟!

در این باب گفتنی های دیگری نیز هست که تنها به این آیه نورانی بسنده و آن را تکرار می کنیم که «اتامرون الناس بالبر و تنسون انفسکم»

نظر شما