شناسهٔ خبر: 92709 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

کنکاشی در چرایی حذف جریان چپ ؛ این ارابه ؛ ارابه ران را زیر گرفت !

اصغرزاده/2 اگر بپذیریم که جریان چپ از صحنه سیاسی ایران حذف شده است این مقدمه نیازمند اعتقاد به یک گزاره دیگری است و آن این که جریان چپ جریانی بدون عقبه بوده و دفعتا ایجاد شده و بعد از پایان تاریخ مصرف و یا دوران اوج به انحطاط رسیده است .

نماینده - تحلیل چرایی حذف جریان چپ از عرصه سیاسی کشور نیازمند تحلیل های پیچیده و آن چنانی که هفته نامه صدا  به سردبیری محمد قوچانی در شماره اخیر خود به آن دست یازیده است ندارد .

اگر بپذیریم که جریان چپ از صحنه سیاسی ایران حذف شده است این مقدمه نیازمند اعتقاد به یک گزاره دیگری است و آن این که جریان چپ جریانی بدون عقبه بوده و دفعتا ایجاد شده و بعد از پایان تاریخ مصرف و یا دوران اوج به انحطاط رسیده است .

مطالعه تاریخ معاصر ایران این تحلیل را تائید می کند که جریان چپ جریانی بدون عقبه بوده و دفعتا و بدون پشتوانه ایدئولوژیک و نظری در فضای سیاسی ایران ایجاد شده و بعد از رخت بربستن آن انگیزه ها و شورهای اولیه بعضی رهبران صادق و نیز شناخته شدن چهره حقیقی برخی سران دو چهره این جریان نیز به تاریخ می پیوندد .

به درستی می توان گفت که امروز دیگر جریانی به نام جریان چپ و یا جناحی به نام جناح چپ در فضای سیاسی کشور نداریم .

جناحی که آمریکا ستیزی افراطی از مولفه های اساسی و نظری آن بود ، جریانی که چنان معتقد به اقتصاد بسته دولتی که اندک دارایی شخصی و خصوصی را برای کسی بر نمی تابید و امروز همه معتقدان به این جریان در طیف مقابل قرار گرفته اند یعنی نه به دشمنی با آمریکا به عنوان شیطان بزرگ اعتقادی دارند و نه به ولایت فقیه التزامی نشان می دهند و نه اصولا به اختیارات دولت در حوزه مدیریت اقتصاد جامعه قائل...

ابراهیم اصغر زاده دانشجوی مسلمان پیرو خط امام سابق که از دیوار سفارت بالا رفت و لانه جاسوسی را تسخیر و بعدها در خط مقدمی قرار گرفت که عذرخواهی از آمریکا را به خاطر آن حماسه طلب می کرد سخنی دارد که نگاهی از سر مداقه در آن می تواند به سوال چرایی حذف جریان چپ از فضای سیاسی جامعه جوابی بس روشنگرانه دهد .

او با اشاره به شعارهای شدیدا ضد آمریکایی دهه ۶۰ جریان چپ می گوید : ما در آغاز مجلس سوم آنچنان از اسلام ناب محمدی یك بت ساختیم و لباس اسلام آمریكایی را بر تن تمام مخالفان خودمان پوشاندیم، در انتخابات مجلس چهارم هم عده دیگری همین لباس را بر تن ما پوشاندند. ما شدیم ملقب به طرفداری از اسلام آمریكایی و حالا منتقدان ما طرفدار اسلام ناب بودند. چرخ پوپولیسم گاهی ارابه‌ران را هم زیر می‌گیرد.

این سخن ابراهیم اصغر زاده تمامی حقیقت را پوشش نمی دهد و واقعیت آن است که اگر چپ ها در طول دهه ۶۰ لباس اسلام آمریکایی را بر مخالفان خود پوشاندند تا از آنان عبور کنند خود و با دستان خود در طول دهه ۷۰ به بعد این لباس را پوشیدند و کسی را میل آن نبود که کسی را از قطار مبارزه با استکبار و نیز اعتقاد به ولایت فقیه پیاده سازد .

در یک کلام می توان گفت ارابه ای که چپ ها در زمان اوج قدرت و برای کسب اندک کرسی های در دست حریف به راه انداخته بودند روزی دیگر ارابه ران را زیر گرفت  و این خود یکی از درس های تاریخ است ...

نظر شما