شناسهٔ خبر: 92630 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

صالحی مطرح کرد؛

٣٠ درصد از مجتمع های سوخت راكتور تهران را خودمان ساخته ايم/ ساخت سه نیروگاه جدید در بوشهر

صالحی رئيس سازمان انرژی اتمی كشورمان گفت: ما ٣٠ درصد از مجتمع های سوخت راكتور تهران را خودمان ساخته ايم.

به گزارش  نماینده به نقل از مهر، علي اكبر صالحی، رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان در مراسم گراميداشت اساتيد و چهره هاي ماندگار هسته اي در واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد گفت: اميدواريم راكتوری مشابه راكتور تهران را در واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد ايجاد كنيم. اكنون براي ما اين اقدام هيچ مشكل و ابهامي ندارد.

وی افزود: ما ٣٠ درصد از مجتمع های سوخت راكتور تهران را خودمان ساخته ايم.

تشریح آینده پروژه‌های هسته‌ای/ ساخت سه نیروگاه جدید در بوشهر

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره آینده روند هسته ای کشور گفت: در مورد مذاکرات ۱+۵ اگر مقدر باشد، به نتیجه می‌رسد. تا امروز با اطلاعات رسیده و جلسه ای که شب گذشته داشتیم، مذاکرات خوب جلو رفته است.

وی ادامه داد: امروز همین مقدار بگویم که از حالا طرف مقابل روی یکسری از مسائل دبه درآورده روی موضوعاتی که بر سر آنها تفاهم کرده ایم، دبه می کند، اما من مطمئنم در مجموع مذاکرات به نتیجه خواهد رسید.

صالحی افزود: ما نگفته ایم که به هر قیمتی می خواهیم مذاکرات به نتیجه برسد با حفظ منافع ملی، اصل حاکمیت و چارچوب کلی که مقام معظم رهبری و مسئولان نظام مشخص کرده اند، پیش می رویم.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: در ادامه برنامه هسته ای کشور قرارداد دو نیروگاه هسته ای در مجموع با ۲ هزار و ۱۰۰ مگاوات را با روس ها در سال ۹۳  منعقد کرده ایم و در سال ۹۴ حرکت جدی آغاز می شود.

وی با اشاره به شهرک جدیدی که در بوشهر در حال ساخت است، اظهار داشت: مجموعه عظیم نیروی انسانی که برای ساخت این دو نیروگاه به بوشهر خواهد رفت، نزدیک به ۱۳ هزار نفر تکنسین است و به همه مهندسین هسته ای دانشگاه‌ها در بوشهر نیاز خواهیم داشت.

صالحی با بیان اینکه با کشور دیگری نیز در مورد ساخت نیروگاه مذاکره کرده ایم و تا ۹۰ درصد جلو رفته ایم، خاطر نشان کرد: برای ساخت نیروگاه های جدید قرارداد می بندیم که در سواحل مکران و جنوب ایران آب را شیرین کرده و برق تولید کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: حجم این قراردادها در بوشهر بالای ۱۰ میلیارد دلار است و قرارداد دیگری هم که در حال انعقاد هستیم، ۲ میلیارد و اندی خواهد بود که حدود ۱۳ میلیارد دلار قرارداد خواهیم داشت که ظرف ۱۰ سال عملیاتی شود و بر این اساس حجم عظیم پول در گردش خواهد بود.

وی گفت: یک پروژه دیگری به‌ عنوان نمونه استانداردسازی در دست داریم. همیشه بحث هسته ای را به دلیل مسائل تبلیغاتی از منظر سانتریفیوژ و آب سنگین دیده ایم، در صورتی که هسته ای به این امور ختم نمی شود و کاربردهای دیگری دارد.

صالحی با اشاره به اینکه در پایان هفته گذشته کتاب ۲۰۰ صفحه ای در مورد استفاده از صنعت هسته ای در کشاورزی مطالعه کرده ام، اظهار کرد: بیش از ۳ هزار نمونه گونه های جدید در بحث کشاورزی می توان ایجاد کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: در بـُعد سلامت نیز به‌زودی پروژه ای در دست اقدام داریم که ساخت یک بیمارستان هسته ای است که ظرف یکی دو ماه آینده کلنگ آن به زمین خواهد خورد. این بیمارستان قرار است نه تنها مجهزترین بیمارستان کشور که در سطح منطقه باشد و بتواند تمام تجهیزات را که به نحوی با مواد هسته ای در ارتباط هستند از الکترون تا گاما و... برای تشخیص و درمان ایجاد کنند، زمین آن در حال فراهم شدن است. بیمارستان پرهزینه‌ای است، اما نمونه ای است که قبل از هر چیز می خواهیم در آن استانداردسازی و نمونه‌سازی کنیم.

وی ادامه داد: در بـُعد چرخه سوخت همواره این تصور بود که ایران در مواد اولیه هسته ای کشوری فقیر است. ما مانند استرالیا، کانادا و قزاقستان در تولید مواد اولیه غنی نیستیم، اما در برهه اخیر به نتایج خوبی رسیده ایم که اگرچه کشور غنی نخواهد بشد، اما در زمینه مواد اولیه دیگر فقیر نیستیم و در زمان مقتضی اطلاعات این مساله را مطرح خواهیم کرد.

صالحی تصریح کرد: ما تا سال ۱۳۸۸ مفسر برداشت های ژئوفیزیک هوایی نداشتیم و باید مفسرهای خارجی برداشت‌های هوایی را برای ما بیان می کردند، اما اکنون خودمان دارای چند مفسر هستیم که هر کدام ۱۰ها میلیارد دلار ارزشمند هستند.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین با اشاره به ساخت اولین مجتمع سوخت نیروگاه بوشهر اظهار داشت: هفته پیش روس‌ها از این مجتمع سوخت بازدید کردند و باور نمی کردند که این مجتمع را ایران ساخته باشد.

وی افزود: می خواهم در ادامه گلایه ای نیز داشته باشم به‌عنوان کسی که نماینده ایران در آژانس بوده و مسئولیت سازمان انرژی اتمی و وزارت خارجه را داشته ام، این مطلب را بیان می کنم، در عالم سیاست می گویند «طرف را عصبانی کن و زمانی که عصبانی شود دست بالا را خواهی داشت». اکنون در جریان مذاکرات هسته ای برخی از عزیزان نظراتی دارند. همین الان وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی در خیلی از موارد اختلاف نظر دارند، اما هم‌زبانی و همدلی می کنند و راهگشایی می کنند که از این گردنه عبور کنیم. اختلاف نظر به معنای دشمنی نیست و ما هیچ‌گاه از ادب دور نشده ایم.

صالحی خاطر نشان کرد: عده ای که خود را دانشمند هسته ای می دانند و من نمی دانم این عناوین دانشمند چطور به کار گرفته می‌شود و زمانی که به طور مثال انیشتین دانشمند است، این عده نیز عنوان دانشمند را بر روی خود می گذارند و عزیزانی که خارج از ادب و دلسوزی برای منافع ملی و حاکمیت ملی کار می کنند و گاهی جلوتر از مسئولان نظام حرکت می کنند. بنده به این عزیزان برادرانه تذکر می دهم که هر چقدر بی ادبی بکنید، به خودتان بازمی گردد.

رئیس سازمان انرژی اتمی خطاب به این افراد شعری از حافظ خواند و افزود: ما با سخن حق جدل نداریم، حق را با زیبایی عرضه کنیم و اگر ناحق است کمی فکر کنید. رأس همه خطاها این است که انسان بخواهد به مقام و جایگاه اجتماعی رفیع برسد.

وی در ادامه سخنرانی خود در دانشگاه آزاد به نحوه انتخاب رشته مهندسی هسته ای اشاره کرد و گفت: زمانی که در دانشگاه آمریکایی بیروت به این موضوع فکر می کردم که برای دکترا چه رشته ای را انتخاب کنم، به صورت اتفاقی کاتالوگ MIT را دریافت کردم که راجع به رشته ها شرح داده بود و من این رشته را انتخاب کردم که بسیار از انتخاب خود خوشحالم.

صالحی در ادامه درباره برنامه هسته ای ایران با اشاره به اینکه برنامه هسته ای در کشور ما از اوایل دهه ۵۰ شروع شده است، اظهار داشت: البته از دهه ۴۰ برنامه هسته ای کشور ریخته شده بود و رآکتور تهران در دانشگاه تهران ایجاد شد و سازمان انرژی اتمی در حقیقت متعلق به دانشگاه تهران است و ما غاصب آن محل هستیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: اگر دانشگاهی بخواهد سرآمد باشد باید حتما یک رآکتور هسته ای داشته باشد و امیدواریم رآکتوری مشابه رآکتور تهران را در واحد علوم  و تحقیقات دانشگاه آزاد ایجاد کنیم؛ چراکه ما اکنون برای این امر هیچ مشکل و ابهامی نداریم و می توانیم سوخت را تامین کنیم.

وی با بیان اینکه در دهه ۵۰ قرار شد تا ۱۹ هزار مگاوات نیروگاه در ایران ایجاد شود، اضافه کرد: اوایل انقلاب مهندس تاج، وزیر نیرو شدند و می خواستند درباره پروژه نیروگاه هسته ای در بوشهر و دارخوین تصمیم بگیرند. وی آن زمان این پروژه ها را امپریالیستی می خواند و می گفت نباید ادامه پیدا کند. آقای تاج در جلسه ای از عده ای دعوت کردند که از جمله بنده و دکتر افشار در آن جلسه حضور داشتیم. بحث این بود که آیا ساخت نیروگاه هسته ای را ادامه دهیم که عده‌ای عنوان کردند این طرح تحمیلی است و ضرورتی برای ادامه وجود ندارد. دکتر منتجب در آن زمان استاد صنعتی دانشگاه شریف و در آمریکا کار می کرد، فرد پیشکسوتی بود که در آن جلسه گفت چرا عجله می کنید، بهتر است در این باره تحقیق کنیم. دو هفته زمان داده شد که این موضوع مورد بررسی قرار گیرد و بنده و آقای افشار مسئول چرخه های سوخت شدیم و مرحوم شهید عباسپور نیز مسئول شبکه اتصال برق شدند.

صالحی ادامه داد: بعد از دو هفته گزارش هایی ارائه شد و بعد از صحبت های فراوان دکتر منتجب گفت با توجه به گزارش ها بهتر است نیروگاه ها را بسازیم، اما چون شبکه برق ضعیف بود دیزل ژنراتورها را روشن کنیم که هوای شرجی بوشهر به تجهیزات فشار نیاورد. به هر حال آنچه که باید، گذشت. اولویت ها در نظر گرفته شد و مساله جنگ پیش آمد و نظام بعد از جنگ تصمیم به احیای این صنعت گرفت و با یک هدف استراتژیک که فقط ساخت یک نیروگاه و تولید برق نباشد این کار ادامه پیدا کرد. نظام در تصمیم استراتژیک خود تعیین کرد که باید در مجموعه میادین هسته ای از چرخه سوخت تا طراحی رآکتور ورود پیدا کنیم که یک تصمیم بسیار درستی بود که ما باید متکی به خود باشیم البته نه اینکه خودکفا باشیم باید متکی به خود باشیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: ما نمی خواهیم تمام اورانیوم های دنیا را غنی کنیم، اما می خواهیم شیوه این کار را بدانیم که اگر گفتند به شما سوخت نمی فروشیم، توانایی این کار را داشته باشید.

وی با اشاره به اینکه نهضت هسته ای یک نهضت مبارک و خوب است اظهار داشت: در هر کشوری باید یک عامل حرکت عمده برای پیشرفت وجود داشته باشد. یکی از عوامل عمده حرکت ما در صنعت، حرکت هسته ای بود که باعث شد زمینه خودباوری و خوداتکایی و اصل اینکه ما می توانیم، به عینه محقق شود.

صالحی تصریح کرد: اگر خارجی ها در بحث هسته ای چالش ایجاد نمی کردند و این بحث را تبدیل به یک موضوع حساس نمی کردند با این سرعت و فراگیری حرکت نمی کردیم.

شباهت های انصارلله در یمن و حزب الله در لبنان 

رئیس سازمان انرژی اتمی با ذکر خاطره ای گفت: در سال ۲۰۰۰ اسرائیلی ها از جنوب لبنان بخاطر وجود حزب الله فرار کردند. من در آن زمان نماینده ایران در آژانس انرژی اتمی بودم. پیش از این اتفاق هر گاه از حزب الله نام می بردند می گفتند حزب اللهِ مورد حمایت ایران. سفیر لبنان در وین میهمانی ترتیب داد و زمانی که من برای تبریک در این میهمانی به خدمت ایشان رسیدم، با صدایی بلند به من گفت شما به ما تبریک می گویید؟ این ما هستیم که باید به شما تبریک بگوییم و تشکر کنیم این شما بودید که باعث شدید رژیم صهیونیستی از کشور خارج شود. از آن پس بود که دیگر نمی گفتند حزب الله مورد حمایت ایران.

وی ادامه داد: در بحث هسته ای نیز همینطور بود آنها این موضوع را بزرگ کردند تا حدی که حتی با وجود فتوای غیرشرعی بودن سلاح های کشتار جمعی در داخل نیز نسبت به فعالیت ما ابهام ایجاد کردند و اکنون ما یک کشور قدرتمند هسته ای در تعاملات بین المللی سیاسی هستیم و اگر در هر صنعت دیگری جلو می رفتیم نمی توانستیم وارد این عرصه بین المللی شویم و جمهوری اسلامی ایران بار دیگر به اعتبار ناشی گری طرف مقابل به جایگاه رفیع تری دست پیدا کرد.

صالحی گفت: اکنون آنها همان اشتباه را درباره حوثی ها می کنند. در مقالات خارجی می نویسند حوثی های مورد حمایت ایران. انشاءالله خواهیم دید پایان کار در یمن چه خواهد شد و حوثی های مورد حمایت ایران چه می شوند.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: البته در این مسیر مشکلاتی نیز وجود دارد. ممکن است افکار عمومی را طوری هدایت کنند که ما در  امور کشورها دخالت می کنیم، اما ما تنها یک دخالت داریم و آن هم این است که اندیشه تولید می کنیم و پرچم اسلام را برداشته ایم و به برکت همین اسلام است که به اینجا رسیده ایم. ملت، جنگ تحمیلی تمام فشارها و محدودیت ها را تحمل کرده و به اینجا رسیده است.

چرایی مذاکرات متعدد و طولانی کری با ظریف

وی درباره مذاکرات ایران و ۱+۵ نیز گفت: الحمدالله مذاکرات به خوبی جلو می رود. البته تلاش فراوانی برای تخریب وجود دارد و رسانه های خارجی و به ویژه اندیشکده های فکری در غرب و آمریکا تحلیل های بسیاری درباره انقلاب می‌کنند.

صالحی ادامه داد: اما شما باید ببینید که چرا ۱+۵ و به‌خصوص آمریکا تا این اندازه انرژی می گذارد و وقت صرف می‌کند تا وزیر امور خارجه اش با وزیر امور خارجه کشورمان این اندازه ملاقات داشته باشد آن هم در زمان های طولانی که هیچ‌گاه در طول تاریخ سابقه نداشته است که وزیر خارجه آمریکا تا این اندازه با وزیر خارجه کشور دیگری صحبت کند و اصلا چرا این صحبت ها با وزرای امور خارجه کشورهای اسلامی دیگری نیست. این چراها را باید پرسید.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ممکن است ما در بعد اقتصادی و صنعتی راه زیادی را در پیش داشته باشیم تا تبدیل به کشور شناخته شده ای شویم اما در مجموعه ابعاد می توانیم بگوییم که اکنون بر سر سفره خواص نشسته ایم و خواهیم نشست. مذاکرات ۱+۵ با ایران نشان از قوت بالقوه با ظرفیتی بالا دارد که اگر رها شود اوج می گیرد. آنها نمی‌خواستند اینطور شود، اما هر اقدامی از جمله جنگ، فشار و تحریم را امتحان کردند و فایده ای نداشت. راه تعامل را در پیش گرفتند و منطق جمهوری اسلامی نیز همواره منطق تعامل با دنیا بوده است. امام راحل همواره تاکید داشته اند ما با دنیا در تعامل هستیم، نه تقابل.

نظر شما