شناسهٔ خبر: 92416 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

انتقاد از شمارگان غیرواقعی ناشران

علی جنتی/431 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به علت کاهش شمارگان چاپ کتاب گفت: محتمل است برخی از ناشران آن تعداد شمارگانی را که اعلام می کنند چاپ کرده اند، در واقع منتشر نمی کنند.

به گزارش نماینده ازمهر، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح روز جمعه  از نخستین دقایق آغاز از نمایشگاه کتاب  بازدید به عمل آورد.

جنتی بازدید خود را از سالن کارنامه نشر آغاز کرد و پس از بازدید از بخش های مختلف این سالن که به همت موسسه خانه کتاب برپا شده است به شبستان اصلی مصلی آمد.

وی در این بخش از برخی از غرفه های شبستان بازدید کرد و برخی از آثار را نیز به صورت جدی تری تورق کرد از جمله در غرفه موسسه انتشارات هلال کتاب مسیح یهودی و فرجام جهان، مورد توجه وی قرار گرفت.

همچنین کتاب مشروعیت آسمانی نوشته حجت الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی که در غرفه انتشارات سلمان فارسی ارائه شده بود نیز مورد توجه قرار گرفت.

جنتی همچنین در بازدید از غرفه موسسه انتشارات بین المللی اسراء سه کتاب رجال تفسیری حقیقت و تاثیر اعجاز و دانش و روش بندگی آیت الله عظمی جوادی آملی را هدیه گرفت.

بازدید از بخش بین الملل نمایشگاه به ویژه غرفه کشورهای عمان و ژاپن نیز بخش دیگری از برنامه جنتی در این بازدید بود.

وی همچنین در غرفه عمان و در جمع خبرنگاران در رابطه با حضور این کشور در نمایشگاه کتاب گفت: ایران و عمان اشتراکات فرهنگی بسیاری دارند و حسن همجواری میان آنها زبانزد است به ویژه در منطقه خلیج فارس از دیرباز دارای روابط سیاسی حسنه ای با یکدیگر هستند.

به گفته جنتی عمان همواره یک سیاست ثابت و متوازن نسبت به ایران داشته و همین مسئله باعث شده تا از نظر فرهنگی نیز این دو کشور رابطه نزدیکی با هم داشته باشند و به همین خاطر آثار ارائه شده از این کشور در نمایشگاه نیز نشان می دهد که تا چه اندازه علایق فرهنگی میان دو کشور وجود دارد.

وی در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به سوالی در مورد توضیح کتاب های زیر میزی در نمایشگاه کتاب گفت: اگر چنین مواردی دیده شود با آن برخورد می شود. در سال های گذشته نیز به صورت روزانه گزارش هایی از سوی مسئولان نمایشگاه در مورد برخورد با چنین مواردی به من ارائه می شد. من اطمینان می دهم که همکارانم از این موارد مراقبت دائمی می کنند الا اینکه موردی باشد که ما از آن بی خبر مانده باشیم.

وی همچنین در مورد علت کاهش شمارگان کتاب با وجود افزایش تعداد کتاب های چاپی گفت: می پذیریم که شمارگان کتاب امسال کمتر شده است اما این احتمال را می دهم که برخی ناشران آنچه را به عنوان شمارگان در پشت جلد خود چاپ می کنند واقعی نباشد یعنی می نویسند دو هزار نسخه چاپ شده است اما در واقع کمتر چاپ شده احتمالا در سال های قبل هم اینگونه بوده اما فکر می کنم که امسال این وضعیت متناسب تر شده است.

نظر شما