شناسهٔ خبر: 92274 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

حداد عادل بیان کرد:

شهید مطهری یک مصلح اجتماعی بود/ مطهری قدرت مهندسی بیان داشت

حداد عادل 431 حداد عادل با اشاره به صفات برجسته شهید مطهری گفت: شهید مطهری قدرت مهندسی بیان داشت. به این معنا که می دانست یک مطلب را باید از کجا شروع کرده و با چه شرایطی به نتیجه برساند.

به گزارش نماینده دکتر غلامعلی حداد عادل در همایش واکاوی و بازنگری علامه شهید مرتضی مطهری که عصر چهارشنبه برگزار شد ضمن تقدیر از معلمان استان گیلان اظهار داشت: خاطره هشتم دی ماه سال ۹۲  که در اجتماع مردم گیلان حضور داشتم تصویری است که در ذهن من قاب شده و در بهترین جای آن آویخته ام.

وی گفت: از سال ۱۳۳۸ تا ۱۳۵۸ که بدون واسطه و به صورت مستقیم از محضر علامه شهید مرتضی مطهری بهره می بردم خصوصیاتی در ایشان مشاهده کرده ام که همواره سرلوحه زندگی من است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به صفات برجسته شهید مطهری افزود: شهید مطهری بنده خوب خدا بود، بنده ای مومن و متعهد که نماز شبشان ترک نمی شد. ایشان انس دائمی با قرآن داشتند و هر شب قبل از خواب یک حزب قرآن می خواندند و این عادت پسندیده ای است که من به عنوان یک معلم آن را به دانش آموزان خودم توصیه می کنم.

وی گفت: علامه مطهری مراجعه مستمر به تفاسیر قرآن و بویژه تفسیر المیزان علامه طباطبایی داشتند و ارادتشان به استاد خود به اندازه ای بود که پس از شنیدن اسم علامه طباطبایی عبارت روحی فدا را برایشان می بردند.

حداد عادل اضافه کرد: دینداری شهید مطهری در عشق به پیامبر، حضرت علی و ائمه اطهار جلوه گر بود. ایشان عالمی فقیه بود که عشق به اهل بیت را در وجود خود داشت.

نماینده مردم تهران با اشاره به اینکه شهید مطهری دانش وسیعی داشت، بیان کرد: مطالعات شهید مطهری فراتر ازدرس های متداول حوزه بود و ایشان بیشتر اوقات خود را به کار علمی می پرداخت و همانند کسی که می خواهد با نویسنده مباحثه کند قلم بدست نظرات خود را در حاشیه کتابهایی که مطالعه می کرد می نوشت.

وی افزود: ایشان همچنین مطالعه زیاد را به دانشجویان خود توصیه می کرد و از صفات دیگر ایشان این بود که نه تنها عالمی برجسته بود که معلمی دلسوز و متفکر نیز به حساب می آمد.

حداد عادل در ادامه افزود: شهید مطهری قدرت مهندسی بیان داشت. به این معنا که می دانست یک مطلب را باید از کجا شروع کرده و با چه شرایطی به نتیجه برساند و نکات پیچیده فلسفی را به نحوی بیان می کرد که من بعد از گذشت سالها اعتراف می کنم که هنوز کامم از لذت درس فلسفه ایشان شیرین است.

وی همچنین به صفت متفکر بودن شهید مطهری اشاره کرد و گفت: شهید مطهری در ایمان داشتن، مطالعه و آموختن متفکر بود وی هنر استدلال را می دانست و تفکر را به دانشجویان خود آموزش می داد.

نماینده مردم تهران افزود: اگر معلمان ما بتوانند تفکر را به دانش آموزان خود بیاموزند بهترین هدیه را به آنها داده اند.

وی با اشاره به شیوایی نوشتار شهید مطهری بیان کرد: در سالهایی که نویسنده ساده نویس در جامعه ما اندک بود مطهری به عنوان یک روحانی برخاسته از حوزه قلمی داشت که حتی دانشگاهیان آن را می پسندند و کتابهای ایشان را مطالعه می کردند.

حداد عادل همچنین افزود: در کنار تمام این صفات مطهری یک مصلح اجتماعی و یک انسان انقلابی بود. ایشان علم و دانش و ایمان را برای تحول مثبت در جامعه می خواست و اعتقاد راسخ وی به امام خمینی(ره) باعث شده بود تا در تمام صحنه های انقلاب اسلامی حضور پررنگ داشته باشند.

نماینده مردم تهران با اشاره به ویژگی شهید مطهری در آموختن علم به دانشجویان خود گفت: شهید مطهری همواره با طرح درسی سر کلاس می آمدند و با برنامه ای آگاهانه دانشجو را پله پله به مقصد می رساند.

وی همواره از تاریخ تحول فکر برای تعلیم استفاده می کرد و برای بیان هر مطلب از تاریخ تحول فکر مثال می آورد.

حداد عادل افزود: مسیری که شهید مطهری برای صحبت انتخاب می کرد مسیری مستقیم و بدون پرداختن به حاشیه بود تا شنونده را خسته نکرده و معلوماتش را به طرز مطلوبی ارائه می کرد.

نماینده مردم تهران همچنین به نامگذاری روز شهادت شهید مطهری به عنوان روز معلم اشاره کرد و گفت: این نامگذاری دو پیام مهم دارد. یکی پیام علم و دیگری شهادت و این دو پیام به این معناست که روح معلمی سراسر اخلاص بوده و معلمی کاری عاشقانه و خدایی است و اگر معلمی در کارش اخلاص نداشته باشد موفق نخواهد شد.

وی همچنین در ادامه به فرمایشات امروز مقام معظم رهبری اشاره کرد و تصریح کرد: همانطور که رهبر فرمودند سرمایه گذاری در آموزش و پرورش هزینه نیست بلکه سرمایه ای است که برای تربیت نسل آینده انجام می دهیم و نهضت های علمی، اقتصادی و شرکت های دانش بنیانی که از ارکان اقتصاد مقاومتی هستند در همین آموزش و پرورش  و در کلاس های درس پایه ریزی می شوند.

حداد عادل همچنین به وظیفه معلمان در قبال نسل جوان اشاره کرد و گفت: نسل جوان امروز با ما فرق دارد و تفاوت عمده این نسل با ما این است که انقلاب را درک نکرده وامام راحل را ندیده است. در این میان وظیفه ما این است که حقیقت انقلاب، راه امام و جنگ تحمیلی را به نسل جوان شناسانده و به آنها منتقل کنیم.

نماینده مردم تهران افزود: نسل جوان باید بداند که شعار مرگ بر آمریکا که بر زبان ملت ایران جاری است حاصل یک تجربه تاریخی بوده و صرفا شعاری کورکورانه نیست.

وی تاکید کرد: وظیفه ما آشنا کردن جوانان با فلسفه انقلاب است و نباید بگذاریم گفتگوهای مشمئز کننده ای که بین ما وجود دارد حربه ای برای سواستفاده غرب باشد تا بتوانند به گوهر انقلاب صدمه برسانم.

حداد عادل همچنین با اشاره به مشکلات معلمان گفت: با تدابیری که دولت و مجلس درباره مشکلات معلمان می اندیشد تلاش می کنیم تا معلمانی با نشاط و مصمم برای تربیت نسل آینده داشته باشیم.

نظر شما