شناسهٔ خبر: 92269 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

پیش‌بینی کاهش ۱۵ درصدی تولید خرما به دلیل خشکیدگی برگ نخل‌ها

خرما43 مدیر باغبانی جهادکشاورزی خوزستان گفت: نخستان های کشور در سال جاری با مشکل خشکیدگی برگ درختان به دلایل شرایط اقلیمی و ریزگردها و به صورت منطقه ای روبرو است.

به گزارش نماینده، حلیم کوتی در گفت‌و‌گو با تسنیم گفت:  در سال جاری بخش زیادی از درختان خرما با خشکیدگی برگ رو به رو هستند که این امر به طور میانگین ۱۵ درصد در عملکرد تولید این محصول تاثیر گذار است اما ارتباطی با پدافند غیر عامل ندارد.

مدیر باغبانی جهادکشاورزی خوزستان ادامه داد: این عامل تاثیراتی بر روی حجم تولید و کیفیت آن دارد اما در حال حاضر به دلیل کوچکی محصول تاثیری بر تغذیه آن ندارد و موارد مورد نیاز رشد آن تامین می‌شود.

کوتی اظهار داشت:  این امر بر روی فتوسنتز گیاه تاثیر گذار بوده و عملکرد را کاهش می دهد.

وی با بیان اینکه خشکیدگی برگ درختان خرما نسبت مستقیم با کاهش تولید دارد، تصریح کرد:  در سال گذشته ۱۸۰ هزار تن خرما در منطقه خوزستان تولید شد که در سال جاری پیش بینی کاهش ۱۵ درصدی این محصول در قطب تولید این محصول می شود.

این مقام مسئول یادآورشد: با توجه به میزان خشکیدگی در ختان مناطق مختلف، میزان کاهش عملکرد متفاوت است به طوری که این رقم در بعضی از مناطق ۵ درصد و در بعضی مناطق تا ۱۵ درصد تاثیر گذار است.

کوتی گفت: در صورتی که شرایط آب و هوایی در مرحله تبدیل خارک به خرما مناسب باشد امکان جبران بخشی از کاهش عملکرد کمی و کیفی وجود دارد.

مدیر باغبانی جهادکشاورزی با بیان اینکه عمده خرمای خوزستان کیفی و صادراتی است، خاطر نشان کرد: در سال گذشته حدود ۷۰ درصد خرمای استان کیفی بود که در سال جاری امکان کاهش ده درصدی این رقم پیش بینی شده است.

وی گفت: نرخ صادرات هر تن خرمای در جه یک ۱۵۰۰ دلار و درجه ۲ به ۱۲۰۰ تا ۱۱۰۰ دلار است که افت کیفی محصول تاثیر مشخصی در ارزآوری دارد.

وی در پایان تاکید کرد:  ۷۰ درصد خرمای خوزستان رقم صادراتی استعمران است و در این استان ۷۰ رقم خرما عمل می آید.

گفتنی است خوزستان بزرگترین صادر کننده  خرما در کشور بوده و عمده تولیدات این محصول به خارج از کشور صادر می شود.

خرمای تولیدی عربستان مشکوک به بیماری کرونا است اما این موضوع به صورت منطقه ای بوده و تاثیری بر محصولات سایر کشور‌ها ندارد.

نظر شما