شناسهٔ خبر: 91798 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

رحماندوست:

استانی شدن انتخابات مجلس، موجب تضعیف جایگاه نمایندگی می‌شود

رحماندوست 43 نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه برگزاری استانی انتخابات مجلس موجب تضعیف جایگاه نمایندگی می‌شود، گفت: برگزاری استانی انتخابات مجلس نقض غرض نمایندگی مجلس است و فاصله گرفتن با ماهیت و هویت نمایندگی ملت محسوب می‌شود.

به گزارش نماینده مجتبی رحماندوست نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح استانی شدن انتخابات مجلس، اظهار داشت: بنده با این طرح به مخالفم و به کلیات آن هم رأی مخالف دادم چون معتقدم تصویب این طرح موجب تضعیف ماهیت جایگاه نمایندگی مجلس می‌شود.

وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس باید با مردم در ارتباط باشند، افزود: زمانی که انتخابات مجلس به صورت استانی برگزار شود، ارتباط نمایندگان با مردم کاهش می‌یابد چون وسعت حوزه انتخابیه نمایندگان مجلس افزایش می‌یابد، زمانی که حوزه انتخابیه نمایندگان بزرگتر شود زمینه ارتباط‌گیری نماینده با مردم کم می‌شود و این تضعیف جایگاه نمایندگی مجلس است.

نماینده تهران در مجلس بر همین اساس یادآور شد: اگر بخواهیم حوزه کاری نمایندگان مجلس را بزرگتر کنیم، خوب یک نماینده برای کل کشور داریم و‌ آن هم رئیس‌جمهور است اما اگر قرار است 290 نماینده مجلس از طریق برگزاری انتخابات وارد پارلمان شوند، این افراد باید هویت مناطق کوچک را داشته باشند تا بتوانند مشکلات مردم را حل کنند.

رحماندوست ادامه داد: با توجه به اینکه بنده خودم نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر هستم، بی‌شک به خاطر بزرگی حوزه انتخابیه‌ام به درصد کوچکی از آن می‌رسم و کمتر می‌توانم با مردم ملاقات داشته باشم، بنابراین اگر آمدیم انتخابات مجلس در شهرستان‌ها یا روستاها را به صورت استانی برگزار کردیم، باید بدانیم این نقض غرض نمایندگی مجلس است و فاصله گرفتن با ماهیت و هویت نمایندگی مجلس محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: در صورت استانی برگزار شدن انتخابات مجلس، افرادی که کمتر شناخته شده هستند، مجبورند کلی هزینه تبلیغاتشان کنند و سفرهای مختلف در استان‌ها داشته باشند تا بتوانند خودشان را به کل استان معرفی کنند.

نماینده تهران در مجلس در پایان خاطرنشان کرد: اگر در شهرستانی فردی شناخته شده است باید از همان شهرستان کاندیدا شود چون مردم او را می‌شناسند و به او رأی می‌دهند، دلیلی ندارد انتخابات را استانی برگزار کنیم تا فرد مجبور به هزینه‌کرد پول‌های فراوان در تبلیغاتش شود.

منبع: فارس

نظر شما