شناسهٔ خبر: 91601 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

جاهایی که کار را به دولت منحصر کردیم معجزه ندیدیم/ آمریکا میخواهد در موفقیتهای عراق اختلال ایجاد کند

علی لاریجانی/2 رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم میدان دادن به بخش خصوصی گفت: در جاهایی که کارها به دولت منحصر شد معجزه ای ندیدیم.

به گزارش نماینده، علی لاریجانی پیش از ظهر پنج شنبه در مراسم بهره‌برداری از شبکه باند پهن استان قم اظهار داشت: امروز در ایران تنش‌ها و نگرانی‌هایی در زمینه ورود به فضای مجازی وجود دارد.

وی ادامه داد: از نظر من این دوره گذار طبیعتی دارد که این نگرانی‌ها در دل آن وجود دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هر عصر و زمانی یک ویژگی دارد گفت: یک زمانی ویژگی عصر و زمان کشاورزی بود که زندگی فردی و اجتماعی بر اساس مناسبت‌های کشاورزی شکل گرفته بود.

وی با اشاره به اینکه در دوره بعد عصر صنعت اتفاق افتاد خاطرنشان کرد: اگر به تاریخ نگاه کنید، ورود به عصر صنعتی هم بی تنش نبود چراکه رفتار مردم و حکمرانان تغییر کرد.

لاریجانی تاثیرات عصر فناوری اطلاعات را در زندگی فردی و اجتماعی عمیق‌تر از صنعتی شدن دانست و اعلام کرد: رفتار مردم، حاکمان و حتی مفهوم امنیت در این عصر تغییر کرده است.

در دوره گذار هستیم

وی با اشاره به اینکه ما در دوره گذار هستیم اضافه کرد: کشورهایی موفق‌تر هستند که عمق این تاثیر را درک کرده و از مواهب آن بهترین استفاده را داشته باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کشورهایی که در این عرصه وارد نشوند هم از نظر توسعه یافتگی عقب مانده و هم در برابر تحولات منفعل می‌شوند.

وی گفت: در همین منطقه آسیا کشورهایی داریم که از نظر توسعه جهش داشته‌اند و آنها کشورهایی هستند که در زمینه فناوری اطلاعات را جدی گرفته‌اند.

لاریجانی با اشاره به توجه رهبر انقلاب به مسئله فضای مجازی اضافه کرد: دستگاه‌ها باید به مسئله جهش در این حوزه توجه کنند.

وی با اشاره به اینکه ما باید از تحولات ارتباطی در دنیا استقبال کنیم ادامه داد: این یک تحول تاکتیکی نیست بلکه تحول استراتژیک است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اثرات فناوری اطلاعات گفت: یکی از عرصه‌هایی که موثر واقع شده کاهش طول عمر علم است و اگر مجهز به این فناوری نشویم با علوم قدیمی کار می‌کنیم و در نتیجه به لبه‌های علوم نمی‌توانیم تسلط پیدا کنیم.

وی با اشاره به زیادشدن اوقات فراغت با ورود عصر صنعتی شدن اظهار داشت: با استفاده از فناوری اطلاعات زمان برای مردم ذخیره می‌شود و امکانات جدید برای استفاده از عمر را فراهم می‌کند.

دولت الکترونیک تحقق پیدا نکرده است

لاریجانی با اشاره به تحقق پیدا نکردن دولت الکترونیک در کشور گفت: این کار تسهیل کننده بخش مهمی از مراودات اجتماعی ماست. اگر در برنامه پنجم روی مسئله فناوری اطلاعات و دولت الکترونیک به خاطر همین است.

وی دغدغه‌ها در این زمینه را محترم دانست و افزود: یکی از لوازم این عرصه ایجاد شبکه ملی اطلاعات است که مقام معظم رهبری هم روی آن تاکید دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: شبکه‌های عظیم ارتباطی ضمن اینکه مملو است از علوم مفید علوم بی فایده هم زیاد دارد.

لاریجانی دغدغه دیگر را مسئله ایمنی اطلاعات دانست و خاطرنشان کرد: این هم در صحنه جهانی یک موضوع بسیار مهمی است و باید از طریق ارتقای علم این مشکل را حل کرد.

آمریکا می‌خواهد در موفقیتهای عراق اختلال ایجاد کند

وی با اشاره به اینکه قدرت‌های بزرگ از فناوری اطلاعات برای جنگ نرم استفاده می‌کنند گفت: حضور فعال تر ما در این شبکه‌ها و با دقت‌ نظر می‌تواند نوع ایجابی مواجهه با این مسئله باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به استفاده از روش‌هایی برای تاثیرگذاری در سبک زندگی مردم ادامه داد: روز گذشته کنگره آمریکا تصویب کرد منابعی را در کشور عراق به گروه‌های مختلف بدهند، بدون احترام گذاشتن به حاکمیت دولت عراق. این رفتارها نشان می‌دهد آنها از جنگ نرم و سخت ابایی ندارند.

وی با اشاره به موفقیت‌های دولت عراق برای مبارزه با داعش افزود: مردم عراق در مبارزه با تروریسم در عراق کار بزرگ و عجیبی انجام دادند و آمریکا می‌خواهد در این زمینه اختلال ایجاد کند.

در جاهایی که کار را به دولت منحصر کردیم معجزه ای ندیدیم

لاریجانی با اشاره به اینکه قم مرکز تفکر اسلامی است گفت: وزارت ارتباطات ۲۰۰ میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‌ها در قم هزینه کرده که این نیاز به تشکر ویژه دارد.

وی با اشاره به لزوم راه‌اندازی شهرک فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: این مسئله با توجه به قولی که آقای وزیر امروز دادند باید جدی گرفته شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نگاه وزارت ارتباطات در میدان دادن به بخش خصوصی گفت: در جاهایی که کار را منحصر به دولت کردیم معجزه ای ندیدیم و باید الگوی استفاده از بخش خصوصی را ترویج کرد.

منبع: مهر

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۴-۰۲-۱۰ ۱۶:۵۱حسن 0 0

    آقای لاریجانی:شما به دولتهای نهم و دهم نه اجازه دادید دولتی کار کند و نه گذاشتید بخش خصوصی را آباد کند،نه گذاشتید ترکیبی از این دو را ارائه دهد.چون شما و دوستانتان برنامه داشتید راه همواری برای دولت ایجاد نگردد. حتی در ساعت شرعی در نیمه اول سال هم ورود پیدا کردید.این کارهای ماندگاری هم که انجام شد با جانفشانی و کار 16 ساعته دولت در شبانه روز در طی 8 سال بود. وزرا تقریبا داشتند عضو دائمی مجلس میشدند . دائما در حال پاسخگوئی بودند. دولت یک روز بدون چالش ایجاد شده توسط مجلس نداشت. ولی نمیدانم چرا الآن که تمام هستی هسته ای در حال تاراج است شما اینقدر آرامید.
                                

نظر شما