شناسهٔ خبر: 91386 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

وزیر ارتباطات مجلس را به مخالفت با افزایش پهنای باند متهم کرد/ بهانه تراشی برای طفره رفتن از راه اندازی شبکه ملی اطلاعات

محمود واعظی431 گویی واعظی تدبیرش حکم میکند که تا به امروز که سیزدهمین روز از گرفتن کارت زردش می گذرد، اگرچه قبلا قول شفاهی استفاده از شبکه ملی اطلاعات را تا پایان سال ۹۴ داده است ولی همچنان مطالبه به حق در این مهم را به مغالطه کشاند...

نماینده/ «نمایندگان مجلس درباره تاخیر در اجرای شبکه ملی اطلاعات به من کارت زرد ندادند، بلکه آنها می گفتند پهنای باند اینترنت نباید توسعه پیدا کند!» این جملات تکراری صاحب یازدهمین کارت زرد دولت یازدهم، این بار در حاشیه همایش سراسری مدیران پستی کشور مطرح شد. محمود واعظی که از تیرماه سال ۹۳ برای پاسخگویی به اقدامات صورت گرفته در خصوص راه اندازی شبکه ملی اطلاعات به کمیسیون فرهنگی فراخوانده شده بود و حرف هایش اعضای کمیسیون را قانع نکرده بود، اگرچه تا بیست و پنجمین روز بهار فرصت اقدامات عملی در این مهم را داشت اما در صحن علنی نیز پاسخ هایش نتوانست نمایندگان را قانع کند و با کارت زرد از بهارستان خارج شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت تدبیر بعد از گرفتن کارت زرد به تعبیر نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، مغالطه‌‌ای را در ارتباط با مسیر انحرافی خود در وزارت ارتباطات پیش گرفت و اگرچه اینترنت پرسرعت، کم‌هزینه، با کیفیت و مطابق با مصالح امنیتی به عنوان مطالبه نمایندگان مردم از واعظی تصریح شد ولی آقای وزیر همچون امروز مجلس را به مانع‌تراشی در جهت توسعه پهنای باند اینترنت کشور متهم کرد و در واکنش به کارت زردش گفت: «به هر حال ما به دلیل برخی بهانه‌ها توسعه پهنای باند اینترنت را تعطیل نمی‌کنیم لذا این توسعه باید انجام شود اما اینکه می‌گویند توسعه ندهید تا کارهای دیگر انجام شود مملکت ضرر می‌کند» . همان زمان هم این اظهارات واعظی بی پاسخ نماند: پژمانفر در واکنش به اتهام زنی وزیر ارتباطات با ابراز تأسف از اینکه وزارت ارتباطات به جای عذرخواهی و تجدیدنظر در عملکرد خود بر موضعش اصرار می‌ورزد؛ بار دیگر تصریح کرد: «در اسناد بالادستی تصریح شده که توسعه پهنای باند اینترنت کشور باید همراه با ایجاد و توسعه شبکه ملی اطلاعات باشد و تأکید مجلس نیز بر روی این نکته است، نه اینکه مجلس مخالف توسعه پهنای باند باشد. نمایندگان مجلس حتماً از طرق قانونی پیگیر این موضوع خواهند بود» .

این ادعا در حالیست که در جلسه علنی مجلس واعظی به علت افزایش پهنای باند اینترنت بدون پیوست فرهنگی و عدم راه اندازی شبکه ملی اطلاعات و همچنین عدم توجه به ظرفیت داخلی مورد سوال نمایندگان قرار گرفت. نصراله پژمانفر که نماینده سوال کننده از وزیر ارتباطات بود در مجلس تأکید کرد که نمایندگان مجلس اساساً نه تنها مخالف توسعه پهنای باند اینترنت نیستند بلکه به دنبال این هستند که از هزینه مردم برای استفاده از اینترنت نیز بکاهند چرا که امروز مردم ۸ تا ۱۰ برابر بیشتر هزینه اینترنت می‌پردازند. وی که از پاسخ های وزیر قانع نشده بود عملکرد صورت گرفته در مسیر شبکه ملی اطلاعات را تنها خلاصه در چند پاور پوینت دانست و تصریح کرد: «به دلیل این مسائل ما امروز برای ارائه اینترنت به مردم دست در جیب آنها می‌کنیم».

ناراضیان از عدم راه اندازی شبکه ملی اطلاعات تنها به نمایندگان مردم منحصر نمی شود و اعضای شورای عالی فضای مجازی نیز با اینکه نقطه کانونی نظام حکمرانی فضای مجازی محسوب می شود، از جمله منتقدان عملکرد وزارت ارتباطات هستند.

در این خصوص، رسول جلیلی، عضو شورای‌عالی فضای مجازی، در گفتگو با نماینده با تأکید بر اینکه طی ۶ ماه گذشته هیچ گونه گزارشی در خصوص شبکه ملی اطلاعات به شورا ارائه نشده است، اظهار داشت: از دهم اسفند ماه سال گذشته جلسه شورای عالی فضای مجازی تشکیل نشده است.

این عضو شورای‌عالی فضای مجازی همچنین تصریح کرد: هیچ گونه شواهدی مبنی بر اینکه اقدامی در خصوص راه اندازی شبکه ملی اطلاعات صورت گرفته باشد نمی بینیم. غیر از قول، وعده و حرفهای رسانه ای شاهد هیچ سازو کار و اقدامی در خصوص پیگیری، راه اندازی و درصدی پیشرفت در این پروژه حتی در یک استان نیستیم و فکر هم نمی کنم وجود داشته باشد.

وی در نهایت ضمن اشاره به بی توجهی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به تصمیمات شورای عالی فضای مجازی تأکید کرد این وزارتخانه هیچ ارتباطی با تصمیمات و سیاست های شورای عالی فضای مجازی ندارد!

انتظاری دبیر شورای عالی فضای مجازی، نیز در گفتگویی تأکید کرد: «در یک فرایند علمی و منطقی لازم است خروجی‌های ملموس هر طرح به مدت سه یا چهار ماه یک‌بار ارائه شود تا مشخص شود روند پیشرفت کار چگونه است و آیا لازم است تغییری در آن ایجاد شود یا خیر اما اکنون این روند در خصوص شبکه ملی اطلاعات رخ نمی‌دهد و وزارت ارتباطات گزارشی در این خصوص ارائه نمی‌کند؛ به گونه‌ای که حتی ما یک گزارش یا یک برنامه اقدام و زمان‌بندی‌شده مستند در حد دو صفحه هم از این طرح در دست نداریم!».

با اینکه مطالبه نمایندگان شفاف است و حتی اسناد بالادستی راه اندازی شبکه ملی اطلاعات را جزو وظایف وزارت ارتباطات می داند، گویی واعظی تدبیرش حکم میکند که تا به امروز که سیزدهمین روز از گرفتن کارت زردش می گذرد، اگرچه قبلا قول شفاهی استفاده از شبکه ملی اطلاعات را تا پایان سال ۹۴ داده است ولی همچنان مطالبه به حق در این مهم را به مغالطه کشاند.

نظر شما