شناسهٔ خبر: 91240 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

تنها ۱۶ درصد ظرفیت تولید تندر۹۰ فعال است

رنو43 معاون تولید سایپا عدم تأمین قطعات از سوی رنو را عامل اصلی پایین بودن تولید تندر۹۰ عنوان کرد و گفت: عدم ایفای تعهدات شرکت رنو به عنوان تأمین‌کننده قطعات تندر، دلیل اصلی پایین بودن تولید تندر۹۰ است.

به گزارش نماینده از فارس، محمد قربانی امروز در یک نشست خبری با اشاره به تولید روزانه ۵۰ تا ۶۰ دستگاه تندر ۹۰ در شرکت پارس خودرو، دلیل پایین بودن میزان تولید این خودرو را عدم ایفای تعهدات شرکت رنو به عنوان تأمین کننده قطعات بوده است.

وی با بیان اینکه ظرفیت تولید تندر ۹۰ در شرکت پارس خودرو روزانه ۳۰۰ دستگاه است، ادامه داد: در حال مذاکره با شرکت رنو برای افزایش تأمین قطعات هستیم تا تولید تندر ۹۰ را افزایش دهیم.

قربانی تصریح کرد: بعد از اعمال تحریم‌ها، شرکت‌های اروپایی در همکاری با شرکت‌های ایرانی با مشکل روبه‌رو شدند، ولی با این وجود، شرکت رنو ارتباط خود را با سایپا به طور کامل قطع نکرد و امیدواریم با ایجاد گشایش در روابط بین‌الملل، این ارتباط بهتر شود.

وی در پاسخ به این سوال فارس که با توجه به افزایش اخیر بیش از یک میلیون تومانی قیمت فروش پارس تندر از سوی سایپا، آیا قیمت پک قطعات تندر ۹۰ از سوی شرکت رنو افزایش داشته است؟ گفت: اتفاق خاصی در مورد قیمت قطعات نیفتاده و افزایش قیمتی نداشته‌ایم.

وی اظهار داشت: اگر قرار باشد افزایش قیمتی در این مورد اتفاق بیفتد، باز هم این مسئله قابل مذاکره خواهد بود.

معاون فروش سایپا با بیان اینکه قیمت تمام شده تولید تندر ۹۰ پارس خودرو افزایشی نداشته است، گفت: افزایش قیمتی که بابت خودرها اتفاق افتاده، در چارچوب مصوبه شورای رقابت بوده است.

وی در مورد افزایش قیمت سراتو مدل دنده‌ای نیز به فارس گفت: شرکت کیا موتورز تمایل زیادی به فروش سراتو اتوماتیک دارد و به همین دلیل تأمین قطعات این محصول جذابیت بیشتری نسبت به سراتو دنده‌ای برای این شرکت دارد.

وی ادامه داد: در این شرایط، در ایران تقاضای زیادی برای خرید سراتو دنده‌ای وجود دارد که با توجه به تمرکز ظرفیت تولید کیاموتورز بر روی سراتو اتوماتیک، تأمین قطعات محصول دنده‌ای باعث افزایش قیمت در پَک قطعات این خودرو شده است.

وی تأکید کرد: البته این خودرو از دامنه قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت خارج است.

* مذاکره‌ای با آمریکایی‌ها نداشتیم

قربانی در ادامه پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با شرکت‌های آمریکایی برای تولید مشترک مذاکره‌ای داشته‌اید؟ نیز گفت: با طرف‌های آمریکایی مذاکره‌ای صورت نگرفته است، اما اگر قرار باشد، شرکای خارجی بیشتری داشته باشیم، از این مسئله استقبال خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این سوال فارس که طبق اعلام قبلی مدیر عامل سایپا قرار است تولید این خودرو در سال ۹۵ متوقف شود، آیا این برنامه همچنان به قوت خود باقی است؟ گفت: در سال گذشته، سهم خانواده تیبا، تولیدی بر روی پلت‌فرم ایکس ۲۰۰ کمتر از ۲۰ درصد محصولات سایپا بود که این رقم امسال به بیش از ۳۵ درصد خواهد رسید و در مقابل، میزان تولید خانواده ایکس ۱۰۰ کاهش می‌یابد.

معاون تولید سایپا ادامه داد:‌ در سال‌های آینده نیز این روند ادامه خواهد یافت، اما باید توجه داشته باشیم که شرکت‌های قطعه‌ساز و خدمات پس از فروش نیز باید در این مسیر تغییر رویه دهند.

* تولید ایکس۱۰۰ تا زمانی که بازار کشش دارد، منطقی خواهد بود

وی تصریح کرد: با صادرات محصولات ایکس ۱۰۰ می‌توانیم تولید قطعات این محصول را ادامه دهیم و البته تا زمانی که بازار برای خرید این محصول کشش داشته باشد، تولید خواهد شد. هر چند ما بازار را به سمتی هدایت نخواهیم کرد که برای یک محصول انحصار وجود داشته باشد.

وی تأکید کرد: شرکت‌های تولیدی دوست ندارند گاو شیرده خود را از دست دهند، اما ما برنامه‌ تولید سایپا را طوری تنظیم کردیم که به مرور زمان، خودروهای جدید جایگزین محصولات ایکس ۱۰۰ شوند.

قربانی با بیان اینکه سال ۹۵، به عنوان سال توقف تولید محصول ایکس ۱۰۰ در سایپا مطرح است، گفت: اگر بازار نیازمند خرید این محصول باشد، توقف تولید آن منطقی نخواهد بود.

* تولید محصولات جدید روی پلت‌فرم SP۱۰۰ در سال آینده

وی در ادامه از برنامه‌ریزی برای تولید محصولات جدید بر روی پلت‌فرم SP۱۰۰ در سال آینده خبر داد.

وی در مورد همکاری با شرکت نیسان نیز به فارس گفت: با شرکت نیسان ژاپن همچنان ارتباطمان را حفظ کرده‌ایم و در صورت رفع مشکلات موجود، به تولید محصولات جدید با این شرکت خواهیم پرداخت.

معاون تولید سایپا افزود: تاکنون روی تولید محصول خاصی مذاکره نکرده‌ایم.

وی همچنین از تولید محصولات جدید کیا در برنامه آینده شرکت سایپا و در راستای توسعه همکاری این دو شرکت خبر داد.

* شروط ادامه همکاری با چینی‌ها

وی در مورد همکاری شرکت سایپا با شرکت‌های چینی نیز گفت: حدود ۵ درصد از تولیدات ما با شرکت‌های چینی انجام خواهد شد، به طوری که در سال جاری از ۵۸۴ هزار دستگاه خودرویی که توسط گروه سایپا تولید خواهد شد، ۲۷ هزار دستگاه به خودروهای چینی اختصاص دارد.

وی تأکید کرد: ادامه همکاری با چینی‌ها به وضعیت تولید مشترک، سطح کیفیت و استانداردهای لازم و همچنین رقابت‌پذیری در قیمت بستگی دارد.

قربانی ادامه داد: امیدواریم با داخلی‌سازی قطعات خودروهای داخلی با طرف چینی، هزینه تولید این خودروها را کاهش دهیم و امکان رقابت با شرکت‌های دیگر را داشته باشیم.

* رشد ۳۰ درصدی تولید در اولین ماه سال

وی همچنین با بیان اینکه ۱۲ هزار دستگاه خودرو بابت تعهدات سایپا در سال ۹۳، به امسال منتقل شده‌ است، گفت: انجام این تعهدات نیز برای فروردین و اردیبهشت امسال برنامه‌ریزی شده است.

وی با اشاره به تولید ۲۳ هزار دستگاه خودرو توسط سایپا در فروردین امسال گفت:‌ این تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد افزایش داشته است.

به گفته وی، تولید سایپا در سال گذشته نسبت به سال ۹۲، با رشد ۳۳ درصدی همراه بوده و ۴۲۰ هزار دستگاه خودرو توسط این گروه خودروسازی در سال ۹۳ تولید شده است.

وی با بیان اینکه میزان صادرات محصولات سایپا در سال گذشته نسبت به سال ۹۲، رشد ۱۲۰ درصدی را تجربه کرده است، گفت: در سال گذشته ۱۲۳ هزار دستگاه خودرو توسط سایپا صادر شد که امیدواریم این رقم طی سال جاری با رشد ۱۲۰ درصدی همراه باشد.

معاون تولید سایپا تصریح کرد: وزارت صنعت اعلام کرده است که نباید فشار ارزی به دولت وارد کنیم، به همین دلیل باید در جهت تأمین منابع ارزی خود مستقل شویم.

وی در پایان از تولید ساینا در نیمه دوم امسال خبر داد و در مورد بازارهای صادراتی محصولات سایپا گفت: در عراق، سودان، سوریه، ونزوئلا، مصر و ویتنام بازار صادراتی مناسبی برای پراید و تیبا داریم و به دنبال ایجاد بازارهای جدید صادراتی در روسیه و اوکراین نیز هستیم.

نظر شما