شناسهٔ خبر: 90614 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

افخم در نشست خبری مطرح کرد؛

ظریف و کری تلفنی گفتگو کردند/ تیم هسته‌ای امروز و فردا با اشمیت دیدار می کنند

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه: امروز تیم در سطح معاونان و کارشناسان عازم وین شدند. امروز و فردا مذاکره تیم با اشمیت خواهد یود و روز جمعه در سطح ۶ کشور برگزار می‌شود.

به گزارش نماینده به نقل از مهر، مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه امروز در نشست خبری، گفت: توافق نهايي توافق ايران و ١+٥ است و يك عضو نمي تواند به تنهايي نظرش را به عنوان توافق اعلام كند.

وی افزود: تيم مذاكره كننده امروز در سطح معاونان و كارشناسان عازم وين شدند و مذاکرات تا جمعه ادامه دارد.

افخم با اشاره به برنامه این تیم گفت: دو روز اول مذاكرات با خانم اشميد خواهد بود. طرفين درباره نگارش كار مي كنند و موضوع تحريم در صدر موضوعات قرار دارد.

افخم در پاسخ به اين سئوال كه الاخبار مدعي شده کری در تماس تلفنی ديروز خود با ظریف درباره يمن صحبت داشته، گفت: اين گفتگو صورت گرفته است.

وی افزود: در طول مذاكرات مواردي پيش آمده است كه بنا به ضرورت گفتگوهايي صورت گرفته و اين گفتگو هم در همان چارچوب است.

وي در اين باره كه آيا اين گفتگوي تلفني مشخصا درباره يمن بوده است گفت: گفتگوي تلفني در حوزه مذاكرات هسته اي بوده است و اينكه در حاشيه گفتگوهاي هسته اي احيانا درباره موضوعات منطقه اي صحبت شود محتمل است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مذاکراتی که از امروز در وین آغاز می شود و بحث نگارش متن، گفت: بحث نگارش متن، بحثی است که از این پس هیات ها بر روی آن کار می کنند اما موضوعی که در کنار این بحث نیز برای ما به صورت جدی مطرح است، مسئله تحریم ها است.

وی ادامه داد: به هر حال از این پس کار تیم بسیار فشرده و حساس است. هم به دلیل زمان باقیمانده و هم به دلیل اهمیت موضوع آن. کلیات و جزئیات باید در توافق در کنار هم لحاظ شود و مذاکرات از این جهت از حساسیت ویژه ای برخوردار است.

افخم گفت: ما اعلام کرده ایم که همزمان با روز اجرای توافق احتمالی همه تحریم ها باید لغو شود. خوب است که طرف های ما نیز بدانند که تکرار یکسویه ادعاها برای آنها مطلوبیت نمی آورد و باید در مذاکرات کاملا واقع بینانه و متناسب با روند گفتگوها توافق حاصل شود و توافق نهایی نیز توافق ایران و ۱+۵ است و یک عضو یا یک طرف نمی توانند نظر خود را به عنوان جمع بندی توافق اعلام کنند.

با آمریکا تنها در بحث هسته ای گفتگو می کنیم

سخنگوی وزارت خارجه درباره همکاری‌های احتمالی میان ایران و آمریکا در موضوع خاورمیانه، اظهار داشت: ما بارها در جریان مذاکرات اعلام کردیم که این گفتگوها تنها در جریان مباحث هسته ای است و اینکه در کنار مذاکرات هسته ای متناسب با تحولات بین المللی و منطقه ای گفتگویی صورت گیرد، اجتناب ناپذیر است اما قطعا به هیچ وجه به منزله همکاری و یا مذاکره برای همکاری تلقی نمی شود. مذاکرات ما با آمریکا تنها پیرامون بحث هسته ای است و در همین چارچوب نیز کار دنبال شده و ادامه خواهد داشت.

افخم در بخش دیگری از صحبت های خود درباره برگزاری نشست سه جانبه ایران، سوئیس و سوریه در تهران که روز گذشته برگزار شد و همچنین نشست سه جانبه ایران، عراق و سوریه که امروز برگزار خواهد شد، اظهار داشت: موضوع مذاکرات سه جانبه روز گذشته، موضوع بحران سوریه و دیپلماسی چندجانبه در موضوع سوریه به ویژه در بحث ارسال کمک های انسان دوستانه و شرایط ارسال کمک ها به سراسر سوریه است.

وی ادامه داد: در هر حال جمهوری اسلامی ایران طی چهار سال که از بحران سوری می گذرد، توجه به شرایط انسانی و لزوم ارسال کمک ها را با همه نهادهای موثر منطقه ای و بین المللی دنبال کرده است و در این زمینه گفتگوهای مستمر و دوره ای با سوئیس داشتیم که این دور از گفتگوها در تهران برگزار شد.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: فکر می کنیم لازم است در کشاکش بحران سوریه، موضوع ارسال کمک های انسان دوستانه به ویژه به همه مناطق که برای ما بسیار حائز اهمیت است که دسترسی ها به همه مناطق وجود داشته باشد و مردم سوریه و کسانی که در شرایط بسیار بدی قرار گرفته اند و دسترسی از سوی تروریست های تکفیری محدود شده است بتوانند از امدادرسانی های بین المللی استفاده کنند.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به نشست سه جانبه با حضور سوریه و عراق نیز گفت: در حاشیه کنفرانس مبارزه با افراطی گرایی که در تهران برگزار شد وزرای سه کشور یک نشست سه جانبه برگزار کردند و مشورت های دائمی و مستمر ایران، سوریه و عراق در بحث های منطقه ای و همکاری های نزدیک برای کمک به حل مسائل منطقه به ویژه در بحث مبارزه با تروریسم و افراطی گری، بحث مهم در این نشست بود که جمهوری اسلامی ایران نیز آن را دنبال می کند و محور مهم جلسه سه جانبه معاونان که امروز صورت می گیرد نیز بر همین اساس است. راههای همکاری های سه جانبه در حوزه های دیگر که می تواند ظرفیت های جدید ایجاد کند در نشست امروز مورد بحث قرار می گیرد.

آخرین اخبار از حادثه فرودگاه جده

افخم در پاسخ به سئوال دیگری درباره آخرین اخبار از حادثه فرودگاه جده، اظهار داشت: این حادثه بسیار تلخی بود که این حادثه را محکوم می کنیم و در مذاکراتی که در سطح سفارت و احضار کاردار سعودی به وزارت امور خارجه صورت گرفته، شدیدا نسبت به این مسئله اعتراض کردیم و پیگیری ما ادامه دارد و کار در سطوح مختلف دنبال می شود. قول هایی نیز مسئولان سعودی داده اند که این افراد مجازات شوند.

وی ادامه داد: امیدوار هستیم خیلی سریع این مسئله به وقوع بپیوندد و حکم لازم برای دو فرد خاطی صادر شود. بخشی از این مسئله مربوط به جمهوری اسلامی ایران است و من فکر می کنم کشورهایی که دارای زوار هستند و پدیده حج را انجام می دهند نسبت به این مسئله حساس هستند. چرا که این اقدام غیر قابل توجیه است و بخشودنی نیست.

افخم ادامه داد: پیگیری های وزارت امور خارجه ادامه دارد، سفارت و سرکنسولگری ما در جده و سفارت در ریاض موضوع را دنبال می کنند. مسئولان ذیربط هم قول هایی داده اند و تاکید کردند که این اقدام خلاف قوانین آنها بوده و مجازات متناسب و اشد مجازات را مدنظر قرار خواهند داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: امیدوار هستیم هر چه سریعتر به این مسئله رسیدگی شود، ابعاد آن روشن و خاطی ها مشخص هستند و تعلل در انجام آن، سوء برداشت هایی را ایجاد می کند که حتما مسئولان سعودی این موضوع را مدنظر قرار می دهند.

افخم درباره برگزاری اجلاس بازنگری ان پی تی و حضور وزیر امور خارجه و اینکه آیا مذاکرات هسته ای در نیویورک برگزار خواهد شد، گفت: آقای ظریف بامداد یکشنبه عازم نیویورک هستند و تیم مذاکره کننده هسته ای و معاونان نیز ایشان را در این سفر همراهی می کنند.

وی افزود: ظریف در نیویورک سخنرانی خواهند کرد. طول دوره این اجلاس یک ماه است و در این دوره نیز کارشناسان ذیربط حضور دارند و پیش بینی می شود با حضور وزرای سایر کشورها و کشورهای ۱+۵ امکان برگزاری نشست و تداوم مذاکرات در نیویورک وجود داشته باشد. البته هنوز هیچ روز و ساعت مشخصی در نظر گرفته نشده است و اینها منوط به شروع اجلاس و حضور وزرا است تا بتوانند در مورد آن قطعی تصمیم بگیرند.

ائتلاف عربی در حمله به یک کشور عربی در طول تاریخ اعراب بی سابقه بود

وی در پاسخ به این سئوال که چه شرایطی باعث قبول آتش بس از سوی عربستان در یمن شد، گفت: حملات هوایی و تجاوز به یمن یک اقدام نامشروع بود و این اقدام از نظر بین المللی در افکار عمومی پذیرفتنی نبود. مقاومت مردم یمن و اینکه باید راهکار سیاسی پیدا شود و تنها راه بحران، راه حل سیاسی است، عواملی است که سبب شد حملات متوقف شود. امیدوار هستیم که گفتگوی گروه ها و احزاب هر چه سریعتر شکل بگیرد و اقدام نسنجیده و غیرقابل قبول ائتلاف عربی در حمله به یک کشور عربی در طول تاریخ روابط میان کشورهای عربی نیز بی سابقه بود و نه تنها این اقدام در حوزه جهان اسلام که در میان کشورهای عربی نیز قابل پذیرش نبود. این اقدام سابقه بدی را در میان همسایگان و مراودات همجوار ایجاد کرد و به هر حال از نظر ما آتش بس یک گام مثبت است و باید تلاش کنند روندی که برای راهکار سیاسی ایجاد شده است بتواند به نتایج موثر وعملی در صحنه سیاسی یمن برسد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سئوال دیگری درباره گفتگوهای حزب الله و المستقبل در لبنان و اینکه ایران می تواند چه نقشی را برای کمک به این گفتگوها ایفا کند، اظهار داشت: چندین دور گفتگو میان حزب الله و المستقبل صورت گرفته است. ما پیش از این نیز از این گفتگوها استقبال کردیم. هر گفتگویی که کمک کند شرایط داخلی لبنان ثبات سیاسی پیدا کند و تقویت وحدت ملی به دنبال داشته باشد از نظر ما پذیرفته شده است و فکر می کنیم باید این گفتگوها تشویق شود و اجماع در لبنان خواست جمهوری اسلامی ایران است.

افخم گفت: تقویت وحدت ملی لبنان این کشور را در مقابل همه اتفاقات قوی تر خواهد کرد و فکر می کنیم روند مقبول و مدبرانه ای شروع شده است که باید ادامه پیدا کند که نتایج عملی خود را در صحنه سیاسی لبنان داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در هنگام نگارش امکان تغییر در بندهایی از بیانیه لوزان وجود دارد گفت: آقای عراقچی پیش از این نیز اعلام کرده بود که امکان اینکه بندهایی تغییر داشته باشد و مذاکره پیرامون آنها صورت گیرد وجود دارد. به هر حال بیانیه مشترک سوئیس یک بیانیه حقوقی نیست و جزئیاتی وجود دارد که در صدر موضوعات مورد مذاکره است. اگر قرار بر این بود که تغییر نباشد مذاکره عملا تعریفی نداشت.

افخم ادامه داد: مذاکراتی که از امروز آغاز می شود به طور مشخص بخشی از آن به مسئله تحریم ها و بازرسی ها اختصاص دارد و باید در این موضوعات جزئیات مشخص شود. متن نهایی متنی است که از دل مذاکرات خارج می شود. چارچوب کلی و راه حل هایی که در بیانیه لوزان به صورت خیلی کلی روشن شده است تنها یک چارچوب است و در دل مذاکراتی که از این پس صورت می گیرد جزئیات و ابعاد قطعا روشن می شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره مصاحبه اوباما و صحبت از گزینه های روی میز گفت: من این مصاحبه را ندیده ام. به اذعان آمریکایی ها آنها در مقابل دانش بومی هسته ای ایران و فناوری صلح آمیز هسته ای راهی جز پذیرش نداشته اند و آنچه که شکل می گیرد پذیرش حق ایران نه به مفهوم پذیرش بلکه به معنی احترام است و بعضی از اظهارنظرها در این باره که گزینه ها روی میز است و یا به کارگیری زور کاملا مشخص است که تکراری و توخالی است.

هیچ پیام رسمی از آمریکا درباره یمن نگرفتیم

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره مصاحبه اوباما که هنوز کامل پخش نشده است و اینکه گفته پیام های صریح و شفافی در بحث یمن از سوی آمریکا به ایران داده شده است بیان کرد: اینکه در حاشیه مذاکرات گفتگوهایی صورت گرفته و درباره این موضوعات بحث و تبادل نظری شده است وجود دارد. اینکه آمریکایی ها بخواهند اظهار نظرهای خود را در قالب پیام تبلیغ کنند و ارائه دهند بحث دیگری است اما درباره مصاحبه آقای اوباما من تنها رئوس را دیدم و به هر حال هر گفتگویی در حاشیه مذاکرات هسته ای در مذاکرات منطقه یک گفتگوی غیر رسمی می دانیم.

ایران بعد از ۱۰ سال محدودیتی را نمی پذیرد

افخم در پاسخ به این سوال که آیا ما در نهایت توافقی را قبول می کنیم که ایران ۱۰ سال محدودیت خواهد داشت و آیا بعد از این مدت باید مجددا برای پایان این محدودیت مذاکره صورت گیرد و یا پرونده ایران عادی خواهد شد اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران بعد از دوره ۱۰ ساله مطابق همه مقررات بین المللی و مانند سایر اعضا مجاز است که فعالیت های غنی سازی داشته باشد و راه خود را ادامه دهد لذا از این جهت این راه بسته نیست.

وی ادامه داد: روز دوشنبه نیز آقای عراقچی در حاشیه جلسه دانشگاه علامه به طور صریح گفتند بعد از ۱۰ سال مجاز به انجام غنی سازی متناسب با نیازها هستیم و این بخش مذاکرات که محدودیتی بعد از ۱۰ سال وجود داشته باشد از نظر ما منتفی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری در این باره که آیا ایران در مذاکرات قوانین فدرال آمریکا را که هر ایالتی تحریم جداگانه ای برای ایران در نظر گرفته و لغو تحریم از سوی کنگره نیز برای این دولت های محلی الزام آور نیست در نظر گرفته شده است گفت: این موضوعات ابعاد و جزئیاتی است که در مذاکراتی که از امروز شروع می شود درباره ابعاد مرتبط آن بحث می شود.

وی ادامه داد: همه موضوعات مربوط به تحریم ابعاد احتمالی و حوزه های تحریم البته تنها در حوزه هسته ای مورد توجه قرار می گیرد. ممکن است ایالت ها تحریم های دیگری داشته باشند که بحث دیگری است. آنچه در مذاکرات دنبال می شود همه تحریم های هسته ای درباره اتحادیه اروپا، شورای امنیت و کنگره آمریکا است و در این باره همه روایا از سوی تیم مذاکره کننده مورد توجه قرار دارد. اینها جزئیاتی است که باید در نگارش متن نهایی به طور دقیق مورد توجه قرار گیرد.

افخم در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در این باره که چرا آقای ظریف درباره موضوع فرودگاه جده هیچ واکنشی نداشته است در حالی که درباره موضوعات مشابه از جمله تبریک سال نوی یهودی واکنش نشان داده است بیان کرد: وزارت امور خارجه وقتی اظهارنظری دارد و اعلام موضعی می کند مجموعه کلی وزارت امور خارجه است و این طور نیست که در هر موردی که بنده صحبت می کنم حتما یک بار نیز وزیر امور خارجه نیز صحبت کند تا به نام وزیر وزارت امور خارجه و سخنگو به تفکیک ثبت شود.

وی افزود: این موضوعات قابل تفکیک نیست. در همه موضع گیری ها آقای دکتر ظریف حضور دارند و نظرات ایشان است که وارد می شود و تفکیک ملاک ارزیابی و قضاوت نیست موارد خاصی وجود دارد که برداشت ما این است که با بیان و کلام شخص وزیر باید صورت گیرد که آن نیز به دلیل ارتباطات حوزه بین الملل دو جانبه و ارزیابی های تاثیر آن پیام بر مخاطب بیرونی است.

وی ادامه داد: در همین موضوع مقامات سعودی اصلا این تفکیک را نخواهند داشت که آیا این اظهارنظر از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه صورت گرفته یا وزیر؛ آنها وزارت امور خارجه را مدنظر قرار می دهند و پیامی که منعکس می شود برآیند از موضع گیری جمهوری اسلامی ایران است. اگر قرار باشد به تفکیک به این شکل نگاه کنیم هر حوزه ای باید یک مسئول روابط خارجی داشته باشد و پاسخگو. در بیرون از ایران اصلا برداشتی از اظهارنظرها و تفکیک کار نیست و اگر بخواهیم وارد این حوزه از تقسیمات شویم بازار آشفته ای به وجود می آید که نمی دانم طرف های بیرونی چه ارزیابی از طرف جمهوری اسلامی خواهند داشت.

هدف مذاکرات احترام به حقوق هسته ای ایران است

افخم در پاسخ به سوال دیگری در این باره که آقای عراقچی در اظهار نظرها در دانشگاه علامه گفته است که ما برای رفع تحریم مذاکره نمی کنیم و اگر این طور است برای چه مذاکره می کنیم بیان کرد: این صحبت ها به درستی نقل نشده است آقای عراقچی گفته است هدف ما از انجام مذاکرات این است که به حق جمهوری اسلامی ایران احترام بگذارند. موضوع احترام به حقوق ماست و در عین حال لغو تحریم ها را دنبال می کنیم و اینکه به خاطر لغو تحریم ها پا به مذاکره گذاشته ایم درست نیست دلیل اصلی ما این بوده که جهان حقوق مسلم ما که تثبیت شده است را مورد احترام قرار دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره همکاری ایران و ترکیه برای حل مشکل تروریسم در سوریه و اختلافاتی که دو کشور در این باره دارند گفت: بحران سوریه بحرانی است که از ابتدا گفتیم باید همه کشورها تلاش کنند و خارج از منافع محدود و خاص کمک کنند معضل سوریه حل شود و مسئله تروریسم و گسترش آن و تهدیدی که از گسترش تروریسم در منطقه ایجاد شده به طور مکرر در همه رایزنی هایی که با کشورهای مختلف داشته ایم اعلام کرده ایم.

وی ادامه داد: روابط ایران و ترکیه روابط خوب و رو به گسترشی است و در حوزه اقتصادی و فرهنگی همه فعال هستند و برنامه هایی برای گسترش آن و ارتقای روابط وجود دارد و در عین حال در موضوعات منطقه ای نیز مشورت های خوبی شروع شده و برخی از اختلاف نظرها درباره نگاه به موضوعات و یافتن راه حل ها وجود دارد اما ما فکر می کنیم این مسیر امکان رسیدن به تفاهمات و نگاه مشترک را دارد و راه در این مسیر نیز بسته نیست.

افخم گفت: تشویق نگاه واقع بینانه به بحران سوریه از مهمترین اولویت هایی است که ما در گفتگو با کشورهای منطقه از جمله ترکیه دنبال می کنیم که باید مسئله سوریه مبتنی بر واقع بینی ظرفیت و خاص مردم این کشور شود. عناصری که جمهوری اسلامی ایران برای حل این بحران دنبال می کند به اندازه کافی محکم واقع بینانه و منطقی است که طرف های دیگر را به این مسیر سوق می دهد.

افخم در بخش دیگری از نشست خبری درباره سفر اشرف غنی به ایران و اینکه آیا درباره حقابه هامون در این سفر صحبتی صورت گرفت گفت: سفر اشرف غنی به تهران سفر خوب و موثری بود و ایشان در یک هیات عالی رتبه به تهران سفر کردند. دیدارهای موثر و خوبی انجام شد و مذاکرات خوبی در سطح روسای کشور و وزرای همراه صورت گرفت، اسنادی به امضا رسید و روابط دو کشور همسایه روابط خوب دارای سابقه تاریخی است گفتگو درباره حل موضوعات دوجانبه و موضوعات متعدد میان دو کشور از جمله مهاجرین افغانی، موضوعات ترانزیت و غیره گفتگو صورت گرفته و طرفین بنا به حل و فصل آن دارند.

وی تصریح کرد: در موضوع حقابه نیز گفتگو در این باره بخش مهمی از تفاهمات را به خود اختصاص داده و طرفین به دنبال یک راه حل معقول و منطقی برای این کار هستند و در این سفر تفاهم شد که گفتگوها ادامه پیدا کند و بخش های ذی ربط بتوانند بر اساس اسناد و تفاهمات راهکارهای اجرایی در این خصوص داشته باشند.

رایزنی های مستمر با روسیه

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره نقش روسیه در مذاکرات هسته ای با توجه به تحویل سامانه S۳۰۰ گفت: از ابتدای مذاکرات رایزنی های خوب و فراتر از ۱+۵ با روسیه داشتیم. دیدگاه های طرف دوستی در مذاکرات و مشورت هایی که انجام می شود مسیر خود را دارد موضوع S۳۰۰ و اینکه تحلیل محافل بیرونی و مسئولان روسی چگونه است باید در دل اخبار و تحلیل ها دنبال شود اما به هر حال ایران با روسیه گفتگوهای مستمری را پیرامون پیشرفت مذاکرات و پیدا کردن راه حل ها دارد.

افخم درباره تغییر منصب وی به عنوان سفیر و اینکه منابع ژاپنی گفته اند که وی به توکیو سفر می کند گفت: ما در این تریبون نسبت به انتصاب ها تا قبل از قطعی شدن اظهار نظر نمی کنیم تا اینکه نهایی شود و پس از آن خبر را منتشر می کنیم، خبری هم که درباره بند منتشر شده از منبع موثق نبوده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره دستاوردهای نشستی که در سطح وزرا بین ایران، عراق و سوریه صورت گرفته بود گفت: اگر در یک جمله بخواهم بگویم امروز روابط سوریه و عراق بسیار بهتر از قبل از مذاکرات سه جانبه بوده است و مشورت ها و گفتگوهایی که حتی بین عراق و سوریه برقرار شده رو به گسترش است و این بخش دو جانبه ای است که به طور زنده از مذاکرات سه جانبه تاثیر پذیرفته است.

افخم ادامه داد: رایزنی های مستمر برای موضوعاتی که هر سه کشور نسبت به آن نگرانی دارند را دست کم نگیرید. جمهوری اسلامی ایران و عراق و سوریه در مسائل مختلف منطقه ای نگاه های نزدیک و در برخی از موارد کاملا مشترک دارند و این رایزنی ها کمک کننده در رسیدن به راه حل بوده است که سریعتر تصمیم گیری شود و در حوزه اجرا تصمیمات سریع تری گرفته شود.

ایجاد رقابت و تردید در یمن شرایط را شکننده می‌کند

وی در پاسخ به سوال دیگری در این باره که گفته می شود طرح عمان و قطع نامه شورای امنیت در خاتمه حملات هوایی از طرف عربستان موثر بوده است و آتش بس تحت الشعاع این موارد بوده و اینکه شما تا چه اندازه این موضوع را تایید می کنید و اینکه گفته می شود آتش بس موقت است گفت: اینکه رسانه ها چه تحلیلی را منتشر می کنند که چه عواملی باعث شد این تصمیم گرفته شود از امروز به بعد بیشتر خواهد شد اما در صحنه واقعی هر طرحی که کمک کرده باشد که حتی یک روز و یک ساعت زودتر کشتار مردم متوقف شود ما همه این اقدامات را مثبت می دانیم و بهتر است تحلیلمان به این سمت برود که از این پس برای یمن چه اتفاقی خواهد افتاد که تشریح کنیم که همه کمک کنند که کمک های انسان دوستانه به یمن ارسال شود و شرایط برای گفتگوی احزاب سریعتر شکل بگیرد و اگر تردیدها غلبه کند و رقابت ها شکل بگیرد شرایط ممکن است شکننده شود و باید همه نسبت به تداوم شرایط کنونی کمک کنند.

افخم در پاسخ به سوالی درباره طرح هایی که درباره آینده یمن مطرح می شود گفت: جمهوری اسلامی ایران به دنبال تحمیل طرح خود به یمن نیست ما این طرح را برای کمک به حل بحران جاری مطرح کردیم و اگر واقع بینانه به موضوع یمن نگاه شود و تمام ظرفیت ها به کار گرفته شود حتما راه حلی وجود دارد و حتما امکان شکل گیری دولت وحدت ملی امکان پذیر است. طرح های مختلفی روی میز قرار می گیرد اینکه گروه های یمنی چگونه با آن برخورد کنند باید اجازه دهیم زمان پیش برود.

مقامات ایران و آمریکا درباره رضاییان گفتگویی نداشته‌اند

وی در پاسخ به سوال وال استریت ژورنال درباره پرونده جیسون رضاییان و اینکه قوه قضاییه گفته است هنوز در این پرونده موارد زیادی قطعی نشده است و وی چهار مورد اتهام از جمله جاسوسی داشته است و اینکه آیا مقامات آمریکا در این مورد با وزارت امور خارجه ایران تماسی داشته اند گفت: در مورد این پرونده ما نیز اخبار را از مسئولان قوه قضاییه دنبال می کنیم و قرار است به زودی دادگاه ایشان برگزار شود و چیز فراتری از آنچه مسئولان ذی ربط کشور در حوزه قضاییه اعلام کرده اند در اختیار ندارم.

وی گفت: هیچ گفتگویی بین ایران و آمریکا در این باره صورت نگرفته و من چیز جدیدی در اختیار ندارم.

افخم در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر ۲۲ تاجر آمریکایی به تهران گفت: این افراد با یک تور گردشگری امده اند و برنامه های گروه های گردشگری هم شامل حوزه های گردشگری می شود.

وی در این باره که گفته می شود این عده با مقامات اقتصادی ملاقات هایی داشتند بیان کرد: گزارش رسمی در این باره دریافت نکرده ام که بخواهم اطلاعی بدهم.

افخم در پاسخ به سوال دیگری درباره ادعای دستگیری یک تبعه ایرانی به جرم جاسوسی در اسرائیل گفت: منابع صهیونیستی به طور مکرر ادعاهای بی اساس مطرح می کند و در مقاطع زمانی از این ادعا ها بهره برداری می کنند. این رفتار شناخته شده آنهاست و کاملا منفعلانه عمل می کنند. در این مورد نیز بخش مربوطه مسئله را پیگیری می کنند.

 

نظر شما