شناسهٔ خبر: 89747 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

سنگ اندازی های هسته ای آمریکا: کنگره باید درباره لغو تحریم‌ها رای دهد

ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ما همواره گفتیم کنگره می‌تواند درباره لغو تحریم‌ها رای دهد و فقط رای کنگره می‌تواند به تحریم‌های آمریکا خاتمه دهد.

به گزارش  نماینده به نقل از خبرگزاری صداوسیما، ماری هارف گفت: کاخ سفید امروز اعلام کرد رئیس جمهور باراک اوباما در بیستم آوریل در کاخ سفید با شیخ محمد بن زاید جانشین فرمانده کل نیروهای مسلح و ولیعهد ابوظبی دیدار خواهد داشت و درباره موضوعات مختلف منطقه‌ای و دوجانبه رایزنی خواهند داشت. همانطور که می‌دانید ما درباره موضوعات منطقه‌ای نظیر ایران، داعش، افراطی‌گری خشن همکاری و گفتگو داریم. ما مسلما منتظر این سفر هستیم.  

وی گفت: من به کارکنان مرکز سرویس خارجی وزارت خارجه خوشامد می‌گویم. این افراد ماموران اطلاع رسانی وزارت خارجه و دستیاران ماموران اطلاع رسانی در جاهای مختلف در سراسر جهان خواهند بود. من فکر می‌کنم آن‌ها در حال رفتن به کشورهایی نظیر بروندی، افغانستان، گامبیا، مالی، مقدونیه، سودان جنوبی و لتونی هستند.  

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: من نمی‌دانم چه کسی در جلسه کنگره حاضر است اما می‌دانم وزیرامور خارجه آمریکا به این رایزنی و توانایی همکارخود ارنست مونیز و جک لو برای گزارش مفصل در سنا در این زمینه ارج می‌نهد. این گفتگو‌ها ادامه دارد.  

ماری هارف گفت: ما از بسیاری از اعضای کنگره شنیده‌ایم که برای گفتگوی ما ارزش قائل هستند. من فکر می‌کنم آن‌ها برای ارنست مونیز وزیر انرژی ارزش بسیاری قائل هستند که قرار است به آن‌ها درباره علت اطمینان ما به لحاظ علمی از آنچه که تاکنون توافق کرده‌ایم، توضیح دهد. من می‌دانم این گفتگو‌ها ادامه دارد. ممکن است ذهن کسانی شکل گرفته باشد. ما به آن‌ها می‌گوییم قبل از آنکه ذهن شما درباره توافقی که هنوز توافق نهایی نیست، شکل گیرد، صحبت‌های کار‌شناسان و محاسبات علمی را بشنوید. من فکر می‌کنم این بخش مهمی از تصمیم گیری کنگره می‌تواند باشد.  

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره تاریخ دور بعدی گفتگو‌ها گفت: ما همواره اعلام نشست آتی بین پنج به علاوه یک و ایران را به اتحادیه اروپا به عنوان طرف هماهنگ کننده واگذار می‌کنیم. همانطور که دیروز گفتم ما انتظار داریم ما هفته آینده در سطح کار‌شناسان وهم احتمالا روسای سیاسی نشست داشته باشیم اما انتظار نداریم جان کری وزیر امور خارجه یا محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در این نشست شرکت کنند.  

وی درباره گفتگو‌ها در سنا برای قانون پیشنهادی کورکر گفت: من فکر می‌کنم گفتگو‌ها ادامه داد. من فکر می‌کنم کمیته (روابط خارجی سنا) قرار است درباره این قانون پیشنهادی تشکیل جلسه دهد و من نمی‌خواهم قبل از این روند اظهار نظر کنم و بگویم قانون پیشنهادی نهایی پس از این جلسه چه خواهد بود.  

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ما گفتگوهای زیادی داشتیم. رئیس جمهور، معاون رئیس جمهور، اعضای کابینه و دیگر مقامات دولت پس از اعلام پارامترهای برنامه جامع اقدام مشترک بیش از صدوسی گفتگوی تلفنی با اعضای کنگره انجام دادند. بنابراین ما رایزنی زیادی هم درباره آنچه که در پارامتر‌ها توافق شد و همچنین قانون پیشنهادی داشتیم.  

ماری هارف گفت: ما همواره گفتیم کنگره می‌تواند درباره لغو تحریم‌ها رای دهد و فقط رای کنگره می‌تواند به تحریم‌های آمریکا خاتمه دهد. تحریم‌هایی که کنگره اعمال کرده است. آن‌ها همواره می‌توانند در این زمینه رای دهند. وزیر امور خارجه هنوز در کنگره است و ما می‌توانیم در این زمینه در روزهای آینده بیشتر صحبت کنیم.  

وی افزود: همانطور که گفتم آن‌ها برای اجرای کامل توافق درباره خاتمه تحریم‌ها رای گیری خواهند کرد. همواره به این صورت بوده است اما اینکه قانون پیشنهادی به چه صورت خواهد بود، گفتگو‌ها در این زمینه ادامه دارد ومن نمی‌خواهم پیش‌تر اظهار نظر کنم.  

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: کاخ سفید درباره این قانون پیشنهادی (کورکر) زیاد صحبت کرده است. رئیس جمهور گفته است اگر قانون پیشنهادی به شکل فعلی بر روی میز وی گذاشته شود، ما آن را وتو خواهیم کرد. همه این گفتگو‌ها درباره راه ممکن برای حرکت به سمت جلو است. این گفتگو‌ها ادامه دارد. من نمی‌خواهم قبل از نشست کمیته سنا در این زمینه صحبت کنم. من فکرمی کنم ما می‌توانیم در ساعات و روزهای آینده بیشتر در این زمینه صحبت کنیم.  

وی درباره تاثیر این قانون پیشنهادی بر مذاکرات گفت: ما باید ببینیم در ساعات و روزهای آینده چه می‌شود و در آن زمان بیشتر می‌توانیم صحبت کنیم.  

خبرنگاری پرسید ظریف وزیرامور خارجه ایران ظاهرا به گزارشگران اسپانیایی در مادرید گفته است وی در حال مطرح کردن طرح صلح برای یمن است. آیا شما در این زمینه مطلع هستید؟ آیا برای حمایت ما (آمریکا) ارتباطی با شما برقرار شده است؟  

ماری هارف گفت: ما مطمئنا درباره آنچه که وی درباره داشتن یک طرح صحبت می‌کند، مطلع هستیم. مسلما ایران در این زمینه با حمایت از حوثی‌ها نقشی ایفا می‌کند. من فکر می‌کنم بیشترین کمکی که طرف ایرانی در حال حاضر می‌تواند انجام دهد این است که به تحریم تسلیحاتی جدید سازمان ملل متحد که امروز تصویب شد، احترام گذارد و حمایت از حوثی‌ها را متوقف کند. البته به طور کلی ما نیاز داریم به گفتگوی سیاسی بازگردیم و این چیزی است که ما همواره گفتیم که این راهی برای حرکت به سمت جلو است. بنابراین کاری که ایران می‌تواند انجام دهد این است که به حوثی‌ها فشار وارد کند این کار را انجام دهند (وارد گفتگو‌ها شوند) که مسلما این مسیری است که ما نیاز داریم تا وارد آن شویم و اکنون برای حرکت به سمت جلو می‌خواهیم اطمینان یابیم که همه کشور‌ها الزامات و مسئولیت‌های خود را براساس این قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد که امروز تصویب شد، درک می‌کنند. من می‌دانم که این گفتگو‌ها در حال حاضر در سازمان ملل متحد در حال وقوع است.  

خبرنگار پرسید درخواست شما از ایران برای عمل به قطعنامه شورای امنیت برای من جالب است.  

ماری هارف گفت چرا؟  

خبرنگار گفت زیرا من مطمئن نیستم ایران تاکنون به یک قطعنامه شورای امنیت عمل کرده باشد.  

ماری هارف گفت: پس ما نباید تلاش کنیم؟  

خبرنگار گفت من این حرف را نزدم اما ایران به الزامات خود در تحریم‌های هسته‌ای عمل نکرد.  

ماری هارف گفت: درست است اما ایران به هر یک از الزامات خود براساس طرح اقدام مشترک عمل کرده است.  

خبرنگار گفت اما شما از توافقی حرف می‌زنید که شما به آن رسیدید و مربوط به قطعنامه شورای امنیت نبود.  

ماری هارف گفت: درست است.  

خبرنگار گفت اما آن‌ها قبلا به این قطعنامه‌ها عمل نکرده‌اند. چرا شما انتظار دارید اینک از این قطعنامه درباره یمن تبعیت کنند؟  

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: زیرا من فکر می‌کنم شما سه یا چهار موضوع متفاوت را در اینجا با یکدیگر مخلوط کردید. قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که بخشی از یک توافق جامع خواهد بود فقط بخشی از این است. برنامه جامع اقدام مشترک وجود خواهد داشت که آن‌ها مستلزم است از آن تعبیت کنند همانطور که درباره طرح اقدام مشترک انجام دادند و اگر آن‌ها این کار را انجام ندهند، راههای و عواقبی برای آن‌ها وجود خواهد داشت. بنابراین این مسئله مقداری جدا از هم هستند. ما فکر می‌کنیم مهم است که شورای امنیت امروز این اقدام برای تحریم تسلیحاتی، مسدود کردن دارایی جهانی، ممنوعیت سفر‌ها، تحریم‌های هدفمند تسلیحاتی و دیگر موارد را تصویب کر. من فکر می‌کنم این شورا فورا در این زمینه اقدام خواهد کرد که خوب است. اما بار دیگر می‌گویم که ما دشواری‌ها را درک می‌کنیم. شما درست می‌گویید، ایران بار‌ها در جاهایی در این منطقه موجب بی‌ثباتی بوده است. بنابراین صحبت از امید در اینجا نیست بلکه صحبت درباره تلاش برای بازگرداندن طرف‌ها در یمن بر روی میز است. این یکی دیگر از ابزاری است که کمک می‌کند.  

وی درباره کمک سفارت آمریکا در جیبوتی به شهروندان آمریکایی (که از یمن آمدند) گفت: من مقداری اطلاعات بیشتری در این زمینه دارم. من فکر می‌کنم شما از من درباره کاری که در جیبوتی انجام داده شد، پرسیدید. ما در حالی که منتظر کنترل امنیتی مقامات مهاجرت جیبوتی هستیم، برای شهروندان آمریکایی و خانواده‌های آن‌ها غذا، آب، مراقبت پزشکی، اقلام بهداشتی، اقلام مراقبت از کودکان، دسترسی به تلفن برای تماس با بستگان فراهم کردیم. وزارت امنیت داخلی آمریکا اختیارات فوق العاده به تیم کنسولگری در جیبوتی داده است تا درخواست همسران، فرزندان و والدین آمریکایی برای روادید را بپذیرند و تایید کنند. وزارت امور خارجه آمریکا در تلاش برای صدور موارد روادید برای آوارگانی است که اخیرا وارد جیبوتی شدند.  

خبرنگاری پرسید گزارش‌ها حاکی از آنجان کری وزیر امور خارجه آمریکا از لاوروف به خاطر دخالت روسیه و استفاده از کشتی روسی برای انتقال هجده شهروند آمریکایی (از یمن) تشکر کرد.  

ماری هارف گفت: ما می‌دانیم برخی از آمریکایی‌ها توانستند سوار بر کشتی روسی شوند. من خوشحال هستم که از روسیه و همچنین هندی‌ها، جیبوتی‌ها و کره‌ای‌ها از این بابت به صورت علنی تشکر کنم.  

وی درباره اوضاع اوکراین گفت: همانطور که می‌دانید وزرای خارجه آلمان، فرانسه، اوکراین و روسیه برای گفتگو درباره اجرای توافقنامه می‌نسک نشستی برگزار کردند. ما از این نشست استقبال کردیم و فکر می‌کنم این گردهمایی مهمی برای ادامه گفتگو‌ها است. من فکر می‌کنم توافقی درباره عقب نشینی انواع تسلیحات سنگین و تانک‌ها از خطوط جبهه‌ها و شروع گفتگو‌ها بدست آمد. مشکلات دسترسی برای سازمان امنیت و همکاری اروپا در هر دو طرف وجود داشت.  

وی درباره اینکه چه کسانی در هیئت آمریکایی برای مراسم گرامیداشت هشتم مه در هفتادمین سال پیروزی در جنگ جهانی دوم در مسکو شرکت خواهند داشت گفت: ما این کار را هفته گذشته انجام دادیم. من بار دیگر می‌گویم. من در پاناما بودم که ما این کار را انجام دادیم. ما گفتیم مسلما به فداکاری افرادی که در برابر نازی‌ها در جنگ جهانی دوم جنگیدند، ارج می‌نهیم که شامل میلیون‌ها روسی نیز می‌شود که فداکاری کردند. همانطور که می‌دانید رئیس جمهور و روسای دیگر کشور‌ها سال گذشته در نورماندی مراسمی درباره جنگ جهانی دوم برگزار کردند.  

خبرنگاری پرسید آیا شما درباره تحویل اس سیصد به ایران ناخشنود هستید و این ناخشنودی را به گوش روس‌ها رساندید؟  

ماری هارف گفت: جان کری وزیر امور خارجه دیروز این پیام را رساند.  

خبرنگار پرسید نتانیاهو به پوتین تلفن زد و گفت که ما این کار را دوست نداریم. آیا شما می‌خواهید ادامه دهید؟  

ماری هارف گفت: من هیچ حرف جدیدی برای گفتن ندارم.  

وی درباره تاثیر سامانه اس سیصد در جلوگیری ازحملات هوایی به ایران گفت: من فکر می‌کنم وزارت دفاع بهترین جایی است که می‌تواند در این زمینه پاسخ دهد. من صبح امروز با آن‌ها در این زمینه صحبت کردم. من فکر می‌کنم ما به طور کلی بر توانایی‌های خود اطمینان داریم اما من نمی‌خواهم مفصل‌تر از این صحبت کنم.

نظر شما