شناسهٔ خبر: 89556 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

نماینده بررسی کرد؛

مردی، با اشتباهات بزرگ

هاشمی رفسنجانی/2 «آیت الله» برای چندمین بار از نقش دلواپسان احساس نگرانی کرد اما آیا او باز خورد نگرانی هایی که در قبال اظهارات حاشیه سازش بیان شده است را هم دریافت کرد.

گروه سیاسی نماینده- آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش «بانوی انقلاب»، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره آن بانوی پرهیزگار به مسائل حاشیه ای پرداخت و طرح این مسائل از سوی او با واکنش فعالان سیاسی، رسانه ای، اعضای خبرگان رهبری و مسئولان کشوری و لشکری مواجه شد.

۱) رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پیش از این، خاطرات خود را از دوران قبل و بعد از انقلاب منتشر کرده بود اما در همایش گرامیداشت بانوی انقلاب موضوعی توسط وی بیان شد که در کنار آن علامت سوال هایی قرار گرفت. «در سال ۸۴ یک موی بدنم راضی نبود کاندیدا شوم. چرا که دولت آقای خاتمی بود و من گفتم نمی‌آیم، همسر امام مرا خواست و به من گفت: امام این انقلاب را به دست شماها سپردند. آیا شما می‌دانید اینها چه کسانی هستند؟ همین صحبت‌های همسر امام سبب شد من قبول کنم و پذیرفتم.»

حسین شریعتمداری "مدیر مسئول روزنامه کیهان" در واکنش به بخشی از اظهارات هاشمی نوشت: آیا مقصود همسر امام(ره) از توصیه به نامزدی وی این بوده که ناکامی ایشان در کسب آرا مردم را به نمایش بگذارند!؟، چرا جناب آقای هاشمی در نقل خاطرات و مسائل گذشته به "درگذشتگان" استناد می کنند؟

حجت‌الاسلام حمید روحانی رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی ایران معاصر هم تحلیل مدیرمسئول روزنامه کیهان را تائید کرد و به صف منتقدان اظهارات هاشمی رفسنجانی پیوست و یادآور شد: چرا آقای هاشمی خاطرات را از زبان کسانی نقل می‌کند که در قید حیات نبوده و رحلت کرده‌اند؟ در اظهاراتی که وی اخیراً گفته است این نکته وجود دارد که اگر همسر حضرت امام  چنین سخنی  را از امام خمینی نقل کرده‌اند چرا در زمان خود حیات بانو ثقفی بازگو نشد، چرا گذاشتند بعد از فوت همسر  امام  این خاطره را نقل کنند؟

البته علاوه بر انتقادات وارده بر اظهارات اخیر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به نحوه برگزاری «همایش بانوی انقلاب» هم انتقادی وارد شد، در این راستا می توان به حضور یک جناح خاص و دعوت از برخی چهره های سیاسی اشاره کرد. حضور یک سلیقه سیاسی در «همایش بانوی انقلاب» در حالی صورت گرفت که قبل از این تعدادی از نمایندگان مجلس از عملکرد موسسه امام انتقاد کرده بودند.

حسین نجابت با تاكيد بر اينكه دفاع از امام و رهبري موضوعي جناحي و شخصي نيست، گفت که «دشمنان علاوه بر هجمه به شخصيت حقيقي امام و رهبري به شخصيت حقوقي آنها هجوم برده اند و موسسه نشر آثار امام تاكنون انتظارات مردم را برآورده نكرده است. همچنین اسماعیل کوثری، حمید رسایی، علیرضا مرندی و مرتضی آقا تهرانی نیز نسبت به عملکرد موسسه امام انتقاد کرده بودند.

۲) آقای هاشمی در همایش مذکور گفته بود: «خشک مقدس‌ها و دلواپسان امام‌ را هم اذیت می‌کردند» هاشمی رفسنجانی پیش از این نیز بارها این دلواپسان را مورد انتقاد قرار داده بود و حتی به برخی از آنها لقب «جدید الاسلام» داده بود.

آیت‌الله سیدحسن عالمی که همچون هاشمی رفسنجانی عضو مجلس خبرگان رهبری است می گوید: سخنان هاشمی‌رفسنجانی فاقد منطق تاریخی و عقلانی است، دلواپسانی که آن روز امام(ره) را آزار می‌دادند «متحجران» بودند درحالی‌ که دلواپسان امروز همان کسانی هستند که جانانه در راه امام حرکت کردند.

هاشمی رفسنجانی برای دومین بار از کلید واژه دلواپسان استفاده کرد، ۱۲ اسفند ۹۳ وزارت کشور از وی دعوت کرد تا در همایش ملی توسعه پایدار و متوازن منطقه‌ای سخنرانی کند و وقتی پشت تریبون رفت باز به انتقاد از دلواپسان پرداخت و در اظهار نظری عجیب مدعی شده بود که دلواپسان با نتانیاهو همنوا شده‌اند این در حالی است که پس از سخنان بسیار مهم مقام معظم رهبری پیرامون مذاکرات هسته ای و توجه به نظرات منتقدان، اولین نشست مشترک منتقدان مذاکرات هسته ای یا همان دلواپسان در ساختمان وزارت خارجه برگزار شد و تیم مذاکره کننده اعلام کردند این نشست ها همچنان ادامه خواهد داشت و ما از نظرات و دیدگاه های منتقدان استفاده خواهیم کرد.

و اما این پرسش مطرح می شود، چرا هاشمی رفسنجانی نگران دلواپسان در سپهر سیاست ایران است؟

این سخنان هاشمی رفسنجانی(انتقاد شدید از دلواپسان) نشان می دهد «آیت الله» این روزها بیش از هر امر دیگری از ترویج تفکر این قشر نگران است. فقط کافی است مواضع دلواپسان نسبت به مواضع هاشمی رفسنجانی در فتنه ۸۸ و کارگردانی فرزنداو(مهدی) در آن ایام و در خواست آنها از قوه قضائیه برای محاکمه این عضو خانواده هاشمی بازخوانی شود. اکثر نیروهای انقلاب خواستار برخورد جدی با نقش آفرینان فتنه ۸۸ هستند و برخی از آنان این روزها تحت عنوان دلواپسان هسته ای شناخته می شوند بنابراین، طرح چنین مواضعی مورد پسند رئیس مجمع تشخیص قرار نگرفته است.

حجت الاسلام روح الله حسینیان نماینده مردم تهران و رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی که مرکز تحت مدیریت وی تا کنون خاطرات فراوانی از چهره های شاخص انقلاب منتشر کرده است با اشاره به نگرانی هاشمی از دلواپسان، می گوید:  کسی که ۸ سال رئیس‌جمهور بوده و در دوران ریاست‌جمهوری‌اش زیربنای امنیتی شدن فضا را ریخته و با رفتاری که داشته موجب فاصله‌ گرفتن برخی از انقلاب شده است؛ چگونه ادعای سرکوب در زندان‌ها را دارد؟ حالا که فرزندتان قرار است به دست قانون سپرده شود، از وضعیت زندان‌ها سخن می‌گویید؟ خوب، چرا در دوران ریاست‌جمهوری‌تان از این حرف‌ها نمی‌زدید.

واکنش به اظهارات حاشیه ساز "مرد پر خاطره" محدود به دایره کنشگران سیاسی و نمایندگان مجلس نشد بلکه فرمانده کل سپاه پاسداران و سخنگوی قوه قضائیه هم لب به انتقاد از سخنان «آیت الله» باز کردند، سرلشکر محمدعلی جعفری امروز در حاشیه مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل بنیاد تعاون سپاه، نکاتی را خطاب به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گوش زد کرد و اظهارداشت: خشک مقدس خواندن دلسوزان انقلاب ناشی از یک بغض خطرناک نسبت به جریان ارزشی است. بدانیم همین دلواپسان با شنیدن این اظهارات، از این‌گونه افراد محکم‌تر، مؤمنانه‌تر و هوشیارانه‌تر در همه صحنه‌ها همچنان از انقلاب اسلامی و آرمان‌های امام و شهیدان دفاع خواهند کرد و ادامه این سخن‌پراکنی‌ها تنها موجب افزایش نفرت جامعه از آنها می‌شود.

حجت الاسلام محسنی اژه ای هم خبرنگاران را به قوه قضائه دعوت کرد تا در اولین نشست خبری خود در سال جدید پاسخگوی این اظهارات باشد و بگوید:اگر بدون استناد باشد افترا، تهمت و تشویش اذهان عمومی است بنابراین همیشه توصیه ما این بوده که اگر کسی مطلبی دارد مستند ارائه دهد که یقینا قضیه دنبال می شود.

۳) هاشمی رفسنجانی در روز تکریم بانوی انقلاب، برای چندمین بار از رای مردم به عنوان حق الناس یاد کرد و انکار آن را بزرگترین منکر و ظلم نامیدند، در این جا باید به چند نکته اشاره کرد:

سخن رهبري درخصوص حق‌الناس بودن راي مردم، مصداقي درخصوص يك انتخابات نبوده و همه ادوار انتخابات با موضوعات مختلف را در بر می گیرد، ثانیا: چرا این تاکید توسط «آیت الله» در سال ۸۸ مورد توجه قرار نگرفت؟

محمد کاظم انارلویی معتقد است: مسئله حق الناس بودن رای ملت که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده است و برای چندمین بار مورد تاکید آقای هاشمی قرار گرفته چیز بسیار خوبی است. آیا از نظر ایشان سال ۸۴ که مجری انتخابات، دولت خاتمی بوده است رای ملت به عنوان یک امانت و حق الناس رعایت شده است یا نه؟ اگر شده است چرا وی و برخی افراد خانواده وی آن را زیر سئوال می‌برند؟ چرا حق مردم را در تعیین سرنوشت خود به رسمیت نمی‌شناسند؟ چرا همین حق را سال ۸۸ به رسمیت نشناختند و از پروژه‌ "دروغ تقلب" به عنوان رمز آشوب حمایت نموده و یا در خوش بینانه‌ترین تحلیل‌ها سکوت کردند؟

باید پرسید: چرا  هاشمی رفسنجانی در سال ۸۴ وقتي بازنده انتخابات شد، به راي و نظر و خواست مردم احترام نگذاشت و از تبريك به منتخب مردم دريغ كرد و در پیامی گلایه خود را به خدا واگذار کرد. آیا رای ملت فقط در یک دوره خاص، حق الناس است و در ادوار دیگر حق الناس نیست؟ و آیا نمی توان نسبت به افعال سیاسی گذشته و حال مردي كه در تاريخ انقلاب سابقه‌اي غيرقابل انكار داشته است نگران بود؟!

هاشمی برای چندمین بار از نقش دلواپسان احساس نگرانی کرد، آیا او باز خورد نگرانی هایی که در قبال اظهارات حاشیه سازش بیان شد را هم دریافت کرد.

آقای هاشمی به عقب برگردید و یک بار به صورت دقیق مواضع گذشته خود را مرور کنید و به آن پاسخ دهید.

نظرات مخاطبان 0 2

  • ۱۳۹۴-۰۱-۲۵ ۱۲:۴۴میثم رجبی 2 3

    هاشمی رفسنجانی اسفند سال گذشته هم همین موضوع را در گفتگو با شرق اعلام کرد اما ساده از کنار آن عبور کردند ضمن اینکه اگر نقل قول وی از همسر امام صحت نداشت حتما نزدیکان بیت امام واکنش و اعتراض می کردند.
                                
  • ۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۱۰:۲۵حاج احمد 2 1

    امان ازکهولت سن این اقا داره باعلم کردن حسن خمینی فتنه جدیدی را راه اندازی میکند ولی بایدگفت سناربده اش به همین خیال باش ...ومکروومکرالله والله خیرالماکرین 
                                

نظر شما