شناسهٔ خبر: 89000 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم

علیرضا زاکانی:

تنها درصورت تصویب شورای عالی امنیت و امضای رهبری، مجلس حق ورود به بیانیه لوزان را ندارد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در همایش "لوزان بدون روتوش" گفت: باز شدن مشت دشمنان ایران و شکست اجماع جهانی زمینه‌ساز برداشتن گام‌های بلند انقلاب اسلامی است

به گزارش نماینده به نقل از نسیم علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در همایش لوزان بدون روتوش با بیان اینکه امروز در مقطع بسیار حساسی از تاریخ انقلاب قرار گرفته‌ایم اذعان داشت: عدم دقت در مختصات این امر ممکن است آسیب‌های جدی به ما وارد کند بر این اساس باید بتوانیم تحلیل درستی از شرایط موجود داشته باشیم.

زاکانی با تأکید بر اینکه: موضوع هسته‌ای موضوع ملی و نه جناحی است تصریح کرد: موضوع هسته‌ای نباید دستخوش درگیری‌های سیاسی داخلی قرار گیرد و باید از موضع بالاتری به آن پرداخت.

این نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ابعاد بیانیه لوزان 15 نکته مثبت را برای بیانیه مذکور بر شمرد و افزود: اولین نکته مثبتی که این بیانیه به همراه داشته نمایان‌تر شدن نقش رهبر انقلاب در جمهوری اسلامی ایران بوده است که از زمانی که ایشان دستور بازگشایی تأسیسات هسته‌ای را صادر کردند و چه در موقع حمایت ایشان از تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان بنابراین از این منظر می‌توان گفت این دستاورد بوده است.

علیرضا زاکانی به پررنگ بودن نقش دیپلماسی اسلامی ایران فراتر از عملکرد گروه‌های مذاکره کننده نیز اشاره کرد و اظهار داشت: همینکه ما تعیین کننده چارچوب و ابعاد مذاکرات بودیم امری مثبت به شمار می‌رود چرا که طبق تأکیدات رهبر انقلاب مذاکرات ما صرفاً حول محور هسته‌ای بوده است.

وی داشتن حق غنی‌سازی از دیگر نکات مثبت بیانیه لوزان برشمرد و در این رابطه تصریح کرد: حق داشتن آب سنگین و حقوق مختلفی که در این رابطه مطرح است اگر با دقت دولتمردان و مذاکره کنندگان و جدیت و حضور مجلس برای استیفای حقوق ملت همراه باشد می‌تواند امر مثبتی در روند مذاکرات به شمار آید.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس در ادامه یادآور شد: کاهش ایران هراسی و باز شدن مشت دشمنان ایران و شکست اجماع جهانی خود زمینه‌ساز برداشتن گام‌های بلندی در راه توسعه انقلاب اسلامی در عرصه جهانی خواهد بود.

زاکانی ضمن تأکید بر لزوم ورود مجلس به ابعاد بیانیه لوزان تصریح کرد: تنها در صورت تصویب مصوبه شورای عالی امنیت ملی که زیر آن را رهبر انقلاب امضاء کرده باشند مجلس حق ورود به بیانیه لوزان را نخواهد داشت و اگر نه مجلس حتماً باید به این مسئله ورود و رسیدگی کند.

وی در ادامه تأکید کرد: در واقع قبل از انجام توافق آنچه را که مجلس تصویب می‌کند  دولت و نماینده آن باید بر سرش توافق کند.

این نماینده مردم تهران در مجلس با تأکید بر اینکه ورود مجلس به بحث مذاکرات حق طبیعی نمایندگان است اذعان داشت: دولتمردان ما نیز باید نقطه نظرات خود را با همان صراحتی که دولتمردان آمریکایی اعلام کرده‌اند بیان کنند و در واقع اگر نظرات آمریکایی‌ها غلط است باید تشریح کنند و پاسخگو باشند که چرا حرف‌هایی که می‌گویند غلط است را تکذیب نمی‌کنند.

زاکانی در بخش پایانی سخنانش با بیان این مطلب که بزرگترین اشکال در مذاکرات نوع نگاهی است که تیم مذاکره کننده به غربی‌ها دارد و در واقع این امر است که می‌گویند که باید دم کدخدا را داشته باشیم خاطرنشان کرد: به حمد الله در صحبت‌های ظریف و حداقل در مقام زبان عنوان شده که آمریکایی‌ها قابل اعتماد نیستند.

زاکانی ادامه داد: اما به ابعاد منفی بیانیه لوزان نیز باید توجه کرد از جمله اینکه آنچه ما ارائه داده‌ایم بیشتر از چیزهایی است که ستانده‌ایم و در واقع تعهدات ما در بیانیه لوزان نسبت به طرف مشخص و معلوم در حالی تعهدات طرف مقابل که دشمن ما هستند مبهم و بدون زمان است.

وی در پایان گفت: متأسفانه در بیانیه مذکور طرف ایرانی برای راستی‌آزمایی اعمال خود آژانس را که خودش عنصری سرسپرده است را محور قرار داده در حالی که برای راستی‌آزمایی طرف مقابل عنصری برای بازگشت پذیری لحاظ نشده است و حتی گام‌های برداشته شده در بیانیه لوزان از سوی طرف ایرانی متوازن و هم وزن با تعهداتی که طرف مقابل برای ما قرار داده نبوده است بر همین مبنی باید بگویم اگر توافق را آنگونه که هست بپذیریم اصل فناوری خود در معرض نابودی قرار داده‌ایم.

نظر شما