شناسهٔ خبر: 88981 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

انقلاب صادراتی در شیلات

شیات43 یک مقام مسئول در سازمان شیلات با اشاره به اضافه شدن حوزه‌های جدید به مقاصد صادراتی آبزیان کشور، گفت: پیش بینی می‌شود صادرات محصولات شیلاتی در سال ۹۴ به حدود ۴۰۰ میلیون دلار برسد.

به  گزارش نماینده، عیسی گلشاهی در گفتگو با مهر در پاسخ به این پرسش که در صورت لغو تحریم‌ها سرنوشت صادرات محصولات شیلاتی چگونه خواهد شد؟ اظهارداشت:براساس تفاهم انجام شده و همچنین چشم‌اندازی که از قبل برای موضوع صادرات وجود داشته است، امیدواریم بتوانیم اعداد صادرات را طی سال‌جاری به سطوح بسیار بالاتری نسبت به آنچه در سالیان گذشته بوده، ارتقا دهیم.

وی با بیان اینکه ما منتظر یک جهش صادراتی  در حوزه شیلات طی سال‌جاری هستیم و به احتمال قریب به یقین این اتفاق رخ خواهد داد، گفت: امسال جهت‌گیری شده تا صادرات محصولات شیلاتی به چندین کشور که قبلا جز مقاصد صادراتی ما نبودند، انجام شود.

این مقام مسئول در سازمان شیلات کشور تصریح کرد:عمده صادرات شیلاتی شامل محصولاتی است که ما در آن زمینه افزایش تولید قابل توجهی خواهیم داشت و یا از آبزیانی هستند که در داخل کشور مصرف نمی‌شوند بنابراین جهش صادراتی بدون آسیب زدن به موجودی تامین نیاز داخل اتفاق خواهد افتاد.

گلشاهی در مورد حوزه‌های جدید صادراتی نیز اظهارداشت: حوزه کشورهای سی آی اس و روسیه، کشور ترکیه و حوزه بالکان مقاصد جدید صادراتی ایران در زمینه محصولات شیلاتی هستند.

وی با بیان اینکه صادرات محصولات شیلاتی به کشورهای حوزه بالکان تاکنون سابقه نداشته است، افزود: طی سه ماه پایانی سال قبل مذاکرات خوبی در این زمینه صورت گرفت و تقاضای خوبی از سوی آنها به ایران اعلام شد اما چون عمده این تقاضاها در حوزه میگو یا سایر گونه‌هایی است که باید از پنجمین ماه سال به بعد وارد بازار شوند، بنابراین صادرات این محصولات از اواخر نیمه اول سال(حدود اوایل شهریورماه) به تدریج با جهش همراه خواهد بود.

این مقام مسئول در سازمان شیلات کشور اضافه کرد: پیش بینی می‌شود صادرات محصولات شیلاتی در سال ۹۴ از نظر ارزشی به حدود ۴۰۰ میلیون دلار برسد.

عرضه محصولات فرآوری شده جدید به بازار

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فراوری و توسعه بازار سازمان شیلات ایران با بیان اینکه روز گذشته از سه محصول شیلاتی فرآوری شده جدید در وزارت جهاد کشاورزی رونمایی شد، افزود: این محصولات شامل ۳ طعم تمپورای میگو و یک نوع بسته‌بندی جدید از میگو(اسکین پک) بود.

گلشاهی با بیان اینکه توزیع تجاری این محصولات د سطح فروشگاه‌های زنجیره‌‌ای آغاز شده است، گفت: مردم می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌ها این محصولات را خریداری کنند ضمن اینکه تمپوراها پیش پخت شده و آماده مصرف‌اند و قیمت هر بسته نیم کیلوگرمی آنها به طور متوسط حدود ۲۵ هزار تومان است.

نظر شما