شناسهٔ خبر: 88910 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

القاعده از هرج و مرج در یمن برای کسب قدرت استفاده می کند/ آمریکا نگران شد

آمریکا وزیر دفاع آمریکا گفت: نیروهای القاعده از هرج و مرج در یمن برای کسب قدرت و به دست گرفتن کنترل اراضی بیشتر بهره برداری می کنند.

به گزارش نماینده به نقل از رویترز، کارتر در سفری به ژاپن گفت: شرایط در یمن به روشنی بی ثبات است، جناح ها و گروه های مختلف در این کشور فعال هستند و

یکی از آنها القاعده در شبه جزیره عربستان است که از فرصت بی نظمی و سقوط دولت مرکزی استفاده کرده است.

این سخنان در حالی بیان می شود که عربستان و همپیمانانش در منطقه با حمایت آمریکا از ۱۳ روز قبل به بهانه حمایت از 'عبد ربه منصور هادی' رییس جمهوری مستعفی یمن، تجاوز را به خاک این کشور آغاز کرده اند.

در اثر این حملات تاکنون شمار زیادی غیر نظامی کشته و زخمی شده اند و ویرانی های فراوانی در مناطق مسکونی به وجود آمده است.

کارتر در نشست خبری افزود، آمریکا به ویژه از بابت قدرت گیری القاعده در یمن و نیات جاه طلبانه آن در منطقه نگران است.

وی در مورد فعالیت القاعده در شبه جزیره عربستان یادآور شد:' می بینیم آنها در حال کسب موفقیت در به دست آوردن کنترل اراضی بیشتر هستند و آمریکا که از مدت ها قبل عملیات مخفیانه ای را با کمک هواپیماهای بدون سرنشین در یمن آغاز کرده است، این عملیات را ادامه می دهد.

وزیر دفاع آمریکا افزود: 'انجام عملیات ضدتروریستی در زمانی که دولتی باثبات روی کار است، معمولا آسان تر خواهد بود. اما اکنون شرایط یمن به طور کامل متفاوت است، هرچند به معنای آن نیست که نمی خواهیم برای حمایت از خود اقدامی را صورت دهیم. اما باید این تدابیر را به شیوه های مختلفی به کار ببندیم. '

گفته می شود شبه نظامیان القاعده در یمن روز سه شنبه موفقیت هایی کسب کرده اند. مردان مسلح وابسته به این گروه ها به یکی از مقرهای مرزی یمن و عربستان حمله کردند.

منابع خبری در استان شرقی 'حضرموت' یمن نیز می گویند مردان مسلح مقر نظامی در منطقه بیابانی 'منوخ' را در ۴۴۰ کیلومتری شمال شرقی صنعا به دست گرفته و دو سرباز را کشته اند.

این حمله یک هفته بعد از حمله مردان مسلح به بندر 'المکلا' روی داد. 'آنتونی بلینکن' قائم مقام وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز سه شنبه گفت که آمریکا ارائه کمک های اطلاعاتی و امنیتی و همچنین ارسال سلاح را برای عربستان سعودی تسریع می کند.

وزیردفاع آمریکا پس از دیدار از ژاپن، روز پنجشنبه به کره جنوبی می رود و روز شنبه با مقامات ارشد در مقر فرماندهی اقیانوس آرام ارتش آمریکا در هاوایی دیدار خواهد کرد.

نظر شما