شناسهٔ خبر: 88795 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

"نماینده" بررس کرد / رویکرد حمایتی-نظارتی به مذاکرت هسته ای و بیانیه لوزان +جدول

تیم هسته ای مهمترین مواضع کنشگران سیاسی و نمایندگان درقبال مذاکرات هسته ای، شفافیت ایجاد شده، لغو کامل تحریم ها، صداقت در تیم هسته ای و واقع بینی در نتیجه مذاکرات لوزان است.

گروه سیاسی نماینده - پس از بیانیه سوییس، سه برداشت و رویکرد در قبال این رویداد بین المللی ارئه شد در رویکرد اول، صحت ادعاهای مقامات آمریکایی و متون منتشر شده آنها مفروض و مبنای تحلیل‌ها و قضاوت قرار گرفته و نسبت به اظهارات و متن‌هایی که توسط تیم خودی ارائه و منتشر می‌شود، به‌دیده تردید و انکار نگریسته می‌شود.

رویکرد دوم، رویکرد "موافقت صرف" و موافقت بی‌چون‌وچرا با بیانیه لوزان است، در این نگاه نیز همچون رویکرد سابق چشم‌ها بسته است، اما این بار به‌روی برخی ضعف‌ها و نقاط نگرانی موجود در بیانیه و تفاهم‌های صورت گرفته و اما رویکرد سوم، رویکرد نگاه واقع‌بین با رویکرد "حمایتی ــ نظارتی" نسبت به تیم مذاکره‌کننده ایرانی تعبیر می‌شود، در رویکرد سوم که به نظر می‌رسد رویکرد مناسب و اصولی است، با چشمانی باز، هم آرمان‌ها دیده شده و هم به واقعیات توجه می‌شود.

"موافقت صرف": رویکرد دوم در تحلیل و یاداشت برخی از رسانه های اصلاح طلب اعمال شد و حتی برخی از آنها به ذوق زدگی از این بیانه پرداختند و از این رویداد به عنوان توافق نام بردند.

در همین راستا روزنامه شرق در صفحه اول خود با تیتر، «عبور از بحران تیر؛ توافق جامع» به استقبال این تفاهم نامه سیاسی رفت و با گزارش می‌دانی از شادی خیابانی مردم سعی دراثبات مورد قبول بودن این تفاهم سیاسی از دید افکار عمومی داشت.

این روزنامه در گزارش خود نوشته بود: «کنار ترمینال شماره دو مهرآباد، جلوی ورودی پاویون دولت، گروهی عکاس و فیلمبردار و تعداد زیادی جوانان موبایل به‌ دست ایستاده‌اند، جمعیت آشکارا خوشحالند. سوز سرد صبح بهاری همه را در خود فروبرده اما چهره‌ها خندان است. پسر جوان با موهای فر مشکی به دختر کناردستی‌اش می‌گوید: در این چند روزه فقط چندساعت خوابیده‌ام. دختر با خنده جواب می‌دهد: ببین حال ظریف چیه. پسر: «اون که دیگه می‌تونه رکورد جدید بی‌خوابی رو توی گینس ثبت کنه» و در ادامه حرفش با آهنگ شعار‌های مردمی می‌خواند: خیال نکن ظریفه/ شیش نفرو حریفه.»

روزنامه آرمان نیز با تیتر، «ظرافت روحانی» به تمجید از محمد جواد ظریف پرداخت و این تفاهم سیاسی را با ملی شدن صنعت نفت همطراز دانست و نوشت: «در طلیعه نوروز ایرانی ۶۴ سال است که یک رویداد بزرگ تاریخی و سیاسی می‌درخشد و مایه مباهات و فخر ایرانیان است؛ «ملی شدن صنعت نفت». حال در موخره آئین نوروزی، ایرانیان یک رویداد بزرگ سیاسی دیگر را هم دارند که با همت بی‌شائبه و مجاهدت فرزندان انقلاب رقم خورده و جلوتی دیگر به تاریخ مبارزات سیاسی ایرانیان و توفیقات حاصل از آن در عرصه نظام بین‌الملل بخشیده است.»
 



روزنامه ابتکار و اعتماد دیگر روزنامه های اصلاح طلب هم با تیتر، «سالی که نکوست...»، «دیپلماسی خندید» به اظهار خوشحالی از امضای بیانیه سوییس پرداختند.

تیم هسته ای پرونده ملی را در دست گرفته اند و بدون شک باید مورد حمایت مردم قرار گیرند اما اکثر مسئولان، نمایندگان مجلس و کنشگران سیاسی ترجیح داده اند در رویکرد سوم قرار گیرند، رویکردی که می گوید: نگاه حمایتی و نظارتی بر مذاکرات هسته ای داشته باشیم از این رو ضمن حمایت و قدردانی از "فرزندان انقلاب" مطالبات خود را که در راستای مطالبات مردم، انقلاب و رهبری انقلاب است مطرح می کنیم و این به منزله تقابل با تیم هسته ای نیست.

محمد جواد ظریف در ابتدای هفته جاری به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دعوت شد و در آن جلسه به سوالات تعدادی از بهارستان نشینان پاسخ داد و همچنین جزئیاتی از مذاکرات لوزان را تشریح کرد و خطاب به موکلان مردم گفت: که آمریکایی‌ها در کلیه مراحل غیرقابل اعتماد بودند.

پس از اظهارات ظریف، سخنگوی کاخ سفید پشت تریبون قرار گرفت و باتکرار ادعاهای گذشته کشورش علیه ایران مدعی شد: لغو فوری تحریم‌ها عاقلانه و به سود جامعه جهانی نیست از این رو نباید هیچگاه از مواضع آمریکا و تیم هسته ای آن استقبال و ذوق زده شد اما در عین حال نباید توپ را در زمین تیم مذاکره کننده هسته ای انداخت چرا که این تیم در جهت سیاست ها و اهداف نظام و انقلاب حرکت می کنند و باید با انتقادهای منصفانه پبشنهادها را انها منتقل کرد و به این نکته هم توجه داشت آنچه در لوزان صورت گرفت بیانیه و نه توافق بود.

و اما مطالبه از تیم هسته ای ایران، شفافیت و لغو کامل تحریم ها مهمترین در خواست چهره های سیاسی و نمایندگان مجلس از تیم مذاکره کننده هسته ای است. اگر مواضع آنها را در این چند روز گذشته(پس از بیانیه مشترک) مرور کنیم پی خواهیم برد اصولگرایان، اصلاح طلبان، نیروهای همسو با دولت ضمن دفاع و حمایت از فرزندان انقلاب درخواست دارند، شفافیت ایجاد شود و همان طور که حمید رضا مقدم فر گفته وزارت خارجه می تواند با انتشار فکت شیت به نگرانی ها پایان دهد.

مواضع و مطالبات چهره های شاخص از تیم هسته ای ایران:

۱)

محمد دهقان

عضو هیئت رئیسه(اصولگرا)

اگر در توافق نهایی منافع ملت رعایت شود مجلس مشکلی در تصویب توافق ندارد

۲)

احمد بخشایش

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی 

ماحصل مذاکرات لوزان قطعاً شکست ما نبود؛ باید برای برخی دستاوردها به تیم ایرانی خداقوت گفت

۳)

محمد رضا باهنر

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری

مذاکره‌کنندگان دقت کنند تا در متون مورد توافق هرگز از واژه‌ها و تعابیری که امکان تفسیر و تأویل وجود دارد، استفاده نکنند.

۴)

حمید رضا مقدم فر

مشاور فرمانده سپاه

ذوق‌زدگی یا مخالفت صرف با بیانیه لوزان موضع مناسبی نیست

۵)

لطف الله فروزنده

سخنگوی جمعیت ایثارگران(اصولگرا)

ما به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان اعتماد داریم و به آمریکا و اخباری که منتشر می‌کند به هیچ عنوان اعتماد نداریم. آمریکایی‌ها به دنبال به راه انداختن جنگ روانی برای ایجاد اختلاف درملت هستند

۶)

محمد هاشمی

رئیس دفتر رئیس مجمع تشخیص(اصلاح طلب)

هیات مذاکره کننده ایرانی مراقب هر نوع رفتار و حیله‌ای باید باشند. ضمن آنکه نقد در هیچ موضوعی از جمله در بحث مذاکرات مفید فایده است.

۷)

غلامعلی دهقان

سخنگوی اعتدال و توسعه(همسو با دولت)

نباید مذاکرات هسته‌ای را جناحی دید در این سال که از سوی رهبری همدلی و همزبانی نامیده شده است باید بیش از گذشته به فکر منافع ملی بود.

۸)

ابراهیم کارخانه

رئیس کمیته هسته ای مجلس

در موارد مختلف بیانیه ابهاماتی وجود دارد که باید روشن و شفاف شده و برای توافق نهایی رفع گردد.

۹)

حجت الاسلام نبویان

نماینده مجلس

هزار سانتریفیوژ فردو به خاطر تأکیدات مقام معظم رهبری است، بازرسی ها ممکن است امنیت نظامی ما را تهدید کند.

۱۰)

کریمی قدوسی

نماینده مجلس

صالحی و ظریف توضیحات امیدوار کننده ای را در خصوص تحقیق و توسعه فناوری هسته ای ارائه کردند

۱۱)

سرلشکر جعفری

فرمانده کل سپاه

غنی‌سازی هسته‌ای و لغو همه‌ تحریم‌های مرتبط خط قرمز ماست

۱۲)

رحمان قلی زاده

فعال حزبی(اصلاح طلب)

هیچ اصلاح‌طلبی نباید از توافق لوزان بهره‌برداری «شخصی» کند، هسته‌ای موضوعی فراجناحی است.

۱۳)

حسین کنعانی مقدم

فعال حزبی(اصولگرا)

با انتشار بیانیه لوزان، ایران توانست حقوق هسته‌ای خود را در باشگاه جهانی به دست آورد و قدرت‌های جهانی به حقوق هسته‌ای ایران و تداوم غنی سازی ایران صحه گذاشتند  همچنین باید به مطلبی که وزیر خارجه یا رئیس جمهور بیان کردند اعتماد کرد و آن را اصل قرار داد.

۱۴)

سید کمال سجادی

فعال حزبی(اصولگرا)

توضیحات ظریف و دیگران را بسیار دقیق و مهم بدانیم و به آن اعتماد داشته باشیم.

۱۵)

الیاس حضرتی

فعال حزبی(اصلاح طلب)

ما نمی‌توانیم به آمریکا که از دید ادبیات انقلاب اسلامی شیطان بزرگ است، اعتماد کنیم، بندهای تفسیربردار از نقاط ضعف این توافق است.

۱۶)

حمید رضا ترقی

فعال حزبی(اصولگرا)

لغو گام‌به ‌گام تحریم‌ها قابل توافق نیست.

۱۷)

صادق خرازی

سفیر اسبق ایران در پاریس

تفاهم سوییس حق ایران در ادامه فعالیت هسته ای اش محترم شمرده شد، معتقدم هر دو طرف مذاکرات برنده شده اند.

۱۸)

محمد باقر قالیباف

شهردار تهران

نباید پشت تیم مذاکره‌کننده را خالی کنیم موضوع مذاکرات هسته‌ای یک موضوع ملی و فراجناحی است و تحلیل و موضع‌گیری درباره آن از عینک منافع و مصالح گروهی و جنــــاحـی بزرگ‌ترین خیانت به آرمان‌های انقلاب است.

۱۹)

حسین بهشتی پور

کارشناس سیاست خارجی

باید به موضوع اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی هم در توافق نهایی دقت کرد.

۲۰)

مهردارد بذرپاش

نماینده مجلس

قرار است "زیرساخت‌ها" را جمع کنیم، حداقل ۳ سال زمان برای برگشت‌پذیری لازم است

۲۱)

حسین شریعتمداری

مدیر مسئول کیهان

توافق لوزان نیاز به جراحی دارد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مهمترین مواضع درقبال مذاکرات هسته ای، شفافیت ایجاد شده، لغو کامل تحریم ها، صداقت در تیم هسته ای و اینکه نباید خدشه ای به این تیم وارد شود، و واقع بینی در نتیجه مذاکرات لوزان است، چرا که خروجی این مذاکرات منجر به انتشار بیانیه مشترک و نه توافق هسته ای شد.

در این جدول چهره های اصولگرا، واقع بین با رویکر حمایتی و نظارتی درباره پرونده هسته ای و مذاکرات لوزان اظهار نظر کردند و نیروهای اصلاح طلب نیز با رویکرد حمایتی، مستقیم و یا غیر مستقیم به اظهارات اخیر احمد خرم وزیر راه دولت اصلاحات واکنش نشان دادند و می گویند نباید از مذاکرات لوزان بهره برداری سیاسی و جناحی کرد همچنین بندهای تفسیربردار از نقاط ضعف مذاکرات اخیر بود.

نظر شما