شناسهٔ خبر: 88615 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

سجادی در گفتگو با «نماینده» :

بهره برداری جناحی اصلاح طلبان از منافع ملی ادامه یاید روشن گری می کنیم

سید کمال سجادی/2 «ما، یادمان نمی رود احمد شیرزاد نماینده مجلس ششم چه نطق تندی علیه فناوری هسته ای در صحن مجلس ارائه کرد، رسما مدعی شد انرژی هسته ای را برای چه می خواهیم!؟ چه ربطی به اصلاح طلبان دارد که الان می گویند میوه چینی کنیم».

سید کمال سجادی سفیر اسبق ایران در ویتنام معتقد است نه از بیانیه سوییس می بایست ذوق زده شد و نه بد بینانه نگاه کرد بلکه باید واقع بین باشیم، بیانیه ای قرائت شد و باید منتظر نتایج آن ماند اگر تمامی قطع نامه های شورای امنیت و تحریم ها برداشته شود می توان پی برد طرف مقابل حقوق ما را به رسمیت شناخته است اما بعضی از آنها(طرف مقابل مذاکرات) هم اکنون صحبت از تعلیق می کنند در حالی که باید سخن از لغو کامل تحریم ها گفته شود بنابراین منتظر می مانیم و نتیجه این بیانیه را خواهیم دید.

وی همچنین به انتقاد از مواضع برخی از اصلاح طلبان منجمله احمد خرم پیرامون مذاکرات هسته ای و ربط آن به پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس پرداخت و با بیان این مطلب که طرح چنین مواضعی بهره برداری جناحی از منافع ملی است، یادآور شد: گویا همین آقایان فراموش کردند همفکران آنها در مجلس ششم چه مواضع تندی علیه فناوری هسته ای اتخاذ کردند، اگر آنها فراموش کردند ما نطق احمد شیرزاد را از یاد نبردیم. حال به فکر میوه چینی افتاده اند اگر همین رویه استمرار پیدا کند روشن گری می کنیم حتما مواضع این طیف در قبال انرژی هسته ای شنیدنی است.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی که سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز هست نسبت به موضع گیری اخیر مرعشی علیه اصولگرایان واکنش نشان داد و گفت: اصولگرایان در انتخابات گذشته و فعلی مجلس با وحدت اکثریت مجلس را در دست گرفتند، آیا این نشان از اختلاف بود. در انتخابات مجلس هم با آسیب شناسی بر ائتلاف حداکثری تاکید دارند بنابراین در این دوره اصولگرایان متفق القول استراتژی وحدت و همگرایی را دنبال می کنند.

مذاکرات

بیانیه مشترک ایران با گروه ۵+۱ که موسوم به بیانیه سوییس است را چگونه ارزیابی می کنید؟

سجادی: تیم مذاکره کننده ایران زحمات بسیار زیادی متحمل شدند و یک تنه در مقابل قدرت های جهانی مذاکره کردند بنابراین جای تشکر و قدردانی دارد اما در مسائل راهبردی سیاسی همچون قضیه هسته ای نه باید خیلی خوش بین باشیم که بگوییم همه چیز حل شده است و نه اینکه خیلی بد بین باشیم و بگوییم هیچ کاری صورت نگرفته است. به نظر بنده باید واقع بین باشیم، سیاست مداران ما نیاز دارند واقعیت ها را در نظر بگیرند. واقعیت این است "نظام تصمیم گرفته مذاکره انجام شود و در این راستا مقام معظم رهبری معیارها و مواردی را مطرح کردند و فرمودند: کلیات و جزئیات باید با هم باشد و تحریم ها برداشته شود". بیانیه اخیر در اصل مقدمه کارهای آینده خواهد بود البته باید توجه داشته باشیم اگر تحریم ها برداشته شود و قطع نامه شورای امنیت و سایر قطع نامه های دیگر کان لم یکن تلقی شود می شود نتیجه گرفت حقوق ما به رسمیت شناخته شده ضمن آنکه جهان منتظر برداشتن(لغو) تحریم های ایران است بویژه کشورهای که می خواهند با ایران مراوده داشته باشند اما اگر بخواهند مسائل را طولانی کنند به طوری که به نفع آنها و به ضرر ما تمام شود قابل قبول نیست، طرف مقابل صحبت از تعلیق می کند در حالی که باید صحبت از لغو تحریم ها شود باید منتظر ماند و دید آیا طرف مقابل به راه حال های ارائه شده در لوزان پایبند خواهد ماند؟

آیا این بیانیه می تواند در آرایش جناح ها و گروه های سیاسی مختلف تاثیرگذار باشد؟ پیش از این احمد خرم گفته بود"اصلاح طلبان باید میوه لوزان را، برای فتح بهارستان بچینند".

سجادی: این پیروزی، پیروزی ملت ایران و رهبری است چرا که هدایت های ایشان باعث شد کارها به خوبی پیش رود و ربطی به گروه های سیاسی بویژه اصلاح طلبان ندارد، آنها چه نقشی ایفاء کردند!؟ ما یادمان نمی رود احمد شیرزاد نماینده مجلس ششم چه نطق تندی علیه فناوری هسته ای در صحن مجلس ارائه کرد، رسما مدعی شد انرژی هسته ای را برای چه می خواهیم!؟ چه ربطی به اصلاح طلبان دارد که الان می گویند میوه چینی کنیم؟ نشان می دهد که می خواهند از این قضئیه سوء استفاده کنند در صورتی که پیروزی هسته ای، پیروزی مردم، رهبری و دولت است و انشاءالله ثمرات مثبتی هم خواهد داشت.

من از این مواضع تعجب می کنم، این مذاکرات با موافقت رهبری انجام شده است و الان آقایان می خواهند از آن بهره برداری سیاسی کنند. وقتی مذاکرات از ابتدا صورت گرفت اصولگرایان هم با فلسفه برگزاری مذاکرات موافقت کردند البته مذاکراتی که به نفع مردم و انقلاب باشد.

قبول دارید این مواضع، بهره برداری جناحی از منافع ملی است؟

سجادی: بله، همین طور است آنها می خواهند فرصت طلبی کنند و از جو ایجاد شده(مذاکرات هسته ای) برای انتخابات مجلس استفاده کنند در حالی که مذاکرات و نتایج آن هیچ ربطی به آنان ندارد. اصولگرایان همواره از منویات رهبری و منافع نظام حمایت کرده و می کنند و تاکنون نشده منافعی اعمال شود و اصولگرایان بگویند این منافع برای کشور لازم نیست در حالی که عکس قضیه به خوبی دیده می شود یعنی برخی از اصلاح طلبان با عبور از منافع ملی گفته بودند فناوری هسته ای را برای چه می خواهیم، اخیرا هم همین مطالب در یکی از دانشگاه ها با حضور همین افراد بیان شده بود. الان پس از پایان مذاکرات سخن از میوه چینی و انتخابات مجلس می زنند، مگر همین آقایان نبودند که در مجلس ششم(مجلس اصلاحات) می گفتند فناوری هسته ای مگر نیاز است، چرا انعطاف نشان نمی دهیم و در حال حاضر به فکر فرصت طلبی افتاده اند اگر این حرف و موضع گیری ها استمرا پیدا کرد باید در سوابق اظهار نظرهای اصلاح طلبان پیرامون فناوری هسته ای روشن گیری کرد.

تحلیل شما از شرایط امروز اصولگرایان چیست؟ این سوال از این جهت مطرح شد که حسین مرعشی عضو حزب کارگزاران مدعی شده اختلاف در اردوگاه اصولگرایان صورت گرفته است

سجادی: اصولگرایان از زیرساختی برخوردارند که همان اعتقاد به اصول، اسلام، قانون اساسی، تبعیت از رهبری انقلاب و داشتن گروه های مرجع(سازمان روحانیت) است و این موارد خود فاکتورهای مثبت برای انسجام اصولگرایان تلقی می شود و ما وحدت و اتحاد را در بین اصولگرایان در مجلس گذشته و فعلی مشاهده کردیم، اصولگرایان حول محور جامعتین گردهم آمدند و اکثریت مجلس را در دست گرفتند، این اختلاف است!؟ البته در انتخابات ریاست جمهوری بعضی اشتباهات استراتژیک پیش امد که همان اشتباهات درس عبرتی برای اصولگرایان شد چون اگر تفرقه داشته باشند فرصت های تاریخی برای خدمت به مردم و نظام را از دست خواهند داد. لذا همه اصولگرایان متفق القول هستند که باید با توجه به زیرساخت ها و وجود گروه های مرجع به ائتلاف و وحدت دست یابیم از این رو ما اصولگرایان می توانیم یک ائتلاف و انسجام بهتر از گذشته ساماندهی کنیم تا در انتخابات مجلس بتوانیم فعالیت ثمر بخشی داشته باشیم.

نظر شما