شناسهٔ خبر: 88264 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

سرمقاله رسالت:

پندهای سياسی رهبری در سال جديد

محمدکاظم انبارلویی431

نماینده/محمدکاظم انبارلویی: آنچه مقام معظم رهبري در پيام سال جديد و نيز سخنراني اول فروردين سال ۹۴ فرمودند حاوي نكات مهم و پند آموزي است كه نه تنها در سال جاري بلكه سالهاي بعد بايد آويزه گوش نخبگان سياسي و مردم باشد و به عنوان يك راهبرد مهم براي امنيت ملي و انسجام اسلامي به دلايل زير تلقي شود:

 

۱- درست ۳۶ سال قبل آن هنگام كه امام خميني (ره) در صدد نوشتن نام، نام خانوادگي انقلاب اسلامي بودند همگان بر اين نظر تاكيد مي‌كردند كه اين حق رهبري و رهبران انقلاب است كه هرنامي را بر اين انقلاب بنهند و نيازي به رفراندوم نيست. اما براي اولين بار در طول انقلابهاي تاريخ بويژه تاريخ معاصر رهبري انقلاب دست به يك ابتكار نو زد و آن اين بود كه نام اين انقلاب به نام خدا و اسلام به ثبت برسد. در حقيقت امام (ره) در مقام "تاسيس" يك حكومت جديد بود. همان حكومتي كه در بدو ورود به ايران در بهشت زهرا(س) در محضر شهيدان انقلاب فرمودند: " من دولت تشكيل مي دهم. من به پشتوانه اين ملت، دولت تشكيل مي‌دهم و به دهن اين دولت
- دولت بختيار - مي زنم. " بختيار آخرين حلقه از دولت پهلوي بود كه
مي خواست رژيم رو به احتضار سلطنت را كه صداي شكستن استخوانهاي آن به گوش جهانيان رسيده بود، حفظ كند.

او در حقيقت مي خواست جلوي پتكي كه از مشت ملت بر سر ايدئولوژي شاهنشاهي با قدمت ۲۵۰۰ ساله فرود آمده را بگيرد. اما اين پتك فرود آمد و همه اركان حكومت را در هم كوبيد.

بنايي كه بر آن ويرانه ها قرار بود مستقر شود يك نظام نو، با عقلانيتي مبتني بر وحي و قرآن بود. نظامي كه دستاوردهاي عقلاني بشر را در برپايي حكومت خوب نمي خواست انكار كند اما از آموزه هاي وحياني هم نمي خواست فاصله بگيرد. به همين دليل ظرف و شكل حكومت را "جمهوريت" قرار داد تا هر آنچه قرار است به نام حكومت جديد ثبت و ضبط شود با امضا و راي ملت باشد. بدين ترتيب حكومتي پديد آمد كه در تندبادهاي سخت و نرم دشمنان ملت بيش از ۳۶ سال است تاب آورده و به راحتي و سهولت دهه چهارم حيات خود را تجربه مي كند.

جمهوري اسلامي امروز مستقر ترين دولت منطقه و جهان است همان روزها دشمنان دين و ملت براي عمر جمهوري اسلامي ۶ ماه تا يك سال را پيش بيني مي‌كردند. سالها اين مدت را تمديد كردند تا رخ در نقاب خاك كشيدند.

سِّر اينكه چرا دولت جديد در ايران انقلابي عقبه هاي سختي را پشت سر گذاشته و چون كوه در برابر ناملايمات تاب آورده، آن است كه اين دولت به نام " خدا" و بر اساس قرآن و براي اجراي عدالت نبوي و علوي بنا شده است.

پشت اين نظريه ميليون‌ها تن از مردم ايران با قوميتها، مذاهب و سلايق گوناگون ايستاده اند و آن را مديريت مي‌كنند. علت اصلي حمايت امام خميني (ره) و رهبري معظم انقلاب از دولت بماهو دولت، گذشته از اينكه راي آن حداقلي بوده يا حداكثري، همين است. اينكه رهبري معظم انقلاب در بيانات رهگشاي خود در صحن مطهر رضوي فرمودند: " هر دولتي در نظام اسلامي بايد مورد حمايت همه مردم حتي كساني كه به آن راي نداده اند، باشد، جايگاه رفيع دولت ها را در نظام اسلامي نشان مي دهد. دولت هايي كه مسئوليت هاي سنگين مشروعيت هاي الهي و مردمي را بر دوش دارند.

بازرگان و بني صدر به دليل «بلاهت سياسي» درك درستي از اين راهبرد نداشتند. اگر حكمت اين سياست را درك مي‌كردند اجازه نمي دادند نام آنها در تاريخ ايران همراه با «بدنامي» ياد شود.

امام (ره) و رهبري با آنكه قوي ترين حمايت ها را از
دولت ها داشتند، اما نقد حكيمانه و مشفقانه در جامعه را هم مديريت مي‌كردند و خود در راس منتقدين، صريح ترين و جدي ترين نقد ها را مطرح مي فرمودند.

سال جديد، سال تصميم سازي و تصميم گيريهاي بزرگ در سطح ملي است. به همين دليل بايد همدلي و همزباني بين دولت و ملت به گونه اي باشد كه اقتدار ملي ايرانيان در سطح منطقه و جهان مثال زدني باشد. اقتداري كه متضمن امنيت ملي باشد و پشت قدرتهاي زورگو را بلرزاند.

لذا نقدها بايد يك چارچوب عقلاني و منطقي داشته باشد و اعتماد عمومي به دولت را سلب نكند. همچنين نگاه دولت هم به منتقدين نگاهي تحقير آميز و توام با اهانت نباشد. لذا مقام معظم رهبري فرمودند: «دلواپسي جرم نيست. تحقير مخالفان از سوي مسئولان خلاف تدبير و حكمت است. »

امروز ما با دشمناني روبه رو هستيم كه مي گويند
۱- حقوق هسته اي ملت ايران بهانه است، اصل نظام نشانه است.

۲- انتخابات بهانه است اصل نظام نشانه است.

۳- حقوق بشر- بخوانيد حمايت از فتنه گران و منافقان جديد و قديم - بهانه است اصل نظام نشانه است.

پس آنها اصل نظام را نشانه گرفته اند. در پيشاني اين نظام دولت جمهوري اسلامي -گذشته از هر گرايشي - قرار دارد، پس حمايت دولت از طريق همدلي و همزباني يك ضرورت است. بايد به اين پند حكمت آموز رهبري در حوزه سياست داخلي و خارجي اعتناي جدي داشت. البته دولت هم به پاسداشت اين اعتناي رهبري بايد به توهين و تحقير منتقدين پايان دهد و نقدها را آنجا كه حكيمانه و مشفقانه است بپذيرد. ملت در آغاز سال جديد در آستانه پيروزي بزرگي قرار دارد. ما در مذاكرات هسته اي چه به توافق برسيم و چه نرسيم پيروز هستيم.

مذاكرات با ۶ قدرت جهاني دو سر برد است. نه براي آنها بلكه براي دولت و ملت ايران. اگر آنها مطالبات مردم و رهبري را بپذيرند نشان مي دهد كه مقاومت دولت و ملت آنها را به عقب نشيني و پذيرفتن حق ملت وادار كرده اند و اگر هم نپذيرند، بايد شاهد رفتاري پشيمان كننده از سوي دولت و ملت ما باشند. نبرد ملت و دولت ايران با آنها در اشكال جديد به منصه ظهور خواهد رسيد كما اينكه امروز شاهد تحولات بزرگ و عميقي در منطقه هستيم. همچنين عدم توافق به جهانيان نشان مي دهد دولت و ملت ايران زير بار زور و تحميل قدرتهاي بزرگ نرفته اند. بدون شك ما از مذاكرات در هيبت يك قهرمان خارج خواهيم شد. اين چهره از ايران انقلابي براي روحيه دادن به ملت ها فوق‌العاده موثر است. در مورد فلسفه نامگذاري امسال و آموزه هاي آن بويژه در مورد انتخابات آينده و نيز بهانه هاي به اصطلاح حقوق بشري دشمنان اسلام باز هم سخن خواهيم گفت.

نظر شما