شناسهٔ خبر: 87846 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

رایزنی‌های فشرده در هفتمین روز مذاکرات لوزان/ آیا راه‌حل‌ها در دسترس است؟

از آغازین ساعات امروز (سه‌شنبه) و در هفتمین روز مذاکرات در لوزان، طرفین در رایزنی‌های فشرده به دنبال رسیدن به راه‌حل در آخرین روز ضرب‌الاجل چهار ماهه هستند.

به گزارش نماینده به نقل از فارس امروز (سه‌شنبه) شهر ساحلی لوزان همچون ۶ روز گذشته شاهد رفت و آمدها،‌ رایزنی‌ها و دیدارهای مقامات حاضر برای دستیابی به نتیجه است.

رایزنی‌های هسته‌ای در لوزان سوئیس که برای دومین بار طی دو هفته اخیر و از چهارشنبه شب در این شهر در جریان است،‌ امروز روند تندتری را به خود گرفته، وزرای خارجه انگلیس، روسیه، چین، فرانسه و آلمان و همچنین فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که از روز شنبه و یکشنبه به این مذاکرات پیوستند جمعند و قرار است لاوروف هم که دیروز بعدازظهر برای دیدار با وزیر خارجه وانواتو به مسکو رفت بعدازظهر امروز دوباره به لوزان بازگردد.

رایزنی‌ها شب گذشته تا ساعات اولیه امروز نیز ادامه یافت و کماکان به صورت دوجانبه، سه‌جانبه و چندجانبه بین هیأت‌های حاضر در لوزان در جریان است.

آغازین نشست صبح امروز بین وزرای خارجه شش کشور و در غیاب لاوروف برگزار شد و البته ریابکوف معاون لاوروف در این نشست حضور داشت. این سومین نشستی است که از روز یکشنبه در لوزان برگزار می‌شود و پس از آن هم دومین نشست وزرای خارجه ایران و ۶ کشور برگزار شد که یک ساعت به طول انجامید. سید عباس عراقچی یکشنبه شب اولین نشست وزرای خارجه ایران و شش کشور را تعیین کننده خواند ولی اظهارنظرهای مقامات حاضر در نشست دورنمای مثبتی از روند مذاکرات ارائه نکرد و عراقچی هم بعدازظهر در گفت‌وگویی با شبکه خبر با بیان اینکه رسیدن به راه‌حل در امشب (دوشنبه شب) را به شخصه غیر محتمل می‌دانم، گفت: امیدوار هستیم تا آخر وقت امروز یا فردا بتوانیم موضوعات را به جمع‌بندی برسانیم؛ اما هیچ تضمینی وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سؤال که چقدر به توافق نزدیک شده‌اید؟ عنوان کرد: نمی‌توان به شکل قاطع در این خصوص نظر داد. پیشرفت‌های خوبی در دوره‌های گذشته مذاکراتی داشتیم؛ در این دور هنوز نمی‌توان گفت پیشرفت قابل ملاحظه‌ای صورت گرفته، اما بر روی ایده‌های مختلف کار کردیم و راه‌حل‌های محتملی که برای چند موضوع اختلافی وجود دارد، مورد بررسی جدی قرار گرفته است.

عراقچی ادامه داد: هنوز در موقعیتی نیستیم که بگوییم که نزدیک به حل این مسائل هستیم، اما امیدوار هستیم و به تلاش‌های خود ادامه می‌دهیم.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز بالاخره شب گذشته سکوتش را شکست و در جمع خبرنگاران درباره مذاکرات دوشنبه گفت که مذاکرات کمی پیشرفت داشت و طرفین ظرف امشب و فردا با جدیت به مذاکره ادامه می‌دهند.

لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه هم در ساعات پایانی شب گذشته به خبرنگاران گفت مسائل مهمی باید حل شود و افزود: تمام شب کار می‌کنیم.

آخرین اظهارنظر شب گذشته از سوی حمید بعیدی ‌نژاد مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت خارجه و عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای بیان شد و گفت: همه با جدیت تلاش می‌کنند و امیدواریم راه‌حل‌های مدنظر به دست بیاید.

مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت خارجه با بیان اینکه مرتب متن‌هایی مبادله می‌شود و روی راه‌حل‌ها فکر می‌شود،‌ خاطرنشان کرد:‌ جلسات ماراتن وار ادامه می‌یابد تا به توافق نهایی برسیم.

رئیس هیأت کارشناسی ایران با بیان اینکه تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد نشانگر جدیتی است که همه دارند و افزود: همین تلاش امیدوار کننده است که هیچکس متوقف نشده و همه تلاش می‌کنند. وزرا در اینجا حضور دارند و درگیر هستند و هیأت‌ها درگیر هستند و این تلاش‌ها سه‌شنبه ادامه خواهد یافت و انشاءالله هر چه زودتر به نتیجه برسیم. 

وی در پاسخ به این سؤال که اگر تا سه‌شنبه شب به نتیجه نرسیم آیا مذاکرات ادامه می‌یابد؟ تصریح کرد: اصلا چنین صحبتی الان مطرح نیست که اگر به راه‌حل‌ها نرسیم چه می‌شود. مطلقا تا الان چنین ایده‌‌ای مطرح نشده است. همه می‌گویند تلاش ما این است که به راه‌حل برسیم. این موضوع برای همه مهم است. تأکید همه این است که فرصت نباید از دست برود و همه تلاش می‌کنند.

البته در این میان «فرانک والتر اشتاین‌مایر» وزیر خارجه آلمان متفاوت‌تر صحبت کرد و به خبرنگاران گفت که ما در مذاکرات هسته‌ای با ایران دچار مشکلاتی شده‌ایم و احتمال داد که در نشست ساعت ۱۱ احتمالا رویکرد جدیدی در پیش گرفته شود.

در این میان که آمدن لاوروف این تحلیل را قوت می‌بخشد که حصول نتیجه و یافتن راه‌حل‌ها برای سه موضوع مورد اختلاف از جمله تحقیق و توسعه، تحریم‌ها و بازه زمانی اجرای توافق در همین نزدیکی است، اظهارات لاوروف هم سندی بر این مدعاست. آنگونه که وزیر خارجه روسیه در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه وانوآتو در مسکو درباره روند مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ گفت که فرصت‌های خوبی برای موفقیت در گفت‌وگوها وجود دارد و شانس دستیابی به توافق زیاد است.

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس نیز ساعتی قبل با انتشار خبری عنوان کرد: مذاکرات لوزان با اعلام توافق طرفین برای ادامه مذاکرات در فاز جدید تمام و یک بیانیه کلی مشترک هم صادر خواهد شد.

البته در صورتی که رایزنی‌ها در لوزان نتیجه بخش باشد - که به معنای توافق جامع نیست - احتمالا طرفین بیانیه‌ای صادر خواهند کرد و پس از آن طرفین در سطوح مختلف به نگارش متن توافقنامه جامع هسته‌ای می‌پردازند تا قبل از پایان ضرب الاجل هفت ماهه یعنی ۱۰ تیر ماه به نتیجه‌ای دست یابند.

به گزارش فارس، پس از آنکه در سوم آذر ماه ۱۳۹۳ در وین ایران و شش کشور به این نتیجه رسیدند که حصول توافق جامع هسته‌ای به دلیل اختلافات موجود امکانپذیر نیست، در بیانیه‌ای که توسط ظریف و اشتون در سوم آذر ماه قرائت شد، آمده است: «ما و وزرای خارجه کشورهای ۱+۵، توافق کرده‌ایم که تلاش‌های دیپلماتیک خود را ادامه دهیم. تصمیم گرفته‌ایم که مفاد برنامه اقدام مشترک را تا نهم تیر ماه سال ۱۳۹۴ تمدید کنیم تا امکان مذاکرات بیشتر فراهم شود. ما قصد داریم که با استفاده از شتاب ایجاد شده کنونی، مذاکرات را در کوتاه‌ترین زمان ممکن حداکثر طی چهار ماه نهایی کنیم و در صورت ضرورت از زمان باقی‌مانده تا نهم تیر ماه به منظور نهایی کردن هرگونه تعهدات کار فنی و یا نگارشی احتمالی باقی مانده استفاده کنیم. ایران و کشورهای ۱+۵ مجدداً تاکید می‌کنند که کماکان تعهدات خود در برنامه اقدام مشترک را به صورت موثر و به موقع اجرا خواهند کرد.»

پس از آن بود که رایزنی‌هایی در شهرهای ژنو، زوریخ، استانبول، مونیخ، مونترو و لوزان برگزار و وزیر خارجه چین در سفر به تهران با ظریف در خصوص برنامه هسته‌ای به گفت‌وگو پرداخت.

شهر لوزان در آخرین روزهای سال گذشته شمسی نیز به مدت شش روز میزبان گفت‌وگوهای هسته‌ای بود.

نظر شما