شناسهٔ خبر: 87433 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

وزارتخانه ای که روزهایی خاص را برای مجلس رقم زد/ ۲

حواشی و متن کلیدداری شنوا کننده گوشها،بر ساختمان شهرک غرب

به گزارش نماینده، بعد از کشوقوسهای فراوان، دیگر بهوضوح مشخص شده بود که فتنه خط قرمزی فراموش ناشدنی برای نمایندگان است و بهارستانیها بههیچوجه حاضر نیستند که وزارتخانهای بااهمیت و مبنایی چون وزارت علوم را به دست افراد ناشایست دهند. ازاینرو دکتر روحانی ۲۸ آبان ماه در نامهای به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی “محمد فرهادی” را بهعنوان پنجمین وزیر پیشنهادی دولت (میلیمنفرد، رضا فرجیدانا، نیلیاحمدآبادی و دانشآشتیانی) برای سکّان داری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بهمنظور کسب رأی اعتماد به خانه ملت معرفی کرد.

در همین راستا جلسه علنی چهارشنبه ۵ آذرماه ۹۳، به بررسی صلاحیت فرهادی اختصاص یافت. جلسهای که از فضای مجلس بوی موافقت و اعتماد به فرهادی میآمد که تشخیص موافق و مخالف قدری سخت شد؛ بهگونهای که مطهری به همین دلیل مخالف خوان شد و احمدی هم در پایان مخالفتش با فرهادی ابراز امیدواری کرد که وی در تراز انقلاب اسلامی ظاهر شود.

 

از امت وسط تا وزیری که گوش خیلیها را شنوا کرد

روحانی: فرهادی فردی انقلابی، مؤمن، معتدل و معتقد به تحول در دانشگاه است/ دموکراسی ویژهای در ایران داریم که در دنیا بینظیر است.

رئیسجمهور بعد از حمد خدا و صلوات مایل بود در آغاز در آستانه روز مجلس بودن (۱۰ آذر) را به نمایندگان تبریک بگوید و درودی هم به روح شهید مدرس داشته باشد. روحانی رأی اعتماد را پیوند بسیار مبارکی بین مجلس و دولت خواند و فرصت نداشت والا میخواست به اینکه نمایندگان از مجلس اول تاکنون به رسالت نمایندگی عمل کردهاند اشاره کند.

رئیسجمهور با یادآوری پنجمین حضورش در مجلس برای رأی اعتماد به وزیر علوم، از همه کاندیداها و وزرای پیشنهادی سابق که قبول زحمت کرده و به مجلس آمدند و توانستند رأی ۷۰ نماینده و یا ۷۹ نماینده را در کنار خودشان داشته باشند اما درعینحال نتوانستند رأی اکثریت نمایندگان را کسب کنند، تشکر کرد. چراکه به نظرش “به مجلس و پشت تریبون آمدن و مخالف، موافق کمی سخت است و گاهی برای خودش و خانوادهاش مشکلاتی ایجاد میکند، اما آنها برای انجاموظیفه آمدند که از آنها سپاسگزاری میکنم و امیدوارم که در مناصب و مسئولیتهای دیگر بتوانند برای خدمت به مردم عزیز کشورمان ادای وظیفه کنند”

در این میان بود که بالاخره صحبت از دکتر فرهادی شد و شاید به دلیل اینکه رئیسجمهور معتقد بود نمایندگان بهاندازه خودش یا بیشتر از وی شناخت دارند از سوابق فرهادی بهسرعت عبور کرد و تأکید کرد که رأی نیاوردن وزرا را سایتها و رسانهها به مسائلی منتسب نکنند که نتیجه آن اهانت به نمایندگان باشد.

یکباره نمیدانم چه شد که وزیر پیشنهادی جای خود را به دموکراسی داد و رئیسجمهور به تشریح دوباره دموکراسی غیر حزبی در ایران پرداخت؛ “ما در کشورمان یک دموکراسی ویژه و غیر حزبی داریم، تصریح کرد: این دموکراسی در دنیا کمتر تجربه شده است. اگر دموکراسی ما حزبی بود و ۲ یا ۳ حزب بزرگ و یا اقلیت و اکثریت داشتیم، دولت و مجلس از یک حزب و یا حداقل از دو حزب بود، مقداری کار آسانتر بود و در تعامل سیاسیکار راحتتر بود؛ اما بههرحال قانون اساسی ما این شیوه را برگزیده و انتخاب کرده است و ما هم در طول این مدت همین راه را ادامه دادیم، البته این شیوه امتیازات و مشکلاتی هم دارد، اما معنایش این نیست که ما برای آینده فکر و تأمل نکرده و راه بهتری پیدا نکنیم. دموکراسی در جایی که نظرات نهادهای قانونی با افکار عمومی مردم منطبق است، کار خیلی سهل پیش میرود”

اینکه تأکید بر دموکراسی در جایی که مردمسالاری دینی وجوه گستردهتری دارد در بیان رئیسجمهور خطای مصطلح یا لفظی بود بماند ولی هر چه بود نمیدانم تکرارش چه خاطرهای را در ذهن تداعی کرد که به یکباره رئیسجمهور را از جلسه رأی اعتماد به فرهادی به ۲۴ خرداد و انتخابات ریاست جمهوری سوق داد. شیخ تدبیر با تأکید بر اینکه معمولاً اکثریت قاطع مردم خطا نمیکنند تأکید کرد: “آخرین انتخاباتی که افکار مردم را دیدیم و باید معیار ما باشد، ۲۴ خرداد است. در این انتخابات گفتمان و فردی مورد تائید و انتخاب مردم قرار گرفته که اگر این فرد با نفر بعدی آرایش یک میلیون رأی بود، احتمال نزدیک بودن گفتمان وجود داشت؛ اما اگر گفتمانی رأی آورده که با نفر بعدیاش ۱۳ میلیون رأی و ۳ برابر نفر بعدی است و تا این اندازه اختلاف رأی دارد، نشاندهنده آن است که این افکار و گفتمان مورد تائید قاطع مردم است. ضمن اینکه گفتمان نفر دوم هم با نفرات بعدی تفاوت زیادی نداشته است” در همین هنگامه بود که صدای نمایندگان نیز به اعتراض بلند شد و هیاهو مجلس را فراگرفت بهگونهای که رئیس را ناگزیر از “اجازه بفرمایید دوستان” همیشگی کرد.

رئیس دولت در جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادیاش خلاصه خود را “امت وسط” نامید و تأکید کرد دموکراسی چارچوبهایی دارد که همه باید در این چهارچوبها حرکت کنیم؛ و درنهایت گریزی هم به سوابق وزیر پیشنهادی داشت و با خنده یادآور شد که فرهادی “خیلی از گوشها را شنوا کرده البته آقای دکتر هاشمی هم خیلی از چشمها را بینا کرده انشاءالله قلب سلیم هم با شما، آنوقت میشود إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولـئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْؤُولاً”

نطق مطهری لاریجانی را هم به واکنش واداشت!

پس از سخنان رئیسجمهور اسامی مخالفین و موافقین با دستور آقای رئیس اعلام شد؛ مخالفین: علی مطهری، علیمحمد احمدی و حمیدرضا مشهدی عباسی و موافقین؛ رهبری املشی، سید مهدی هاشمی و الیاس نادران.

 

مطهری: مخالفم چون فضای مجلس موافق است! / گفتمان اصولگرایی به خطر افتاده

نماینده تهران با بیان اینکه گفتمان اصولگرایی به خطر افتاده است، گفت: علت مخالفت من با وزیر پیشنهادی علوم، موافقت فضای عمومی مجلس با وی است، درحالیکه دو وزیر پیشنهادی قبلی قویتر بودند و با معیار فعالیت در فتنه، از سوی مجلس رد شدند! بنابراین احساس میکنم گفتمان اصولگرایی به خطر افتاده و لازم است که از آن دفاع کنم.

 

لاریجانی: اتهامزنی به مجلس در عدم رأی دادن به وزرا اقدام ناجوانمردانهای است

رئیس مجلس در واکنش به نطق مطهری تأکید کرد: اتهامزنی به مجلس در عدم رأی دادن به وزرای پیشنهادی قبلی علوم اقدام ناجوانمردانهای است. آقای مطهری در بخشی از سخنان خود گفت که “اگر مجلس به فرهادی برای تصدی سکان وزارت علوم رأی دهد، معاملهای صورت گرفته است”، باید در این زمینه بگویم این حرف درستی نیست... ت. اینکه مجلس رأی بدهد یکجور متهم شود رأی ندهد یکجور متهم شود، این اقدام جوانمردانهای نیست.

اینکه گفته میشود مجلس وزرای علوم پیشنهادی قبلی را فتنهگر میدانست و به همین دلیل به آنان رأی نداد، این هم حرف درستی نیست، من از مجموعه رأی نمایندگان مجلس چنین برداشتی نداشتم، دریافت ما از رأی نمایندگان این است که نمایندگان صلاحیت وزرای پیشنهادی قبلی را احراز نکردند و نتوانستند اطمینان کاملی بیابند که فرد پیشنهادی وزیر مناسبی است...اینگونه بحثها در مورد مجلس دقیق نیست و بهتر است نمایندگان مجلس در سخنرانیهایشان رعایت کنند.

 

احمدی: فردی از جنس آموزش عالی باید در وزارت علوم قرار بگیرد

علیمحمد احمدی نماینده دهلران در مجلس با بیان اینکه باید کسی در مصدر آموزش عالی قرار گیرد که دردهای پارکهای علم و فناوری و نه درد اتاقهای عمل را بداند، گفت: چرا نباید فردی از جنس آموزش عالی در وزارت علوم قرار گیرد.

بنده نه از آقای فرهادی بلکه، از آقای رئیسجمهور این سؤال را دارم که آیا انتخاب فرهادی حل عملیاتی یقهسفیدان بیکاری که نظام آموزش عالی باید آنها را کارآفرین خلق کرده باشد، حال خیل بیکاران سرگردان به بار آورده است را دارد؟

احمدی در پایان سخنان خود با بیان اینکه امیدواریم با وفاقی که در مجلس به وجود آمده فرهادی رأی اعتماد لازم را داشته باشد، یادآور شد: اما انتظار داریم فرهادی در آموزش عالی تراز انقلاب اسلامی حاضر شود.

 

رهبریاملشی: فرهادی مصداق بارز عدالت است، مخالفان خلاف واقع نگویند

محمدمهدی رهبریاملشی نماینده رودسر با بیان اینکه وزیر پیشنهادی علوم مصداق بارز اعتدال است، گفت: مخالفان فرهادی باید بر اساس مستندات با وی مخالفت کنند و چیزی خلاف واقعیت نگویند. ...آقای مطهری که من احترام فراوانی برایشان قائلم در مخالفت با وزیر برخی از مسائلی را مطرح کردند که واقعیت نداشت، بهطور مثال آن نامهای که اعلام شد آقای فرهادی آن را به امضا رسانده به گفته وی آن نامه توسط وزیر پیشنهادی علوم امضا نشده است.

 

قربانی: فرهادی اعلام کرد فتنه خط قرمز ماست/وزیر پیشنهادی در اوج بحران دانشگاهها را مدیریت کرد

محمدحسین قربانی نماینده مردم آستانهاشرفیه تمایل نمایندگان نسبت به رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم را نشاندهنده توانمندی او خواند و گفت: فرهادی شخصاً به من اعلام کرد که فتنه خط قرمز اوست.

وی خطاب به علی مطهری گفت: بسیاری از کسانی که دیروز بهعنوان مخالف برای فرهادی ثبتنام کرده بودند امروز با پس گرفتن مخالفت خود موافق وی شدند. باور داریم آقای فرهادی منتسب به هیچ جریان سیاسی نیست و از رئیسجمهور بابت انتخاب چنین گزینهای تشکر میکنم.

 

مشهدی عباسی: برخیها از رأفت نظام سوءاستفاده میکنند

حمیدرضا مشهدی عباسی نماینده مردم فیروزکوه و دماوند در مجلس شورای اسلامی گفت: چه دلیلی دارد کسی که در فتنه دست داشته بخواهد وزیر شود برخیها از رأفت نظام سوءاستفاده میکنند... توقع داشتیم رئیسجمهور که به دنبال تعامل و وحدت است مباحثی را که باعث زیادشدن فاصله و از بین بردن وحدت میشود را مطرح نمیکرد.

برخی از دوستان همکار صحبتهایی میکنند که مجلس را زیر سؤال میبرد باید به این مباحث توجه کرد تا باعث سوءاستفاده دشمنان نشود. امیدواریم در وزارت علوم فرهادی به این مسائل توجه کند و تعامل با مجلس موردتوجه قرار بگیرد...در بحث بورسیه نیز جاروجنجال بسیاری به پا شده است بهطوریکه برخی از خانوادههای شهدا میگویند که با آنها برخورد شده است، ما میگوییم دولتمردان در کارها با نمایندگان مشورت کنند، اگر کسی تخلف کرده باید برخورد شود ولی در حال حاضر به خانواده شهدا اجحاف میشود.

 

هاشمی: وزیر علوم با بورسیههای غیرقانونی برخورد کند/ لزوم توجه به سوابق شبههناک برخی رؤسای دانشگاهها

سیدمهدی هاشمی نماینده تهران با تأکید بر لزوم توجه به سوابق شبهه‌‌ناک برخی رؤسای دانشگاهها توسط وزیر علوم گفت: تعداد اندکی از افراد بهناحق و ناروا بورسیه شدند که باید با آنها برخورد شود، اما حقوق همه بورسیه شدهها نباید ضایع شود. انتظار داریم نمایندگان مجلس با رأی خوبی آقای فرهادی را راهی وزارت علوم کنند، تجربه گذشته نشان میدهد که مجلس بهطور دقیق و صحیح تصمیم میگیرد و شاهد بودید که دو هفته بعد از استیضاح فرجیدانا، مقام معظم رهبری فرمودند باید خط قرمز فتنه حفظ شود. لازم است درباره برخی مسائل مطرح شده مبنی بر معامله مجلس بگویم ما اگر اهلمعامله بودیم با رؤسای جمهور معامله میکردیم، این حرف درستی نیست که اگر مجلس به فرهادی وزیر پیشنهادی علوم رأی دهد، پس معامله کرده است.

حاشیه جالبتوجه اینکه علی لاریجانی رئیس مجلس نیز با مزاح و با خنده در پاسخ به هاشمی گفت: حالا شما معامله را به هم نزنید!

 

نادران: عدم سیاهنمایی و خارج بودن از حلقههای تندروی مشارکتی نقاط مثبت وزیر پیشنهادی علوم است/ فتنهگران در جنایت جنایتکاران بینالمللی شریکاند

الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهاد علوم، گفت: ابتدا یک شوخی با آقای دکتر مطهری داشته باشم. دکتر مطهری در قالب مخالفت با آقای فرهادی با مجلس مخالفت کردند و نامهای از فتنهگران را که دلشان میخواست بخوانند، خواندند. میگویند که مهم نیست داروخانه میخ میفروشد یا نه، او کار خودش را میکند. بههرحال امیدواریم هدایت شوند.

وی افزود: در مورد سخنان رئیسجمهور هم که ایشان به حاشیه رفتند و اختلاف رأی انتخابات ریاستجمهوری را مطرح کردند، باید بدانند که در انتخاب قبلی هم اختلاف رأی به همین صورتها بود، اما در سال ۷۶ دوستان به رأی مردم در انتخابات تمکین کردند و اما در ۸۸ عدهای اغتشاش کردند و تمکین نکردند، اما بههرحال هرکسی که رأی گرفت همه باید به او کمک کنند تا آنچه مورد رضای خداست انجام گیرد و اما برخی از اصلاحطلبان کاری نکنند که دولت از اعتدال خارج شود.

نادران در رابطه با دلایل موافقت با معرفی فرهادی در وزارت علوم گفت: دلایل متعدد است، دو نکته مثبت در مورد سوابق آقای فرهادی هست که یکی رفتار اخیر ایشان در مدیریت هلالاحمر است که نسبت به دوره قبل خود سیاهنمایی نکردند، نه اینکه در دوره قبل ضعف نبوده و اما ایشان برای حرکت به جلو آسیبشناسی کردند و سعی کرد ضعفها را برطرف کند. این یعنی اعتدال و نکته بعدی هم برخلاف دوستانی که قبلاً در معرض رأی اعتماد قرار گرفتند، ایشان در حلقههای تندرو مشارکت چه قبل و چه بعد از سال ۸۸ نبودند و یادمان نمیروند که ایشان به دلیل تندرویهای اصلاحطلبان نتوانست به مجلس معرفیشده و رأی اعتماد بگیرد، درصورتیکه قبل آن وزیر بود و اصولگرایان هم از ایشان هیچ توقع ندارند و اگر آقای رئیسجمهور و سایر دوستان یک مورد سراغ دارند که مجلس بابت رأی اعتماد مطالبه داشته است از تریبون مجلس بگویند.

 

چرا فتنه خط قرمز است؟

نادران با بیان اینکه چرا فتنه خط قرمز است، اظهار داشت: فتنهگران دشمنان را امیدوار کردند تا با شکاف اجتماعی بیشترین فشار را بر مردم بیاورند، تحریم بانک مرکزی و بیمه و وزارت نفت و نفتکشها و تحریمهای بعد از سال ۸۸ به دلیل این امیدواری بود و سران فتنه در تمام جنایت جنایتکاران بینالمللی که امیدوار شدند که اگر میز مذاکره را ترک کنند میتواند به مردم فشار بیاورند، شریک هستند و اما آقای فرهادی دامنش از این اتهام بری است.

ما به آقای فرجیدانا گفتیم شما باید وزارت را اداره کنید اما جریانات تندرو ایشان را مدیریت کردند و از آقای فرهادی انتظار داریم ایشان وزارت را با مشی خود اداره کند و همه دلسوزان دغدغه دارند محیط دانشگاه به سال ۸۸ برنگردد تا انشاءالله توسعه را داشته باشیم و آن شرایط اجتماعی هم بازنگردد و ایشان هم در همه جلسات عمومی و خصوصی صراحتاً اعلام کردند که من سرباز ولایت هستم و بر این مدار عمل میکنم و ما دست همه سربازان ولایت را میبوسیم.

 

فرهادی: فتنه خط قرمز ماست/ هیچ نامهای را امضا نکردهام

پس از نطق موافقین و مخالفین، وزیر پیشنهادی علوم برای ایراد نطقش به پشت تریبون رفت. فرهادی که چفیه بر دوش داشت در چند جا از نطقش بهخصوص موضعگیری صریحش در خصوص فتنه تحسینها را برانگیخت و تصریح کرد: صادقانه بگویم کارنامه علمی و مدیریتی خود را در مقابل جانفشانی خانواده شهدا و ایثارگران بسیار ناقابل میدانم و چیزی برای عرضه ندارم. امروز و آینده کشور مسئله پیشرفت علمی کشور و دانشگاه است.

تأسیس اتاقهای نظریهپردازی و تقویت کرسیهای آزاداندیشی، تنظیم سند تحول آموزش عالی کشور، توسعه پایدار بر اساس اقتصاد مقاومتی با ایفای نقش دانشگاه از ایده تا بازار، حرکت بهسوی الگوی ایرانی- اسلامی دانشگاه و توسعه پایدار علم و فناوری و توجه به مسائل فرهنگی دانشگاه، پژوهشهای قرآنی و فرهنگ عفاف و حجاب و همچنین تعامل فعال با مراکز علمی و دانشگاهی معتبر جهانی از طریق دیپلماسی علم و فناوری از اولویتهای برنامه وزارت علوم است.

تنظیم سند تحول آموزش عالی و گسترش رویکرد دانشگاه کارآفرین و ایجاد مناطق آزاد و همچنین توسعه متوازن آموزش عالی بر اساس آمایش استانی نیز در دستور کار قرار میگیرد زیرا روزی فجر آفرینی اولویت دانشگاه بود و امروز کارآفرینی در دستور کار است. حفظ و ارتقای منزلت دانشگاه، دانشجو و استاد، گسترش آموزش و پژوهش تقاضامحور و دانشگاه ماموریتگرا، ظرفیتسازی و حمایت از انواع تشکلهای دانشجویی در چارچوب ضوابط و حرکت بهسوی توزیع امکانات آموزشی بهویژه در مناطق محروم و استفاده از ظرفیتهای قانونی هیئتهای امنا نیز در دستور کار وزارت علوم قرار میگیرد.

گزینه پیشنهادی وزارت علوم با بیان اینکه دانشگاه باید محل آرام، پرتحرک و بانشاط باشد، گفت: بر اساس برنامه من تشکلها در چارچوب ضوابط شکل میگیرند و مدیریتشده فعالیت میکنند و نشریات نیز باید در مسیر انقلاب و علم باشند، باور عمیق من این است که برای تحقق این برنامهها باید از مدیرانی بهرهگیری کرد که علاوه بر تدین و ایمان از تخصص و توانایی نیز برخوردار باشند و تحقق این برنامهها را فراتر از مسائل حزبی و جناحی بدانند.

شنواکننده گوشها

قفل ساختمان شهرک غرب را باز کرد

درنهایت بهارستاننشینان با ۱۹۷ رأی موافق، ۲۸ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۵ رأی مأخوذه، به محمد فرهادی برای تصدی سکّان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با قاطعیت اعتماد کردند.

و سه روز بعد زا جلسه رأی اعتماد یعنی در ۸ آذرماه بهصورت رسمی جلسه تودیع و معارفه، فرهادی و نجفی (سرپرست وزارت علوم) صورت گرفت و بعد از چندین ماه بلاتکلیفی بالاخره قفل وزارت علوم باز شد.

 

برخی سوابق علمی اجرایی محمد فرهادی

وی متولد ۱۳۲۸ از شهرستان شاهرود است؛ در سال ۱۳۴۷ وارد دانشگاه فردوسی مشهد شد و دوره طب عمومی و تخصصی را در همان دانشگاه گذرانده است.

در سال ۱۳۵۹ بهعنوان متخصص گوش و حلق و بینی فارغالتحصیل شد و در حال حاضر جراح و متخصص گوش و حلق و بینی و عضو هیئتعلمی دانشگاه علوم پزشکی ایران است.

فرهادی در سابقه خود ضمن بر عهده داشتن مسئولیت وزارت فرهنگ و آموزش عالی طی سالهای ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۸، وزیر بهداشت دولت خاتمی نیز بوده است. از دیگر سمتهای وی رئیس دانشگاه تهران، قائممقام سازمان هلالاحمر، مشاور وزیر و دبیر شورای آموزش پزشکی کشور است. او همچنین، ریاست “صندوق حمایت از پژوهشگران کشور” را از سال ۱۳۸۲ تا بهمن ۱۳۸۹ بر عهده داشته است. وی در سال ۸۹ بهعنوان چهره ماندگار معرفی شد.

فرهادی از آذرماه سال ۹۳، تصدی وزارت علوم را نیز در سابقه عملکرد خود ثبت کرده است.

 

 

نظر شما