شناسهٔ خبر: 87416 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

کارنامه سه سالگی بهارستانِ نهم از نگاه نمایندگان هیئت رئیسه کمیسیون های تخصصی/۲

مهمترین اقدام کمیسیون های تخصصی مجلس در سالی که گذشت

به گزارش نماینده، در سال ۹۳ مجلس نهم سال سوم خود را پشت سر گذاشت و انبوهی از طرحها و لوایح در دستورکار صحنعلنی و کمیسیونها قرار گرفت. طرحها و لوایحی که برخی پرسروصدا بود و برخی در عین اهمیت در سکوت خبری تصویب یا رد شد. انتخاب از میان این انبوه آنهم از زبان یکی از اعضای هیئترئیسه کمیسیونهای تخصصی مجلس شاید شنیدنیتر باشد. نظرخواهی در مورد اقدامات مهم مجلس و کمیسیونهای تخصصی که به ارزیابی مجلس نهم در سال سوم رسید.

اعضای کمیسیونهای تخصصی که نماینده به سراغ آنها رفت و نقطه نظراتشان را در این مجال مرور خواهیم کرد:

 

الیاس نادران

نماینده مردم تهران

نایبرییس اول کمیسیون برنامهوبودجه

حجتالاسلام سیدمهدی موسویلارگانی

نماینده مردم فلاورجان (استان اصفهان)

نایبرئیس دوم کمیسیون اقتصادی

منصور حقیقت پور

نماینده مردم اردبیل

نایب دوم رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

حجتالاسلام سیدعلی طاهری

نماینده مردم گلستان

سخنگوی کمیسیون فرهنگی

محمدسعید انصاری

نماینده مردم آبادان

نایبرئیس اول کمیسیون انرژی

ابوالفضل ابوترابی

نماینده مردم اصفهان

دبیر اول کمیسیون قضایی

عباس رجایی

نماینده مردم اراک/ خنداب/ کمیجان (استان مرکزی)

رئیس کمیسیون کشاورزی

سیدمحمد بیاتیان

نماینده مردم بیجار

دبیر اول کمیسیون صنایع و معادن

عبدالرضا عزیزی

نماینده مردم استان خراسان شمالی

رئیس کمیسیون اجتماعی

مهمترین اقدام کمیسیون تخصصی متبوعه شما در سال ۹۳ چه بود؟

حجتالاسلام سیدعلی طاهری:

طرحهایی را در دست بررسی داشتیم که بررسی آنها به اتمام رسید، مهمترینشان طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر است، دو مرحله در صحن مصوب شده و به شورای نگهبان رفته و اخیراً در شورا اشکال گرفتند و رفع اشکال را اوایل سال به صحن خواهیم آورد، این اشکالات که برطرف بشود یکی از مهمترین دستورات الهی و مهمترین اصول مترقی قانون اساسی زمین مانده بود از لحاظ داشتن قانون. به حمدالله امیدواریم بعد از تصویب یک قانون بسیار مهمی بشود که کشور ما نیاز داشت. تقریباً در اکثر طرحها نیز وارد دانستن ایراد توسط شورای نگهبان رایج است. با توجه به بازگشت دوباره این طرح از شورای نگهبان؛ بنا داریم که مجدد جلساتی را با حضور یکی از اعضای محترم شورا داشته باشیم و طوری اشکالات برطرف شود که اعضای شورای محترم نگهبان نظرشان تأمین شود.

طرح جمعیت و تعالی خانواده از دیگر اقدامات مهم بود. با توجه به وضعیتی که کنترل جمعیت بیرویه در جامعه ایجاد کرده و خطراتی که برای آینده کشور در پی خواهد داشت، بعد از تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری، کمیسیون توانست در مجلس هشتم آن را به سرانجام برساند و الان در نوبت طرح در جلسه علنی مجلس قرار گرفته است.

طرح دیگری که الآن در دستور کار صحن علنی مجلس قرار دارد و کمیسیون کار آن را انجام داده و مصوب شده طرح حمایت از مدیریت مساجد و نوسازی و احداث و تجهیز مساجد و نمازخانههای کشور است که این هم در حقیقت یک کار زمین مانده بود. این سه طرح حداقل امسال در کمیسیون فرهنگی انجام شد.

طرح صداوسیما هم قریب دو سال کار پیوسته که ما یک قانون جامعی برای صداوسیما داشته باشیم این هم امسال به نتیجه رسیده و در نوبت طرح در صحن علنی مجلس هستند. طرح دیگری که در دستور کار کمیسیون هست بحث رسانه است، کاری را ما در مجلس هشتم شروع کردیم که عمر مجلس هشتم تاب نداد که تمام بشود الآن در کمیسیون فرهنگی وقتیکه فعالیت کمیسیونها آغاز شود این طرح را هم بهصورت جدی پیگیری میکنیم، چون که یک خلأهایی در فعالیتهای رسانهای کشور احساس میکنیم که انشاءالله آن طرح هم در سال ۹۴ به سرانجام برسد.

از اقدامات مهم دیگر این است که با توجه به اینکه سال آینده ما بررسی برنامه ۵ ساله ششم را خواهیم داشت، یک کار مشترکی را با کمیسیون فرهنگی و شورای عالی انقلاب فرهنگی با کمک کمیسیونهای اجتماعی، آموزش تحقیقات و بهداشت داریم، بررسی بخش فرهنگ برنامه توسعه ششم. چند جلسه کارگروهش برگزار شده انشاءالله در سال جدید هم با جدیت بیشتر پیگیری شود. ما در تصویب قانون تلاش میکنیم مطابق برنامه تصویب کنیم، قانون وقتی مصوب شد مطابق برنامه هم بود به دولت داده شد اینجا برمیگردد به روحیه مدیران دولت که چقدر پایبند به مصوبات و قانون باشند. طبیعتاً اگر دولت خودش را ملزم به اجرای قانون نکند استفاده از اهرمهای نظارتی میتواند تا حدی مؤثر باشد ولی چون کار شلوغ است و روند نظارتی گاهی اوقات طولانی میشود، آن قانون روی زمین میماند.

 

عبدالرضا عزیزی:

یکی از اقدامات خوبی که در سال جاری صورت گرفت این بود که ۴ هزار میلیارد تومان برای اشتغال جوانان و دانشگاهیان تخصیص دادیم که هزار میلیارد تومان آن در لایحه دولت بود و ما هم سه هزار میلیارد تومان از هدفمندی یارانهها را به آن اختصاص دادیم که به عقیده من یکی از اقدامات بزرگ بود که توسط کمیسیون اجتماعی پیشنهاد شد و توسط مجلس حمایت شد. مسکن جوانان را تأمین کنند حالا با نام مسکن مهر یا مسکن اجتماعی! تفاوتی ندارد. ما در این سال ۱۳۰۰ میلیارد تومان برای مسکن نیازمندان به کمیسیون اجتماعی ارجاع شد که تأیید کردیم. البته لایحه دولت مشمول عده کمی بود و ما در کمیسیون اجتماعی عشایر، روستاییان و نیازمندان را هم اضافه کردیم و خوشبختانه مجلس نیز تائید کرد. اگر اشتباه نکنم حدود ۲۰ هزار مسکن بهزیستی در اختیار مددجویان قرار داده است.

 

محمدسعید انصاری:

مهمترین آن آییننامه یا اساسنامه شرکت ملی نفت ایران بود. بحث آب، نیروگاهها، شرکتهای نفت ایران، بودجه نفت هم از جمله اقدامات مهم کمیسیون انرژی در سال جاری بود.

 

ابوالفضل ابوترابی:

مهمترین اقدام کمیسیون قضایی طرح مالی چک است که بعد از سالها بالاخره در نوبت صحن قرارگرفته است. همچنین آیین دادرسی کیفری هم بسیار مهم بود.

 

منصور حقیقت پور:

قانونی که در خصوص تعیین تکلیف وزارت امور خارجه تصویب شد برای تعقیب حقوقی آمریکا به دلیل خساراتی که در کودتای ۲۸ مرداد به کشور ما وارد کرد به نظرم یکی از اقدامات مهم کمیسیون امنیت ملی بشمار میرود. این قانون دست نهاد سیاستگذاری ما را برای تعقیب حقوقی آمریکا در مناسبات بینالمللی باز کرد. آثار سیاسی این قانون به نظرم آثار بسیار مثبتی بود.

 

الیاس نادران:

یک بخشی از اقدامات کمیسیون نظارتی بود که گزارشات دیوان محاسبات را تعقیب کردیم و دستگاههای اجرایی را خواستیم. از جمله بحث ۱/۴ میلیارد دلاری که دولت از صندوق توسعه ملی برداشته بود و بعد از شش ماه اصلاح کرد. تقریباً تلاش کردیم آن را به نتیجه درست برگردانیم. در همین راستا یک ۲/۱ که در مردادماه انجامشده بود مکاتباتش صورت گرفته بود و بعد دولت و بهخصوص بانک مرکزی آمد و توضیحاتش را داد و مشخص شد که در اقدامات بعدی سعی کردند سهم صندوق را حفظ کنند. به نظرم در کمیسیون برنامهوبودجه اقدامات نظارتی خوبی انجام شد بهویژه اینکه در رابطه با بودجه ۹۴ نیز کمیسیون فعال بود جمعبندیها و نظرات خوبی داشت که برخی از آنها در تلفیق رأی آورد و برخی رأی نیاورد و فرصت طرحش نیز در صحن نشد.

 

سیدمهدی موسویلارگانی:

یکی از اقدامات مهم کمیسیون اقتصاد لایحه جامع مالیاتی بود. واقعاً اگر به این لایحه بهدرستی توجه شود و چه دولتمردان و چه مؤدیان مالیاتی به آن عمل کنند، به نظرم میتواند خواست مهم فاصله گرفتن از اتکا به نفت و بودجه یک غیرنفتی باشد را تأمین کند. این یکی از اقدامات مهمی بود که در کمیسیون مصوب شد. طرح دیگری که در حال بررسی است طرح بیمه شخص ثالث است که یکسری مشکلات را دارد. طرح آزمایشی بیمه شخص ثالث تمامشده البته در بودجه ۹۴ نیز یک سال تمدید شد ولی باید این قانون دائمی شود که در حال بررسی در کمیسیون هستیم. همین قانون نیز میتواند مشکل یکسری از زندانیان بلاتکلیفی که به دلیلی بیمه گرفتار هستند را حل کند. البته لایحه قانون گمرک کشور نیز از نیازهای کشور بوده است و یکی از جاهایی که میتواند برای کشور درآمدزا باشد بحث گمرک است که مبادی ورودی و خروجی را زیر نظر دارد.

 

عباس رجایی:

کمیسیون کشاورزی در این سال نمره بیست داشت. خیلی اقدامات خوب در این سال انجام شد. یکی از اقدامات مفیدی که در این سال داشتیم سه قانون مهم در حوزه زیستمحیطی بوده؛ یکی لایحه هوای پاک که در ابتدا طرح هوای پاک بود که دولت بعد درخواست کرد که لایحه آن را بفرستد، لایحه ارزیابی زیستمحیطی که این هم طرح بود و تبدیل به لایحه شد و طرح رسیدگی به تالابها و دریاچههای داخلی بود که این را هم انجام دادیم پس درواقع سه قانون بسیار مهم در حوزه مسائل زیستمحیطی بود که در کمیسیون کشاورزی دنبال شد. چند تا تحقیق و تفحص داشتیم که اقدامات سنگینی بود؛ تحقیق و تفحص از میزان و نحوه واردات کالاهای اساسی کشور، تحقیق و تفحص در حوزه سازمانها، جنگلها و مراتع و تحقیق و تفحص در ارتباط با مسائل زیستمحیطی و وزارت نیرو که البته این دو هنوز به اتمام نرسیده است.

 

سیدمحمد بیاتیان:

یکی از اقدامات مهم همین لایحه حمایت از تولید بود که البته با همکاری و هماهنگی کمیسیون ویژه اصل ۴۴ صورت گرفت. علاوه بر آن تحقیق و تفحص از صنایع خودروسازی که مدنظر همه تقریباً با توجه به وضعیتی که وجود دارد قرار گرفت.

 

نظر شما