شناسهٔ خبر: 87414 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

حال و هوای تغییرات هیئت‌رئیسه بهارستانِ نهم در سال سوم

بذرپاش دبیر شد و نادران رقیب/ جای خالی میرکاظمی و مصباحی‌مقدم خبرساز شد!

جلسه روز یکشنبهی چهارمین روزِ سومین ماه بهار برای برگزاری انتخاب هیئترئیسه سال سوم در صحن علنی بهارستان در حالی برگزار شد که علی لاریجانی با کسب ۱۸۷ رأی از مجموع ۲۶۴ رأی اخذ شده (معادل ۷۰.۳۳ درصد آرا) باز هم بهعنوان رئیس و حجتالاسلام ابوترابی فرد با ۲۰۳ رأی از ۲۷۰ رأی مأخوذه (۷۵.۱۸ درصد آرای مأخوذه) و محمدرضا باهنر با ۱۴۴ رأی از مجموع ۲۷۰ رأی مأخوذه (۵۳.۳۳ درصد آرای مأخوذه) نیز توانستند جایگاه نایبرئیسیشان را حفظ کنند.

 

صندلی ریاست بهارستان در سال سوم با کاهش حدوداً ۱۴ درصدی آرا به نام لاریجانی زده شد. چراکه علی لاریجانی سال گذشته توانسته بود نظر ۲۱۳ رأی از ۲۵۲ رأی مأخوذه (معادل ۸۴.۵ درصد آرا) را از آن خود کند.

آرا نشان داد که موقعیت حجتالاسلام ابوترابیفرد از ثبات بیشتری برخوردار بوده و تنها با یک درصد کاهش آرا نسبت به سال قبل توانست جایگاهش را حفظ کند. در مقابل نایب دیگر آقای رییس با کاهش ۱۱ درصدی رأی خود مواجه شد و در حالی موفق به کسب ۵۳ درصد آرای مأخوذه شد که سال گذشته ۶۴ درصد نظر نمایندگان را به خود جلب کرده بود. از طرف دیگر الیاس نادران در این دوره، با کسب ۱۳۴ رأی (معادل ۴۹.۶ درصد آرای مأخوذه)، رقیبی جدی برای محمدرضا باهنر محسوب شد و زنگ خطری برای سال آینده ...!

اگرچه ترکیب اعضای اصلی هیئترئیسه بدون تغییر ماند ولی دبیران هیئترئیسه، شاهد یک تغییر در ترکیب شش نفره خود بودند که بر این اساس، شاهین محمدصادقی در رقابت با سایر کاندیداها، نتوانست نظر نمایندگان مجلس را به ابقای خود جلب کند و در این میان مهرداد بذرپاش توانست با ۱۶۷ رأی برای نخستین بار در سابقه نمایندگی خود گوی سبقت را از سایر کاندیداها برباید و جایگزین وی شود.

در همین راستا ضرغام صادقی با ۱۹۰ رأی توانست عنوان محبوبترین دبیر هیئترئیسه را به خود اختصاص دهد و محمدحسین فرهنگی با ۱۸۸ رأی، محمد دهقان با ۱۴۹ رأی، علیرضا منادی با ۱۲۹ رأی و حجتالاسلام حسین سبحانینیا با ۱۲۰ رأی جایگاههای بعدی را به خود اختصاص دادند.

از سوی دیگر، جمع سه نفره ناظران هیئترئیسه مجلس شاهد یک تغییر بود. بهروز نعمتی توانست با ۱۱۲ رأی بهعنوان عضو سوم جایگزین عبدالرضا مصریِ با سابقهای شود که ترجیح داده بود در این دوره کاندیدا نشود. سید شریف حسینی با ۱۳۹ رأی و محمد آشوری با ۱۳۲ رأی نیز نفرات اول و دوم ناظران هیئترئیسه مجلس شدند

بدین ترتیب در هیئترئیسه سال سوم مجلس نهم، فقط دو تغییر نسبت به هیئترئیسه سال دوم صورت گرفت و مهرداد بذرپاش در بین دبیران جایگزین شاهین محمدصادقی و بهروز نعمتی نیز جایگزین عبدالرضا مصری شدند. زمان مشخص میکند که این تغییرات در سال پایانی مجلس نهم تا چه حد ماندنی هستند...

 

جای خالی میرکاظمی و مصباحیمقدم خبرساز شد!

هفته آخر خردادماه سال ۹۳ نیز مطابق هر سال انتخابات اعضای جدید هیئترئیسه کمیسیونهای تخصصی مجلس شورای اسلامی برگزار و طی آن، صدرنشینان ۱۳ کمیسیون پارلمان برگزیده شدند. از این میان شاید بتوان تغییرات در کمیسیون انرژی را یکی از پر سر و صداترین تغییرات خواند؛ تا آنجا که نایبرئیس اول کمیسیون انرژی خاصترین اتفاق سال را تغییر و تحول در هیئترئیسه کمیسیونها دانست. البته از تغییرات در کمیسیون برنامهوبودجه نیز نمیتوان چشمپوشی کرد و حجتالاسلام غلامرضا مصباحی مقدم نیز در این سال جای خود را به نایب اول سال پیشش در کمیسیون داد...

نظر شما