شناسهٔ خبر: 87287 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

از افزایش ۲۲درصدی قیمت هر جلد تا افزایش ۲۴ درصدی قیمت هر صفحه کتاب

کتاب43 آمارهای رسمی خانه کتاب نشان می‌دهد که قیمت هر جلد کتاب در سال گذشته ۲۲درصد و قیمت هر صفحه کتاب نیز ۲۴ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که قیمت کاغذ نه تنها شاهد افزایشی نسبت به سال گذشته نبوده بلکه کاهش نیز داشته است.

به گزارش نماينده ار  تسنیم، ‌ افزایش سرانه مطالعه کتاب یکی از دغدغه‌های جدی سال‌های اخیر مسئولان فرهنگی کشور است، ‌ رهبر فرزانه انقلاب نیز در رأس مسئولان نظام همواره بر توجه به کتاب و کتابخوانی و لزوم افزایش سرانه مطالعه کتاب تأکید داشته‌اند. هرچند هنوز آمار رسمی و مورد قبولی برای میزان سرانه مطالعه در کشور وجود ندارد و آمارهای منتشر شده تاکنون از ۱۸ دقیقه تا ۷۰ دقیقه متناقض بوده‌اند، اما همه کارشناسان و مسئولان و حتی خود مخاطبان کتاب بر پایین بودن سرانه مطالعه در کشور اذعان دارند.

از جمله مهمترین دلایلی که در سال‌های اخیر برای پایین بودن سرانه مطالعه کتاب در کشور بر شمرده شده است، ‌ افزایش قیمت کتاب است. افزایش قیمتی که در سال‌های اخیر با افزایش نرخ ارز و قیمت کاغذ موجب شد تا کتاب از سبد کالای خانوار خارج شده و یا یکی از آخرین الزامات موجود در سبد خانوار باشد.

البته برخی از کارشناسان نیز مدعی هستند که کتاب در کشور ما نسبت به دیگر کالاها از قیمت اندکی برخوردار است و این قیمت نیست که عاملی برای پایین بودن سرانه مطالعه و یا نخریدن آن از سوی مخاطب باشد. اما به هر روی میزان شمارگان کتاب در سال‌های اخیر حکایت از بازار کسادی دارد که صنعت نشر این روزها آن را تجربه می‌کند.

آمارهای رسمی نشر کشور نشان می‌دهد در سال ۹۳ نیز قیمت کتاب با افزایش نسبی همراه بوده است. به گونه‌ای که ۱۷% در قیمت کل کتاب‌ها شاهد افزایش بوده‌ایم، هم‌چنین متوسط قیمت هر کتاب با افزایش ۲۲ درصدی همراه بوده است.

 ۱۳۹۲۱۳۹۳درصد افزایش
قیمت کل(ریال)۱۰/۵۳۸/۹۳۸/۱۲۱/۰۰۰۱۲/۳۴۲/۲۸۳/۸۸۴/۰۰۰%۱۷
میانگین قیمت هر کتاب(ریال)۱۰۲/۵۹۴۱۲۴/۶۹۰۵%۲۲
میانگین قیمت هر صفحه(ریال)۶۳۴۷۸۵%۲۴

میانگین قیمت هر صفحه از کتاب نیز افزایش ۲۴ درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه کرده است. در مجموع می‌توان گفت، ‌ کتاب در سال ۹۳ با وجود کاهش قیمت کاغذ و ثابت بودن آن با افزایش قیمت قابل توجهی روبرو بوده است.

نظر شما