شناسهٔ خبر: 86994 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

افتخاری:

مسئولان در مقابل نقد مشفقانه، سعه‌صدر داشته باشند

لاله افتخاری نماینده مردم تهران می گوید: در حکومت دینی مسئولین باید در مقابل نقد مشفقانه، سعه‌صدر داشته باشند.

به گزارش نماینده لاله افتخاری، نماینده مردم تهران در مجلس در گفتگو با «نسیم» اظهار داشت: مقام معظم رهبری در چند سال اخیر گام به گام دست مردم و مسئولان را گرفتند تا به شعار امسال که "دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی" است رسیدند. سال گذشته ایشان در ملاقات با اعضای عالی انقلاب فرهنگی و در نشست با مسئولین محیط‌زیست و برنامه‌های مختلف، تأکیداتی بر نقش مردم تأکید داشتند چیزی که در آموزه‌های دینی ما هم بر آن تأکید شده است.

وی به نقش گسترده مردم در تاریخ اسلام پرداخت و گفت: پیروزی و موفقت پیامبر به کمک مردم بود. اینجا است که مقام معظم رهبری به جایگاه رفیع مردم در حکومت تأکید دارند. مردم ما به بلوغ خوبی رسیدند و پیشرفت‌های زیادی داشتند. ظرفیت‌های زیادی در بخش مردمی ما وجود دارد که نباید مورد غفلت قرار بگیرد. مسئولین ما باید نسبت به این پتانسیل توجه کنند و مردم هم باید خودشان را مسئول بدانند.

عضو فراکسیون زنان مجلس در ادامه افزود: اکثریت قریب به اتفاق مردم ما دلبستگی به کشورشان دارند و دوست دارند به نظام خدمت کنند حال چه این افراد در داخل کشور باشند و چه در خارج از کشور. باید بستر برای حضور این افراد فراهم شود. این شعار به حضور در صحنه مردم کمک می‌کند. امیدوارم مسئولین بتوانند از این فرصت استفاده کنند.

وی از مواهب حضور مردم در عرصه اقتصاد، دور زدن تحریم‌ها را عنوان کرد و گفت: برای دور زدن تحریم‌ها هم بهترین راه اعتماد به بخش خصوصی و هدایت، حمایت و نظارت بر عملکرد آنها است. چه در مسائل فرهنگی و قرآنی و چه در مسائل عمرانی و اقتصادی و چه در بحث سرمایه‌گذاری. برای همین موضوع بود که به دنبال تأکیدات مقام معظم رهبری در سال ۹۳، مجلس در دو سه مصوبه در پایان سال تأکید بر حضور مردم در اقتصاد و فرهنگ داشت.

نماینده مردم تهران در مجلس به مسئولیت متقابل مردم و مسئولین نسبت به یکدیگر اشاره کرد و افزود: اگر در جایی حکومت دینی و مردم‌سالاری دینی بر آن حاکم باشد همه نسبت به همدیگر مسئولیت دارند و یک رابطة شفاف، کریمانه، محترمانه و مسئولانه‌ای بین همه افرادی که در یک جامعه زندگی می‌کنند تعریف شده و بین مسئولان و مردم بنابراین این رابطة کریمانه سازنده‌ای که هم به قول معروف از بالا به طرف پایین و هم از پایین به طرف بالا وجود دارد.

افتخاری به تبیین شرایط یک نقد صحیح  از دیدگاه مقام معظم رهبری پرداخت  اظهار داشت: بر اساس سخنرانی مقام معظم رهبری در مشهد مقدس، نقد باید نقدی باشد که مسئولین نظام را زیر سئوال نبرد. گاهی اوقات مطالبی مطرح می‌شود که مردم را نسبت به مسئولان دلسرد و یا مسئولان را در جایگاهی قرار می‌دهد که در مقابل مردم موضع‌گیری کنند. مسئولان باید آنقدر سعه‌صدر داشته باشند که گوش و قلب خودشان را برای دریافت نقد مشفقانه و دلسوزانه مردم آماده کنند. اینطور که باشد هم عیوب کار کم می‌شود و هم مردم خودشان را در مناسبات کشور سهیم می‌دانند و هم مسئولان از یک مشاوره دلسوزانه و کارشناسانه و بدون دردسر و زحمت بهره‌مند می‌شوند. این ارتباط تنگاتنگ و صمیمی و اعتماد است که باعث پیشرفت و تعالی کشور می‌شود که نمونه عینی این همدلی و هم‌زبانی را در ۸ سال دفاع مقدس شاهد بودیم.

نظر شما