شناسهٔ خبر: 86917 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

بازخوانی مواضع زاکانی:

نیرو‎های انقلاب از هیچ پیام تفرقه انگیزی استقبال نخواهند کرد

زاکانی تجربه تلخ تفرقه در انتخابات‎‎های اخیر به ما می‎آموزد که از هیچ ریزشی در جبهه انقلاب استقبال ننماییم ولی عناصر فعال در جبهه انقلاب نیز باید بدانند خطا در تشخیص و دامن زدن به تفرقه این بار غیرقابل‌بخشش بوده و نیرو‎های انقلاب از هیچ پیام تفرقه‌انگیزی استقبال نخواهند کرد.

گرو سیاسی نماینده ۱) وحدت باید مبتنی بر اصول باشد و بر روی پایههای استوار قرار گیرد که ماحصل آن هم نتیجهبخش باشد و هم امکان اقبال مردم را فراهم کند و محصول این اقبال، شکلگیری یک مجلس رشد یافته است. ازاینرو باید به سمت همگرایی و وحدت برویم و از گذشته درس بگیریم، باید متوجه باشیم هرکجا تفرقه داشتهایم، دیگران بهره برده و استفادههای خودشان را کردهاند و باید روی اصول پافشاری کرد.

۲) اگر وحدت باشد، اکثریت با اصولگرایان خواهد بود و اگر نباشد، اصولگراها به خود میبازند. باید توجه داشت رقبا دلشان را خوش کردند که از طریق دو یا سه ویژگی شامل تلاش برای عدم وحدت اصولگرایان و ایجاد جنگ روانی به هدف برسند.

۳) با دقت در آرایش صحنه انتخابات و توجه به اخبار موجود پیرامون آن، به نیکی درمییابیم که رقابت جدی آینده بین خودی‎‎های ملازم ولیفقیه در قامت اصولگرایان با خودی‎‎های متأخر از ولایت در چهره عناصر اصلاحطلب و کارگزاران است. به نظرم در انتخابات آتی نقش خودی‎‎های متقدم (گروه انحرافی) نسبت به ولیفقیه کمرنگ بوده و هیچ بخشی از جامعه بهواسطه تموج و عهدشکنی، اعتمادی بر آنها نخواهد کرد ولیکن درنهایت، وزنِ آنها به سمت عناصر دوم خردادی و طرفداران رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام میل خواهد نمود، همانگونه که در گذشته اقدامات پر ابهام و اخبار موثق آن شنیده میشد و اخیراً نیز جلساتی بین آنها برگزار شد.

۴) اصولگرایان با کولهباری از عبرت و تجربه تلخ و شیرین گذشته میبایست بکوشند زمینه وحدت حداکثری بر محور اصول را فراهم نموده و با ایجاد همبستگی بین گرو‎‎های اصولگرا (جبهه پیروان خط امام و رهبری، جبهه پایداری انقلاب اسلامی، جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی، جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی و سایر گروه‎‎های اصولگرا) و چهره‎‎های شاخص این جریان (آقایان حدادعادل، لاریجانی، توکلی، جلیلی، قالیباف، رضایی و...) و در سایه حمایت‎‎های جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، جامعه روحانیت مبارز و موسسه حضرت امام خمینی (ره) ظرفیت حضوری بالا، فعال و اثرگذار را در جامعه خلق نمایند.

۵) اصولگرایان باید تلاش کنند ضمن حفظ انسجام و وحدت حداکثری بر محور اصول که محوریترین آن ولایتمداری درست است، با دقت در انتخاب عناصر شایسته و کارآمد و میدان دادن به چهره‎‎های جدید، پرانرژی و نخبه برای معرفی به مردم، ایجاد پیوستگی هرچه بیشتر با قاعده هرم اجتماعی و اکثر نخبگان و توده‎‎های جامعه، برنامهریزی دقیق برای استفاده از ظرفیت‎‎های خاموش جامعه و ارائه یک چهره شاداب و با برنامه، زمینه تحول در قوه مقننه را فراهم آورند، رویکردی که انشاءالله هم به اعتماد بالای ایرانیان عزیز منجر خواهد شد و هم پیروزی مجلسی پویا و با برنامه را رقم خواهد زد.

۶) تجربه تلخ تفرقه در انتخابات‎‎های اخیر به ما میآموزد که از هیچ ریزشی در جبهه انقلاب استقبال ننماییم ولی عناصر فعال در جبهه انقلاب نیز باید بدانند خطا در تشخیص و دامن زدن به تفرقه این بار غیرقابلبخشش بوده و نیروهای انقلاب از هیچ پیام تفرقهانگیزی استقبال نخواهند کرد و همچنین هرگونه عبور از جبهه اصولگرایان و پیوستن به جبهه فرضی اعتدال را کمک مستقیم به عناصر دوم خردادی دانسته و رهروان این مسیر را در ذهن دلدادگان به انقلاب از گردونه اصولگرایان خارج ساخته و با تغییر در ماهیت ایشان جایی برای آینده سیاسیشان در جبهه انقلاب نخواهد گذاشت.

پانوشت:

این مطلب گفتاری از علیرضا زاکانی است که از میان اظهارات وی در سال ۹۳ گلچین شده است.

نظر شما