شناسهٔ خبر: 86356 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ

نان با قیمت آزاد به مذاق نانوایان خوش آمد؛

نان‌های گران، مردم غافلگیر/ همه می‌خواهند آزادپز شوند!

نان اگرچه دولت در روزهای اجرای طرح آزادسازی قیمت گندم، آرد و نان اعلام کرد تنها ۳۰ درصد از نانوایی‌ها باید از زیر چتر قیمت‌گذاری دولت خارج شوند، اما اکنون اکثر نانوایان می‌خواهند آزادپز شوند.

به گزارش نماینده، اگرچه دولت در روزهای اجرای طرح آزادسازی قیمت گندم، آرد و نان اعلام کرد تنها ۳۰ درصد از نانوایی‌ها باید از زیر چتر قیمت‌گذاری دولت خارج شوند، اما اکنون نان آزادپز و با قیمت دلخواه به مذاق نانوایان خوش آمده و آنها ترجیح می‌دهند از شمول قیمت‌گذاری دولت خارج شوند.

سال ۹۳ اگرچه برای نانوایان سالی پردغدغه به شمار می‌رفت و دولت نیز اعلام کرده بود که قرار است قیمت گندم، آرد و نان را به دلیل اجرای طرح آزادسازی قیمت، افزایش دهد اما این دغدغه چندان هم به ضرر برخی نانوایان تمام نشد و آنها در نهایت توانستند نظر مساعد دولت را برای خروج از زیر چتر قیمت‌گذاری جلب کنند.

این در شرایطی است که دولت اعلام کرد تنها ۳۰ درصد از نانوایان اجازه خواهند داشت که آرد را به طور مستقیم از کارخانجات با نرخ توافقی یا به اصطلاح رقابتی، دریافت کرده و نان خود را نیز به قیمت آزاد و غیردولتی به مردم بفروشند.

در حالی که گویا تعداد زیادی از نانوایان درخواست آزادپزی نان را دارند و البته به دولت قول می‌دهند کیفیت آرد خریداری شده و نان پخته شده را افزایش داده و این‌گونه یاری‌رسان دولت در اجرای طرح آزادسازی قیمت گندم، آرد و نان باشند.

در این میان سال‌هاست که نان به دلیل دولتی بودن، کیفیت چندان مناسبی ندارد و این کیفیت همواره مورد انتقاد مردم واقع شده در حالی که در دولت گذشته حداقل دو بار به نانوایان مجوز گرانی نان داده شد، اما آنها باید در قبال این افزایش قیمت، کیفیت خود را نیز بالا می‌بردند.

در حالی که این قول و قرار دیری نپایید و مردم باز هم با نان‌هایی در پیشخوان نانوایی‌‌ها مواجه شدند که همان کیفیت سابق را داشت.

اما دولت جدید با یک ایده تازه وارد ساماندهی کیفیت آرد و نان شد و آن اینکه همه چیز در این بازار رقابتی باشد؛ از آردی که خبازان به نانوایان تحویل می‌دهند و از نانی که مردم به سفره‌هایشان می‌برند و آن هم خروج بخشی از پخت آن از شمول قیمت‌گذاری دولت بود، این در حالی است که دولت این مجوز را تنها به معدود نانوایانی ارائه می‌کرد که با توافق اتحادیه خود، آرد را آزاد تهیه کرده و دیگر از قیمت‌گذاری دولت، تبعیت نکنند در حالی که اکنون نانوایی‌ها ترجیح می‌دهند نان را به قیمت آزاد به دست مردم بدهند، چرا که این کار سود بیشتری دارد، البته کمی هم کیفیت را با برخی بهبود ‌دهنده‌ها افزایش می‌دهند.

اما سوی دیگر داستان، مردمی هستند که هر روز در محله‌های خود با پارچه‌نوشته‌هایی بر سر در نانوایی‌ها مواجه می‌شوند که خبر از آزادسازی قیمت آن نانوایی می‌دهد در حالی که ممکن است کیفیت، همان کیفیت قبل باشد.

یکی از افرادی که برای خرید نان به یک نانوایی تازه آزادپز شده مراجعه کرده در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: امروز صبح که برای خرید نان به نانوایی همیشگی خود مراجعه کردم، به جای پرداخت ۸۰۰ تومان برای یک نان، با قیمت ۱۵۰۰ تومانی برای یک قرص نان سنگک مواجه شدم در حالی که ابتدا فکر می‌کردم نانوا پول نان را اشتباه محاسبه کرده است.

وی می‌افزاید: مقایسه کیفیت نان امروز با قیمت آزاد با نان روز گذشته با قیمت دولتی شاید حدود ۲۰ درصد بهبود را نشان دهد، اما حداقل نرخ ۵۰ تا ۶۰ درصد گران شده، کارگر همان کارگر است و به نظر نمی‌رسد در یک روز، نان تفاوت چشمگیری داشته باشد.

افراد دیگری هم که به این نانوایی‌ها مراجعه می‌کنند عموما با چنین سئوالاتی در ذهن خود مواجه هستند که در قبال افزایشی که برای قیمت یک کالا می‌پردازند، چه کیفیتی را دریافت می‌کنند؟ چرا که آنها تغییر کیفی را در قبال این افزایش قیمت حق خود می‌دانند.

یکی از افرادی که برای خرید نان به نانوایی آزادپز مراجعه کرده است، با حالت عصبانی به شاطر می‌گوید: هزینه شب عید خود را از گرانی نان از مردم تامین می‌کند و وقتی نانوا علت این گرانی را تهیه آرد آزاد عنوان می‌کند، بسیاری از حاضران در صف، به "پچ‌پچ" خود ادامه می‌دهند.

به هر حال، مردم چندان از آزادپزی نانوایان دل خوشی ندارند و نان که قوت غالب بسیاری از مردم در پایتخت است، توانسته اسباب نارضایتی مردم را فراهم کند.

در این میان، دولت هم وعده داده که با نظارت‌های خود‌ اجازه‌ سوء استفاده از طرح آزادپزی را از سوی برخی نانوایان ندهد در حالی که به نظر می‌رسد بازار تخلف در قیمت نان داغ است، چرا که هنوز برخی نانوایان سهمیه‌های جدید آرد دولتی را که به تازگی دریافت کرده‌اند، در اختیار داشته و در مقابل نان را با قیمت غیردولتی یا همان آزاد به دست مردم می‌دهند و هیچ نظارتی هم برای تفکیک این موضوع وجود ندارد.

البته دولت در روزهای ابتدایی طرح آزادسازی قیمت آرد و نان اعلام کرده بود که در قبال سهمیه آرد دولتی در اختیار نانوایان سخت‌گیری نخواهد کرد و تا زمانی که این آرد تمام شود، نانوایان آزادپز می‌توانند از این امتیاز دولت بهره‌ گیرند.

اما جالب اینجا است که برخی نانوایان سهمیه‌های جدید آرد دولتی را هم دریافت کرده و در مقابل نان را آزاد به دست مردم می‌دهند؛ آنهم در بازار شب عید که مطمئن هستند هیچ نظارتی بر روی آنها صورت نمی‌گیرد، چرا که دولت درگیر تنظیم بازار شب عید است که یک فرآیند مقطعی و البته بسیار مهم و حیثیتی برای دولت به شمار می‌رود.

 

منبع: مهر

نظر شما