شناسهٔ خبر: 86003 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

الیاس نادران در حاشیه بازدید از سایت نماینده:

نگران هزینه های انتخاباتی از بودجه در اختیار دستگاه ها هستم! / نظارت بر بودجه ۹۴ باید افزایش یابد

الیاس نادران431 عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه در سال ۹۴ بدلیل اینکه در سال انتخابات مجلس قرار داریم گفت: بودجه در اختیار دستگاه های دولتی به قدری است که می توانند با توزیع هدفمند آنها بر آرایش سیاسی تاثیر بسزایی بگذارند، من نگرانی جدی دارم

دکتر الیاس نادران، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و نماینده دوره های هفتم، هشتم و نهم مجلس و چهره‌ای اصول گرا و همواره منتقد به سیاست‌های غلط اقتصادی دولت‌ها و شخصیت‌ها بوده است.
وی در بازدید از سایت نماینده به چندوچون تصویب لایحه بودجه پرداخت و یک هشدار جدی را در این میان مطرح کرد و تصرح داشت: در سال ۹۴ بدلیل اینکه در سال انتخابات مجلس قرار داریم و بودجه در اختیار دستگاه ها به قدری است که می توانند با توزیع هدفمند آن ها تاثیر بسزایی بر آرایش سیاسی بگذارند، من نگرانی جدی دارم و دلیل این نگرانی جدی این است که این دوستان موقعی که در قدرت نبودند از طریق افراد فاسد پول هایی را دریافت کرده اند که روزنامه ها و حزب خودشان را تقویت کرده اند و امروز که این پول ها را در اختیار دارند من حداقل هیچ حجت شرعی ندارم که مطمئن باشم اینها در مسیر مقاصد سیاسی خاص مورد استفاده قرار  نگیرد .

مشروح گفتگوی سایت نماینده با دکتر الیاس نادران را در ادامه می خوانید:

در قضیه خروج ارز چمدانی از کشور، وزیر اقتصاد گفت اقدام غیر قانونی صورت نگرفته و حجت الاسلام اژه ای هم گفت که این اقدام غیر قانونی نبوده و چمدان ها از توقیف درآمده و پیگیری ای روی این ماجرا انجام نمی شود، شما به عنوان کسی که این قضیه را از ابتدا در مجلس عنوان کردید، می توانید کمی درباره جزئیات آن توضیح دهید؟

بحت بر این بوده است که نمایندگان دولت در توافقنامه ژنو مدعی بودند که در مرحله اول یعنی ۶ ماهه اول توافق، ۲/ ۴ میلیارد از دارایی ها و در مرحله دوم که تمدید شد ۸/ ۲ میلیارد آزاد خواهد شد و در مرحله سوم گفتند که توافق شده ماهیانه ۷۰۰ میلیون دلار از دارایی های ایران آزاد شود و این بدان مفهوم است که ایران باید امکان نقل و انتقال این دارایی های آزاد شده را مانند هر کشور دیگری در دنیا داشته باشد.

متاسفانه در عمل مشخص شد که طرف های اروپایی کمترین نرمشی در این باره نشان نداده و اعلام کرده اند به دلیل تحریم دلار و یورو ایران همچنان اجازه نقل و انتقال دلار و یورو در بانک های خارجی را ندارد و به همین دلیل نیز مقامات ارزی کشور ناچار شدند این نقل و انتقالات را به صورت اسکناس و به شیوه هایی که قبل از این در دوره تحریم و در دولت قبل صورت می گرفت، انجام دهند.

به نظر من این کار باید مورد دقت دستگاه های نظارتی واقع و حتما پیگیری شود و اگر فرصتی بود که کمیسیون بودجه تشکیل شود ما حتما جلسه ای می گذاشتیم و مسئولان بانک مرکزی را می خواستیم تا مشخص شود فردی که در بانک مرکزی مسئول این پروژه در دولت قبل بوده چرا در دولت جدید ارتقا مقام پیدا کرده و همین پروژه در اختیار ایشان است که این کار را انجام دهد.

دوم اینکه صرافانی که با دولت قبل این کار را انجام می دادند و به دلیل اتهاماتی که از طریق دستگاه قضایی به آنها وارد است، صلاحیت شان مورد خدشه بوده و همواره محل سوال بود که چرا این افراد این کار را انجام می دهند؛ امروزه هم همان ها شبکه نقل و انتقال ارزها را تشکیل می دهند.

نکته سوم اینکه، این شبکه نرخ کارمزدی که از دولت فعلی می گیرد بیشتر  از آن چیزی است که از دولت قبلی می گرفت و همه این ها در شرایطی است که بنا بود ما آزادانه در سقفی که توافق شده بود بتوانیم در بانک های دنیا مبادله انجام دهیم و آن را به مشتری های خودمان و فروشنده ها  و یا افرادی که درخارج از کشور نیاز دارند، منتقل کنیم. اصل بحث در این است و گرنه قانونی بودن یا نبودن نقل و انتقال اصلا مورد سوال ما نبود.

مسئله دیگر اینکه چندین مرحله تسعیر به آن مبالغ تعلق می گیرد و مسیر بسیار پرهزینه ای است. ما با ارز هایی که خارج از چشم شبکه پولی نظام سلطه آنها را مبادله می کنیم نیز شبیه همین عمل می کنیم پس این امتیازی که در توافقنامه ژنو  به ما دادند که به عنوان دستاورد تلقی شد کجای این سازوکار تعریف شده است و این چه دستاوردی بود که به آن افتخار هم می کردند آقایان که به ازای آن ۲۰ درصد را در فردو به ۵ درصد تبدیل کردند و ذخایر را از بین بردند و فردو را داوطلبانه تعطیل کردند و نطنز را متوقف کردند و تحقیق و توسعه در باره نسل هشتم سانترفیوژها را متوقف کردند و بسیاری از امتیازهایی را که ما داده ایم در ازای آن چه دستاوردی بدست آوردند که امروز به آن می نازند؟

امروز این قبیل موضوعات، ما را نسبت به توافق نامه قطعی دائمی بلند مدتی که بناست صورت بگیرد؛ نگران می کند و اگر ما دلواپس بوده ایم بخاطر این اتفاقاتی است که ابتدا یک جور دیگری جلوه داده شد و بعد دوستان ما متوجه شدند این غیر از آن چیزی است که در بیانات تیم مذاکره کننده و بیانات مسئولان دولتی وجود داشته است.

در یکی از نطق ها اشاره داشتید که دولت برداشت ۱/۲ میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی داشته است درباره این برداشت و اینکه آیا به صندوق بازگشته یا خیر توضیح می دهید؟

غیر از آن ۴/۱ میلیارد که دولت سال گذشته از صندوق توسعه ملی برداشت کرد و بعد در اثر تذکری که دیوان محاسبات داد در پایان فروردین سال گذشته از محل ذخایری که در اختیار بانک مرکزی بود  به صندوق عودت داده شد و حساب ها تا یک حدودی اصلاح شد؛ اندکی انتقادات فروکش کرد اما نگرانی ما همچنان باقی است بدلیل اینکه پول در اختیار یک شرکت خارجی است که ما نسبت به استرداد آن اطمینان لازم را نداریم.

در اواخر نیمه اول سال گذشته دیوان محاسبات گزارشی برای ما فرستاد که یک و دو دهم از حساب های ارزی کشور برداشته شده است و سهم صندوق، سهم نفت و سایر دستگاه ها که در توزیع بودجه ۹۳ تکلیف آنها مشخص شده، پرداخت نشده است.

بین زمانی که گزارش داده شد تا زمانی که ما جلسه گذاشتیم به دلیل مشغله های متعددی که کمیسیون داشت یک زمان طولانی گذشت تا در آن موقع  که ما جلسه را برگزار کردیم و اواسط بهمن ماه امسال بود بانک مرکزی اعلام کرد از سایر دریافتی های ارزی سهم صندوق و نفت و سایرین را پرداخت کردم و این ۲ / ۱ در مجموعه آنها مسائل حسابداریش اصلاح شده است و دیوان عدالت هم ادعای بانک مرکزی را تکذیب نمی کرد.

در یکی از مصاحبه ها گفته بودید که وابستگی بودجه به نفت بیشتر شده  و این با اقتصاد مقاومتی کاملا مغایرت دارد و از طرف دیگر نشانه ای فرماندهی جنگ اقتصادی در بودجه ۹۴ دیده نمی شود و تنخواه های دولت هم بیشتر شده است، این بودجه کمکی هم به مردم نمی کند و از طرفی پیش بینی بهمن اقتصادی را هم برای سال ۹۴ داشته اید، مجلس  در زمان تصویب بودجه نمی توانست  به نوعی مصوبات را اصلاح کند که جلوی عواقب زیانبار آن گرفته شود؟

اختیارات مجلس با توجه به محدودیت زمانی در بررسی در آمد ها و هزینه ها و با توجه به تنوع سرفصل های مختلفی که در بودجه وجود دارد بسیار محدود است، درست است که هر اختیاری دارد ولی عملا می بینید که ما یک روز کامل را به کلیات بودجه اختصاص می دهیم و بعداز آن هم وارد درآمدی ها و هزینه ها می شویم و متاسفانه آنچه که من درباره بودجه ۹۴ عرض کردم یک واقعیتی است.

یک عرض دیگری هم به آن اضافه کنم که در سال ۹۴ بدلیل اینکه در سال انتخابات مجلس قرار داریم و بودجه در اختیار دستگاه های دولتی به قدری است که می توانند با توزیع هدفمند آنها بر آرایش سیاسی تاثیر بسزایی بگذارند، من نگرانی جدی دارم و دلیل این نگرانی جدی هم این است که این دوستان موقعی که در قدرت نبودند از طریق افراد فاسد پول هایی را دریافت کرده اند که روزنامه ها و حزب خودشان را تقویت کنند و امروز که این پول ها را در اختیار دارند حداقل هیچ حجت شرعی ندارم که مطمئن باشم اینها در مسیر مقاصد سیاسی خاص مورد استفاده قرار  نگیرد.

راهکارتان چیست؟

مجلس باید رصد و پیگیری کند، پول هایی که در اختیار روسای دستگاه ها و خارج از محاسبات است و محاسبات آن اصولا به دستگاه های نظارتی منتقل نمی شود  پول هایی است که از دید دستگاههای نظارتی کشور خارج است  و به همین دلیل نگرانی ها جدی است لذا مجلس باید اراده کند که نظارت هایش را جدی کند و مقامات دولتی را مکلف کنند که گزارش اینها را به مردم بدهند تا مردم نیز اطمینان بیابند که این پول ها به چه افرادی و در کجا داده شده است.

ببینید در همین بحث پول های آقای رحیمی جوسازی علیه مجلس هشتم زیاد شد و عده ای پول زیادی گرفته اند من از اردیبهشت ۸۸ در جریان پول هایی که ایشان داده بود و افرادی که این پول ها را گرفته بودند، قرار داشتم. مجموعه پولی که در مجلس هشتم به نمایندگان داده شد ۴۸۰ میلیون تومان بود و این مبلغ به اندازه ای بود که شهرام جزایری آن را به یکی از نمایندگان مجلس ششم داده بود. در آن زمان همین روزنامه های اصلاح طلب و همین هایی که مدعی مبارزه با فساد و افشاگری اند صدایشان در نیامد که آیا این پول ها پاک است؟

آن رئیس و نائب رئیس مجلس، رئیس فراکسیون و حزب و مدیر مسئول روزنامه که هرکدام ۳۰۰ و ۵۰۰ میلیون گرفتند و در دادگاه  اعلام و مشخص شد و این بخاطر مناسباتی بود که با شهرام جزایری داشتند و باعث شده بود تا این فرد از هیئت رئیسه مجلس ششم کارت ۶۰۰ دریافت کند؛ به این مفهوم است که بدون هرگونه بازرسی و توقف و اعلام لیستی تا پشت در مجلس اجازه ورود دارد و نه تنها کمیسیون ها بلکه تا پشت در صحن می توانست بیاید. آن زمان کسی نبود تا این حساسیت ها را نشان دهد و آدرس این پول های فاسد را بگیرد و پیگیر باشد و بخواهد که چرا این مبالغ را از شهرم جزایری گرفتید؟

من نمی خواهم بگویم کاری که نمایندگان مجلس هشتم کردند کار درستی بوده و بحمدلله می دانم که دوستان ما هیچکدام نیز این پول را نگرفته اند و من این را یقین دارم از تک تک آنها پرسیده ام و نامه ای هم دیده ام از کسانی که در مجلس هشتم بوده اند به رئیس قوه قضائیه نوشته اند که اگر اسم ما در ان لیست آقای رحیمی جزو دریافت کنندگان است به ما اعلام کنید و مجازید اسم ما را اعلام کنید و این هیچ مانعی ندارد.

ولی این جو سازی ای که صورت می گیرد از طرف افرادی که بنای رانت خواری در کشور را گذاشته اند و فکر می کنند که مدیریت کردن در کشور بدون اتصال به شبکه های رانتی ممکن نیست و سابقه آنها نشان می دهد که از آدم های فاسد چقدر پول گرفته اند، قدری مشکوک است.

گذری به پیگیری پرونده مهدی هاشمی داشته باشیم این روزها پرونده ایشان در دست بررسی در دستگاه قضایی است؟ روند بررسی این پرونده را چطور ارزیابی می کنید؟  

 امیدواریم دستگاه قضایی هرچه سریعتر حکم ایشان را اعلام کند منتها من گلایه دارم از آقای هاشمی که هر گاه پرونده فرزندان ایشان مطرح می شود یا به نوعی دستگاه قضایی سراغ برخی از تخلفات فرزندان ایشان می رود ایشان با اینکه علم دارند که در بازنگری قانون اساسی شورای رهبری حذف شده و در آیین نامه مجلس خبرگان هم تصریحا آمده است باز دوباره این را به عنوان بحثی در افکار عمومی می آورند و درباره مزایای آن صحبت می کنند و من نمی دانم این موضوع را حمل بر چه کنم؟ اما واقعا گلایه دارم که حیف است از ایشان برای اینکه فرزندشان حکم قضایی لازم را نگیرد یک اقدامات این چنینی در افکار عمومی انجام دهند و یا اینکه منتقدان در بحث ژنو را متهم کنند که با نتانیاهو همنوا شده اند.

بالاخره سابقه افراد را مردم خوب می دانند و ایشان  ۸ سال در این کشور رئیس جمهور بودند و افراد دلسوزی  در این سال ها بارها به ایشان گفتند که اشرافی گری  و تجمل را بر دولت حاکم نکنید و مدیران را به سمت رانت خواری نبرید و عملکرد ایشان نشان می دهد که چه رفتاری را داشته اند امروز این بحث ها را مطرح کردن نمی دانم از چه منظر و با چه انگیزه ای صورت می گیرد ولی حتما نه به صلاح ایشان و نه به صلاح فضای عمومی کشور است.

در جلسات علنی بارها صدای تذکرها و اخطارهایی ازسوی نمایندگان به هیئت رئیسه به گوش می رسد خیلی از نماینده ها اعتقاد دارند که مصلحت اندیشی ها جای اولویت ها را گرفته است نظرتان را در این باره بفرمایید؟

در مجلس هشتم اتفاقی افتاد که از نظر ما ناخوشایند بود و تلاش های ما نیز به جایی نرسید به دلیل اینکه اکثریت مجلس در اختیار ما نبود و در نتیجه نظام اداره مجلس نظام مدیریتی شد تا جایی که هیئت رئیسه به خود اجازه دهد لوایح را بنا بر تشخیص خود عقب و جلو کند و بدون اینکه از مجلس رای بگیرد چند معاونت برای رئیس مجلس بدون دخالت مجلس انتخاب کنند.

این رفتارها به این سمت رفت که مدیریت مجلس این اجازه را به خود داد که حتی قوانین صریح مانند آیین نامه داخلی مجلس که متقن ترین قانون کشور است را به راحتی زیر پا می گذارد و خلاف قوانین عمل می کند. این جای گلایه دارد و من از تریبون مجلس هم خدمت این عزیزان عرض کرده ام.

در جریان استیضاح  دکتر فرجی دانا در آخرین لحظات که آقای رئیس به هیچکس اجازه دخالت، اظهار نظر، تذکر و اخطار  نمی داد خود ایشان بیانی داشت که بیان مداخله جویانه ای بود. به آقای  فرجی دانا گفتند "شما قول دادید آن دو سه نفر را عوض کنید و اگر عوض کنید هم آسمان به زمین نمی آید..."  به نوعی داشتند به دولت پیام می دادند که بالاخره  با استیضاح موافق نیستیم و به نماینده ها این را نشان می دادند که یک قول و قراراهایی گذاشته شده و شما رای دهید و ایشان هم به قول هایش عمل می کند در صورتی که هیئت رئیسه قسم خورده اند بیطرفی را در اداره مجلس رعایت کنند و به مر آیین نامه عمل کنند.

منتها با همه گلایه هایی که داریم حتما در صف بندی های سیاسی امثال آقای لاریجانی را بر بسیاری از اصلاح طلبانی که در شرایط حساس خیانت کردند و آرمان های نظام را زیر پا گذاشتند و با دشمنان این ملت هم قسم شدند و با پشتیبانی رسانه های خارجی  سعی کردند جمهوریت نظام را مخدوش کنند و آرای مردم را نادیده بگیرند، قابل مقایسه نمی  دانیم.

یک جایی به من گفتند مجلس ناکارآمد است من پاسخ دادم بله مجلس آن کارآمدی را که ما انتظار داریم، ندارد ولی من مجلس نهم و امثال مجلس نهم را به کارآمدی های  مجلس ششم ترجیح می دهم زیرا از مجلس ششم صدایی بلند می شد که غیر از اسرائیل و امریکا و دشمنان ملت را خوشحال نمی کرد ولی این مجلس ولو آنکه ناکارآمد باشد حتما ترجیح دارد.

این گلایه های ما سرجای خود قرار دارند ولی فراموش نمی کنیم ما افرادی را در جریانات سیاسی داریم که هنوزهم حاضر نیستند صف بندی خودشان را با دشمنان این ملت مشخص کنند و بعضا تعریف و تمجید هم می کنند و آنها می خواهند از اختلافات بین جریان اصولگرا در داخل مجلس و دولت استفاده کنند ما این اجازه را به ان ها نمی دهیم.

 نظرتان را درباره آغاز  فعالیت های آقای  احمدی نژاد و تیم ایشان بفرمایید؟

پایگاه اصلی آقای احمدی نژاد در جبهه پایداری بود امروز آنها حاضر نیستند تحت هیچ شرایطی از ایشان حمایت کنند و تحت مدیریت ایشان عمل کنند واین را همه آدم های موثر جبهه پایداری اعلام کرده اند. آنها (تیم آقای احمدی نژاد) با تحرکات اخیرشان می خواهند در صحنه سیاسی حضور و موقعیت داشته باشند ولی برای مجلس به اعتقاد بنده نه می آیند و نه برنامه ای برای آن دارند. 

 

 

 

 

 

 

نظر شما