شناسهٔ خبر: 86000 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

اتحادیه های دانشجویی: حمله به علی مطهری محکوم است

علی مطهری431 دو اتحادیه دانشجویی جامعه اسلامی دانشجویان و اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل پیرامون اتفاقات اخیر در دانشگاه ها بیانیه های جداگانه ای صادر کردند.

به گزارش نماینده به نقل از خبرنامه دانشجویان ایران، در بخشی از بیانیه اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان آمده است: اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان ضمن تاکید بر قانون و قانون مداری مخالفت خود را با هر گونه صدور مجوز سخنرانی بر هم زننده فضای علمی و آکادمیک و گفت و گو محور در محیط دانشگاه را اعلام نموده و دخالت ها و فشارهای استانداری ها و نهادهای دولتی و احزاب را بر مسئولین دانشگاه در صدور مجوز به سخنرانی های التهاب آفرین و ساختار شکنانه و سیاسی بازی های زود هنگام ایشان اعلام می دارد و از طرفی دیگر هرگونه اقدام خودسرانه توسط عده ای که عمدتا دانشجو نیز نیستند و بارها مورد عتاب رهبری قرار گرفته اند در بر هم زدن فضای گفت و گو و تبادل نظر را هم کاملا محکوم می نماید.

در بخشی از بیانیه اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل نیز آمده است: با تمام اختلاف نظرها در بعضی موضوعات و یا اشتراک نظرها در برخی موضوعات دیگر با شخص آقای علی مطهری، حمله نابخردانه و به دور از شئونات اسلامی -عقلانی را به جد و با تمام وجود محکوم می کنیم و مجدانه از مسئولین ذی صلاح خواستاریم تا با عوامل این اتفاق برخورد نمایند تا دیگر هیچگاه شاهد اتفاقات مشابه و سلب آزادی بیان در مدار جمهوری اسلامی که همواره منادی عقلانیت و منطق بوده نباشیم.

متن بیانیه اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به شرح ذیل است:

بسمه تعالی

شاید در ده سال اخیر دانشجویان دانشگاه های ایران کمتر با سخنرانی های ساختار شکنانه در دانشگاه ها و حرکات مخرب در قبال سخنرانان ساختار شکن مواجه بودند و اتفاقات دوسال اخیر در آزادی لجام گسیخته و تریبون دادن به سیاسیونی که از تریبون دانشگاه به سیاه نمایی نظام اسلامی و تفرقه دانشجویان، محیط دانشجویی را تحریک می کنند و در طرف مقابل عده ای غیر دانشجو که پازل افراط و اعتدال در ایران و دوقطبی نمودن مردم برای انتخابات های آتی مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری دوازدهم را تکمیل می کنند سناریویی مضحک و نخ نما برای ملتی که فتنه ۷۸ و انتخابات مجلس ششم را دیده است یاد آور می شود.

ولازم به ذکر است یادآوری کنیم که دیگر دوران لمپنیسم عده ای از یک سو و حرکات خودسرانه عده ای از سوی دیگر بعد از ۱۵ سال از وقایع تلخ و تاسف بار کوی دانشگاه و دخالت های سیاسی سیاسون بیرون دانشگاه در محیط علمی و دانشجویی ایران گذشته است و تجربه های موفق کرسی های آزاد اندیشی و مناظرات چالشی در عین حفظ آرامش دانشگاه این واقعیت را تبیین می نماید که عده ای به دنبال هدفی دیگر از برگزاری برنامه های سیاسی به غیر از آگاهی دانشجویان و روشنگری و بصیرت افزایی در این محیط اند.

تحرکاتی که متاسفانه از سوی اتاق های فکر احزاب سیاسی و اجرایی شدن سیاست های ابلاغی توسط شاخه های جوانان ایشان و تشکل های دولتی ساخته جدید باعث گردیده است، هدایت فضای دانشگاه را به سمت ملتهب شدن پیش می برد و صدور مجوزهای مسئله دار و برنامه ریزی شدن در چندین استان از جمله استان فارس این تئوری طراحی شده را آشکار می نماید.

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان ضمن تاکید بر قانون و قانون مداری مخالفت خود را با هر گونه صدور مجوز سخنرانی بر هم زننده فضای علمی و آکادمیک و گفت و گو محور در محیط دانشگاه را اعلام نموده و دخالت ها و فشارهای استانداری ها و نهادهای دولتی و احزاب را بر مسئولین دانشگاه در صدور مجوز به سخنرانی های التهاب آفرین و ساختار شکنانه و سیاسی بازی های زود هنگام ایشان اعلام می دارد و از طرفی دیگر هرگونه اقدام خودسرانه توسط عده ای که عمدتا دانشجو نیز نیستند و بارها مورد عتاب رهبری قرار گرفته اند در بر هم زدن فضای گفت و گو و تبادل نظر را هم کاملا محکوم می نماید.

و در آخر این اتحادیه اعلام آمادگی تمامی دفاتر خود برای زمینه سازی گفت و گو های دانشجویی پیرامون مباحث فرهنگی و سیاسی در محیط با نشاط و مستدل و منطقی با در نظر گرفتن احترام به ارزش ها و اعتقادات اسلام و انقلاب و ملت شریف ایران را اعلام می نماید.
۲۰ اسفند ۱۳۹۳

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان

متن بیانیه اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل نیز به شرح ذیل است:

بسمه تعالی

روز گذشته اخباری مبنی بر سفر علی مطهری به استان فارس و شهر شیراز و البته اخلالی که باعث عدم حضور وی در دانشگاه شیراز شد در خروجی خبرگزاری های مختلف قرار گرفت.

فارغ از اینکه چه کسانی با حرکت های تند و ناروا مانع حضور علی مطهری در دانشگاه شیراز شدند و به نوعی در برابر آزادی بیان ایستادند و یا اینکه اصولا جوسازی ها و تشنج آفرینی های تشکل دعوت کننده علی مطهری در دانشگاه درست بوده یا خیر؟ -که بنابر سخنان معاون فرهنگی دانشگاه مذکور مطهری به خواست خود به دانشگاه نیامده است- لازم می دانیم چند نکته را در خصوص برخورد خارج از مدار عقلانیت با هر فردی، در این سطح از جامعه اسلامی بیان کنیم.

اگر تضارب آرا نباشد، مسیر اندیشه ورزی نیز منقطع خواهد شد و تا پرسشگری و پاسخگویی در کار نباشد، حرف صواب از حرف ناصواب مشخص نخواهد شد فلذا لزوم آزاداندیشی و بیان دیدگاه های متفاوت در چهارچوب قانون و احترام متقابل و مبتنی بر منطق و حقیقت، قطع به یقین امری واجب است که وجوب کرسی های آزاد اندیشی نیز از همین امر سرچشمه میگیرد.

اما برخورد های چکشی، بدور از عقلانیت و منطق و همراه با توهین هیچگاه راه به جایی نبرده است و این نه منطق اسلام است، نه جمهوری اسلامی و نه در دایره گفتمان امام و رهبری جایی دارد و تنها اندیشه مورد تهاجم را حتی به رغم نادرستی در موضع مظلومیت قرار خواهد داد. بایستی تذکر رهبر انقلاب را مجددا تکرار نماییم که «راه افتاد‌ن یک عده» و «اتهام زدن به ضد ولایت و ضد بصیرت و حمله و...» کار ناصوابی است که آن را هیچ گاه رهبری تایید نمی کنند.

اما درباره اتفاقات شیراز نیز بنا بر آنچه گفته شد بایستی اعلام کنیم، با تمام اختلاف نظرها در بعضی موضوعات و یا اشتراک نظرها در برخی موضوعات دیگر با شخص آقای علی مطهری، حمله نابخردانه و به دور از شئونات اسلامی -عقلانی را به جد و با تمام وجود محکوم می کنیم و مجدانه از مسئولین ذی صلاح خواستاریم تا با عوامل این اتفاق برخورد نمایند تا دیگر هیچگاه شاهد اتفاقات مشابه و سلب آزادی بیان در مدار جمهوری اسلامی که همواره منادی عقلانیت و منطق بوده نباشیم.

والسلام علیکم و الرحمه الله

اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل
دانشگاه های سراسر کشور

نظر شما