شناسهٔ خبر: 85942 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

بازخوانی مواضع آیت الله یزدی در فتنه ۸۸ ؛

هاشمی رفسنجانی چه كاره است كه می گويد بازداشت‌‏شدگان آزاد‏ شوند؟/ مواضع هاشمی از سه پهلو هم گذشته است

آیت الله یزدی بعد از رحلت آیت الله مهدوی کنی گمانه زنی های زیادی در مورد رئیس بعدی مجلس خبرگان به وجود آمد برخی از طرفداران هاشمی رفسنجانی با قاطعیت از ریاست قریب الوقوع او و اعتماد اکثریت اعضای مجلس خبرگان به وی سخن می گفتند.

به گزارش نماینده به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی، بعد از رحلت آیت الله مهدوی کنی گمانه زنی های زیادی در مورد رئیس بعدی مجلس خبرگان به وجود آمد برخی از طرفداران حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی با قاطعیت از ریاست قریب الوقوع او و اعتماد اکثریت اعضای مجلس خبرگان به وی می گفتند.

شخص هاشمی رفسنجانی نیز با مطرح کردن مسائلی همچون در صورت حضور تند رو ها می آیم و اکر احساس تکلیف کنم حضور پیدا می کنم و ... نسبت به دست آوردن این جایگاه اظهار تمایل می کرد. اما به اعتقاد بسیاری موضع گیری های چند پهلو در فتنه ۸۸ باعث گشته بود تا وی صلاحیت حضور در این جایگاه را نداشته باشد.

سرانجام امروز سه شنبه ۱۹ اسفند ماه سال ۹۳ جلسه مجلس خبرگان رهبری برگزار شد و با رای اکثریت مجلس خبرگان آیت الله یزدی انتخاب شد.

این اتفاق بهانه ای شد تا مواضع انقلابی آیت الله یزدی که با بصیرت تمامی در سال ۸۸ به میدان آمد را دوباره ورقی بزنیم.

کمیته صیانت از آرا برای این است که اگر رای نیاوردند بگویند تقلب شده است

آیت الله یزدی در ۹ خرداد ۸۸ درست در همان زمان که طرح کمیته صیانت از آرا از سوی ضد انقلاب خارجی و هواداران موسوی و کروبی با هدف خدشه در سلامت انتخابات مطرح شد، پيشنهاد ايجاد نهاد موازي براي نظارت بر انتخابات را خلاف قانون و عقل دانست و اظهار داشت: انجام اين كار، خلاف شرع و قانون و در حقيقت يك خلاف عقل است.

وی افزود: قانون اساسي ما، نظارت بر انتخابات را برعهده شوراي نگهبان گذاشته است و اجراي انتخابات بر اساس قانون انتخابات به وزارت كشور واگذار شده است.

رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم با يادآوري وظيفه قانوني شوراي نگهبان در مورد تفسير قانون اساسي نيز گفت: تفسير قانون اساسي هم طبق قانون اساسي به عهده شوراي نگهبان است. شوراي نگهبان بر اساس تفسير خود، نظارت بر انتخابات را نيز استصوابي مي‌داند.

يزدي، نظارت استصوابي را نظارتي مؤثر و كارآمد توصيف كرد و گفت: نظارت استصوابي شوراي نگهبان از اولين مرحله تا آخرين مرحله انتخابات، ساري و جاري است. پس مسئوليت نظارت بر حسن اجراي قانون انتخابات بر عهده شوراي نگهبان گذاشته شده است.

عضو فقهاي شوراي نگهبان در مورد تلاش برخي از افراد براي دخالت در كار نظارت بر انتخابات نيز اظهار داشت: دخالت ديگران در امر نظارت، دخالت نابجا و ناحق است؛ مانند اينكه يك نفر غير قاضي بيايد در محكمه و در كار قاضي دخالت كند. يا مثل اين كه يك شخص غير اداري در يك كار اداري دخالت ‌كند. اگر كار، آن اداره مشخص است و شرح وظايف و قانون و حساب و كتاب دارد؛ كس ديگري حق ندارد در آن كار وارد شود.

وي در ادامه با اشاره به پيشنهاد كميته صيانت از آرا، تصريح كرد: مسئله‌اي كه اين روزها برخي افراد مطرح مي‌كنند يك كار سياسي و كار غلطي است.

عضو فقهاي شوراي نگهبان اين پيشنهاد را يك طرح سياسي براي توجيه شكست احتمالي افراد خاص در انتخابات دانست و گفت: اين در واقع، پيش بيني براي يك اتهام است. آنها اين كار را مي‌كنند تا در آينده اگر نامزد مطلوب‌شان رأي نياورد، بگويند آرا، تقلبي است.

وي ادامه داد: اين موضع‌گيري‌هاي سياسي مثل همين حرف‌هايي است كه برخي رسانه‌هاي بيگانه مي‌زنند؛ مثلا چند ميليون جمعيت در يك راهپيمايي حضور مي‌يابند ولي فلان خبرگزاري خارجي مي‌گويد حدودا چند صد نفر آمده بودند. گروهي از هم‌اكنون مي‌خواهند شكست احتمالي خود را در انتخابات تحت‌الشعاع قرار دهند و مثلا بگويند اين رأي‌ها را چنين و چنان كردند.

يزدي تصريح كرد: بنابراين به نظر من تشكيل اين كميته اصولا يك كار خلاف قانون است و براي كساني كه قانون را مي‌دانند، خلاف شرع هم هست. چون مخالفت با قانون، شرعا اشكال دارد و كسي كه با قانون مصوب مجلس شوراي اسلامي و مورد تائيد شوراي نگهبان، دانسته مخالفت مي‌كند خلاف شرع عمل مي‌نمايد.

عضو فقهاي شوراي نگهبان در پاسخ به ادعاي برخي افراد كه مي‌گويند ما اعتماد كافي به امر نظارت و اجرا نداريم، گفت: شوراي نگهبان موظف نيست تك تك افراد را راضي كند. وظيفه شوراي نگهبان اين است كه قانون را درست اجرا كند. اگر كسي بر حسن اجراي قانون از سوي يك نهاد اعتماد ندارد بايد از مجاري قانوني، بگويد اينجا مجري انتخابات يا ناظر، خلاف قانون عمل كرده است. اما حق دخالت در كار كسي را ندارد.

يزدي خاطر نشان كرد: دخالت در كار شوراي نگهبان، نه شايسته شوراي نگهبان و شايسته مقامات دولتي و حكومتي و نه شايسته افراد و گروه‌هاي سياسي است.

وي با اشاره به يك مثال درباره نحوه رسيدگي به اعتراضات در دستگاه قضايي گفت: كسي كه مي‌گويد به كار نظارت، اعتماد ندارد و مي‌خواهد كار ناظر را انجام دهد، مثل كسي است كه مي‌گويد: من به راي قاضي اعتماد ندارم. آيا مجاز است در كار قاضي دخالت كند؟

عضو فقهاي شوراي نگهبان افزود: افراد مجبورند به حكم قاضي اعتماد كنند و اگر كسي اشكالي در كار قاضي ‌ببيند راه حل قانوني و عقلائي براي پيگيري آن ايراد اين است كه از مجراي قانوني، موضوع را مطرح كند. بعد دادگاه تجديدنظر در مرحله دوم، اعتراض او را رسيدگي مي‌كند و معلوم مي‌شود كه آيا راي قاضي اول خلاف بوده يا نه.

دود و آتشی وجود ندارد مگر عده ای بخواهند فتنه به‌پا کنند/ آقای هاشمی رییس مجمع تشخیص است نه رهبر انقلاب

آیت الله یزدی تنهابه فاصله ۲۴ ساعت پس از نامه سرگشاده هاشمی رفسنجانی به رهبر انقلاب اسلامی در ۱۹ خردادماه ۸۸، در گفتگو با فارس درباره صحت و سقم اين جمله هاشمي رفسنجاني كه خطاب به رهبري نوشته بود: «رئيس قوه قضاييه وقت جناب آقاي يزدي در پايان كار رياست جمهوري اينجانب، رسما اعلام پاكي و منزه بودن خانواده رئيس جمهور و حتي كم شدن دارايي ها در دوران مسئوليت را نمودند» گفت:

 اين سئوال در جاهاي ديگر هم از من سوال شده كه اين جمله كه آقاي هاشمي در نامه سرگشاده خطاب به مقام معظم رهبري نوشته‌اند كه فلاني يعني من به عنوان رئيس قوه قضائيه گفته است كه مثلا درباره اموال ايشان بحثي نبوده است مربوط به ۱۰ سال قبل است.

وي اضافه كرد: از ده سال به اين طرف، من ديگر در دستگاه قضايي نبودم. اين انتساب براي ۱۰ سال پيش است. در زندگي هم مي دانيم و تاريخ نشان مي‌دهد خيلي حوادث مختلف پيش مي‌آيد. بنابراين بايد مشخص شود كه اين جمله مال الان نيست و نبايد الان مورد استناد قرار گيرد.

رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم درباره برخي تعابير در نامه هاشمي مبني بر آتشفشان هاي سوزان و اجتماعات خياباني يادآور شد: مردم ما به راحتي مي‌توانند قضاوت كنند. وقتي مقام معظم رهبري در آخرين سخنراني‌شان در روز ۱۴ خرداد در مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام خميني (ره) با صراحت همه مردم را به شركت در انتخابات دعوت كردند و امر به خودداري از درگيري و برخوردها فرمودند و تصريح كردند كه اگر جايي كساني دنبال ايجاد درگيري هستند يا خائن يا غافل هستند، ديگر چه عبارتي بالاتر از اين است؟

وي اظهار داشت: اين عبارت خيلي مفهوم دارد. مردم ما از اين عبارات به راحتي مي‌توانند بفهمند كه منظور چيست؟ بنابراين هر كس در جريان انتخابات به عنوان تبليغات انتخاباتي بخواهد در هر گوشه مملكت تشنجي با هر درجه‌اي ايجاد كند، به تعبير مقام معظم رهبري يا خائن است و يا غافل.

وي افزود: من در صدد پاسخگويي به حرف‌هاي ايشان و نامه ايشان نيستم. من به طور كلي مي‌توانم بگويم كه كشور رهبر دارد، مسئول كشور رهبر است و مسلما مردم و همه علما، روحانيت و مسئولان نظام به رهبري ايشان اعتقاد داشته و جملگي تابع فرامين و منويات ايشان هستند. وي يادآور شد: آقاي هاشمي رفسنجاني مسئوليت مجمع تشخيص مصلحت را دارند و سمتي به عنوان رهبري ندارند. رهبر كشور مسئول كل كشور است و امنيت كشور به عهده ايشان است. آرامش كشور به عهده ايشان است. ايشان دستورات لازم را صادر فرموده‌اند و مي‌فرمايند: اگر كسي هم خلافي كرده يا خلافي كند، در جاي خود تذكرات لازم را به او مي‌دهند.

رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم يادآور شد: مقام معظم رهبري اقدامات لازم را انجام مي‌دهند. ايشان در جريان انتخابات براي پيشگيري از هرگونه التهاب و درگيري به صراحت دستوراتي به مقتضاي رهبري‌شان داده اند. اجراي آنچه ايشان فرموده اند، وظيفه همه ماست و ديگر ما نبايد در اين جريانات تابع آنچه در برخي كشورهاي خارجي و جاهاي ديگر مي‌گذرد كه در ايام انتخابات درگيري، زد و خورد و كشت و كشتار به راه مي اندازند، باشيم.

وي گفت: مردم ما هر سال يك انتخابات برگزار كرده اند كه همه اين انتخاب ها با آرامش و صحت و سلامت برگزار شده است. مقام معظم رهبري چندي پيش هم راجع به اظهارات برخي افراد كه انتخابات گذشته را خلاف دانسته بودند، تصريح كردند؛ انتخابات با صحت و سلامت برگزار شده است.

رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم گفت:من هم به عنوان عضو شوراي نگهبان عرض مي‌كنم شوراي نگهبان ناظر است، بر اساس وظيفه شرعي خود و وظيفه قانوني خود حاضر در انتخابات است و نظارت كامل خواهد داشت. اگر شورا تخلفي ببيند اين تخلف را به قوه قضائيه منعكس مي‌كند و قوه قضائيه مسئوليت دارد و رسيدگي مي‌كند. ما نبايد بدون جهت جو را ملتهب كنيم.

وي يادآور شد: فرض كنيد كسي هم جمله‌اي گفته است و نمي‌بايست مي‌گفت، پيگيري آن روال قانوني دارد. معمولا شكايت مي‌كنند و شكايت به دستگاه قضايي مي‌رود؛ دستگاه‌ قضايي هم رسيدگي مي‌كند و آنچه كه تكليف است انجام مي‌دهد. به هر حال تصور من اين است در حال حاضر هر نوع تشديد التهاب در جامعه مقابله و مخالفت با نظام و اهداف مقدس آن است.

وي در پاسخ به اين سئوال كه هاشمي در نامه اش خطاب به مقام معظم رهبري نوشته است كه «براي رفع فتنه هاي خطرناك و خاموش كردن آتشي كه هم اكنون دودش در فضا قابل مشاهده است، هر گونه كه صلاح مي دانيد اقدام موثري بنماييد» گفت: ما چيزي به عنوان آتش و دود و اين چيزها نمي‌فهميم. مگر خداي ناكرده كساني بخواهند فتنه‌اي برپا كنند. فتنه بر پا كردن غير از اين است كه انسان بخواهد تبليغ فتنه بكند.

حیثیت هاشمی را رهبر انقلاب حفظ کرده است

۳۱ خرداد ۸۸، همان مقطعی که موسوی و کروبی با کمک رسانه های پرشمار غربی، دروغ بزرگ تقلب را در افکار عمومی مطرح كرده بودند و با لشگرکشی های خیابانی سعی در باج گیری از نظام را داشتند، و همزمان بسیاری از خواص و نخبگان سیاسی نیز با سکوت معنادار خود به تقویت مواضع سران فتنه پرداخته بودند، آیت الله یزدی در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت:

ميرحسين موسوي دارد جوهره خود را معرفي مي‌كند و نظام موظف نيست كه در‌باره سلامت انتخابات وي را قانع كند و مردم ما به اجبار به كسي راي نداده‌اند و راي همه مردم اختياري بوده است.

وي افزود: آقاي موسوي هنوز زمانيكه صندوق‌ها باز نشده بود اعلام پيروزي كرده‌است و اين كار خلاف قوانين بود.

رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم با بيان اينكه مقام معظم رهبري مديران كشور و نخبگان، علما و مراجع عظام تقليد اكثر قريب به اتفاق به تشخيص درستي رسيده‌اند تصريح كرد: در چنين فضايي تعدادي اندك از آدم‌هايي كه از هويت درستي برخوردار نيستند به اسم آشوب و فتنه قصد جان نظام را كرده‌اند و البته اين فتنه‌ها نيز مثل ده‌ها فتنه كوچك و بزرگ تاريخ ۳۰ ساله انقلاب با حضور ملت مقتدر ايران خنثي مي‌شود.

آيت‌الله يزدي شرايط كنوني كشور را آزمايشي جديد براي همگان توصيف كرد و افزود: همانگونه كه رهبر معظم انقلاب در خطبه تاريخي نماز جمعه بيان فرمودند ملت از آزمون انتخابات سربلند بيرون آمده است.

وی با اشاره به مهلت سه روزه كانديداها طبق قانون براي ارائه شكايات به شوراي نگهبان گفت: حتي برخي شكايات بعد از پايان مهلت سه روزه پذيرفته شد و شوراي نگهبان نيز ظرف ۱۰ روز طبق قانون شكايات وارده را بررسي كرده و بزودي نظر شوراي نگهبان اعلام مي‌شود.

وي ادامه داد: شوراي نگهبان وظيفه‌اي ندارد تا از كانديداها دعوت كرده و سخنان آنها را بشنود، ولي به پيروي از رهبر معظم انقلاب براي روشن‌شدن افكار عمومي توسط شوراي نگهبان براي حضور در جلسه رسمي از كانديداها دعوت به عمل آمد. يزدي گفت: غير از آقاي رضايي ديگران در جلسه تشريف نياوردند و آقاي رضايي ضمن تأييد موقعيت قانوني شوراي نگهبان موضع‌گيري متيني اتخاذ كرد.

وي افزود: شوراي نگهبان در اين انتخابات نمي‌تواند بدعت جديدي ايجاد كند چون در كشور در سال‌هاي آينده نيز بايد انتخابات ديگري برگزار شود. وي با اشاره به برخي راهكارهاي قانوني براي بررسي وضعيت انتخابات تأكيد كرد: در طول مدت باقي‌مانده از فرصت ۱۰ روزه شوراي نگهبان به تمام شكايات با دقت بررسي خواهد كرد.

هم چنین وي در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به موضع‌گيري ميرحسين موسوي پس از مشخص شدن نتيجه آرا گفت: موسوي بايد به احمدي‌نژاد تبريك مي‌گفت و دوره‌هاي بعد را حفظ مي‌كرد، اينكه ۲۴ ميليون نفر در انتخابات اشتباه كردند، هيچ عاقل و غيرعاقلي اين حرف را نمي‌پذيرد، منشاء شبهه‌هاي ايجاد شده ناداني برخي از افراد است و شوراي نگهبان شبهه‌ها را تا آخر رفع مي‌كند.

وي در پاسخ به سئوال خبرنگاري در خصوص آقاي هاشمي رفسنجاني گفت: آقاي هاشمي روحاني محترم، شناخته شده و سابقه‌داري هستند، متاسفانه در ايام انتخابات چه صحبت‌هاي مطرح شده در مناظرات و چه نامه به رهبري وضعيت خوبي را پيش نياورد، البته مقام معظم رهبري حيثيت ايشان را حفظ كردند.

آقای هاشمی چه کسی جز شما بذر تردید را افشاند؟ / شما چه كاره هستيد كه مي‌گوييد بازداشت‏شدگان آزاد‏شوند؟ / درباره مشایی به رییس جمهور تذکر داده ام

اما مواضع صریح، شفاف و انقلابی آیت الله یزدی طی فتنه هشت ماهه پس از انتخابات ادامه داشت و بخصوص نقش پر رنگ ایشان در برابر مواضع چندپهلو و دشمن شادکن هاشمی رفسنجانی بسیار پر رنگ بود، بگونه ای که در ۲۷ تیر ۸۸ و تنها یک روز پس از اقامه نماز جمعه تهران توسط هاشمی که وی سخنانی بر زبان آورد که مورد استقبال گسترده رسانه های ضدانقلاب صورت گرفت، رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در جمع خبرنگاران اظهار داشت:

در حكومت اسلامي مشروعيت و مقبوليت با يكديگر متفاوت است و همراهي مردم، براي حكومت مشروعيت ايجاد نمي‌كند. آقاي هاشمي رفسنجاني در خطبه‌ي اول و دوم خود زيربناي ديگري را مطرح كرده است كه مي‌خواهم بگويم حتما ايشان اشتباه كرده و اشتباه مي‌كنند. به آنچه مورد اتفاق فقهاي اسلامي و شيعه‌ي اثني عشري است توجه نشده است و آن مسئله‌ي حق حاكميت در نظام جمهوري اسلامي ايران است كه ناشي از مردم و خداوند متعال است.

وی با بيان اين‌كه مشروعيت با مقبوليت تفاوت دارد، تاكيد كرد: مشروعيت حاكميت در اسلام از طرف خداوند است و مقبوليت حاكميت با همراهي مردم است. درست است كه بدون همراهي مردم هيچ حاكم اسلامي نمي‌تواند كاري انجام دهد اما همراهي مردم، مشروعيت حكومت را ايجاد نمي‌كند حتي در مورد پيامبر اسلام (ص) هم اين‌گونه بود.

وي در بخش دیگری از اظهاراتش خاطرنشان كرد: پيامبر همه‌جا رافت و مهرباني و رحمت نمي‌كرده است. در جايي كه لازم بوده جنگ كرده و دستور تخريب مسجد ضرار را داده است و اين امر لازم بوده است.

وي در ادامه به بخش ديگري از سخنان آيت الله هاشمي رفسنجاني مبني بر اين‌كه بذر ترديد در اين انتخابات افشانده شد اشاره كرد و گفت: هاشمي از مردم تجليل كرد و اين واقعيت درستي است كه همه مي‌دانند اما ايشان گفتند بذر ترديد در اين انتخابات افشانده شد و اين يكي از ويژگي‌هاي انتخابات اين دوره بود.

وي در پاسخ به اين جمله خطاب به هاشمي رفسنجاني اين سوال را مطرح كرد كه چه كسي بود كه اولين بذر ترديد را افشاند. قبل از انتخابات چه كسي به مقام معظم رهبري نامه نوشت و گفت كه در خيابان‌ها آتش فتنه ايجاد شده و دود آن به چشم اين و آن مي‌رود. چه كسي جز خود ايشان(رفسنجاني) بذر ترديد را افشاند.

يزدي در دفاع از عملكرد وزارت كشور و شوراي نگهبان گفت: اين وزارت كشور همان وزارت كشوري است كه رياست جمهوري هاشمي را اداره كرد. رياست جمهوري خاتمي را اداره كرد. اين شوراي نگهبان همان شوراي نگهباني است كه انتخابات رياست جمهوري ايشان و آقاي خاتمي را نظارت كردند. چطور آن زمان اين بحث‌ها و حرف‌ها پيش نيامد اما قبل از انتخابات اين دوره اين مسئله و اين بحث پيش آمد.

وي خطاب به هاشمي رفسنجاني گفت: مسئله خيانت و تقلب در انتخابات را چه كسي مطرح كرد و كجا مطرح شد؟ در زماني كه هنوز انتخابات اعلام نشده بود! اين چه معنا دارد؟ بذر ترديد را چه كسي افشاند؟ بايد با آنها برخورد شود. چه گروه‌هايي كمك كردند تا اين بذر آبياري شود و اين همه فساد و فتنه در خيابان‌ها ايجاد شده و امنيت كشور را زير سوال بردند.

وي در ادامه به ديگر سخنان هاشمي رفسنجاني در خطبه‌هاي نماز جمعه ديروز تهران اشاره كرد و گفت: ايشان در نماز رسما پيشنهاد آزادي بازداشت شدگان را مي‌كنند. مگر ايشان رييس مجمع تشخيص مصلحت نيستند؟ ايشان به خوبي مي‌دانند كه اين كار مربوط به دستگاه قضايي كشور است. ايشان مسئله پايبندي به قانون را مطرح مي‌كنند در حالي كه اين گفته ايشان با ديگر سخنان و رفتارهاي او تناقض دارد.

رييس دبيرخانه مجلس خبرگان رهبري خاطرنشان كرد: اگر شما قانون مدار هستيد، نبايد پيشنهاد آزادي بازداشت شدگان را بدهيد اما مي‌توانيد توصيه كنيد كه با دقت به جرايم آنها رسيدگي كنند.

وي در خصوص علت بازداشت كساني كه در بازداشت هستند؟ گفت: كساني كه در بازداشت هستند پول‌هايي گرفته‌اند، كارهايي كرده‌اند و در متن تحريك مردم گرفته شده‌اند لذا نبايد آزاد شوند. اگر كشور قانون دارد و لازم است قانون حاكم باشد اگر از من پرسيده شود من مي‌گويم نبايد آزاد شوند.

وي خطاب به رفسنجاني گفت: شما چه كاره هستيد كه مي‌گوييد بايد بازداشت شدگان آزاد شوند؟ اگر شما خيرخواه مردم هستيد كه مطمئنا همين طور است بايد بگوييد به مسئله آنها دقيقا رسيدگي شود. در اين فتنه آدم‌ها كشته شده‌اند چه كسي بايد جواب آنها را بدهد.

يزدي ادامه داد: بعد از انتخابات و فتنه‌ها و سخنراني رهبري سكوت معنادار آقاي هاشمي يعني چه؟ آيا اين تنها فقط يك سكوت است؟ اين سكوت نوعي حمايت و طرفداري از جبهه مخالف و تاييد صحنه‌هاي خياباني است.

اين عضو فقهاي شوراي نگهبان ادامه داد: من مي‌پرسم رييس مجلس خبرگان چرا سكوت كرديد و نگفتيد نبايد خيابان بياييد و شيشه‌ها را بشكنيد؟ در حالي كه شما در سطح بالايي هستيد.

وي از عملكرد شوراي نگهبان در بحث انتخابات دفاع كرد و گفت: ايشان (هاشمي) گفت كه شوراي نگهبان به وظيفه خود عمل نكرد، من در شوراي نگهبان بودم ودر پيشگاه خداوند شهادت مي‌دهم كه آنچه انجام گرفت با دقت و صحت بود.

وي ادامه داد: اين همان شورايي است كه خبرگان هم از آن عبور كرده‌اند. چطور ايشان مي‌گويد شوراي نگهبان عمل نكرد و در مقابل پيشنهاد مي‌كند براي اعتمادسازي كاري كنيد.

وي خاطرنشان كرد: شوراي نگهبان بيش از هر دوره در اين دوره با كانديداها همراهي كرد كه بتوانند حرف و شكايتشان را بگويند. اين پنج روز مهلت را ما از رهبري درخواست كرديم اما كانديداها نيامدند و بازشماري صندوق‌ها با پيشنهاد خود شوراي نگهبان بود.

وي خطاب به آقاي هاشمي گفت: اين‌كه مي‌گوييد فضا را طوري آماده كنيد كه هر كس حرفش را بزند يعني چه؟ يعني موسوي بگويد بايد انتخابات باطل شود؟ چون در مناظره در مورد آقاي هاشمي صحبت شده است؟ در واقع نمي‌دانم منظور ايشان چه بوده است؟

وي گفت: آقاي هاشمي با آن همه سوابقي كه داريد و موقعيت كنوني آيا مصلحت كشور اين طور ايجاب مي‌كند؟

يزدي به جلسه روز پنج شنبه با هاشمي رفسنجاني و توصيه‌هاي حوزه خبرگان و شورا به ايشان اشاره كرد و گفت: همه توصيه كردند اين نماز بايد ايجاد وحدت كند اما شما آمديد ايجاد اختلاف كرديد و آن حرف‌ها و حديث‌ها را برگردانديد. اين جريانات روشن كرد كه جريان چيز ديگري بود كه از قبل از انتخابات طرح آن ريخته شده بود. جرياني كه با حمايت انگليس بود و به دنبال ساقط كردن رهبري، واژگون كردن نظام و انقلابي به قول برخي مخملي بود.

وی در ادامه به حاشيه‌هاي نماز جمعه ديروز اشاره كرد و گفت: اكثريت قريب به اتفاق كشور اسلام را مي‌خواهند اما يك عده‌اي كه جوان هستند و تحت تاثير برنامه ماهواره‌اي هستند بيايند شعار دهند كه چه؟ با آن وضعيت پارچه سبز به دست بسته و يا لباس سبز پوشيده؟ آيا ما بايد اينها را تقويت كنيم يا اكثريت را و نظام را تقويت كنيم؟

وي موكدا به جلسه روز پنج شنبه با هاشمي رفسنجاني اشاره كرد و گفت: ما با ايشان صحبت كرديم و گفتيم كه در نماز دنبال چيزهايي كه برخي مسايل را زنده مي‌كند نباشيد. رهبري خطر را رفع كردند. شما مجددا در صدد بوديد كه خطر را برگردانيد اما اين خطر دامن شما را مي‌گيرد.

وي خاطرنشان كرد: من توقع نداشتم شما از رهبري تجليل كنيد. تجليل نكرديد آن نامه‌اي كه نه سلام و نه عليك در آن بود يك طرف اين هم سخنراني شما از طرف ديگر. كشور در سايه رهبري امنيت دارد. مردم دنبال رهبري هستند مثل روز براي شما روشن است كه اگر رهبري حمايت نكند شما نمي‌توانيد كشور را اداره كنيد.

وي از عدم تشكر هاشمي از رهبري به شدت انتقاد كرد و گفت: حداقل به اندازه حمايت رهبري از شما، شما از رهبر حمايت مي‌كرديد متاسفانه اين روش‌ها و برخوردها از شما خلاف انتظار بود.

وي در پايان سخنان اوليه خود گفت: ايشان در مقابل اين صحبت‌ها، صحبت‌هاي مثبتي كردند كه از جمله آن بحث پايبندي به قانون بود. ايشان بايد خودشان ابتدا به قانون عمل كنند و احترام رهبري را حفظ نمايند.

وي در ادامه خصوص سوال ديگري در مورد انتصاب رحيم مشايي به سمت معاونت اول رييس جمهور گفت: رييس جمهور با عده‌اي كار مي‌كند. همكاران وي دو دسته هستند يك دسته به اختيار ايشانند و يك دسته بايد به تاييد مجلس برسند. ايشان آمده‌اند عده‌اي را انتخاب كرده‌اند كه مورد نظرشان بوده است و كساني از دوستان هم با آمدن آنها مخالف بودند و حتي به ايشان توصيه كردند كه با او همكاري نكند. ايشان تنها امر و نهي را از رهبري مي‌داند و امر و نهي را از شخص ديگري قبول ندارد.

يزدي ادامه داد: من به طور مستقيم با ايشان اين مسئله را در مورد مشايي مطرح كردم كه همكاراني كه حساسيت روي ايشان است نبايد به همكاري به اين نزديكي قبول كرد. به ايشان در قالب نصيحت و موعظه اين صحبت‌ها و اين تذكرات داده شده است و داده خواهد شد.

وي در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري در مورد قسمتي از سخنان آقاي هاشمي كه عنوان كردند نامه‌اي را در خصوص انتخابات در مجلس خبرگان مطرح كرده‌ است؟ گفت: تمام سخنان آقاي هاشمي ظاهرا بي‌سند بوده است و تنها ادعاست.

ولايت فصل‌ الخطاب است و هر گاه نظرات ما همخواني نداشت، ولايت راهگشاست

آیت الله یزدی هم چنین در دوم دی ماه ۸۸ نیز با تاكيد بر اينكه ولايت فصل‌ الخطاب است و هر گاه نظرات ما همخواني نداشت، ولايت راهگشاست، افزود: در همين قضاياي اخير خدمت ايشان عرض كرده‌ايم كه فرمايشات شما با صحبت‌هاي برخي مسئولان جمع نمي‌‌شود و نمي‌دانيم بايد چه كار كنيم، اما ايشان با درايت راه درست را نشان دادند.

وي با تاكيد بر اينكه انسان در زندگي مانند كاغذ شطرنجي در هر لحظه سر يك چهار راه قرار دارد، ادامه داد: خط مستقيم يكي بيشتر نيست و امكان ندارد دو خط راست باشد اما در سر چهارراه‌ها عواملي دروني و بيروني وجود دارد كه انسان را به اين سو و آن سو مي كشاند و بر همين اساس در قضاياي اخير، ديديم عده‌اي حكم رهبري را نشنيده گرفتند.

آيت‌الله يزدي با اظهار تعجب از سخنان يكي از مسئولان (هاشمی) كه در مشهد گفته بود "حكومت بسيجي و سپاهي دارد و آنها دانشگاهيان و نخبگان را دارند"، افزود: آنها نمي ‌دانند بسياري از دانشگاهيان در خط رهبري و فدايي امام هستند؛ حتي اگر اطلاعات ايشان منحصر به دانشگاه آزاد هم باشد، در آنجا هم اينطور نيست.

وي در پايان با تاكيد بر اينكه انسان با شناخت و حركت در خط مستقيم به هدف نهايي مي رسد، خاطر نشان كرد: تا وقتي كه ما دنبال اسلام و حاكميت اسلام هستيم، دنيا دنبال برخورد با ماست.

  روایتی تاریخی از برخورد زننده صانعی با آیت الله صافی

ایشان همچنین در ۱۳ دی ماه ۸۸ و درست همان برهه ای که شیخ یوسف صانعی با فتواهای شاذ و عجیب خود، موجی از خوشحالی را در میان ضدانقلاب داخلی و خارجی ایجاد میکرد و سرانجام جامعه مدرسین نیز عدم صلاحیت ایشان در امر مرجعیت را اعلام کرد، در خصوص تصميم جامعه مدرسين حوزه علميه گفت: اين موضوع در كميسيون مربوطه جامعه مدرسين بحث شده و به نتيجه هم رسيده بود منتهي طبق آيين نامه هاي مربوطه مبني بر اينكه مسايل مهم بايد به تصويب نهايي جامعه مدرسين برسد، چندي قبل گزارش كميسيون در اين خصوص در اجلاس عمومي جامعه مدرسين به اتفاق تصويب شد.

استاد دروس خارج حوزه علميه قم اضافه كرد: بعد از انتشار اطلاعيه جامعه مدرسين مبني بر اينكه بر اساس تحقيقات بعمل آمده در يكسال گذشته و پس از جلسات متعدد جامعه مدرسين به اين نتيجه رسيده است كه ايشان فاقد ملاك هاي لازم براي تصدي مرجعيت مي باشد، برخي مسئولان با ما تماس هايي داشتند؛ و ما اعلام كرديم ما وظيفه خودمان را انجام داديم شما وظيفه خودتان را انجام بدهيد.

آيت الله يزدي ادامه داد: البته من از نظر شخص خودم گفتم تعرض به محل سكونت و درس و بحث ايشان به هيچ وجه مناسب نيست و نبايد از اينگونه كارها باشد. چون مقام معظم رهبري همواره جامعه را دعوت به آرامش كرده اند.

آيت الله يزدي در ادامه با اشاره به برخي از ديدگاه هاي فقهي آيت الله صانعي اظهار داشت: برخي از اعضاي جامعه مدرسين كه با من صحبت مي كردند گفتند ايشان مبدع است و بدعت گذاري امري است كه رد آن بر همه واجب است.

وي در ادامه با اشاره به برخورد نامناسب آيت الله صانعي با حضرت آيت الله لطف الله صافي گلپايگاني از مراجع تقليد گفت: در يكي از مواردي كه ايشان فتوايي صادر مي كند، حضرت آيت الله صافي گلپايگاني به ايشان تلفن مي كنند و مي گويند اين چه فتوايي است كه شما داده ايد؟ اما ايشان عصباني مي شود و با اين مرجع تقليد تند مي شود كه ما همان موقع از اين برخورد آقاي صانعي با حضرت آيت الله صافي گلپايگاني به شدت ناراحت شديم و گفتيم ايشان كه خودش را مرجع مي داند، حداقل بايد احترام بزرگ تر را حفظ كند و نبايد با اين مرجع تقليد اينگونه برخورد كند.

رييس شوراي عالي حوزه هاي علميه همچنين به بررسي بعد فقهي آراي آيت الله صانعي پرداخت و گفت: آراي فقهي ايشان خلاف شأن و مقررات است و ان شاءالله كه خداوند عاقبت همه ما را ختم به خير نموده و ما را از شرور نفس حفظ كند.

مواضع هاشمی از سه پهلو هم گذشته است/ هر جای آقای خامنه ای بروند دنبالشان خواهیم رفت، نه دنبال هاشمی

رییس جامعه مدرسین حوزه علیمه قم در ۵  بهمن ماه  ۸۸ نیز در ديدار مسئولان صدا و سيما با اشاره به سخنراني اخير هاشمي رفسنجاني در جمع اعضاي حزب اعتدال و توسعه اظهار داشت: به نظر من سخنان هاشمي با آن نوع بيان به جاي اينكه احترام به رهبري باشد، نوعي توهين و جسارت به آيت‌الله خامنه‌اي بود.

وي ادامه داد: ‌فرمايشات مقام معظم رهبري را كه مي‌شنويم ‌بسيار روشنگرانه و حاوي مطالب مهمي است اما در مقابل هاشمي با اظهارات دو پهلو معلوم نيست چه هدفي دارد.

آيت‌الله يزدي با انتقاد شديد نسبت به مواضع اخير هاشمي گفت: من اين نوع اظهارات را نمي‌فهمم؛ شما با حكم رهبري مسئوليت گرفته‌ايد آن وقت اين طوري صحبت مي‌كنيد. وي افزود: هر چه با خودم مباحثه كردم نتوانستم خودم را نسبت به مواضع هاشمي قانع كنم.

وي اظهار داشت: هاشمي در ديدار با اعضاي حزب اعتدال و توسعه كه من مي‌دانم چه كساني هستند گفته است كه براي برون رفت از شرايط موجود كشور راه‌حل‌هايي را كه با توجه به تجربياتم در نماز جمعه بيان كردم به آن پايبندم و بايد اجرا شود.

آيت‌الله يزدي ادامه داد: آقاي هاشمي مگر شما در اين ۳۰ سال از رهبر جدا بوده‌ايد. هر كجا كه رهبري بوده‌اند شما نيز بوده‌ايد. تجربيات شما چه تفاوتي با تجربيات آقاي خامنه‌اي دارد؛ شما در نماز جمعه گفتيد نسبت به نتيجه انتخابات ترديد داريد ولي مقام معظم رهبري ضمن تاكيد بر سالم بودن نتيجه انتخابات فرمودند اگر مشكلي است قانوني عمل كنيد.

رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم با اشاره به اظهارات اخير اوباما در كنگره آمريكا ادامه داد: چقدر اين دشمان نظام نادان هستند كه با اختصاص مبالغي مي‌خواهند نظام اسلامي ايران را سرنگون كنند. آنها كور خوانده‌اند نظام اسلامي ايران مقتدر با رهبري آيت‌الله خامنه‌اي پا برجاست و دشمان هيچ غلطي نمي‌توانند بكنند.

وي با اشاره به جسارت به ساحت امام حسين (ع) در روز عاشورا اظهار داشت: مردم با آن اجتماع عظيم كه به گفته كارشناسان در طول ۳۰ ساله انقلاب بي‌نظير بود، جواب آنها را دادند آيا اين مردم مي‌گذارند نظام سقوط كند؟

آيت‌الله يزدي گفت: آقاي هاشمي اگر امروز مي‌خواهيد صحبت كنيد جسارت به عكس امام و توهين روز عاشورا را محكوم كنيد. معني ندارد كه بياييد و دوباره بر مواضع خود پافشاري كنيد.

رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم ادامه داد: آقاي هاشمي در ديدار اعضاي حزب توسعه و اعتدال گفته است در شرايط فعلي بايد افرادي از دو جناح مشكلات را در كنار رهبري حل كنند.

وي با انتقاد شديد از اين سخنان آقاي هاشمي اضافه كرد: كساني كه در مقابل حكومت قرار دارند، از نظام جدا هستند، آن وقت شما مي‌گوييد افرادي معتدل از دو جناح بايد در كنار رهبري مشكلات را حل كنند؟ بگوييد افراد معتدل جناح مخالف چه كساني هستند؟

وي با بيان اينكه سخنان هاشمي از دو پهلو صحبت كردن هم بدتر است، گفت: معتقدم سخنان هاشمي از سه پلو هم گذشته است.

آيت‌الله يزدي اضافه كرد: رهبري بارها و بارها بر خودداري خواص از دو پهلو حرف زدن تاكيد كرده‌اند و ايشان در سخنان خود بارها خواسته‌اند كه هاشمي به آغوش نظام باز گردد، ولي هاشمي با موضع‌گيري‌هاي خود هر روز از نظام دورتر مي‌شود.

وی در پایان تاكيد كرد: در هر جا كه آيت‌الله خامنه‌اي بروند ملت و ما دنبال ايشان خواهيم بود؛ اما آقاي هاشمي اين را بدانيد كه دنبال شما نمي‌آييم.

از روشنگري عقب‌نشيني نمي‌كنیم

آیت الله یزدی هم چنین در ۱۲ بهمن ۸۸ و تنها چند روز پس از انتخاب مجدد خود به ریاست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم توسط این تشکل با سابقه، در دیدار با جمعي از فضلا و محققين حوزه علميه گفت: خدا كند ما كوتاهي نكرده باشيم و آنچه كرده ايم در راستاي وظيفه بوده است. چنانكه حضرت امام همواره اين نكته را تذكر داده اند كه ما موظف به تكليف هستيم و مكلف به نتيجه نيستيم.

آيت الله محمد يزدي در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: به رهبري بايد مشاوره داد ولي وقتي به درجه تصميم رسيد حتي اگر با سليقه ما هماهنگ نباشد تبعيت از اين حكم انفع به حال مصالح حكومت و جامعه است تا اينكه فضاي جامعه دچار ترديد و نگراني شود. بنابراين، من گاهي احساس كوتاهي مي‌كنم كه به جهت وضع جسمي توان بيش از اين ندارم كه به وظايف خودم عمل كنم و به هر حال اميدوارم كه بتوانيم وظيفه خودمان را در انقلاب انجام دهيم.

رييس جامعه مدرسين همچنين در پاسخ به سوال يكي از حاضران در مورد نگراني از توقف جريان روشنگري، هرگونه عقب نشيني از روشنگري را تكذيب كرده و گفت: ما وظيفه نداريم سكوت كرده و بي تفاوت باشيم و جريان روشنگري وظيفه‌اي است كه در برابر خداوند بايد انجام دهيم.

نظرات مخاطبان 0 3

  • ۱۳۹۳-۱۲-۱۹ ۱۹:۲۷برادر پنج خواهر تحصیل کرده بیکار 0 1

    در مملکت ما بت سازی و بت پرستی بوده و هست. انصافا چشم امید به عقل چه کسی برای حل مشکلات در بحرانها هست؟رفسنجانی یا کس دیگر.
                                
  • ۱۳۹۳-۱۲-۲۱ ۰۰:۴۸علي 0 1

    انشالله مردم درانتخابات سال ديگرنشون خواهند دادچه کسي صلاحيت داره
                                
  • ۱۳۹۳-۱۲-۲۱ ۱۹:۳۳ناشناس 0 0

    خدابه داد برسد بااین تندرو .هاشمی زحمات انقلاب راکشید اینها شدند مدعی .ولی مردم می دانند حق چه کسی هست.اگر هاشمی نبود خیلی بدبخت شده بودیم سیاست های این مرد کشوررا سرپا نگه داشته .رهبر وهاشمی دو گوهر انقلاب هستند وازهم جدا نمی شوند ورهبر انقلاب هیچ وقت اجازه نداده به هاشمی اهانت شود 
                                

نظر شما