شناسهٔ خبر: 85879 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

جامعه به اعتدال نیازمند است

معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: بحث اعتدال گفتمان جدیدی است که توسط دولت یازدهم مطرح شد، و جامعه امروز به این گفتمان علاقمند و نیازمند است.

به گزارش نماینده به نقل از باشگاه خبرنگاران، همایش "حقوق و اعتدال" صبح روز سه‌شنبه در مجموعه فرهنگی ریاست جمهوری برگزار شد.

امین‌زاده با اشاره به جایگاه مهم دستگاه قضایی و تأثیرگذاری آن بر گفتمان اعتدال گفت: بحث اعتدال گفتمان جدیدی است که پس از گفتمان‌های مختلفی مانند گفتمان دفاع مقدس گفتمان عدالت و ... در جمهوری اسلامی ایران توسط دولت یازدهم مطرح شد، و جامعه امروز به این گفته‌ها علاقمند و نیازمند است.  

معاون حقوقی رئیس جمهور با بیان اینکه اعتدال مفهومی فلسفی است تصریح کرد: در تلقی فلسفی از اعتدال باید به اندیشه‌های افلاطون و ارسطو اشاره کرد، افلاطون و ارسطو بنیانگذار اعتدال بوده‌اند و همچنین در علوم اسلامی و کلام ائمه اطهار(ع) نیز اعتدال جایگاه ویژه‌ای دارد. امیرالمومنین(ع) می‌فرمایند: یکی از صفات مومن اعتدال است.

وی با اشاره به یک حدیث از امام باقر(ع) مبنی بر اینکه امت اسلامی یک امت وسط و میانه است، افزود: شهید مطهری در عبارتی زیبا اشاره می‌کند که امت اسلامی امتی معتدل است، و این اعتدال به دلیل معتدل بودن قوانین اسلامی است.

امین‌زاده ادامه داد: نتیجه اعتدال اتحاد و آرامش در یک جامعه است و امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری به وجود اعتدال در جامعه اسلامی بسیار تأکید کرده‌اند.  

معاون حقوقی رئیس جمهور تصریح کرد: در این راستا حسن روحانی اعتدال را مورد توجه قرار داد و برگریز از افراط و تفریط، و قرار گرفتن در مسیر اعتدال تأکید کردند و از این جهت وی تلاش می‌کند تا اعتدال را فراتر از سطح جامعه در نهاد دولت عملیاتی کند وقصد دارد که مدل یک دولت مقتدر را بوجود آورد.  

وی افزود: یکی از مسیرهایی که می‌تواند به فرایند اعتدال کمک کند فرایند حقوقی وقضایی است  که جایگاه ویژه‌ای برای تعین مسیر اعتدال دارد. بحث حرف و تکلیف یکی از مباحث حقوقی است در محقق شدن اعتدال بسیار اهمیت دارد.

نظر شما