شناسهٔ خبر: 85820 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

کارخانه ای مطرح کرد:

۵+۱ درباره عمل به تعهداتش در توافق جامع باید به ایران ضمانت بدهد

کارخانه ای 43 رئیس کمیته هسته‌ای مجلس با تشریح شروط یک توافق خوب بین ایران با ۵+۱ گفت: در توافقنامه جامع ۵+۱ باید در قبال تعهدات خود به ایران ضمانت اجرایی دهد تا در صورت نقض تعهدات خود توافقنامه کن‌لم یکن تلقی شود.

به گزارش نماینده، ابراهیم کارخانه‌ای نماینده مردم همدان و رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو باتسنیم، با اشاره به مذاکرات اخیر ایران با ۵+۱، شروطی را برای توافق جامع هسته‌ای برشمرد و اظهار داشت:‌ از آنجا که آمریکایی‌ها در روند اجرای توافقنامه ژنو نشان دادند به هیچ عنوان قابل اعتماد نیستند، لذا نمی‌توانیم به گفته‌های آمریکا اعتماد کنیم و نحوه توافق باید به گونه‌ای باشد که علی‌رغم بی‌اعتمادی حقوق ملت ایران ضایع نشود.

وی بر همین اساس تصریح کرد: تیم مذاکره کننده هسته‌ای باید شروطی را به عنوان حقوق هسته‌ای ملت ایران در نظر بگیرد که لغو تمامی تحریم‌ها به صورت یکجا به عنوان شرط اجرای توافق جامع هسته‌ای و حفظ دستاوردها و استیفای کامل حقوق هسته‌ای ملت ایران براساس ماده ۴ معاهده ان‌پی‌تی از جمله این شروط است.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس با بیان اینکه ایران عضو ان‌پی‌تی است و باید از حقوقی که ان پی‌تی برای تمامی اعضا در نظر گرفته، بهره‌مند شود، گفت: در مفاد توافق‌نامه باید بندی گنجانده شود که علیرغم بی‌اعتمادی کامل نسبت به آمریکا، حقوق ملت ایران ضایع نشود و در صورت نقض تعهدات از سوی طرف مقابل توافقنامه کن‌لم یکن تلقی شود و این به عنوان ضمانت اجرایی در نظر گرفته شود.

کارخانه‌ای همچنین تاکید کرد: در توافقنامه ژنو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمانت اجرایی تعهدات ایران را برعهده داشت و به صورت آنلاین و سرزده کنترل می‌کردند که تعهدات خود را کاملا اجرا کنیم. لذا جمهوری اسلامی ایران تمام تعهدات خود را انجام داد، اما در مقابل هیچ‌گونه ضمانت اجرایی نداشتیم که ۵+۱ به تمام تعهدات خود عمل کند کما اینکه شاهد بودیم آنها برخی مفاد تعهدات خود را عمل نکردند و اضافه بر آن شاهد بودیم که بیش از ۱۰۰ تحریم جدید را علیه ملت ایران تحمیل کردند. لذا باید در توافقنامه جدید این بند را بگنجانیم.

نظر شما