شناسهٔ خبر: 85774 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

باهنر:

سرعت بازسازی محیط زیست به شدت کندتر از سرعت تخریب آن است

باهنر43 نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: سرعت بازسازی محیط زیست به شدت کندتر از سرعت تخریب آن است.

به گزارش نماینده به نقل ازایرنا، محمدرضا باهنر روز دوشنبه در همایش روز درختکاری (روز بسیج، همیار طبیعت) که با شعار سپاه، دوستدار و حافظ محیط زیست برگزار شده است، گفت: برگزاری این گونه همایش ها و بزرگداشت ها باید یک تلنگری باشد به ذهن، فکر و تدبیر ما که تهدیداتی که به وجود آورده ایم و به وجود آورده اند اینها را بیشتر حفظ کنیم و راه حل هایی عقلایی و درازمدت را برای آنها درنظر بگیریم.

وی ادامه داد: یک زمانی ما نعمت های خدادادی و منابع طبیعی را به دو گروه تجدید شونده و غیرقابل تجدید تقسیم بندی می کردیم اما منابع طبیعی را در دسته بندی منابع تجدیدشونده تقسیم می کردیم که امروزه برخی از این منابع با اتفاقاتی که در این سال ها افتاده در زیرگروه منابع غیرقابل تجدید قرار گرفته اند.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی توضیح داد: متاسفانه در سال ۹۳ سالی که در پایان آن به سر می بریم برخی از آثار فجیع تخریب محیط زیست و منابع طبیعی چه در ایران و چه در کشورهای همسایه، خود را نشان داد که می توان به داستان ریزگردها و رنجی که مردم در برخی از استان های جنوبی کشور می کشند، اشاره کرد.

باهنر با اشاره به مساله خشک شدن دریاچه ارومیه گفت: مساله این دریاچه یک معضل منطقه ای نیست و فاجعه ای است که برای جبران آن باید کارهای زیادی انجام دهیم.

وی به نبود آب و منابع آبی در کشور براثر خشکسالی های اخیر اشاره کرد و افزود: امروزه ثواب در این است که برخی از چاه هایی را که بی رویه از منابع آبی و زیرزمینی استفاده می کنند پرکنیم یا آنها را تخریب کنیم چرا که آب در کشور کم است.

وی افزود: اگر بگوییم یکی از دلایل خشک شدن دریاچه ارومیه و برخی تالاب ها در کشور کشاورزی غیرعلمی با بهره برداری بسیار پایین در کشور بوده است، اغراق نکرده ایم.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی افزود: به طور مثال ما در سال های اخیر ۲۰ میلیارد دلار پسته از استان کرمان صادر کرده ایم که به قیمت امروز ۴۰به ازای آن میلیارد دلار آب مصرف کرده ایم.

وی پیشنهاد کرد: دست اندرکاران سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در پایان هر سال یک گزارش جامع و کاملی را از ریزش ها و رویش های منابع طبیعی در کشور ارائه کنند.

وی در پایان افزود: کشاورزی به روش غرقابی حرام قطعی است زیرا لطمه های زیادی را به جامعه می زند.

نظر شما