شناسهٔ خبر: 85458 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

ترقی مطرح کرد؛

انتقاد از عملکرد دولت در حوزه‌ی اقتصاد/ در بودجه، فرهنگ مظلوم واقع شد

ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: انتقادات بسیاری در دو بعد به عملکرد دولت در حوزه فرهنگ وارد است. انتقاد اول که بحثی کلی است این است که در بودجه کل کشور حوزه‌ی فرهنگ همچنان مظلوم است .

به گزارش نماینده حمیدرضا ترقی در گفت و گو با ایسنا،  در ارزیابی از تحقق شعار اقتصاد و فرهنگ و عزم و ملی و مدیریت جهادی اظهار کرد: در حوزه‌ی اقتصاد انتظار این بود که با توجه به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در کشور یک تحرک و انقلاب اقتصادی پدیدآید و دولت به سرعت با استفاده ازاین سیاست‌ها، برنامه‌ی عملیاتی شدن آن را تدوین می‌کرد و به مجلس ارائه می‌داد تا فشارهای تحریم‌های دشمن علیه اقتصاد کشور نیز کاهش پیدا کند.

وی خاطر نشان کرد:‌علاوه بر کاهش فشا تحریم‌ها، دولت باید تلاش می‌کرد تا با تکیه بر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسعه جنگ اقتصادی دشمن راخنثی می‌کرد.

این فعال سیاسی با انتقاد از عملکرد دولت در حوزه‌ی اقتصاد در سال جاری گفت‌: در یکسال گذشته عملا بررسی و اقدام در رابطه با اقتصاد مقاومتی به برگزاری چندین سمینار و همایش در این راستا محدود شد و کار عملی در این راستا حتی در بودجه سال ۹۴ انجام نگرفت.

ترقی درادامه بااشاره به تلاش دولت در کاهش نرخ تورم در کشور اظهار کرد:‌البته همانطور که دولت نیز گزارش داده است در ابعاد کلان اقتصاد شاهد موفقیت‌هایی از جمله مهار تورم، افزایش رشد اقتصادی و همچنین کاهش تورم بوده‌ایم. همچنین مشاهده کرده‌ایم که دولت دررابطه با پرداخت یارانه‌ها با ادامه روند قبل توفیقاتی کسب کرده است.

رئیس مرکز امور بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی با اشاره به برگزاری چندین دوره مذاکره ایران با ۵+۱ و نتایج این مذاکرات خاطر نشان کرد: بازگرداندن بخش محدود از ذخایر ارزی کشور به داخل در راستای مذاکره با ۱+۵ یکی دیگر از توفیقاتی بود که در دولت و طی یکسال اخیر به دست آمد اما هیچ کدام ازاین توفیقات پاسخگوی اجرای اقتصاد مقاومتی نیست.

وی همچنین با اشاره به عملکرد دولت در حوزه فرهنگ در سال ۹۳ گفت: دولت در این حوزه گام‌های موثری در رونق سینما و بهبود وضعیت هنر سینما برداشته است، اما در حوزه‌ی نشر و کتاب همچنان با مشکلات ممیزی مواجه هستیم.

این فعال سیاسی با بین این که طی یک سال گذشته دغدغه مراجع نسبت به مسائل فرهنگی خیلی افزایش پیدا کرده است اظهار کرد: انتقادات بسیاری در دو بعد به عملکرد دولت در حوزه فرهنگ وارد است. انتقاد اول که بحثی کلی است این است که در بودجه کل کشور حوزه‌ی فرهنگ همچنان مظلوم است.

ترقی ادامه داد: دغدغه‌ و انتقاد دیگری که به حوزه‌ی فرهنگ وارد است ناهماهنگی در مجموعه دستگاه‌های فرهنگی کشور و همچنین عدم وجود انسجام کارکردی در این دستگاه‌ها است. متاسفانه برخی سلایق در حوزه‌ی فرهنگ مقداری جنبه‌های لیبرالیستی و دارای گرایش‌های سکولاریتی است که این موجب ایجاد دغدغه درعلما و مراجع در حوزه فرهنگ شده است.

این عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: یکی دیگر از انتقادات وارده در بخش فرهنگ، حساس نبودن در برابر تهاجم فرهنگی غرب است.

ترقی با تاکید بر این که شعارهای مقام معظم رهبری در آغاز سال شعارهای راهبردی هستند که دولت‌ها باید مستمرا آن را مورد توجه قرار دهد اظهار کرد: شعارهایی که مقام معظم رهبری در آغاز هر سال انتخاب و اعلام می‌کنند مختص به یک سال نیست، بلکه جهت گیری است که باید تلاش شود در آن راستا حرکت شود. راهبردهایی که مقام معظم رهبری برای هر سال تبیین می‌کنند راهبردهای همیشگی و دائمی است.

این فعال سیاسی با بیان این که همه‌ وظیفه دارند که در قبال تحقق این شعارها تلاش کنند گفت: مجلس شورای اسلامی نقش قانون‌گذاری و قوه قضاییه نیز نقش نظارت بر حسن اجرای این قوانین را بر عهده دارند، اما مجری اصلی اجرای این قوانین دولت است که هم بودجه در اختیار دارد و هم برنامه.

وی در پایان با تاکید بر این که توجه به موضوع اقتصاد وفرهنگ باید همچنان و طی سال‌های آینده نیز سرلوحه‌ی برنامه کار دولت وقوای دیگر قرار بگیرد خاطرنشان کرد:‌از آنجایی که کماکان جنگ اقتصادی از طریق دشمن و توطئه‌های آن وهمچنین تهاجم فرهنگی استمرار دارد باید تلاش شود که در هر دو حوزه توجه اقتصاد و فرهنگ در راس برنامه‌های دولت قرار بگیرد.

نظر شما