شناسهٔ خبر: 85051 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ

با لابی مشکل بخش خصوصی حل می‌شود!

حمید حسینی سید حمید حسینی که به حسب اتفاق نسبت خانودگی نیز با آیت الله هاشمی دارد، پرده از راز قطعه پنهان پازل تمایل به پسرخاله بازی های دولت تدبیر و امید برداشت...

نماینده/ تقریباً نیمه دی ماه بود که رییس دولت تدبیر در همایش اقتصاد ایران با اشاره به این که همه دستگاه‌ها باید فعالیت اقتصادی‌شان را به صورت شفاف بیان کنند. تأکید کرد: «همه مردم باید از آمار، ارقام و طرح‌های اقتصادی در یک لحظه باخبر شوند؛ در اینجا پسرخاله و پسرعمه نداریم! »

بعد از این تأکید رییس جمهور بود که خبرهایی از پسرعمه ها و پسرخاله های فراوانِ مشغول در دولت منتشر شد. اما شاید عاملی که باعث شد این روزها دوباره دورهمیِ دولتی ها یاد آوری شود، شمارش معکوس برای انتخابات اتاق بازرگانی باشد. انتخاباتی که در مورد حضور پسرخاله و پسرعمه و فامیل دورهای دولتی در میان نامزدهایش سخن بسیار گفته شده آنقدر که روزنامه های اصلاح طلب نیز نتوانستند از کنار این موضوع بی سر و صدا عبور کنند.

در این میان شاید توجیه خزانه‌دار اتاق بازرگانی تهران در مصاحبه با روزنامه خانوادگی آیت الله در نوع خود جالب توجه باشد.

سید حمید حسینی که به حسب اتفاق نسبت خانودگی نیز با آیت الله هاشمی دارد، پرده از راز  قطعه پنهان پازل تمایل به پسرخاله بازی های دولت تدبیر و امید بر می دارد و بر خلاف اصل خصوصی سازی و در مصاحبه با روزنامه آرمان تأکید می کند که «اتاق یک «ان‌جی‌او» است و درصورتی قدرت دارد که آدم‌های در آن، ذی‌نفوذ باشند. در این کشور اگر آدمی سیاسی نباشد و سابقه سیاسی نداشته باشد، مورد اعتماد قرار نمی‌گیرد و در پازل قدرت نمی‌تواند هیچ کاری بکند» .

عضو طیف تحول خواه و اصلاح طلب اتاق بازرگانی در ادامه تصریح می کند: «اعضا باید بتوانند با بدنه قدرت، لابی کنند. اگر افراد ذی‌نفوذ در اتاق نباشند و هزار بخش خصوصی در اتاق بگذارید، اگر قدرت نداشته باشند و نتوانند لابی کنند که مشکلی از بخش خصوصی نمی‌توانند حل کنند».

خزانه دار اتاق بازرگانی موفقیت و پیشبرد امور را منوط به نزدیکی و همسویی با رییس جمهور می داند و در توجیه نظرش اظهاراتش را اینگونه ادامه می دهد: «چه کسی گفته اتاق نباید سیاسی باشد. شما اتاق بازرگانی جهان را ببینید. آمریکایی‌ها اتاقشان را می‌دهند به کسی که نزدیک‌ترین فرد به رئیس‌جمهور باشد. در دنیا بخش خصوصی می‌گردد دنبال کسی که بتواند در بخش خصوصی برایش لابی کند. این آدم هم باید حتما سبقه سیاسی داشته باشد.»

این اظهارات در حالیست که عسگر اولادی هشدارگونه تصریح میکند: «عده ای از درون دولت و موسسات دولتی که خود را بخش خصوصی می دانند و به اسم بخش خصوصی وارد اتاق بازرگانی شده اند.»

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با انتقاد از کاندیداتوری برخی از افراد در انتخابات دوره هشتم به نسیم توضیح داد: «برخی از دولتی ها و موسسات صنعتی دولتی و همچنین عده ای از سوی بانک ها برای حضور در انتخابات اتاق بازرگانی کاندیدا شده اند، که به هیچ وجه جز بخش خصوصی به حساب نمی آیند».

عضو اتاق بازرگانی همچنین از نحوه تبلیغات برخی از کاندیداها انتقاد کرد و گفت: «برخی از کاندیداها که اعلام کرده اند از بخش خصوصی هستند، در حال حاضر هزینه های سنگینی به پشتوانه بانک ها برای تبلیغات صرف می کنند و مهمانی های آنچنانی برگزار می کنند که ما آن ها را بخش خصوصی واقعی نمی دانیم

باید دید وزیر صنعت دولتی که مفتخر است رییسش مخالف پسر خاله و پسر عمه بازیست در مقابل این لابی خواهی ها و مهمانی های آنچنانی چه می کند. کاش نزدیکان و اطرافیان شیخ تدبیر سخنان رییس دولت را مرور کنند و تأکید رییس جمهور را بیاد بیاورند که پسر خاله و پسر عمه نداریم ...

 

نظر شما