شناسهٔ خبر: 84542 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ

آیا مردم دغدغه کتابخوانی دارند؟/ معافیت مالیاتی بدهید تا کتاب ارزان شود

کتابخانه "باید چکار کرد تا سرانه مطالعه افزایش یابد . به طور قطع یکی ازراهکارها کاهش قیمت کتاب است که این روزها ساز دیگری را کوک میکند".

به گزارش  نماینده، اگر چه هرسال هفته ای بنام هفته کتاب وکتابخوانی درکشور نامگذاری شده اما انان که سطح مطالعه مردم کشورمان را با کشورهای توسعه یافته مقایسه میکنند براین باورند که حتی اگر تمام روزهای سال راهم روز وهتفه کتابخوانی بنامیم وبدانیم بازهم کم است چرا که این روزها گرانی کتاب و بی رغبیتی و بی نیازی مردم باعث شده تا سرانه مطالعه هر روز کمتر وکمتر شود.

اما سوالی که دراین راستا مطرح میشود این است که باید چکار کرد تا سرانه مطالعه افزایش یابد. به طور قطع یکی ازراهکارها کاهش قیمت کتاب است که این روزها ساز دیگری را کوک میکند.

دراین راستا دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه رشد عقلانی و دینی جامعه به کتاب و کتابخوانی مربوط می شود گفت: باید سرمایه گذاری ویژه ای برای امر کتابخوانی و تولید کتاب داشت و این مسئله در بودجه سال آینده نیز مورد توجه قرار گرفته و رقمی معادل پانصد میلیارد تومان به این بخش اختصاص یافته است.

رئیس مجلس با اشاره به اینکه یکی از مولفه های رشد عقلانی تولید کتاب است گفت: جامعه ای که از لحاظ تولید کتاب به درجه خوبی رسیده باشد می تواند، دارای رشد قابل توجهی نیز باشد.

***کتاب در سبد اقتصادی خانوار گنجانده شود

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی خواستار مشارکت همگانی در گسترش نهضت کتابخوانی در کشور و گنجاندن کتاب در سبد اقتصادی خانوار شد.

«علی جنتی»، گفت: ایجاد شوق مطالعه در مردم از طریق چاپ کتابهای مهم و مفید، افزایش شمارگان کتاب و کاهش قیمت آن مهمترین راهکارهای گسترش نهضت کتابخوانی در کشور است.

وی با بیان اینکه حاضریم به راحتی ۱۵ هزار تومان برای یک ساندویچ و ۲۰ هزار تومان برای یک پیتزا بدهیم، ادامه داد: یک فرد می تواند با کتاب ۱۰ هزار تومانی یک ماه مشغول مطالعه و بهره گیری از آن باشد.

جنتی، رهبری را بهترین الگوی کتابخوانی برای کشور دانست و تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب بیش از همه کتاب مطالعه می کنند و در زمینه های مختلف سیاسی، دینی، داستان و رمان و جنبه های تخصصی مطالعه دایم دارند و صاحب نظر هستند.

وی با اشاره به طراحی شبکه ملی فرهنگ در کشور، افزود: با ایجاد این شبکه دورترین روستاییان نیز امکان استفاده از این شبکه و بهره مندی از خدمات فرهنگی آن را می یابند.

وی با اشاره رشد میزان انتشار کتاب در سال جاری در کشور، گفت: در حوزه ادبیات شاهد افزایش ۲۴ درصدی چاپ کتاب در کشور هستیم.

جنتی با بیان اینکه همچنان کتاب نقش اول را در انتقال افکار و اندیشه ها در فرهنگ ایران اسلامی دارد، افزود: ملتی که با کتاب انس داشته باشد، می تواند از فراز و فرودهای مختلف کشورش به سلامت عبور کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر لزوم توسعه همه جانبه کشور در بخش های مختلف، گفت: در کشوری که توسعه اقتصادی و فرهنگی رخ داده باشد، اگر آزادی سیاسی و آزادی بیان نباشد، آن جامعه توسعه یافته نیست.

*** دغدغه برای کتابخوانی وجود ندارد

درعین حال معاون امور استان ها، مجلس و مشارکت های نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: برای کتابخوانی در کشور دغدغه وجود ندارد و توجه لازم به انجمن ها نمی شود.

حجت الاسلام سید محمدرضا واحدی افزود: با وجود سفارش های رهبر معظم انقلاب و دغدغه های ایشان توجهی به کتابخوانی در کشور نمی شود.

وی بیان کرد: برخی از استانداران در طول دوره خودشان بیشتر از دو انجمن تشکیل نداده و اگر هم تشکیل داده اند در جلسه نبودند و معاونان خود را فرستاده اند.

معاون نهاد کتابخانه های عمومی کشور افزود: بیشتر انجمن ها روی نیم درصد بودجه شهرداری ها که متعلق به کتابخانه هاست بحث می کنند که به نظر من بی ارزش است.

وی بیان کرد: البته استان هایی داریم که استانداران همت خود را بر این گذاشته اند که از شهرداری ها نیم درصد را بگیرند.

حجت الاسلام واحدی گفت: باید دنبال راهکارهایی باشیم که فرمانداران دغدغه کتابخوانی داشته باشند.

وی اضافه کرد: سرانه مطالعه در کشور ما از ۱۶ دقیقه تا ۷۵ دقیقه شناور است.

وی گفت: امیدوارم این همایش یک همدلی را در کل کشور ایجاد کند که کتابخوانی پیرو منویات مقام معظم رهبری دغدغه همه ما شود.

***معافیت صنف کتابفروشان در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی

دراین خصوص اما یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تنها زمانی می توان گفت حذف مالیات نسبت به ترویج فرهنگ کتابخوانی تأثیرگذار خواهد بود که روی قیمت کتاب نیز تأثیر بگذارد.

ابوذر ندیمی در خصوص تأثیر معافیت مالیاتی صنف ناشران و کتابفروشان گفت: هر فعالیتی یک متولی موصوعی و یک متولی از لحاظ عرضه و فروش دارد.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سازمان مالیاتی متولی هیچ دستگاه و ارگانی نیست اما نسبت به همه فعالیت های عرضه و فروش ورود پیدا می کند.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی داریم که مطابق قانون است یعنی برخی صنوف و افراد به لحاظ قانونی از پرداخت مالیات معاف شده اند.

ندیمی در ادامه با بیان اینکه پرداخت یا معافیت از مالیات هیچ گاه عامل بازدارنده یا مشوق نیست، خاطرنشان کرد: تنها زمانی می توان گفت حذف مالیات نسبت به ترویج فرهنگ کتابخوانی تأثیرگذار خواهد بود که روی قیمت کتاب نیز تأثیر بگذارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: بیش از مشکل مالیاتی مشکلات دیگری مثل برخی سوء مدیریت ها باعث شده است مردم به سمت خریدن کتاب نروند اما در نهایت اگر معافیت از مالیات به سبب مجوز گرفتن صنف ناشران و کتابفروشان از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روی قیمت نهایی کتاب نیز تأثیر بگذارد مطلوب خواهد بود.

*** مجوز وزارت ارشاد به کتابفروشی ها

دراین حال یک عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توانست طی اقدامی مناسب از صنف ناشران و کتابفروشان با اعطای مجوز از طریق این وزارتخانه حمایت به عمل آورد.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت و گو با خانه ملت، با اشاره به تصمیم جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر اعطای مجوز به کتابفروشی های کشور گفت: این مسأله که کالایی بدون شناسنامه به مردم عرضه شود باعث خسران است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: از این رو لازم است مراجع بالادستی نسبت به ارائه کالاها با مجوز و شناسنامه اقدام جدی به عمل آورند که اخیرا حرکت وزارت فرهنگ جهت اعطای مجوز به کتابفروشی های سطح کشور از این دست اقدامات است.

وی افزود: مخصوصا عرضه کالای فرهنگی به مردم که می تواند روی فکر، ذهن و ایده جوانان تأثیر بگذارد باید از مکان هایی که دارای مجوز هستند تهیه شود.

جعفرزاده ایمن آبادی در ادامه با بیان اینکه وزارت ارشاد توانسته است به خوبی نقش نظارتی خود را در این زمینه ایفا کند، گفت: این مورد جزء نواقصی بود که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توانست در یک اقدام مناسب این عمل حمایتی را از صنف ناشران و کتابفروشان به عمل آورد.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از بزرگ ترین محسنات این مسأله معافیت کتابفروشی ها به عنوان یک مؤسسه فرهنگی از پرداخت مالیات است که به خودی خود می تواند در زمینه ترویج فرهنگ کتابخوانی مؤثر باشد.

 

منبع: قدس آنلاین

نظر شما