شناسهٔ خبر: 84323 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق

عضو هیات نظارت بر مطبوعات:

پرونده ٩دی در هیات است تا با گفت‌وگو حل شود

کامران43 هیات نظارت بر مطبوعات در جلسه هفته گذشته خود، هفته‌نامه ٩دی، متعلق به حمید رسایی را، توقیف کرد. حسن کامران، نماینده اصفهان و عضو هیات نظارت بر مطبوعات، در گفت‌وگو با «شرق» می‌گوید این تصمیم به‌دلیل مطالبی که این نشریه، علیه هاشمی، دولت و مذاکرات هسته‌ای می‌نوشته گرفته نشده است.

به گزارش نماینده، در آخرین جلسه هیات نظارت بر مطبوعات، نشریه ٩دی توقیف شد. علت این تصمیم هیات نظارت بر مطبوعات چه بود؟  
درباره ٩دی همواره یک‌سری مسایل مطرح بود، ازجمله مطالبی که این نشریه درباره دولت، مذاکرات هسته‌ای و آقای هاشمی منتشر می‌کرد، همواره در گزارش‌های هیات مورد اشاره قرار می‌گرفت.  
‌این مسایل با شکایت طرف‌هایی که اشاره کردید، مطرح می‌شد یا خود هیات به این موارد می‌رسید؟  
هیات نظارت یک بولتن داخلی دارد که در آن مطالب نشریات مختلف جمع‌آوری می‌شود و مواردی که می‌تواند ایراد داشته باشد هم در آن مورد اشاره قرار می‌گیرد، اما در کل نظر هیات این بود که این مطالب را به‌عنوان تخلف در نظر نمی‌گرفتیم، چون این استدلال وجود داشت که بالاخره این نشریه از طرف این طیف علیه آنها می‌نویسد و از آن طرف هم برخی‌ علیه اینها می‌نویسند و در این حد را لازم نمی‌دیدیم که برخورد شود.
‌یعنی توقیف اخیر ربطی به انتقادات این نشریه از دولت و آقای هاشمی نداشت؟  
خیر. این‌بار در مطالب منتشرشده در این نشریه، موردی وجود داشت که از نظر هیات، توهین به امام(ره) تلقی شد. در این شماره ٩دی در جایی نوشته شده بود که آقای ولایتی می‌خواسته به‌جای آقای هاشمی رییس‌جمهوری شود و به‌همین دلیل اینها آمدند و جام زهر را به امام(ره) دادند و امام را مجبور به سازش کردند که هیات روی این مساله ایراد گرفت.  
‌حالا تکلیف این نشریه چه می‌شود و مراحل رفع توقیف آن چگونه طی خواهد شد؟  
اصولا احکام توقیفی که از سوی هیات نظارت صادر می‌شود، موقت است. هیات به‌طور کلی با لغو پروانه موافق نیست و در درجه اول با این هدف اقدام به توقیف موقت می‌کند که با مسوولان نشریه صحبت و مشکلات را به آنها منعکس کند.  
 ‌یعنی مشکل این نشریه بدون معرفی به دادگاه و از طریق گفت‌وگوی هیات نظارت با مدیران آن قابل‌رفع است؟  
ما الان پرونده را به دادگاه نفرستاده‌ایم. چون اگر به دادگاه بفرستیم دیگر از اختیار ما خارج می‌شود. البته در قوه‌قضاییه هم همین روال گفت‌وگو طی می‌شود و مثلا برای همین روزنامه شرق هم وقتی توقیف شد، درنهایت در قوه‌قضاییه مساله رسیدگی و رفع توقیف شد.  
 ‌‌روال کار هیات نظارت بعد از توقیف، معرفی به دادگاه است یا  گفت‌وگو با مسوولان نشریه؟  
ما هر دوکار را می‌توانیم انجام دهیم.  
‌درباره نشریه «رمز عبور» که یک‌روز قبل از «٩دی» توقیف شده بود، در هیات نظارت صحبتی نشد؟  
من یک‌ساعت قبل از پایان جلسه هیات، از جلسه خارج شدم و لذا اگر در ادامه جلسه صحبتی درباره «رمز‌عبور» شده، اطلاعی از آن ندارم، ولی تا قبل از آن چیزی در این‌باره در هیات نظارت مطرح نشده بود.  

نظر شما