شناسهٔ خبر: 83769 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

روزشمار تاریخ

مرگ حسن صباح، مرد مرموز فرقه اسماعیلیه

روز شمار تاریخ/1 مرگ "حَسَن صَبّاح" داعی فرقه‏ اسماعیلیه در اَلَموت در نزدیکی قزوین، شهادت "سید عباس موسوی" دبیر کل حزب ‏اللَّه لبنان از رویداد‌های تاریخی‌ هستند که در ۲۷ یهمن روی داده‌اند.

به گزارش نماینده به نقل از فارس امروز ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ خورشیدی برابر با ۲۶ ربیع الثانی ۱۴۳۶ هجری و ۱۶ فوریه ۲۰۱۵ میلادی است. رویداد‌‌های زیر روی داده‌اند.

**رویدادهای مهم این روز در تقویم خورشیدی ( ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ )

*رحلت فقیه و فیلسوف بزرگ آیت‌‏اللَّه "شیخ عبدالحسین رشتی" (۱۳۳۲ش)

آیت‏‌اللَّه شیخ عبدالحسین بن عیسی رشتی در سال ۱۲۵۳ش (۱۲۹۲ق) در کربلا به دنیا آمد. وی در کودکی به همراه پدر به رشت رفت و مقدمات و سطوح را در این شهر خواند. شیخ عبدالحسین رشتی در بیست سالگی راهی تهران شد و از محضر عالم بزرگ، شیخ محمد حسن آشتیانی، در اصول و فقه بهره برد. وی همچنین حکمت و کلام را نزد شیخ علی نوری، سیدشهاب‏ الدین تبریزی شیرازی و میرزا ابوالحسن جلوه فرا گرفت. ایشان همزمان در مدرسه صدر تهران به تدریس ادبیات و سطوح ادبی نیز اشتغال داشت. آیت‏ اللَّه رشتی پس از اقامت ده ساله در تهران، رهسپار نجف اشرف شد و در حلقه درس فقیهان زمان همچون حضرات آیات: آخوند ملامحمد کاظم خراسانی، شیخ الشریعه اصفهانی و سید محمدکاظم یزدی، فقه، اصول، حدیث، رجال، فلسفه و اخلاق را به نهایت رسانید تا اینکه به دریافت اجازه اجتهاد از استادان خود مفتخر شد. وی از آن پس، حلقه درس خارج خود را تشکیل داد و بسیاری از افاضل را از محضر خویش بهره‏مند ساخت. ایشان همچنین آثار گوناگونی به رشته تحریر درآورد که شرح کفایةُالاصول، الثّمرات، حاشیه الاسفار و حاشیه بر جواهر الکلام و مکاسب از آن جمله‌‏اند. این عالم دینی و فقیه و فیلسوف عالی مقام سرانجام در بیست و هفتم بهمن ۱۳۳۲ش برابر با دوازدهم جمادی‌‏الثانی ۱۳۷۳ق در هفتاد و نه سالگی بدرود حیات گفت و در وادی السلام نجف اشرف به خاک سپرده شد.

*فرمان انتخابات دوره ششم مجلس از طرف رضاشاه صادر گردید. (۱۳۰۴ش)

طی فرمان مزبور شاه از دولت خواست تا موجبات اجرای قانون ثبت املاک، قانون مدنی، قانون مرور زمان و قانون جزای عمومی را فراهم کند.

**رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری ( ۲۶ ربیع الثانی ۱۴۳۶ )

مرگ "حَسَن صَبّاح" داعی فرقه‏ اسماعیلیه در اَلَموت در نزدیکی قزوین(۵۱۸ ق)

حَسن صبّاح پس از قبول مذهب اسماعیلی در سال ۴۶۴ ق، مدتی در مصر بود و سپس به ایران بازگشت. او در ابتدا در خوزستان، اصفهان، یزد، کرمان و دامغان، سرگرم دعوت بود و در همان حال، داعیانی به اطراف فرستاد و بسیاری از مردم را به مذهب خود درآورد.

حسن صبّاح توانست در ششم رجب سال ۴۸۳ ق به قلعه‏ مستحکم و طبیعی الموت در نزدیکی قزوین دست یابد و به گسترش دایره‏ دعوت خود بپردازد. کار صباح و دعوت اسماعیلیان با مرگ مَلِک شاه سلجوقی و به ویژه قتل نظام ‏الملک، وزیر مقتدر سلجوقی، فرصت را بیش از قبل در اختیار این فرقه نهاد و شهرت آنان را عالمگیر کرد. حسن، فداییانی تربیت کرده بود که حاضر بودند به اشاره او، هر کاری انجام دهند. قتل‏‌های متعدد بزرگانی که مخالف فعالیت اسماعیلیان بودند توسط این فداییان صورت می‏‌گرفت و باعث ایجاد رُعب عظیم در دل مخالفان شد. حسن، حتی سلطان سنجر سلجوقی را تهدید به مرگ کرد و پادشاه، از ترس جان، با او آشتی کرد. از آن پس قدرت صَبّاحیان بیشتر از قبل فزونی یافت تا این که، حسن صباح در ۲۶ ربیع‏ الثانی ۵۱۸ ق درگذشت. حَسن مردی معتقد و خشک بود و دو پسر خود را به سبب تخلّفات مذهبی کشت. او با سلطنت ارثی مخالف بود و پس از خود یکی از سردارانش را به جای خویش برگزید.

**رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی ( ۱۶ فوریه ۲۰۱۵ )

**شهادت "سید عباس موسوی" دبیر کل حزب‏اللَّه لبنان (۱۹۹۲م)

عالم مجاهد حجت‏‌الاسلام سید عباس موسوی بنیان‏گذار جنبش حزب اللَّه لبنان، در سال ۱۹۵۲م در شهرک نبی‏شیت از توابع بعلبک لبنان به دنیا آمد. وی در ۱۵ سالگی برای ادامه تحصیلات به حوزه علمیه نجف رفت و از محضر آیت ‏اللَّه سید ابوالقاسم خویی و شهید سیدمحمدباقر صدر استفاده کرد. شهید موسوی هم‏زمان با پیروزی انقلاب اسلامی، راهی لبنان گردید و حوزه علمیه بعلبک را تأسیس نمی‌کرد. وی ازآن پس، آن‏چه آموخته بود به مرحله عمل درآورد و تمام توان خود را برای پیاده کردن افکار انقلابی رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی)ره( در جامعه لبنان به کار گرفت. شهید سید عباس موسوی هم‏زمان در صف مقدم جهاد علیه رژیم صهیونیستی قرار گرفت و با هم‏فکری جمعی از علما و تعدادی از شاگردانش، جنبش انقلابی حزب‏اللَّه لبنان را تأسیس کرد. فکر روشن، دیدگاه‏‌های انقلابی، روحیه سرشار از صفا و اخلاص و برخوردهای واقع بینانه و غیرتصنّعی از خصوصیات بارز سیدعباس موسوی بود که اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان را شیفته او می‏‌ساخت. او شب و روز در راه ترویج اسلام و خدمت به مردم و پی‌شبرد جهاد علیه دشمنان اسلام به خصوص صهیونیست‏ها تلاش می‏کرد. هم‏چنین در طول فعالیت در سمت دبیرکلی حزب اللَّه لبنان، ضربات سهمگینی بر رژیم نژاد پرست اسرائیل فرود آورد و زخم‏‌هایی کاری بر آن دولت غاصب وارد کرد. شهید سیدعباس موسوی، دبیر کل حزب‏اللَّه لبنان سرانجام در ۱۶ فوریه ۱۹۹۲م در حالی که از مراسم بزرگ‏داشت شیخ راغب حرب که او نیز هشت سال پیش از آن توسط صهیونیست‏‌ها به شهادت رسیده بود، بازمی‏‌گشت، مورد یورش هوایی مزدوران اسرائیلی در جنوب لبنان قرار گرفت و به شهادت رسید. در این عملیات ناجوانمردانه همسر و فرزند کوچک وی نیز به شهادت نایل آمدند.

نظر شما