شناسهٔ خبر: 83600 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

عارف در گلستان:

دولت اصلاحات به فکر ماندگاری«سمن ها» نبود/ جمعی تصمیم میگیریم نه فردی؛ خودخواهی ممنوع

عارف معاون اول دولت اصلاحات بر فعالیت «سمن ها» در انتخابات تاکید کرد و گفت: نگاه ما در دولت اصلاحات نگاه کمی به سمن‌ها بود و به فکر ماندگاری و تثبیت آنها نبودیم و دولت باید حامی سمن‌ها باشد.

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم، محمدرضا عارف شامگاه شنبه در دیدار با جوانان اصلاح‌طلب استان گلستان اظهار داشت: رسالت ما قائل بودن به تقوا و اعتقاد به آرمان‌های انقلاب و قانون اساسی است.

وی افزود: شاید جزء تنها انقلاب‌هایی باشیم که در یک زمان چند ماهه دارای قانون شد و تنها انقلابی بود که با نظر مردم بلافاصله قانون دار و قانون اساسی نوشته شد و حالا می‌فهمیم که این کار چه ارزشی داشت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: این کار این نظام است که رهبری آن یک رهبری الهی و یک مرجع تقلید است که نه تنها مسلمانان بلکه هر کس دغدغه ملی داشت پشت امام خمینی(ره) بود و تفکر اصلاحات نیز تفکری انقلابی است و این را باید قدر بدانیم.

وی گفت: نگاه ما اخلاقی است و ما به دنبال سیاست مبتنی بر اخلاق هستیم که به سیاست فرهنگی برگردیم و به سیاست پیامبر اسلام و امام علی(ع) و نگاه آنان به اخلاق برگردیم و اگر این نگاه را دنبال کردیم پیروزیم و دیگر شکست معنا ندارد.

عارف افزود: ما به دنبال حاکمیت اخلاقی هستیم و آنچه برای ما حیاتی است ارزیابی عملکرد خود ما است و ما صادقانه عملکرد خود را نقد نکرده‌ایم که بدانیم چه کردیم که رقیب ما را به بی‌دینی متهم می‌کند و ما هم می‌توانیم رقیب را به بداخلاقی و ویژگی‌های دیگر متهم کنیم، اما باید ببینیم آیا توانسته‌ایم در یک فضای صمیمی صادقانه نقد کنیم؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: روندی که متاسفانه داشت جلو می‌رفت حذف کامل تفکر اصلاحات بود، در شرایطی که تعداد محدودی از جوان‌ها به میدان آمدند و از سال ۹۰ مبنا این بود و به دنبال اقدامی که جوانان انجام دادند تشکل بنیاد امید ایرانیان با مبنای گفتمان اخلاق، خردورزی و عقلانیت به وجود آمد.

به گفته عارف، بنیاد امید ایرانیان افق ۱۴۲۰ را در نظر داشت و در این نظام پیروزی و شکست برای ما یکی است و مسئولیت انسان را سنگین می‌کند و نخستین خروجی که این نگاه داشت این بود که در نگاه ما شکست معنا نداشت این نگاه در جنبش امام خمینی(ره) نیز نمود داشت.

وی تصریح کرد: جنبش امام خمینی(ره) یک رویکرد دقیق، عمیق، و درازمدت را می‌بینیم که شکست در آن معنا نداشت، و آنچه اتفاق بیفتد نتیجه کار ما است و بر این باوریم که این تفکر اصلاحات است و امام راحل نیز به هیچ وجه با حرکت خودسرانه موافق نبودند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ورود امام خمینی(ره) در ۱۲ بهمن ۵۷ به بهشت زهرا گفت: امام خمینی(ره) در اوج قدرت خود را خدمتگزار مردم می‌داند و در این روز امام بالاترین مقام را در دنیا داشت و یک قدرت معنوی با ویژگی‌های خاص خود در بهشت زهرا، خود را نماینده مردم می‌داند.

وی تصریح کرد: به راحتی می‌توانیم نقد کنیم نگاه ما اصلاح تدریجی و مستمر است و برای بی‌تدبیری و بی‌اخلاقی در سال‌های پس از انقلاب هزینه‌های بسیاری داده‌ایم و گفتمان ما گفتمان اخلاق، خرد جمعی و عقلانیت است و اگر جمعی تصمیمی گرفته شود باید تمکین کنیم و خودخواهی و منیت در اصلاحات هیچ جایگاهی ندارد.

عارف گفت: سعه صدر یکی از راه‌ها است و در نگاه اصلاح‌طلبی به جای اینکه پیروزی اصلاح طلب را هدف‌گذاری کنیم باید پیروزی تفکر اصلاحات را هدف‌گذاری کنیم و ما اعتقاد به اصلاحات مستمر و گام به گام داریم و حرکت جهشی هیچ ارتباطی با ذات اصلاحات ندارد.

وی با بیان اینکه با همین رویکرد انتخابات ۹۲ را دنبال کردیم، افزود: سهم جوانان سهم بالایی بود، جوانانی که دغدغه ارزش‌ها را داشتند و همه هنجارها را نیز قبول داشتند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به کنار کشیدن خود از انتخابات اشاره کرد و گفت: با کنار کشیدن من از انتخابات هیچ اتفاقی نیفتاد و همه آن تصمیم جمعی را پذیرفتند و می خواهیم این الگو را در انتخابات سال آینده نیز دنبال کنیم که اگر این الگو دنبال شود پیروز هستیم.

وی افزود: باید در میدان حضور پیدا کنیم و شرایط را بپذیریم و از تجربیات سال‌های ۷۶ تا خرداد ۹۲ استفاده کنیم تا این اتفاقات دیگر نیفتد و انتخابات سال بعد حماسی‌تر برگزار شود و مردم حرف خود را بزنند.

عارف اظهار داشت: انتخابات سال بعد فرصتی است تا به احزاب و تشکل‌ها میدان بدهیم و سهم و نقش سمن‌ها در انتخابات آینده از نقش مردم بیشتر است و نگاه ما در دولت اصلاحات نگاه کمی به سمن‌ها بود و به فکر ماندگاری و تثبیت آنها نبودیم و دولت باید حامی سمن‌ها باشد.

نظر شما