شناسهٔ خبر: 83466 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

پرونده ریزگردهای خوزستان روی میز کمیسیون بهداشت مجلس

سلیمان عباسی43 عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از رسیدگی کمیسیون متبوع خود به موضوع ریزگردهای استان خوزستان خبر داد.

به گزارش نماینده، سلیمان عباسی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم از رسیدگی کمیسیون متبوع خود در خصوص ریزگردهای استان خوزستان خبر داد و گفت: موضوع ریزگردهای استان خوزستان بعد از تعطیلات مجلس در دستور کار کمیسیون بهداشت و درمان مجلس قرار می‌گیرد؛ البته باید ابتدا از مسئولان اجرایی پیگیری کرد که چه کارهایی در این خصوص انجام داده‌اند و کجاها کوتاهی شده است.

وی با اشاره به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت گفت: یکی از بندهای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در رابطه با آلودگی هوا است و باید برای رفع مشکل آلودگی هوا و ریزگردها علت و ریشه آن را پیدا کنیم. ریشه آلودگی‌های هوا در خودروهای تولید شده غیراستاندارد است که بنزین را ناقص می‌سوزاند و باعث آلودگی می‌شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان همچنین در مورد دیگر عوامل آلودگی هوا نیز اظهار داشت: بعضی از خودروها نیز فرسوده شدند و با گذشت زمان توان قدرتی استاندارد آنها کاهش پیدا کرده است و بنزین را ناقص می‌سوزانند و باعث ایجاد آلودگی می‌شوند. همچنین بنزین هم یورو ۴ نیست لذا اگر خودرو هم استاندارد باشد مشکل بنزین را داریم و آلایندگی را برای منطقه ایجاد می‌کند.

عباسی با بیان اینکه تردد و استفاده بیش از حد خودروها و تک سرنشین بودن میزان آلودگی را افزایش می‌دهد، افزود: ریشه دیگر آلودگی هوا کارخانجات هستند که فاصله استاندارد آنها با شهرها رعایت نشده است، لذا باعث ایجاد آلودگی هوا می‌شود و به دلیل اینکه فیلترهای استانداری استفاده نمی‌کنند، باعث ایجاد آلاینده‌های مضر برای شهرهای اطراف آنها می‌شود.

وی افزود: استفاده از بخاری‌ها و شومینه‌های منازل نیز دلیل دیگر آلودگی هوا هستند، زیرا باعث سوخت ناقص و آلودگی و آلایندگی می‌شوند و بهتر است به جای این‌ها از پکیج‌ها و شوفاژ استفاده شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان همچنین در مورد ریزگردها نیز گفت: ریزگردها قبلاً وجود نداشتند و علت به وجود آمدنشان، مداخله بشر در منابع طبیعی بود، زیرا سدهایی احدث شد و آب‌ها را مهار کردند و این آب‌ها دیگر به زمین‌ها نمی‌رسد و با وزش باد ریزگردها در هوا پراکنده می‌شود و باعث آلودگی می‌شود، برای مقابله با آنها باید درختکاری و بوته‌کاری شود تا از فرسایش خاک جلوگیری شود و به هوا پراکنده نشوند.

عباسی با تأکید بر اینکه سازمان محیط زیست به عنوان متولی امر و مسئول مستقیم آلودگی‌های محیط زیستی باید وارد کار شود، تصریح کرد: وزارتخانه‌های مرتبط مانند صنعت، بهداشت و درمان و ... همچنین راهنمایی و رانندگی باید به میدان بیایند و این مسئله را مهار کنند، زیرا مجلس منابع خوبی در اختیار آنها گذاشته است.

وی افزود: الان رسم شده هر کسی کاری را بلد نیست و نمی‌تواند انجام دهد می‌گوید منابع کم است، در صورتی که با همان منابع کم نیز اگر طرح درستی انجام دهند نشان می‌دهد محتوای کار پخته است و با آن منابعی که در سال گذشته در اختیار آنها قرار داده شد، می‌توانند حداقل ۴۰ درصد آلودگی را کاهش دهند و وقتی ما امسال بقیه منبع را در اختیارشان بگذاریم قطعا کنترل می‌شود ولی این‌ها روش مبارزه و کنترل را به صورت دقیق بلد نیستند و می‌گویند بودجه و امکانات در اختیار ما نبود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان با تأکید بر اینکه همه مسئولین وظیفه دارند برای رفع مشکل ریزگردها گام بردارند و مشکل ریزگردها را حل کنند، تصریح کرد: راهکار مقابله با آلودگی هوا این است که موتورهای توربینی را خارج کنند و از موتورهای برقی استفاده کنند، کارخانه‌ها  را از اطراف شهرها دور کنند و به مناطق دوردست ببرند و حتما فیلترهایی را در مسیر قرار دهند، در منازل حتما از بخاری‌ها و شومینه‌ها استفاده نکنند و پکیج استفاده شود و همچنین از خودروهای استاندارد استفاده کنند و خودروی فرسوده از محیط دور کنند.

نظر شما